برندگان دهمین جشنواره فیلم های ایرانی استرالیا+ اسم فیلم

جشنواره فیلم‌های ایرانی استرالیا (IFFA) یکی از جشنواره‌های فیلم است که در استرالیا با محوریت فیلم‌های ایرانی برگزار می‌شود. جشنواره فیلم های ایرانی استرالیا در سال ۲۰۱۱ تأسیس شد و اکنون در دهمین سال فعالیت خود قرار دارد. بسیاری از ایرانیان آن را یکی از رویدادهای مهم فرهنگی ایرانیان در استرالیا می‌دانند. این جشنواره تنها جشنواره سراسری در استرالیا است که به فیلم‌های ایرانی اختصاص دارد. میزبان این جشنواره، مرکوری سی. ایکس است. برندگان دهمین جشنواره فیلم های ایرانی استرالیا دیشب اعلام شد.

هدف این جشنواره این است که طیف متنوعی از بهترین و جذاب ترین بخش های سینمای کنونی ایران، یکی از شورانگیزترین سینماهای ملی جهان را به نمایش بگذارند و از طریق سینما، فرهنگ ایرانی را به سایر استرالیایی‌ها معرفی کنند و درک فرهنگی بهتری ارائه کنند. IFFA در سال 2011 آغاز به کار کرد و با جدایی مستقیم از برنده خرس طلایی برلین و قبل از برنده شدن اسکار آغاز شد. در سال 2012 از سه به پنج شهر پایتخت استرالیا گسترش یافت. در سال 2016، پرث در مدار اصلی جشنواره قرار گرفت تا شش شهر پایتخت بزرگ استرالیا را پوشش دهد. بسیاری از ایرانیان ایفا را رویداد فرهنگی مهم ایرانیان در استرالیا می دانند. سال گذشته به دلیل محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری COVID-19، سال سختی برای صنعت سینما و به‌ویژه جشنواره‌ها بود. ما خوشحالیم که اگرچه با کمی تاخیر بالاخره این جشنواره برگزار شد و ما می توانیم برندگان دهمین جشنواره فیلم های ایرانی استرالیا دهمین دوره IFFA را به شما معرفی کنیم.

در این گزارش به معرفی برندگان دهمین جشنواره فیلم های ایرانی استرالیا به صورت کامل پرداختیم و تصاویر را نیز در اختیارتان گذاشتیم. در ادامه بیوگرافی خلاصه ای از برندگان دهمین جشنواره فیلم های ایرانی استرالیا در اختیارتان می گذاریم.

برندگان دهمین جشنواره فیلم‌های ایرانی استرالیا

به گزارش روابط عمومی رویداد، رخشان بنی‌اعتماد، رسول صدرعاملی، سحر دولتشاهی، محمدرضا مقدسیان و محمور کلاری، ترکیب پنج‌نفره هیئت داوران دهمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی استرالیا را تشکیل می دادند. مراسم اهدای جوایز در تاریخ بیست‌وهشتم تیرماه در تهران برگزار شد و برندگان “انار طلایی” این دوره از جشنواره در این مراسم معرفی شدند. فرایند داوری فیلم‌ها از اوایل سال ۱۴۰۱ و در بازه زمانی سه ماهه، به شکل برخط و حضوری انجام شده است.

هیئت داوران از میان آثار معرفی شده توسط هیئت انتخاب، در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه، بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر زن و جایزه ویژه هیئت داوران آثار و بازیگران برگزیده را انتخاب کرده‌اند.

همچنین جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران نیز طبق آرای ثبت‌شده در زمان برگزاری جشنواره اهدا شد. فیلم‌های دهمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی استرالیا طی سال گذشته در شهرهای مختلف استرالیا به نمایش در آمد.

نه فیلم بخش رقابتی این جشنواره عبارتند از: «تی تی» ساخته آیدا پناهنده، «خورشید» ساخته مجید مجیدی، «جنایت بی دقت» ساخته شهرام مکری، «دشت خاموش» ساخته احمد بهرامی، «بندر بند» ساخته منیژه حکمت، «سه کام حبس» ساخته سامان سالور، «سینما شهرقصه» ساخته کیوان علی‌محمدی و علی‌اکبر حیدری، «مردن در آب مطهر» ساخته نوید محمودی، «یلدا» ساخته مسعود بخشی. به غیر از فیلم‌های بخش مسابقه، فیلم «کامیون» آخرین ساخته کامبوزیا پرتوی در بخش بزرگداشت‌ها و سه فیلم مستند و پنج فیلم کوتاه نیز در جشنواره شرکت داشتند.

برندگان دهمین جشنواره فیلم های ایرانی استرالیا به ترتیب زیر اعلام شد:

برندگان دهمین جشنواره فیلم‌های ایرانی استرالیا

تقدیر و جایزه ویژه بهترین بازیگر نقش اول زن توسط حامد کمیلی به سمیرا حسن پور برای فیلم «سه کام حبس» اهدا شد.

سمیرا حسن پور متولد آذرماه سال 1363 در تهران میباشد، وی فارغ التحصیل رشته نمایش است.

جایزه بهترین بازیگر زن را حامد کمیلی به صدف عسگری برای «یلدا» اهدا کرد.

برندگان دهمین جشنواره فیلم‌های ایرانی استرالیا

صدف عسگری متولد 5 مهر سال 1376 در تهران است. وی فارغ التحصیل لیسانس رشته عکاسی می باشد که از کار در فروشگاه و کافی شاپ شروع کرد تا اینکه از 20 سالگی وارد سینما شد و حالا می درخشد.

جایزه ویژه بهترین بازیگر مرد را سحر دولتشاهی به بابک کریمی برای فیلم «سینما شهرقصه» اهدا کرد.

بابک کریمی متولد ۱۳۳۹ در پراگ و بازیگر و تدوین گر ایرانی می باشد. بابک کریمی بعد از سپری کردن دوران دبستان در تهران به ایتالیا رفت و پس از تحصیل در زمینه هنر، در دانشگاه سینمایی چنترواسپریمنتاله در شهر رم به تدریس سینما پرداخت. بابک کریمی فارغ التحصیل از انستیتو روسلینی رم است.

جایزه بهترین بازیگر مرد توسط سحر دولتشاهی به جواد عزتی برای فیلم «خورشید»اهدا شد.

جواد عزتی بازیگر توانمند سینما و تلویزیون ایران متولد 20 دی 1360 است که فارغ التحصیل دیپلم رشته تئاتر از هنرستان سوره می باشد.

جایزه بهترین فیلمنامه را محمدرضا مقدسیان به آیدا پناهنده و ارسلان امیری برای فیلم «تی تی»اهدا کرد.

برندگان دهمین جشنواره فیلم‌های ایرانی استرالیا

آیدا پناهنده متولد 17 شهریور 1358 در تهران است. او کارگردان و فیلمنامه نویس ایرانی می باشد. او مدرک کارشناسی در رشته سینما (گرایش فیلم‌برداری) و کارشناسی ارشد در رشته سینما از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران دارد.

ارسلان امیری متولد 2 اردیبهشت 1354 در سنندج است. او مستندساز، فیلم‌نامه‌نویس، تدوین‌گر و کارگردان کُرد اهل ایران است. امیری فعالیت حرفه‌ای خود را با مستندسازی آغاز و سپس به عنوان فیلم‌نامه‌نویس و تدوین‌گر با چندین تله‌فیلم و مجموعه تلویزیونی همکاری نمود.

جایزه بهترین کارگردانی توسط شهرام مکری به مجید مجیدی برای فیلم «خورشید»اهدا شد.

مجید مجیدی تالشی متولد ۲۵ فروردین ۱۳۳۸ در تهران، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و بازیگر مطرح ایرانی است. او با فیلم بچه‌های آسمان جزو پنج نامزد نهایی دریافت بهترین فیلم خارجی زبان اسکار ۱۹۹۸ بود و نخستین کارگردان ایرانی است که نامزد دریافت جایزه اسکار شده است.

دومین جایزه یک عمر دستاورد هنری نیز کامبوزیا پرتوی تعلق گرفت که توسط تورج اصلانی به کسرا پرتوی از آن خود کرد.

برندگان دهمین جشنواره فیلم‌های ایرانی استرالیا

کسری پرتوی بازیگری متولد دهه 60 از خانواده ای هنرمند است. وی فرزند زنده یاد کامبوزیا پرتوی (کارگردان سینما) و فرشته صدرعرفایی (بازیگر) است.

جایزه ویژه هیات داوران جشنواره را محمود کلاری به کیوان علیمحمدی و علی اکبر حیدری برای فیلم «سینما شهرقصه»اهدا کرد.

جایزه بهترین فیلم توسط رسول صدرعاملی به مجید مجیدی و امیر بنان برای فیلم «خورشید» اهدا شد.

در ادامه اعلام برندگان دهمین جشنواره فیلم های ایرانی استرالیا استایل خانوم داور، سحر دولت شاهی را مشاهده می کنید. سحر دولتشاهی از بازیگران خوش استایل سینمای ایران است. استایل متفاوت سحر دولتشاهی در منزل سفیر استرالیا به عنوان داور جشنواره فیلم های ایرانی استرالیا را در ادامه به گزارش پارسینما ببینید.

در این مقاله به معرفی برندگان دهمین جشنواره فیلم های ایرانی استرالیا به صورت کامل پرداختیم و تصاویر را نیز در اختیارتان گذاشتیم. اگر مایل به دریافت اطلاعات در مورد اخبار بازیگران معروف هستید در نیمه شب بخوانید: برملا شدن رابطه پنهان همایون شجریان و سحر دولتشاهی.

 

 

 

 

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

خودکشی های معروف ایران

فهرست ایرانی های معروفی که خودکشی کردند!

موضوع این جستار ایرانی های معروفی که خودکشی کردند می باشد. این افراد شامل هنرمندان، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *