لپتاپ یا تبلت | با توجه به نیازمان لپتاپ بخریم یا تبلت با صفحه کلید

ممکن است شما به دلیل کاهش هزینه و یا هر دلیل دیگری قصد داشته باشید که برای خرید لپتاپ یا تبلت یکی از از این دو را انتخاب کنید. با وجود پیشرفت‌هایی که در تبلت‌ها دیده شده‚ آن‌ها می‌توانند کاربرد فراوانی داشته باشند. ظرافت‚ سبکی و سادگی حمل و نقل آن نیز از دیگر مزیت‌های تبلت‌ها به شمار می‌رود. اما باید بدانید که با وجود کاربردهای فراوان تبلت‌ها نمی‌توانند جای لپتاپ را بگیرند. در این مقاله از وب سایت نیمه شب به بررسی این سوال می‌پردازیم که با توجه به نیازمان لپتاپ بخریم یا تبلت با صفحه کلید.

لپتاپ یا تبلت
لپتاپ یا تبلت

لپتاپ یا تبلت

باید بدانید که طی سال‌های اخیر تبلت‌ها پیشرفت زیادی داشته‌اند. افزایش رشد تعامل افراد با دنیای مجازی و همچنین ظهور فبلت‌ها باعث شد که پس از مدتی تبلت‌ها جذابیت خود را به عنوان یک گجت موبایل از دست بدهند و گوشی‌های هوشمند کم کم جای تبلت‌ها را گرفتند. پس از این اتفاق تولید کنندگان تلاش خود را برای افزایش کارایی تبلت‌ها آغاز کردند. آن‌ها سعی کردند که تبلت‌ها را به گجت‌هایی برای تولید محتوا نزدیک کنند تا دیگر فقط وسیله‌ای برای مصرف محتوا نباشند. شرکت‌هایی مانند اپل و مایکروسافت نمونه‌های قدرتمندی از این تبلت‌ها را عرضه کرده‌اند. در حال حاضر آیپد پرو و سرفیس پرو حتی می‌توانند کارهایی مانند ادیت تصاویر و ویدیوها را نیز انجام دهند. اما با این حال هنوز هم لپتاپ‌ها در زمینه‌‌های تخصصی‌تر قدرت بیشتری دارند. اما انجام کارهایی مانند ویرایش اسناد آفیس قطعا با یک تبلت دارای کیبورد با قیمت معمولی هم انجام می‌گیرد.

پس زمانی که می‌پرسید تبلت بخریم یا لپتاپ‚ در واقع باید به توقعات خود از آن توجه کنید. انجام اعمال سبک و ساده توسط یک تبلت هم امکانپذیر است. اما قدرت لپتاپ برای انجام کارهای تخصصی و حرفه‌ای بسیار بیشتر از تبلت است. پس توصیه می‌شود که اگر می‌خواهید بین این دو یکی را انتخاب کنید‚ حتما آن انتخاب لپتاپ باشد. در ادامه این مقاله نیمه شب به بررسی برخی تفاوت‌های تبلت و لپتاپ می‌پردازیم.

لپ تاپ بخریم یا تبلت
لپتاپ یا تبلت

اندازه

یکی از مزیت‌های مهم تبلت نسبت به لپتاپ‚ اندازه آن است. وزن لپتاپ‌ها به صورت متوسط ۲ کیلو و وزن تبلت‌ها نیز نهایتا 400 گرم است. سبکی و قابلیت حمل ساده تبلت‌ها یکی از دلایلی است که بسیاری از افراد بین تبلت و لپتاپ‚ تبلت را انتخاب می‌کنند. به هر حال حتی کوچک‌ترین لپتاپ‌ها نمی‌توانند از یک حد مشخصی کوچک‌تر باشند. ابن مورد باعث شده که وزن لپتاپ‌ها نیز سنگین باشد. اما اندازه مناسب تبلت‌ها یکی از دلایل محبوبیت آن‌ها است.

اما چه چیزی باعث شده که لپتاپ‌ها اندازه بزرگ‌تری داشته باشند؟ لپتاپ‌ها به این دلیل که سخت افزار قوی‌تری دارند‚ طبیعتا بیشتر به باتری و سیستم خنک کننده تیاز دارند. علاوه بر این وجود کیبورد و صفحه موس نیز از عواملی است که موجب شده اندازه لپتاپ‌ها بزرگ‌تر و وزن آن‌ها بیشتر باشد. پس با توجه به موارد گفته شده حمل و نقل ساده و وزن کم تبلت‌ها از مزیت‌هایی است که توانسته محبوبیت زیادی برای آن‌ها به ارمغان بیاورد.

عملکرد

همانطور که گفته شد اغلب تبلت‌ها در فرآیندهای محاسباتی در مقایسه با لپتاپ‌ها ضعیف‌تر هستند. البته که این موضوع کاملا بستگی به توقع شما از آن دارد. مثلا در انجام کارهای ساده و سبک عملکرد هر دو به یک صورت است. اما اگر شما قصد انجام دادن کارهای گرافیکی را داشته باشید قطعا لپتاپ‌ها عملکرد بهتری خواهند داشت. البته باید بدانید که بسیاری از تبلت‌های پیشرفته بهتر از لپتاب‌ها می‌توانند کارهای ویدیویی را انجام دهند. به عنوان مثال تبلتی مانند iPad Pro می‌تواند به اندازه یک لپتاپ خوب عملکرد خوبی از خود نشان دهد و البته قیمت برابری با آن داشته باشد. اما به صورت کلی می‌توان گفت که لپتاپ‌ها به خاطر داشتن سخت‌افزار قوی‌تر، برای انجام کارهای سنگین و تخصصی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بین لپتاپ و تبلت کدام را انتخاب کنیم
لپتاپ بخریم یا تبلت

عملکرد باتری

تبلت‌ها به طور متوسط می‌توانند تا ۱۰ ساعت به صورت مداوم بدون شارژ مجدد کار کنند در حالی که لپتاپ‌ها حدودا بین ۳ تا ۵ ساعت می‌تواند بدون شارژ مجدد کار کند. به هر حال سخت افزار استفاده شده در تبلت‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به دلیل قدرت پایین‌تر، بهره‌وری بالاتری داشته باشند. همین مورد باعث شده که بیشتر فضای داخلی تبلت‌ها توسط باتری آن اشغال شود. خلاف این نکته درباره لپتاپ‌ها صدق می‌کند. پس تبلت‌ها برای افرادی که به صورت طولانی مدت در شبانه روز استفاده دارند بهتر عمل خواهد کرد.

مزیت دیگری که در این مورد درباره تبلت‌ها وجود دارد شارژر آن است. شما می‌توانید تبلت را با شارژر گوشی خود شارژ کنید و احتیاجی به شارژر جداگانه نداشته باشید.

قیمت

متاسفانه تبلت‌ها از تنوع زیادی برخوردار نیستند. به این معنی که اگر بخواهید تبلتی را تهیه کنید که بتواند پاسخگوی کارهای درسی شما باشد تقریبا باید اندازه یک لپتاپ معمولی هزینه کنید. باید بدانید که هزینه‌ای که صرف خرید تبلت یا لپتاپ می‌کنید به نوع استفاده شما از آن دستگاه بستگی دارد. در حال حاضر هر دو آن‌ها تقریبا قیمت‌های یکسانی دارند. پس با توجه به نیازتان مناسب‌ترین مورد را انتخاب کنید.

آیا لپ تاپ بخریم؟
لپتاپ بخریم یا تبلت

ظرفیت حافظه

بسیاری از تبلت‌ها با ظرفیت‌های ۶۴ الی ۱۲۸ گیگابایت به بازار عرضه می‌شوند. چون شرکت‌های سازنده برای کاهش هزینه و کاهش حجم تبلت‌ها، از حافظه‌های SSD استفاده می‌کنند. حافظه‌های SSD سرعت بالایی دارند اما مشکل آن‌ها پایین بودن ظرفیت آن‌ها است. اما لپتاپ‌ها هنوز از حافظه‌های سنتی استفاده می‌کنند و ظرفیت‌هایی در حد ۵۰۰ گیگابایت یا یک ترابایت دارند. البته که بزودی لپتاپ‌ها به سمت حافظه‌های SSD حرکت می‌کنند لپتاپ‌ها به علت داشتن ورودی USB امکان اتصال هارد حافظه خارجی را برای کاربر فراهم می‌کنند که این یکی از مزیت‌های مهم لپتاپ‌ها می‌باشد.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

تصاویر خیره‌کننده‌ی تلسکوپ فضایی جیمز وب منتشر شد

ناسا روز دوشنبه اعلام کرد تلسکوپ فضایی جیمز وب، قدرتمندترین رصدخانه‌ای که در مدار قرار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *