آموزش تصویری چرم دوزی با دست در منزل + الگو

حتما شما هم متوجه شده اید که کیف کمری چرم این روز ها بسیار مورد توجه قرار گرفته و مد شده است. من در این مطلب ساخت یک کیف کمری دست ساز را به شما آموزش میدهم. کیفی که خیلی زیبا و کاربردی است و به راحتی می تونید با هر تیپی که دوست دارید ست کنید؛ پس با ما با مطلب آموزش چرم دوزی با دست مرحله به مرحله در منزل همراه باشید.

شما می توانید آن را در هر اندازه ای، بزرگ تر یا کوچک تر درست کنید، یا نحوه ی بسته شدن یا نوع دکمه اش را تغییر دهید، از یک کمربندی که دارید استفاده کنید؛ این به سلیقه و خلاقیت خود شما  بستگی دارد. دیگه وقتش رسیده که کار را شروع کنیم.

کیف چرمی دستساز

وسایل مورد نیاز برای آموزش چرم دوزی با دست مرحله مرحله در منزل :

اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک تکه پارچه ی چرمی تهیه کنید. یا اینکه می تونید از یک لباس بدون استفاده ی چرمی که متناسب با سایز کیفتون هست استفاده کنید. مطمئن شوید پارچه ی چرمی که انتخاب کردید به اندازه ای ضخیم هست که شکل کیف را نگه دارد و ظاهر خوبی داشته باشد ولی آنقدر کلفت نباشد که نتوانید برای دوختنش از چرخ خیاطی استفاده کنید.

 

پیشنهادات داغ : کیف های حصیری و بامبویی ترند 2021

 

کیف کمری چرم دست دوز

این هم لیستی از وسایلی که برای دوختن کیف کمری چرم دوزی به آن نیاز دارید:

  • سوزن چرم دوزی
  • نخ نایلونی (این نخ فوق العاده ضخیم و بادوام است که عموماً برای کار با چرم استفاده می شود؛ اما اگر بخواهید میتونید از نخ موم زده استفاده کنید).
  • کاتر سربی بزرگ
  • مداد یا خودکار برای نشانه گذاری روی چرم
  • پرچ کن
  • چکش
  • سندان (سندان یک وسیله ی فلزی مورد استفاده در چرم دوزی است ولی اگر ندارید میتوانید از پشت یک ماهیتابه ی چدنی استفاده کنید).
  • صفحه ی برش شطرنجی
  • دکمه ی دلخواهتون و وسیله ای برای نصب آن (ترجیحا از دستگاه دکمه زن استفاده کنید).

کار رو با کشیدن الگوی کیف شروع می کنیم؛ این کار خیلی آسان است و شما باید طرح آن را (همانطور که در عکس بالا می بینید) براساس اندازه ی دلخواهتون بکشید. برای اینکار لازم است که یک دایره که یک نیم دایره ی آن کوچکتر از طرف دیگر باشد (به عنوان در کیف) بکشید و همینطور یک نیم دایره ی دیگر که کاملا هم اندازه ی نیم دایره ی بزرگتر است (که از منطبق شدن آن ها قسمت اصلی کیف درست می شود). و اگر قصد ساختن جاکارتی برای آن دارید کافی است که کارت خود را اندازه بگیرید و یک مستطیل براساس اندازه ی گرفته شده و ترجیحا کمی بزرگتر آماده کنید. سعی کنید الگو رو طوری روی چرم قرار بدید که چرم کمتری به هدر برود. زمانی که به چیدمان دلخواه الگو روی چرم رسیدید دور الگو را با مداد یا خودکار علامت بزنید. هنگام برش توجه داشته باشید که حتما از روی خطوط کشیده شده چرم را برش بدهید چون اگر در این کار با دقت عمل نکنید ممکن است هنگام دوخت کیف با مشکل روبرو بشوید.

 

بیشتر بخوانید : جدید ترین کلاه های حصیری 2021

کیف کمری چرم دست دوز

 

سعی کنید از کاتری با تیغه ی نو و تیز استفاده کنید و هنگام برش کاتر را با زاویه ی 90 درجه نسبت به صفحه ی برش نگه دارید. هرچه چرم کلفت تر باشد برش دادن آن سخت تر خواهد بود و امکان خطا در آن بیشتر می شود.

 

کیف کمری چرم دست دوز

 

اگر می خواهید برای کیف خود جا کارتی درست کنید لازم است که جای آن را روی کیف علامت بگذارید و برای این کار بهتر است که گوشه های جیب را روی بدنه ی کیف علامت بگذارید تا هنگام دوختن بهتر بتوانید آن را در جای مدنظر خود قرار بدید. پارچه ای که به این منظور بریده اید رو داخل کیف و جایی که برای جاکارتی در نظر دارید قرار بدید و از یک گوشه ی جاکارتی با کمی فاصله نسبت به حاشیه قسمت عرضی آن و به همین ترتیب یک طول و عرض طرف دیگر جاکارتی را به داخل کیف بدوزید؛ توجه داشته باشید که یک ضلع جاکارتی(ضلع بالایی) باید ندوخته باقی بماند.

 

کیف کمری چرم دست دوز

 

انتهای نخ را به بیرون کیف برده و گره بزنید و سپس آن را از سوراخ دیگری با کمک سوزن به داخل کیف ببرید.

 

کیف کمری چرم دست دوز

حالا زمان علامت گذاری شکاف های کمربند روی کیف است. قسمت بالای شکاف را هم تراز با قسمت بالای جاکارتی در نظر بگیرید. اندازه ی شکاف را براساس اندازه ی کمربند خود علامت گذاری کنید؛ اگر از کمربند آماده استفاده می کنید شکاف را به همان اندازه و اگر قصد ساختن کمربند سفارشی برای کیف خود دارید اندازه ی آن را براساس سگک کمربند تعیین کنید. و سپس شکاف ها را با کاتر برش بدهید.

آموزش کیف چرم دوزی با دست مرحله به مرحله در منزل
آموزش کیف چرم دوزی با دست مرحله به مرحله در منزل

 

اگر شما هم مثل من می خواهید از دکمه ی پرسی استفاده کنید لازم است که آن را در این مرحله به کیف وصل کنید. برای مشخص شدن جای دکمه کافی است آن را در جای مورد نظر قرار داده و کمی فشار بدهید تا اثر آن روی پارچه باقی بماند و سپس با استفاده از پرچ کن یا سوراخ کن جایی که علامت گذاشتید را سوراخ کنید.

 

آموزش کیف چرم دوزی با دست مرحله به مرحله در منزل
آموزش کیف چرم دوزی با دست مرحله به مرحله در منزل

 

البته من بهتون استفاده از دستگاه دکمه زن رو توصیه میکنم چون استفاده از آن راحت تر و نتیجه ی کار تمیز تر خواهد بود.

 

 

الان بهترین زمان برای نصب دکمه است زیرا وقتی کیف دوخته بشود نصب آن مشکل خواهد شد پس الان این کار را انجام بدهید. توجه داشته باشید که قسمت روی دکمه در قسمت بیرونی کیف و قسمت عقبی داخل کیف قرار بگیرد. و همینطور توجه داشته باشید که قسمت باز و بسته شدن دکمه کاملا در جای درست و منطبق برهم قرار بگیرد.

 

آموزش کیف چرم دوزی  در منزل
آموزش کیف چرم دوزی در منزل

 

اکنون زمان آن رسیده است که دو قسمت اصلی کیف را به هم بدوزیم. پس آن را روی هم قرار بدهید و میتوانید برای جلوگیری از تکان خوردن کیف از گیره ی لباس استفاده کنید ولی ابتدا یک گیره را امتحان کنید و مطمئن شوید که جای آن روی پارچه نمی ماند و به پارچه آسیبی وارد نشود.

 

اموزش کیف با الگو

به اندازه 0/5 میلیمتر فاصله از حاشیه ی پارچه شروع به دوختن کنید؛ ابتدا و انتهای نخ را داخل کیف گره بزنید.

آموزش کیف چرم دوزی در منزل
آموزش کیف چرم دوزی در منزل

 

اکنون نوبت کمربند رسیده است. اگر قصد دارید خودتون آن را درست کنید دور کمر خود را از جاییکه می خواهید کیف را ببنید اندازه بگیرید و برای دوخت آن کمی بیشتر از اندازه ی گرفته شده را معیار قرار بدهید تا بتوانید سوراخ های بیشتری در آن ایجاد کنید تا امکان تنظیم آن روی لباس های مختلف وجود داشته باشد و بتوانید آن را در جای دلخواه ببندید. هنگام بریدن دور کمربند دقت کنید که تا جای ممکن آن را صاف ببرید؛ به این منظور میتوانید از یک خط کش علامت گذاری استفاده کنید.

 

 

کیف کمری چرم شما تقریبا آماده است! زمان افزودن سوراخ های کمربند است. دستگاه پرچ کن بهترین وسیله برای ایجاد سوراخ های منظم و تمیز است. ولی اگر میخواهید با چکش و سوراخ کن دستی این کار را انجام بدهید باید آن را روی سطحی مثل سمندان قرار بدهید یا در صورت در دسترس نبودن آن، از پشت یک ماهیتابه ی چدنی استفاده کنید.

 

آموزش چرم دوزی با دست

 

سگک های متنوع و متفاوت زیادی وجود دارد که نحوه ی نصب کردنشان نیز با هم تفاوت هایی دارد؛ من انتهای کمربند رو دور سگکی که انتخاب کردم پیچیده و آن را دوختم.

 

آموزش چرم دوزی با دست

 

و اما لحظه ی هیجان انگیز و پایانی کار فرا رسیده است و قدم آخر این است که کمربند را از شکاف های روی کیف رد کنید و کیف شما آماده است.

 

آموزش چرم دوزی با دست

 

امیدوارم از کیف کمری چرم زیبا و راحت بدون بند تابستونیتون، که توش جای کافی برای کیف پول، دسته کلید، گوشی و هر وسیله ی کابردی کوچک دیگه ای که میخواهید با خودتون ببرید بیرون دارد، لذت ببرید.

 

آموزش چرم دوزی با دست

 

امیدوارم شما هم مثل من از اموزش دوخت این کیف کمری چرم دوزی در منزل به صورت مرحله مرحله با الگو لذت برده باشید و از استفاده از کیف زیباتون هم لذت ببرید؛ ممنون که در این مطلب من را همراهی کردید.

درباره‌ی زهرا علیون

همچنین ببینید

کاردستی برای دکور خانه

۱۱ مدل کاردستی برای دکور خانه

می‌توانید با انواع کاردستی برای دکور خانه، جایی که در آن زندگی می‌کنید را زیباتر …

یک نظر

  1. سایت شما عالی هستش
    امیدوارم موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *