آیا خوردن نودل های فوری برای سلامتی مضر است؟

آیا خوردن نودل فوری برای شما مضر است؟
نودل فوری یک غذای راحت و محبوب در سراسر دنیا است. گرچه ارزان و آسان تهیه می شود، اما در مورد اثرات سو آن بر سلامتی اختلاف وجود دارد. این به این دلیل است که این غذا حاوی عناصر غذایی کم و مقادیر زیادی سدیم و MSG است.

نودل

این مقاله به بررسی اثرات احتمالی نودل فوری بر سلامتی شما می پردازد.

نودل فوری چیست؟
نودل فوری نوعی رشته فرنگی از قبل پخته شده است که معمولاً در بسته یا لیوان و کاسه های جداگانه فروخته می شود. مواد معمول برای ساخت نودل شامل آرد، نمک و روغن پالم است. و بسته های طعم دهنده معمولاً حاوی نمک، ادویه و گلوتامات مونو سدیم (MSG) هستند.

نودلهای فوری چگونه درست میشوند؟
از زمان اختراع آن در دهه پنجاه، فرایند تولید رشته فرنگی فوری کم و بیش ثابت باقی مانده است. تمام مواد با هم مخلوط می شوند، سپس خمیر رول می شود و به صورت رشته ای برش می خورد. رشته ها را بخار پز کرده، و خشک می کنند، سرخ می کنند، خنک می کنند و سپس به صورت جداگانه بسته بندی می کنند.

هر بسته حاوی یک دسته رشته خشک و همچنین یک بسته طعم دهنده و / یا روغن برای ادویه است. خریداران قبل از خوردن رشته، رشته ها را با طعم دهنده در آب گرم می پزند یا خیس می کنند. نودل فوری رشته فرنگی از قبل پخته شده ای است که بخار پز شده و خشک شده است. آنها معمولاً قبل از خوردن در آب گرم خیس می شوند.

ساخت نودل

محتوای تغذیه ای نودلهای فوری چیست؟
محتوای نودل فوری بسته به نوع یا طعم کمی متفاوت است. برای ایده دادن به شما، در اینجا محتوای تغذیه ای برای 1 وعده (43 گرم)  آمده است:

کالری – 385 کیلوکالری
کربوهیدرات – 55.7 گرم
چربی کل – 14.5 گرم
چربی اشباع شده – 6.5 گرم
پروتئین – 7.9 گرم
فیبر – 2 گرم
سدیم – 986 میلی گرم
تیامین – 0.6 میلی گرم
نیاسین – 4.6 میلی گرم
ریبوفلاوین – 0.4 میلی گرم

حقایق تغذیه ای برای نودل فوری:
اگرچه تنوع زیادی بین مارک های مختلف و طعم های رشته های فوری وجود دارد ، اما اکثر آنها مواد مغذی خاصی دارند.

انواع نودل های فوری کمتر شامل  کالری کم، فیبر و پروتئین هستند و حاوی مقادیر بیشتری مانند : چربی، کربوهیدرات، سدیم و ریز مغذی های انتخابی اند.

همچنین لازم به ذکر است که انواع خاصی وجود دارد که به عنوان گزینه های سالم به بازار عرضه می شوند. این مواد ممکن است با استفاده از غلات کامل تهیه شده و یا مقادیر کمتری سدیم یا چربی داشته باشند.

نودل های فوری از نظر کالری کم هستند، اما از نظر فیبر و پروتئین نیز کم هستند. از آنجا که کالری نودل های فوری کم است، خوردن آن به طور بالقوه می تواند منجر به کاهش وزن شود.            البته لازم به ذکر است که رشته های فوری فیبر و پروتئین کمی دارند، که این موضوع ممکن است آنها را به بهترین گزینه در کاهش وزن تبدیل نکند.

نودل

نشان داده شده است که پروتئین احساس سیری را کاهش می دهد و گرسنگی را کاهش می دهد، و آن را به ابزاری مفید در مدیریت وزن تبدیل می کند. از طرف دیگر، فیبر به آرامی از طریق دستگاه گوارش حرکت می کند، و ضمن تقویت وزن، به تقویت احساس سیری کمک می کند.

با فقط 4 گرم پروتئین و 1 گرم فیبر در هر وعده، با یک وعده نودل فوری احتمالاً میزان گرسنگی یا سیری شما را از بین نخواهد رفت. بنابراین با وجود کم کالری بودن خوردن این غذا شما را لاغر نمیکند.

مصرف نودل فوری می تواند با کیفیت پایین رژیم غذایی مرتبط باشد.
برخی تحقیقات نشان داده است که مصرف منظم رشته فرنگی ممکن است با کیفیت پایین رژیم غذایی همراه باشد.

یک مطالعه رژیم های غذایی مصرف کنندگان رشته های فوری و مصرف کنندگان رشته های غیر فوری را مقایسه کرد.

چگونه سالم ترین نودلها را انتخاب کنیم؟

استفاده از نودلهای فوری تهیه شده از غلات کامل فیبر را افزایش داده و احساس سیری را تقویت کند.نودل فوری با سدیم پایین نیز موجود است و می تواند به کاهش میزان سدیم در روز کمک کند. می توانید از نودلهای فوری خود به عنوان پایه استفاده کنید و روی آنها را با برخی از مواد سالم پر کنید تا یک وعده غذایی کامل تر تهیه کنید. اضافه کردن برخی از سبزیجات و منابع خوب پروتئین می تواند باعث مقوی تر و بهتر شدن نودل شما شود.

چرا نودلها برای شما مضر اند؟

نودل ها سرشار از سدیم هستند.

یک وعده آن می تواند بین 397 تا 3678 میلی گرم سدیم در هر وعده، و یا حتی گاهی بیشتر باشد. در حالی که سدیم یک ماده معدنی ضروری برای عملکرد مناسب بدن شما است، مصرف بیش از حد سدیم برای سلامتی شما مفید نیست. داشتن رژیم غذایی با نمک بالا با افزایش خطر ابتلا به سرطان معده، بیماری های قلبی و سکته مغزی مرتبط است. و در افرادی که به نمک حساس هستند، یک رژیم غذایی با سدیم بالا ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد که به نوبه خود می تواند بر سلامت قلب و کلیه تأثیر منفی بگذارد.

آنها حاوی MSG هستند.

رشته فرنگی فوری دارای MSG است که یک ماده افزودنی بسیار رایج است که در بسیاری از غذاهای فرآوری شده یافت می شود. نقش اصلی آن افزایش عطر و طعم و طعم پذیری غذاها است. در حالی که از آن به طور گسترده ای در بسیاری از انواع غذاها استفاده می شود نگرانی هایی در مورد اثرات کوتاه مدت و بلند مدت آن بر بدن وجود دارد. مصرف MSG با علائمی مانند سردرد، حالت تهوع، فشار خون بالا، ضعف، گرفتگی عضلات، درد قفسه سینه، تپش قلب و برافروختگی پوست ارتباط دارد. اگر بعد از مصرف MSG هر یک از این علائم را تجربه کردید، ممکن است بیماری داشته باشید که به عنوان مجموعه علائم MSG شناخته می شود. اگرچه شواهد قطعی برای اثبات پیوند وجود نداشته است، اما تصدیق شده است که درصد کمی از مردم ممکن است این واکنشهای کوتاه مدت نسبت به MSG را داشته باشند.

برخی مطالعات همچنین مصرف زیاد MSG را به چاقی و افزایش فشار خون مرتبط دانسته اند. با این حال ، در بیشتر موارد ، مقدار کمی MSG که در نودلهای فوری یافت می شود، تا زمانی که به طور متوسط ​​مصرف شود، احتمالاً منجر به این عوارض نخواهد شد.

فیبر و پروتئین کمی دارند.

نودلهای فوری با وجود کمبود کالری، حاوی فیبر و پروتئین کمی هستند که ممکن است گزینه مناسبی برای کاهش وزن نباشد. ثابت شده است که پروتئین احساس سیری را افزایش می دهد و گرسنگی را کاهش می دهد، در حالی که فیبر به آرامی از طریق دستگاه گوارش حرکت می کند ، بنابراین احساس سیری را افزایش می دهد. علاوه بر این، رژیم غذایی حاوی فیبر کم با خطر بیشتر بیماری های گوارشی مانند یبوست و بیماری های دیگر و همچنین کاهش باکتری های سالم روده همراه است.

اگر میخواهید بدانید که آیا پنیر برای سلامتی شما مضر است یا خیر بر روی کلمه مضرات پنیر کلیک کنید.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

طرز تهیه سس هلندی

سس هلندی یکی از سس‌های اصلی فرانسوی بوده و از بهترین نوع سس‌ها محسوب می‌شود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *