ده تا از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی که ارزش یادگرفتن دارند

مهم ترین مهارت برای یادگیری در دنیای امروز برنامه نویسی است. امروزه کامپیوترها تقریباً در هر صنعتی وارد شده اند و روزگار قلم و کاغذ گذشته است. جوامع برنامه نویسی و توسعه دهندگان با سرعت بیشتری نسبت به گذشته ظهور می کنند. زبان های برنامه نویسی جدیدی در حال پیدایش است که برای گروه های مختلف توسعه دهندگان (مبتدی، متوسط و متخصص) و همچنین موارد استفاده متفاوت (برنامه های وب، برنامه های تلفن همراه، توسعه بازی، سیستم توزیع شده و…) مناسب هستند. حالا ممکن است از خود بپرسید که چه زبان برنامه نویسی ای را باید یاد بگیرم؟ اگر در ادامه مطلب باما همراه باشید زبان مناسب خود را در آن حوزه ای که به آن علاقه دارید پیدا خواهید کرد.

1. پایتون

زبان برنامه نویسی

تعداد مشاغل: 19،000

متوسط ​​حقوق سالانه: 120،000 دلار

مزایا: پایتون به دلیل داشتن نحو (سینتکس) ساده، کتابخانه بزرگ استاندارد و جعبه ابزار و ادغام با سایر زبانهای برنامه نویسی معروف مانند C و C ++ ، به عنوان یک زبان آسان برای یادگیری شناخته می شود. گورتون می گوید: “پایتون اولین زبانی است که دانش آموزان در برنامه Align یاد می گیرند. شما می توانید بسیاری از مفاهیم علوم کامپیوتر را به سرعت پوشش دهید و کار کردن با آن نسبتاً آسان است.”

پایتون یک زبان برنامه نویسی محبوب به ویژه در بین شرکت های نوپا است بنابراین مهارت هایش بسیار مورد تقاضا هستند.

معایب: پایتون برای توسعه برنامه های تلفن همراه مناسب نیست.

کاربردهای متداول: پایتون در طیف گسترده ای از برنامه ها از جمله هوش مصنوعی، خدمات مالی و علوم داده مورد استفاده قرار می گیرد. شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و پینترست نیز توسط پایتون ساخته شده اند.

 

2. جاوا اسکریپت


تعداد مشاغل: 24،000

متوسط ​​حقوق سالانه: 118،000 دلار

مزایا: جاوا اسکریپت محبوب ترین زبان برنامه نویسی برای ساخت وب سایت های تعاملی است. گورتون می گوید: “تقریباً همه از آن استفاده می كنند.” وقتی با Node.js ترکیب می شود، برنامه نویسان می توانند قبل از ارسال صفحه به مرورگر از جاوا اسکریپت برای تولید محتوای وب در سرور استفاده کنند. این ویژگی می تواند برای ساخت بازی ها و برنامه های ارتباطی که مستقیماً در مرورگر اجرا می شوند، استفاده شود. طیف گسترده ای از افزونه ها نیز قابلیت جاوا اسکریپت را گسترش می دهند.

معایب: مرورگرهای اینترنتی می توانند کد جاوا اسکریپت را غیرفعال کنند، زیرا این زبان برای کدگذاری تبلیغات پاپ آپ استفاده می شود که در بعضی موارد می تواند حاوی محتوای مخربی باشد.

کاربردهای متداول: از جاوا اسکریپت به طور گسترده ای در توسعه برنامه های وب سایت و موبایل استفاده می شود. Node.js امکان توسعه برنامه های مبتنی بر مرورگر را فراهم می کند، برنامه هایی که کاربران نیازی به بارگیری آنها ندارند.

 

3. جاوا

زبان برنامه نویسی

تعداد مشاغل: 29،000

متوسط ​​حقوق سالانه: 104000 دلار

مزایا: جاوا زبان برنامه نویسی ای است که معمولاً با توسعه برنامه های سرویس دهنده کلاینت مرتبط است و توسط مشاغل بزرگ در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. جاوا به عنوان یک زبان برنامه نویسی به هم پیوسته طراحی شده است، به این معنی که یک برنامه نوشته شده در جاوا می تواند روی هر پلتفرمی که از جاوا پشتیبانی می کند اجرا شود. در نتیجه، جاوا به عنوان زبان برنامه نویسی “یک بار بنویس، همه جا اجرا کن” توصیف شده است.

معایب: بر خلاف سرور (که برای برنامه های تجاری معمول است)، جاوا برای برنامه هایی که روی cloud کار می کنند ایده آل نیست. علاوه بر این شرکت نرم افزاری Oracle ، صاحب جاوا، برای استفاده از کیت توسعه جاوا هزینه مجوز دریافت می کند.

کاربردهای رایج: در کنار برنامه های تجاری، از جاوا به طور گسترده ای در سیستم عامل اندروید در تلفن های همراه استفاده می شود.

 

4. C #


تعداد مشاغل: 18000

متوسط ​​حقوق و دستمزد سالانه: 97،000 دلار

مزایا: مایکروسافت C # را به عنوان یک نوع سریعتر و مطمئن تر از C توسعه داده است. این زبان برنامه نویسی کاملاً با چارچوب نرم افزار Microsoft’s .NET سازگار است که از توسعه برنامه ها برای ویندوز، پلاگین های مرورگر و دستگاه های تلفن همراه پشتیبانی می کند. C # پایگاه های کد مشترک، یک کتابخانه کد بزرگ و انواع مختلفی از داده ها را ارائه می دهد.

معایب: C# می تواند منحنی شیب دار یادگیری داشته باشد، خصوصاً برای رفع خطاها. سی شارپ انعطاف پذیری کمتری نسبت به زبانهایی مانند C ++ دارد.

کاربردهای متداول: C# زبان اصلی برای توسعه نرم افزار ویندوز مایکروسافت است. همچنین می تواند برای دستگاه های تلفن همراه و کنسول های بازی ویدیویی استفاده شود.

5. C


تعداد مشاغل: 8،000

متوسط ​​حقوق و دستمزد سالانه: 97،000 دلار

مزایا: گورتون می گوید: “همراه با پایتون و جاوا، C پایه خوبی برای یادگیری نحوه برنامه نویسی ایجاد می کند”. C با توجه به اینکه یکی از زبان های برنامه نویسی قدیمی است، به عنوان پایه و اساسی برای نوشتن زبان های مدرن تر مانند پایتون، روبی و PHP عمل کرده است. همچنین برای دیباگ و تست زبان ساده ای است.

معایب: از آنجا که یک زبان برنامه نویسی قدیمی است، برای موارد استفاده مدرن تر مانند وب سایت ها یا برنامه های تلفن همراه مناسب نیست. و همچنین در مقایسه با سایر زبان های جدیدتر، سینتکس سخت تری دارد.

کاربردهای متداول: از آنجا که می تواند روی هر نوع دستگاهی اجرا شود، اغلب برای برنامه ریزی سخت افزار، مانند دستگاه های جاسازی شده در اتومبیل و دستگاه های پزشکی مورد استفاده در مراقبت های بهداشتی استفاده می شود.

 

6. ++C

زبان برنامه نویسی
تعداد مشاغل: 9000 شغل

متوسط ​​حقوق و دستمزد سالانه: 97،000 دلار

مزایا: C ++گسترده شده C است که برای برنامه نویسی سیستم هایی که برنامه های کاربردی را اجرا می کنند و سیستم های چند دستگاهی و چند پلتفرمی به خوبی کار می کند. با گذشت زمان، برنامه نویسان مجموعه زیادی از کتابخانه ها و کامپایلرها را برای C ++ نوشتند. گورتون می گوید: “توانایی استفاده موثر از این ویزگی ها به همان اندازه نوشتن کد برای درک یک زبان برنامه نویسی مهم است.”

معایب: مانند C ، C ++ دارای سینتکس پیچیده و ویژگی های فراوانی است که می تواند آن را برای برنامه نویسان جدید پیچیده کند. C ++ همچنین از بررسی زمان اجرا پشتیبانی نمی کند. این روش برای تشخیص خطاها یا نقص در هنگام اجرای نرم افزار است.

کاربردهای رایج: C ++ کاربردهای زیادی دارد و زبان اصلی همه چیز است، از بازی های رایانه ای گرفته تا شبیه سازی های ریاضی.

 

7. GO


تعداد مشاغل: 1700 نفر

متوسط ​​حقوق سالانه: 93،000 دلار

مزایا: Go که به عنوان Golang نیز شناخته می شود، توسط Google ساخته شده است تا زبانی کارآمد، قابل خواندن و ایمن برای برنامه نویسی در سطح سیستم باشد. این زبان برنامه نویسی برای سیستم هایی که در شبکه های مختلف قرار دارند و باید با ارسال پیام با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، به خوبی کار می کند. گرچه یک زبان نسبتاً جدید است، دارای یک کتابخانه استاندارد بزرگ و مستندات گسترده است.

معایب: این زبان در خارج از سیلیکون وَلی کاربرد گسترده ای پیدا نکرده است. Go شامل یک کتابخانه برای رابط های گرافیکی کاربر نیست، که رایج ترین راه تعامل کاربران با هر دستگاهی است که دارای صفحه نمایش است.

کاربرد های رایج: Go در درجه اول برای برنامه هایی که نیاز به پردازش داده های زیادی دارند مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر گوگل، شرکت هایی که از Go برای برنامه های خاص استفاده می کنند Netflix ، Twitch و Uber هستند.

 

8. R

زبان برنامه نویسی
تعداد مشاغل: 1500

متوسط ​​حقوق سالانه: 93،000 دلار

مزایا: این زبان برنامه نویسی به شدت در تجزیه و تحلیل آماری و برنامه های یادگیری ماشین استفاده می شود. این زبان قابل توسعه است و در بسیاری از سیستم عامل ها اجرا می شود. بسیاری از شرکت های بزرگ R را به منظور تجزیه و تحلیل مجموعه داده های عظیم خود پذیرفته اند، بنابراین برنامه نویسان R مورد تقاضا هستند.

معایب: R دارای دستورالعمل های دقیق برنامه نویسی برای زبان های قدیمی نیست.

کاربرد معمول: R در درجه اول در نرم افزارهای آماری استفاده می شود.

 

9. Swift


تعداد مشاغل: 1800 نفر

متوسط ​​حقوق سالانه: 93،000 دلار

مزایا: Swift زبان برنامه نویسی شرکت اپل برای توسعه برنامه های Mac و iPhone ، iPad و Apple Watch است. مانند بسیاری از زبان های برنامه نویسی مدرن، Swift دارای یک سینتکس آسان است، کد را به سرعت اجرا می کند و می تواند برای توسعه سمت کلاینت و سمت سرور استفاده شود.

معایب: Swift فقط در نسخه های جدید iOS 7 قابل استفاده است و با برنامه های قدیمی کار نمی کند.

کاربرد معمول: Swift برای برنامه های iOS و macOS استفاده می شود.

 

 

10. PHP

زبان برنامه نویسی
تعداد مشاغل: 7000 شغل

متوسط ​​حقوق سالانه: 81،000 دلار

مزایا: PHP زمانی که یک وب سایت به طور مکرر از سرور اطلاعات می خواهد، به طور گسترده ای برای توسعه وب سمت سرور استفاده می شود. دیباگ کد PHP نیز آسان است.

معایب: با محبوبیت پایتون و جاوا اسکریپت، محبوبیت PHP کاهش یافته است. PHP همچنین به آسیب پذیری های امنیتی شناخته شده است. اکثر برنامه نویسان PHP شغلی کوتاه مدت دارند که کمتر از یک سال طول می کشد.

کاربرد معمول: PHP کدی است که وب سایت های محتواگرا مانند فیس بوک، وردپرس و ویکی پدیا را اجرا می کند.

 

همچنین بخوانید: آیا آموزش برنامه نویسی برای کودکان مفید است؟

 

 

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

چرا لپ تاپ ایسوس بخریم؟

چرا لپ تاپ ایسوس بخریم؟

ایسوس یک برند تایوانی است که در سال 1989 پایه‌گذاری شد و در زمینه کامپیوترها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *