پنیر برای سلامتی مضر است؟ | آیا پنیر بخوریم یا خیر؟

پنیر یکی از محبوب‌ترین مواد لبنی برای ما ایرانیان می‌باشد. پنیر از مواد جدا نشدنی از وعده صبحانه ما می‌باشد. بسیاری از ما از این ماده برای میان وعده‌ها نیز استفاده می‌کنیم. به خاطر محبوبیت این ماده لبنی‚ بسیاری از ما نگران مضرات آن هستیم. در این مقاله از وب سایت نیمه شب به بررسی این موضوع می‌پردازیم که آیا پنیر برای سلامتی مضر است ؟

پنیر برای سلامتی مضر است ؟

پنیر یک ماده لبنی متراکم است که می‌تواند بخشی از کلسیم مورد نیاز بدن را تأمین کند. اما همین ماده غذایی با وجود فواید فراوان باید در هنگام مصرف آن نکاتی را رعایت کنیم. چون ممکن است مصرف زیاد و یا نادرست پنیر به سلامتی ما آسیب بزند. حتی ممکن است منجر به بروز برخی بیماری‌ها و یا اختلالات شود. در ادامه این مطلب از نیمه شب به آموزش نکاتی برای مصرف درست پنیر می‌پردازیم.

پنیر برای سلامتی مضر است
آیا پنیر برای سلامتی مضر است

پنیر را چگونه مصرف کنیم؟‎

همانطور که می‌دانید پنیر دارای طبع سرد است. به همین دلیل بهتر است که با گوجه، خیار و یا هندوانه که طبع سرد دارد مصرف نشود. مصرف پنیر با این مواد ممکن است موجب بروز عارضه‌ها و بیماری‌های بسیاری مانند اختلالات گوارشی و عصبی و … شود. در صورتی که دوست دارید پنیر را با گوجه، خیار و یا هندوانه مصرف کنید، به مقدار نصف به نصف از گردو نیز استفاده کنید. به این دلیل که پنیر حاوی مولکول‌های پروتئینی پیچیده است‚ برای تجزیه شدن به انرژی زیادی احتیاج دارد. این یکی از دلایلی است که گفته می‌شود پنیر را با گوجه و خیار و یا هندوانه به صورت همزمان مصرف نکنید. چون منجر به تشدید این فرآیند خواهد شد.

اغلب متخصصان طب سنتی معتقدند که بهتر است از پنیر در وعده صبحانه استفاده نکنیم و بهتر است که این ماده غذایی در شب مصرف شود. همانطور که اشاره شد پنیر دارای مزاج سرد و تر است. همین موضوع باعث می‌شود که مانع فعالیت مغزی و کسالت فرد شود. در حالی که در صبحگاه برای شروع کار و تلاش لازم است که موادهای اینچنینی را به بدن خود نرسانیم. همچنین مصرف پنیر در صبحانه موجب رخوت، سستی، بی‌حالی، کندی در یادگیری و کاهش تمرکز ذهن خواهد شد.

توجه داشته باشید که وعده صبحانه برای سلامت بدن بسیار مهم است. اهمیت ندادن به این وعده و خوردن مواد غذایی مضر ممکن است آسیب‌های بسیاری را در طولانی مدت به بدن ما وارد کند.

خواص و مضرات پنیر
آیا پنیر برای سلامتی مضر است

همانطور که اشاره کردیم‚ بسیاری از متخصصان طب سنتی معتقدند که بهترین زمان برای مصرف پنیر شب است. به این دلیل که بدن ما بیشترین میزان جذب کلسیم را در شب دارد و بیشترین میزان ترشح توسط غده پاراتیروئید در هنگام شب صورت می‌گیرد. توصیه می‌شود که پنیر را حتما با مصلحاتی مانند گردو، سیاهدانه، آویشن و یا زنیان مصرف کنید.

چرا پنیر را به همراه مصلحات بخوریم؟

حتما بارها توصیه‌هایی حاکی از مصرف پنیر همراه با مصلحات را شنیده‌اید. اما چرا اینقدر به مصرف پنیر همراه با مصلحات تاکید می‌شود؟ دلیل این موضوع این است که غده پاراتیروئید در بدن ما، که وظیفه تنظیم کلسیم و فسفر بدن و جذب آن‌ها را به عهده دارد‚ کلسیم و فسفر را تنها در کنار هم می‌شناسد. پس ما باید ماده غذایی حاوی کلسیم را به همراه مواد غذایی حاوی فسفر مصرف کنیم. اگر این کار را انجام ندهیم غده پاراتیروئید، فسفر مورد نیاز را از فسفر موجود در مغز تامین می‌کند. همین کار موجب کند ذهنی در افراد می‌شود. از آنجایی که پنیر حاوی کلسیم است‚ باید آن را به همراه مصلحاتی مانند گردو و یا آویشن مصرف کرد.

پنیر برای سلامتی مضر است
آیا پنیر برای سلامتی مضر است

نکات مهم درباره مصرف پنیر

  • توصیه می‌شود که پنیر را به همراه بادام مصرف نکنید. به این دلیل که موجب فساد در معده شده و گوارش را با مشکل رو به رو می‌کند. این کار می‌تواند منجر به تشکیل سنگ کلیه و سنگ مثانه شود.
  • پنیر می‌تواند برای افرادی که دارای رژیم غذایی کم وزن هستند مفید باشد. به این دلیل که یک منبع خوب کلسیم است و این افراد به احتمال خیلی زیاد سطح کلسیم پایینی دارند.
  • مصرف پنیر هضم غذا را سرعت می‌بخشد و منجر به تخلیه معده می‌شود. پس خوردن پنیر، خیلی زود افراد را گرسنه می کند. اما بهتر است که ما در وعده صبحانه غذای خوب و مقوی مصرف کنیم تا زود گرسنه نشویم و وعده بعدی غذا را هنگام غروب به عنوان شام میل کنیم.
  • در صورتی که به شیر حساسیت ​​داشته باشید‚ باید از مصرف تمام محصولات لبنی مانند پنیر خودداری کنید.
  • اگر در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی یا افزایش وزن قرار دارید، توصیه می‌شود که از پنیرهای کم سدیم و کم چرب استفاده کنید.
  • پنیرهای فرآوری شده و غذاهای پنیر معمولا حاوی چربی و نمک اضافی هستند. اما توصیه می‌شود که از محصولات لبنی طبیعی، اما کم چرب استفاده کنید.
  • فسفر در برخی از انواع پنیرها به مقدار زیاد موجود است. مصرف این نوع پنیرها می‌تواند برای افراد مبتلا به اختلال کلیوی بسیار مضر باشد. مخصوصا اگر کلیه‌ها توانایی حذف فسفر اضافی از خون را نداشته باشند‚ مصرف این نوع پنیرها می‌تواند بسیار خطرناک‌تر باشد.
  • برای افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند‚ مصرف پنیر می‌تواند منجر به التهاب، استفراغ یا اسهال در آن‌ها شود که البته به سطح تحمل به فرد بستگی دارد.
  • طبق آمارها‚ افرادی که بیشتر پنیر مصرف می‌کنند فشار خون پایین دارند. به این دلیل که کلسیم می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. البته پنیر کم چرب و کم سدیم توصیه می‌شود.
  • پنیر یک منبع خوب از کلسیم است و برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها، لخته شدن خون، بهبود زخم و حفظ فشار خون طبیعی مفید خواهد بود.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

کاهش وزن در دوماه

2 روش فوق العاده برای لاغری در دوماه

اگر به دنبال موثر ترین روش های  کاهش وزن در دوماه هستید، ورزش و رژیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *