تاثیر استرس بر نازک شدن مو

نازک شدن مو و تغییر ضخامت مو در طول زندگی بسیار معمول است. اگر موهای شما نازک شده یا ریخته است، احتمالاً مایلید که دلیل آن را بفهمید.
آیا ریزش مو به دلیل استرس، وراثت یا عامل دیگر است؟ پاسخ به هر سه “بله” است. در زیر برخی از انواع ریزش مو، با اطلاعات مربوط به هر یک، آورده شده است:
درمان نازکی موها

ریزش طبیعی مو
در واقع ، همه ما روزانه حدود 100 تار موی خود را از دست می دهیم، 2 از 100000 موی موجود در پوست سر متوسط.
این به چند عامل مربوط می شود:
پیری: پس از 30 سالگی (و اغلب قبل از آن)، موهای مردان و زنان هر دو شروع به ریزش می کنند، اگرچه موی مردان سریعتر ریزش میکند.
طول عمر: متوسط طول عمر یک مو 4.5 ساله است. سپس مو می ریزد و در عرض 6 ماه با موی جدید جایگزین می شود.
حالت دادن: شامپو زدن، سشوار کشیدن و شانه زدن موها می تواند باعث ریزش چند تار مو شود.
بیشتر ما این کارها را به طور منظم انجام می دهیم.

چگونه استرس می تواند منجر به نازکی مو شود:
استرس و نازکی مو
از آنجا که پاسخ استرس ، به منظور تغییر شرایط روانی فرد برای مقابله آماده تر با دشمن ( یا عامل مخالف ) است ؛ به همین دلیل این هورمون ها قدرتمند اند. اما بقیه هورمون ها هم به همین اندازه قوی هستند . هورمون ها بسیاری از عملکرد های بدن از جمله رشد ، بارداری ، انرژی ، نحوه رشد بدن ، ساعت فیزیولوژیک بدن و غیره را کنترل می کنند. تغییر در مقدار هورمون ها می تواند منجر به تغییرات فراوان در بدن و عملکردهای آن شود .
هورمون ها بر یکدیگر نیز تاثیر می گذارند ؛ به این ترتیب که افزایش یک هورمون ممکن است باعث افزایش یا کاهش هورمونی دیگر شود. این موضوع درنهایت باعث تغییر شرایط بدن، یا در برخی موارد باعث فعالیت های غیرعادی آن می شود .

به طور مثال: هورمون های آندروژنیک ( مثل تستوسترون یا هورمون مربوط به آن یعنی DHT) می تواند باعث تغییرات در رشد مو شود. حضور این هورمون می تواند باعث تحلیل رفتن یا مرگ بعضی از فولیکول های مو شود . این موضوع درباره خانم ها هم صادق است. غدد آدرنال مسئول ترشح هورمون های آندروژنیک و هورمون های استرس هستند. فعالیت بیش از حد غدد آدرنال ممکن است باعث افزایش تزشح هورمون های آندروژنیک و در نتیجه ریزش غیر مستقیم مو شود.
بسیاری از افرادی که با ترس و نگرانی فراوان زندگی می کنند، متوجه ریزش مو، نازک شدن و کم پشت شدن مو می شوند .
شاید شنیده باشید که استرس می تواند باعث ریزش مو شود و این درست است.
ریزش مو به دلیل استرس از نظر محیطی ایجاد می شود و در صورت کنترل استرس ممکن است راحت تر کنترل شود.
استرس بیش از حد جسمی یا عاطفی – مانند استرس همراه با آسیب، بیماری یا جراحی – می تواند یکی از دو نوع ریزش مو را ایجاد کند:

آلوپسی آره آتا:
این ریزش مو ناشی از استرس شامل حمله گلبول های سفید به ریشه های مو است.
با این نوع ریزش مو، طی چند هفته مو نیز ریزش می کند (معمولاً به صورت لکه دار) ، اما می تواند کل پوست سر و حتی موهای بدن را درگیر کند. موها ممکن است به خودی خود رشد کنند ، اما ممکن است درمان نیز لازم باشد
Telogen effluvium: با این نوع ریزش رایج و کمتر شدید، رشد مو متوقف شده، و فقط 2 یا 3 ماه بعد ریزش می کند. سپس طی 6 تا 9 ماه دوباره رشد می کند.

افسردگی و ریزش مو:
افسردگی و نازکی مو
افسردگی یکی از بیماری های روحی شناخته شده در کل دنیاست. تقریبا در دنیا، از هر صد نفر سه نفر مبتلا به آن هستند، اما چیزی که از آن خبر نداریم این است افسردگی می تواند بر موها تاثیر گذاشته و باعث ریزش آن شود .

آنهایی که از افسردگی رنج میبرند پس از مدتی متوجه خشکی ، شکنندگی و آسیب پذیری آن می شوند . حالات افسردگی از جمله خمودگی ، دلسردی و کمبود انرژی می توانند فاز رشد مو را کوتاه کنند. همچنین، برخی از داروهای ضد افسردگی مثل پروزاک عوارضی جانبی مثل ریزش مو دارند. اگر احساس کردید که داروهایتان باعث ریزش مو شده و سایر داروها تاثیری بهتر دارند، حتما با پزشک عمومی خود مشورت کنید .

چگونه استرس را از بین ببریم؟
شما همیشه نمی توانید از بروز استرس در زندگی خود جلوگیری کنید، اما اغلب می توانید میزان استرس خود را به حداقل برسانید و هنگامی که استرس را در بعضی مواقع کاهش می دهید ، انرژی بیشتری برای مدیریت استرس دارید که نمی توان از آن جلوگیری کرد.
این تکنیک ها به شما کمک می کنند تا در صورت امکان استرس را در زندگی خود کاهش دهید.

تسکین استرس در کوتاه مدت:

داشتن یک برنامه مدیریت استرس تا حدودی کمک می کند و تکنیک هایی که به سرعت عمل می کنند بخش مهمی از آن هستند. برخی از تسکین دهنده های استرس سریع که ممکن است بخواهید امتحان کنید:
رایحه درمانی
تمرینات تنفسی
ورزش
مراقبه
شل شدن عضلانی پیشرونده
تجسم

تریکوتیلومانیا:
تریکوتیلومانیا به عنوان اختلال کشیدن مو نیز شناخته می شود. این نیاز به بیرون کشیدن مو از پوست سر یا سایر قسمت های بدن شماست.
ممکن است متوجه شوید که کشیدن مو بدون تأمل زیاد اتفاق می افتد، مانند حوصله و حواس پرتی. کشیدن موها ممکن است عمدی تر باشد و به عنوان وسیله ای برای تسکین استرس یا سایر احساسات منفی استفاده شود.
کشیدن مو از پوست سر ، ابروها و مژه ها اغلب قابل توجه است. این ممکن است باعث استرس اضافی شود و چرخه اختلال را تداوم بخشد.
تریکوتیلومانیا غالباً در کودکان ایجاد می شود و می تواند یک عمر ادامه یابد.
اگرچه مشخص نیست که چه عواملی باعث ایجاد تریکوتیلومانیا می شود، تحقیقات نشان می دهد که ممکن است ژنتیکی باشد.

متاسفانه هیچ راه حل زود بازده ای برای ریزش مو ،نازکی و کم پشتی مو که وابسته به استرس و اضطراب است وجود ندارد. اما پس از حل مشکل استرس خود می توانند به حالت اول بازگردند. از آنجایی که عوامل دیگری نیز بر ریزش، نازکی و کم پشتی مو موثرند، بهتر است تا با دکتر خود مشورت کرده و فرض را بر این بگذارید که ریزش موی شما صرفا به خاطر استرس و اضطراب است.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

درشت کردن چشم با آرایش

11 ترفند درشت کردن چشم با آرایش

چشم های بزرگ در نوع خود زیبا هستند و یک موهبت الهی محسوب می شوند. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *