انواع فر مو و روش های مراقبت از آن | مو فرفری ها حتما بخوانند

معمولا افرادی که موهای لخت دارند ترجیح می‌دهند که موهای خود را فر کنند. بسیاری از این افراد در بیشتر مجالس موهای خود را فر می‌کنند. اما فر کردن مو به صورت دائم می‌تواند باعث شود که همیشه موهای مورد علاقه خود را داشته باشند. اما همانطور که می‌دانید فر مو دارای مدل‌های مختلفی است. در این مقاله از وب سایت نیمه شب انواع فر مو را به شما معرفی می‌کنیم و با روش‌های مراقبت از موی‌فر آشنا می‌شویم.

انواع فر مو

همانطور که گفته شد مدل موی فر به چند دسته تقسیم بندی می‌شوند. همچنین روش‌هایی که برای فر کردن موها وجود دارد نیز متفاوتند که در ادامه برخی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

انواع فر مو
انواع فر مو

فر طبیعی

بسیاری از افراد وجود دارند که به صورت طبیعی موهای فر دارند. برخی از آن‌ها حتی موهایی با فر ریز طبیعی و یا مجعد دارند و برخی موهای مواج. هر یک از این مدل‌های مو زیبایی خاص خود را دارند. اما موهایی که فر ریز دارند معمولا نیاز به مراقبت بیشتری دارند. برای نگه‌داری ازذات نوع مو به صورت مرتب باید از روغن مو استفاده شود.

انواع مدل موی فر  طبیعی

  • مدل فر باز یا S: حالت فریِ این مدل مو در تمام ساختار آن یکدست نمی‌باشد و باید گفت که در قسمت تاج سر این مدل فر، موها صاف‌تر از قسمت‌های دیگر است و در وسط ساقه مو نیز مواج می‌شود. به طور معمول در این مدل مو، نوک موها خشک‌تر از قسمت‌های دیگر است. این مدل مو را می‌توان با فوم‌های حجم ‌دهنده و اسپری‌های حالت ‌دهنده مرتب نگه داشت؛ مدل موهای فر باز نیاز به تقویت کنند و مرطوب‌کننده‌های سبک دارند.

  • مدل فر کلاسیک: این مدل موی فر هم مانند موی فر باز به ‌شکل حرف انگلیسی (S) شباهت دارد، فقط این تفاوت را دارند که انگار با دو انگشت‌مان در سر و ته، حرف S را کشیده ایم. باید بدانید که حالت مدل ‌فر کلاسیک از ریشه تا نوک موها یکنواخت و بیشتر با مدل سیم‌ پیچ هم شباهت دارد. هنگامی که این نوع موی فر کم‌ آب شود یا صدمه ببیند، حالت فری‌اش را از دست می‌دهد و وزتر می‌شود. این مدل فر مو نیاز به رطوبت متعادل و مراقبت‌های ملایم دارد.

  • مدل فر ریز: در این مدل موی فر تمام طول مو الگوی مارپیچی ریز دارد. حلقه‌های ریز این نوع موی فر به سبک وزنی گرایش دارند. این مدل مو‌ی فر ریز نیاز به مراقبت زیادی دارند. توجه کنید که موهای فر ریز باید دائما آب ‌رسانی شوند تا استحکام و نرمی خود را حفظ کنند.

  • مدل فر بسیار ریز (سیم ‌پیچی): تارهای مدل فر بسیار ریز از ریشه تا نوک مو به ‌صورت زیگزاگ و با حرف انگلیسی (Z) شباهت دارد و به صورت زاویه‌ دار است. تارهای این نوع مو مانند سیم ‌پیچ‌های آنقدر ریز است که باعث می‌شود قد مو تا 80 درصد از اندازه واقعی خود کوتاه‌تر به نظر بیاید. موهای فر بسیار ریز به مرطوب‌ کننده‌های حمایتی نیاز دارند؛ زیرا در صورت عدم مراقبت صحیح، مستعد و حالت شکنندگی خواهند داشت.

فر دائم

بسیاری از کسانی که به موهای فر علاقه دارند به جای این که در مدت زمان‌های کوتاه موهای خود را فر کنند، فر دائم انجام می‌دهند. فر دائم یکی از انواع فر مو است. البته این نوع فر مو، موی شما را برای شش ماه فر خواهد کرد. پس از گذشت شش ماه اگر بخواهید می‌توانید فر موی خود را تمدید کنید. شما برای انجام این فر نوع فر مو را تعیین کنید و بهتر است که به سالن‌های آرایشی مراجعه کنید تا یک آرایشگر با تجربه موهای شما را فر کند و به موی شما آسیب نزند.

اما حتما به یاد داشته باشید که اگر قصد کوتاه کردن موهایتان را دارید پیش از فر کردن دائمی مو این کار را انجام دهید. علاوه بر این برای جلوگیری از آسیب دیدگی م، برای انجام فر دائم حتما از مواد شیمیایی مرغوب و معتبر استفاده کنید. پس از انجام فر دائمی برای تقویت موهای خود حتما استفاده از ماسک مو و ویتامینه مو را در برنامه خود قرار دهید.

فر مو موقت

فر موقت یکی از انواع فر مو است. بسیاری از ما هم قصد داریم که فقط برای ایجاد تنوع موی خود را فر کنیم و نمی‌خواهیم برای بلند مدت موهایمان فر باشند. به عنوان مثال برای رفتن به یک مهمانی می‌خواهیم موهایمان را فر کنیم. به این روش فر کردن مو، فر موقت گفته می‌شود. برای انجام این کار می‌توانیم از روش‌های مختلفی بهره ببریم.

پیش انجام فر موقت بعد از شستشو و خشک کردن موهای خود حتما برای جلوگیری از آسیب ناشی از گرما به مو، از یک اسپری محافظتی استفاده کنید. بعد از انجام فر هم می‌توانید برای دوام و ماندگاری بیشتر فرها، کمی تافت روی مو اسپری کنید.

مراقبت از موی فر
مراقبت از موی فر

روش‌های فر موقت مو

فر کردن موها به صورت موقت به روش‌های مختلفی امکانپذیر است که در ادامه به شرح این روش‌ها می‌پردازیم.

فر بیگودی

به یاد داشته باشید که استفاده مکرر از دستگاه‌های الکتریکی حرارتی پس از مدتی به موهای شما آسیب زده و شادابی موهای شما را بین می‌برند. استفاده بیگودی یک روش بسیار سالم برای فر کردن موقت مو است. در این روش چون از سشوار و دیگر وسایل حالت دهنده الکتریکی حرارتی استفاده نمی‌کنید، موها آسیب کمتری می‌بینند و حالت شکنندگی و کدر و بی حالت به خود نمی‎‌گیرند. بیگودی‌های مختلف می‌توانند انواع فر مو را ایجاد کنند.

بیگودی‌های معمولی شکل لوله‌های پلاستیکی هستند. روش انجام این کار به این صورت است که ابتدا باید موهای خود تمیز بشویید. بعد آب موهای خود را بگیرید تا جایی که حالت نم دار شوند. سپس آن را شانه زده و تقسیم بندی کنید. بعد هر دسته را جداگانه با بیگودی بپیچید. اگر موهای شما کاملا خشک شد می‌توانید روی سر خود کمی آب اسپری کنید. البته بیگودی‌های الکتریکی هم در بازار وجود دارند.

بابلیس‎‌

استفاده از بابلیس از محبوب‌ترین روش‌های فر کردن مو است. در فروشگاه‌های لوازم آرایشی بابلیس‌های مختلفی از نظر سایز و برند وجود دارد. شما می‌توانید بر اساس نیاز و نوع مو خود از بین آن‌ها انتخاب کنید. برای فر کردن مو توسط بابلیس پس از گرم شدن دستگاه باید موها را به دور آن بپیچید و پس از چند ثانیه رها کنید. برای ماندگاری بیشتر فر می‌توانید از تافت استفاده کنید.

انواع فر مو
انواع فر مو

اتو مو

باید بدانید که می‌توان از اتوی مو جهت فر کردن مو استفاده کرد. برای این کار موهایتان را دسته‌بندی کنید. برای هر دسته اتو را باز نگه دارید و موهایتان را یک دور، دور دستگاه قرار بپیچید. سپس آن را تا امتداد موها به سمت پایین بکشید. هنگامی که اتو مو گرم شد آن را رها کنید.

انبر مو

انبر مو نیز یکی از ابزارها برای فر کردن مو است که به آن اتو پیچ هم گفته می‌شود. اتو موج، دارای میله‌ای دو قسمتی است و برای ایجاد انواع فر مو مانند مدل S و همچنین فرهای لوله‌ای مناسب می‌باشند.

موپیچ

موپیچ‌ها برای فر کردن موهای بسیار بلند، عالی عمل می‌کنند. موپیچ‌ها روی سطح میله‌ای خود، دارای برآمدگی‌هایی هستند که به کمک آن‌ها می‌توانند به موهای خود فرهای حالت S و حتی فر سیم تلفنی بدهید. موپیچ‌ها می‌توانند حالت مخروطی شکل هم داشته باشند. البته برس‌های موپیچ هم در بازار وجود دارند که توسط آن‌ها نیز می‌توان مو را با حالت‌های زیبایی فر کرد.

نکات مهم برای مراقبت از موی فر

  • برای جلوگیری از موخوره گرفتن موهای خود را مرتبا کوتاه کنید.
  • شانه کردن مو را از انتهای مو شروع کنید.
  • برای جلوگیری از وز شدن مو از شانه‌های دندانه درشت و یا فاصله‌دار برای باز کردن گره‌های مو استفاده کنید.
  • گره‌های ایجاد شده در مو را به آهستگی باز کنید. چون موی شما در آن قسمت‌ها شکننده هستند.
  • برای داشتن فرهای مرتب و یکنواخت از دیسپانر سشوار استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از وز شدن مو از روبالشی ساتن و یا ابریشم استفاده کنید.
  • از ماسک مو استفاده کنید و بعد از آن موهای خود را کمی با آب سرد بشویید.
  • پیش از رفتن به حمام موهای خود را با روغن نارگیل چرب کنید و پس از 30 تا 40 دقیقه به حمام بروید.
  • بگذارید که موهایتان به صورت طبیعی خشک شوند.
ابزارهای فر کننده مو
انواع فر مو

چگونه موهای خود را طبیعی و بدون حرارت فر کنیم؟

اگر به دنبال روشی طبیعی و بدون استفاده از حرارت یا دستگاه فرمو هستید این موارد را در نظر بگیرید:

1_ بافتن: بافتن موها روشی ساده برای حالت دار کردن موهایتان است. برای این منظور:

  • ابتدا چند تا کش مو و سپری یا هر محصول دیگر برای ثابت نگه‌داشتن وشکل مو نیاز دارید سپس مراحل زیر را دنبال کنید:
  • ابتدا موهای خود شسته و سپس و اجازه دهید تا حدودا ۷۰ درصد خشک شود.
  • موهای خود را از وسط نصف کنید.
  • اگر می‌خواهید فقط پایین موهایتان حالت دار باشد، فقط در دو طرف سر خود موها را ببافید.
  • اگر می‌خواهید موهایتان از نزدیکی ریشه موها فر باشد، در هر دو سمت سر موهایتان را به سبک بوکسوری یا فرانسوی ببافید.
  • دقت داشته باشید که حتما باید بافت‌ها سفت باشند، به صورتی‌که باز نشوند. تازمانی‌که موهایتان کاملا خشک نشده باشد، بافت‌ها را باز نکنید. به عنوان مثال می‌توانید با موهای بافته شده بخوابید و صبح آن‌ها را باز کنید و در نهایت با انگشتان خود موهایتان را بعد از بازکردن شانه بزنید و در آخر از اسپری استفاده نمایید.

2_ فر کردن موها با سنجاق سر: روشی قدیمی است و هیچ‌موقع از مد نمی‌افتد و امروزه نیز روشی فوق‌العاده آسان و راحت برای حالت ‌دادن مو، بدون حرارت محسوب می‌شود. برای این کار، باید قبل از رفتن به تخت خواب موهای خود را با سنجاق شکل دهید (دور هم بپیچید) و وقتی صبح از خواب بیدار شدید از موهای فر بسیار زیبا لذت ببرید. ابزارهای مورد نیاز برای این منظور:

  • سنجاق سر
  • ژل مو
  • حوله
  • شانه‌ای که فاصله‌ی دندانه‌هایش از زیاد باشد
  • شال نخی
  • اسپری مو

3_ بیگودی چسبی (Velcro Rollers): بیگودی‌های چسبی راهکار مناسبی برای فر کردن موهاست. یکی از مزایای این روش، حفظ موها از آسیب حرارت است، درحالی‌که به موهایتان شکلی جدید و حجم زیادی می‌بخشد. برای داشتن فرهای پر، بیگودی چسبی در اندازه‌ی کوچک را انتخاب کنید و برای اینکه موهای حالت‌دار پرپشت داشته باشید، به‌ سراغ اندازه‌های بزرگتر بروید.

4_ استفاده ازروش هدبند: یکی از انواع بهترین روش‌ها برای داشتن موهای حالت‌دار و حجیم، روش هدبند می‌باشد. ابزارهای مورد نیاز برای انجام این روش عبارتند از:

  • هدبند؛
  • سشوار (در صورت تمایل)؛
  • اسپری مو

روش استفاده شامل موارد زیر است:

  1. زمانی که موهایتان را شستید و مرطوب است، یک هدبند دور سر خود ببندید.
  2. موهای خود را به دو نیمه تقسیم نمایید سپس هر یک از نیمه‌ها را دور هدبند بپیچید.
  3. هنگامی که به انتهای مو رسیدید، برای وصل‌ کردن آن می‌توانید از یک سنجاق یا گیره‌ی مو استفاده کنید.
  4. می‌توانید شب را با این شرایط بخوابید تا صبح موهایتان کاملا خشک شود و یا برای سرعت‌ بخشیدن به روند خشک‌شدن موهایتان می‌توانید از سشوار استفاده کنید.
  5. زمانی که موهایتان کاملا خشک شد، می‌توانید آن‌ها را از دور هدبند باز کنید و هدبند را نیز از سرتان بردارید.
  6. با انگشتان خود، موها را مرتب نمایید. اگر می‌خواهید موهایتان حالت خود را از دست ندهد از اسپری مو استفاده کنید.

چند نکات کلیدی برای مراقبت از مو

  • با برس مناسب موهایتان را شانه بزنید: انتخاب شانه و برس مناسب نقش مهمی در سلامت موها و جلوگیری از موخوره دارد، بنابراین سعی کنید از برس با الیاف طبیعی یا شانه‌های چوبی به منظور شانه زدن موهایتان استفاده کنید.
  • ماساژ پوست سر: سعی کنید کف سرتان را روزی یک بار با کمک نوک انگشتان به شکل دورانی ماساژ دهید، با انجام این ‌کار هم جریان خون افزایش می‌یابد و هم مواد مغذی کافی در اختیار موها قرار گرفته می‌شود.
  • نوک گیری موها: یکی از روش‌های موثر به منظور پیش‌گیری از موخوره کوتاه کردن موها است؛ سعی کنید هر سه ماه یک بار نوک موها را بزنید زیرا این کار سبب بالا بردن مقاومت و سلامت موهایتان می‌شود.
  • برای مراقبت از موهایتان از نرم‌کننده استفاده کنید: گاهی اوقات بعد از حمام موها وزدار می‌شوند، موی سر نیاز به رطوبت کافی دارد؛ برای این منظور از یک نرم کننده‌ی مناسب مو استفاده نمایید که حاوی عناصر آبرسان مو مانند روغن نارگیل باشد برای استفاده درست از نرم کننده، می‌توانید آن را از وسط ساقه تا نوک موهای خود بزنید و هیچ موقع آن را به ریشه موهایتان نزنید.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

آبرسان صورت

بهترین محصولات برند نوتروژینا برای انواع پوست‌ها

توجه به برند لوازم آرایشی در زمان خرید یکی از مهمترین نکاتی است که حتما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *