هوش مصنوعی باعث تکامل فناوری و حاکمیت داده ها می شود.

فن آوری های مدرن اهمیت حاکمیت داده ها را بالا می برند، اما بسیاری از سازمان ها همچنان به رویکردهای منسوخ شده برای این کار اعتماد می کنند. یک چارچوب حاکمیتی جدید می تواند به کاهش خطرات و به حداکثر رساندن ارزش داده ها و الگوریتم هایی که به طور فزاینده ای مزیت رقابتی را ایجاد می کنند، کمک کند.
از آنجایی که فناوری های دیجیتال مانند هوش مصنوعی بخشی از دنیای سازنده را که در حال گسترش است، اداره می کنند و روز به روز حیاتی تر میشوند. داده های با کیفیت بالا، که به عنوان یک دارایی جهانی مدیریت می شوند و به عنوان عنصر اصلی تحول دیجیتال، تجزیه و تحلیل و بینش استفاده می شوند و به یک تمایز رقابتی تبدیل شده اند.
هوش مصنوعی حاکمیت داده
اما تعریف حاکمیت داده با همه تغییرات شکل دهنده فضای رقابتی همراه نبوده است. در حالی که بسیاری از سازمانها همچنان از رویكردهای سنتی برای حاكمیت داده استفاده می كنند كه عمدتاً بر روی فرآیندها ، سیاستها و دامنه های داده های معاملاتی منفرد متمركز است ، روند كلیدی فناوری كه طی چند سال اخیر در دست گرفته شده است ، نیاز به تغییر اساسی را ایجاد كرده است. چند نمونه:
ابر:
استفاده روزافزون از فناوری ابری اغلب باعث افزایش فزاینده ای از داده های بدون ساختار، نقش گسترده برای ارائه دهندگان خدمات شخص ثالث و نیاز به تغییر سیاست های محلی به جهانی می شود.
تجربه کاربری Omnichannel: امروزه مشتری ها انتظار ارتباط بی درنگ و همه جانبه با شرکت ها، محصولات و خدمات آنها را دارند.
حاکمیت داده ها با اطمینان از به روز بودن و صحت داده های جاری از هر دو جهت، پایه و اساس چنین روابطی است.

چابک است.
روش‌های چابک اغلب در مخالفت با حکمرانی هستند، که ممکن است به عنوان یک محدودیت تلقی شوند. حاکمیت با چابکی، نیاز به سیاست‌های مختصر و صریح دارد که در سازمان تعبیه شده‌است که می‌تواند به جای موانع اداری به عنوان محافظ عمل کند.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین.
از آنجا که دانش داده، هوش مصنوعی و اتوماسیون هوشمند جنبه های مختلف سازمان را فرا گرفته است ، حاکمیت باید به طور فزاینده ای شامل خطوط داده ها و همچنین الگوریتم ها و نتایج آنها باشد.

در نتیجه این تغییرات و دیگر تغییرات بازار، سه موضوع کلیدی در چند سال آینده کنترل داده‌ها را شکل خواهند داد .
مخصوصا، حاکمیت داده های نسل بعدی موارد زیر خواهد بود :

پویا :
با توجه به تکامل ماهیت فن آوری های امروز و همچنین داده ها به طور کلی، حاکمیت یک باره انجام نمی شود، بلکه باید سیاست هایی برای ارزیابی دوره ای الگوریتم های علوم داده و نتایج مرتبط با آنها در نظر گرفته شود.

اخلاقی:
با توجه به اینکه سازمان های بیشتری برای تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری به الگوریتم ها اعتماد می کنند، حاکمیت باید اطمینان حاصل کند که نتایج منصفانه ، قابل توضیح ، قابل اعتماد ، ایمن و مسئولانه است – و به پیامد های اخلاقی پایبند است.

یک چارچوب جدید
پرداختن به نیازهای حاکمیت داده ها در دنیای فزاینده هوش مصنوعی مستلزم ایجاد یک چارچوب کلی جدید است که برای این رویداد ساخته شده باشد. شرکت ها می توانند از طریق مراحل زیر در جهت رسیدن به آن هدف کار کنند.

رویکرد متناسب را اتخاذ کنید.
برای انعکاس جنبه های منحصر به فرد هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و اتوماسیون،لازم است یک چارچوب برای حاکمیت مدرن در نظر گرفته شود:
داده های ورودی:
پارامترهای لازم باید برای قابلیت های،اطمینان، دقت و کیفیت داده های منبع نه تنها برای داده های ساختاری بلکه برای انواع بدون ساختار و ترکیبی نیز باید تعیین شود.

الگوریتم ها
شرکتها برای توضیح پذیری وقابل اعتماد بودن مدل باید از ذهنیت های منسوخ شده و سیاستهای حاکم بر صنایع دستی دور شوند.
الگوریتم ها باید مسیرهایی را ایجاد کنند که مهمترین متغیرهای اساسی و نحوه انتخاب آنها را منعکس کند.

نتایج و بینش ها:
پروتکل های نظارت می تواند به ارزیابی خروجی مدل ها پس از استفاده از آنها کمک کند. یک حلقه بازخورد اطمینان می دهد که کیفیت بینش تولید شده با گذشت زمان حفظ می شود و با ادامه یادگیری و تکامل مدل ها، مغرضانه رشد نمی کند.
افزایش قابلیت مشاهده و ردیابی داده ها و فرآیندهای الگوریتمی ، بررسی دقیق تری از نتایج را امکان پذیر می سازد.
مراحل زیر می تواند کمک کند:

تقویت ارتباطات
این متخصصان درک عمیقی از پتانسیل های بالقوه داده دارند. و ممکن است ایده هایی برای بهبود جمع آوری، ذخیره سازی و سازماندهی آن ایجاد کنند.
برای فعال کردن یک حلقه بازخورد در بین دانشمندان داده ، متصدیان داده ، و سهامداران تجاری ، سازمان ها می توانند اضافه کردن عملکردهایی مانند توانایی نظر دادن به کاربران داده را اضافه کنند.

بینش ها را ثبت کنید.
دانشمندان داده به طور منظم متغیرها و بینش های مناسب تجاری و عملیاتی را از داده های خام استخراج می کنند.

به روزرسانی برای تحول دیجیتال. فن آوری های دیجیتال در همه جنبه های جهان سازمانی تعبیه شده است. از منظر حاکمیت داده ها ، به چندین مورد جدید منجر می شود:

ظرفیت بالاتر :
با تبدیل فرایندهای دستی به فرایندهای دیجیتالی ، حجم بیشتری از داده ها باید با دقت و سرعت بیشتری اداره شوند.

سختگیری افزایش یافته است:
افزایش جریان داده ها بین سازمان ها و مشتریان، دقیق تر از هر زمان دیگری سیاست های حفظ حریم خصوصی و صحت داده ها را می طلبد.
چشم انداز جهانی :
برند جهانی به این معنی است که سیاست های حاکم بر داده ها باید مقررات موجود در مناطق جغرافیایی ، زبان ها و مناطق مختلف را منعکس کنند.

اولویت‌بندی قابلیت هم‌کاری:
روتکل‌های مشترک – نیازمند حکمرانی دقیق است. به طور کلی, استراتژی کسب‌وکار باید مدل تعامل بین شرکای داخلی و خارجی همراه با پروتکل‌های مربوطه را شکل دهد.
Data Governance
هوش مصنوعی, یادگیری ماشین, تجزیه و تحلیل, اتوماسیون و دیگر فن‌آوری‌های مدرن تنها به اندازه داده‌ها و نتایج تجاری که پشتیبانی می‌کنند با ارزش هستند.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

بهترین پاوربانک های موجود در ایران مناسب سفر

تمام شدن باتری می تواند مشکل بزرگی باشد، به خصوص زمانی که ممکن است به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *