گل های خوراکی برای تزئین سالاد و دسر

گل ها دو دسته اند گل های خوراکی و گل های غیر خوراکی ، گل های خوراکی برای تزئین سالاد و دسر و گل های غیر خوراکی برای تزئین خانه ،  ،ماشین عروس و … استفاده می شوند. گل‌های خوراکی ، گزینه ای عالی برای آشپزی هستند که پس از سال‌ها بی‌اعتنایی به آنها در آشپزی و تزئین بار دیگر مد شده اند. آشپزی و تزئینات بر پایه گل به زمان رومیان و فرهنگ های چینی، خاورمیانه و هند برمی گردد. گل های خوراکی به ویژه در دوران .ویکتوریا در زمان سلطنت ملکه ویکتوریا محبوبیت زیادی داشتند

امروزه، بسیاری از سرآشپزهای رستوران ها و آشپزهای مبتکر ، غذاها را با شکوفه های گل تزئین می کنند تا ظرافت و زیبایی بیشتری داشته باشند. راز موفقیت در استفاده از گل های خوراکی ، ساده نگه داشتن طعم غذاست که لازم است به آن ، طعم های دیگر اضافه نکنید تا طعم لطیف گل ، حفظ شود. امروزه این هنر سفره آرایی تقریباً از دست رفته در حال احیاء است. لطفاً قبل از خوردن هر گلی از نمودار گلهای خوراکی ذیل جهت تشخیص گل های خوراکی و غیر خوراکی استفاده کنید.

گل های خوراکی برای تزئین سالاد و دسر

ملاحظات مهم:
قبل از مصرف هر گونه گیاه یا گل، با یک متخصص پزشکی یا گیاهی مشورت کنید.

هر گل یا گیاهی خوراکی نیست ، در واقع، استفاده از برخی گل ها می تواند شما را بسیار بیمار کند.

رعایت این نکته ضروری است که اگر خودتان پرورش دهنده گل ها و یا گیاهان هستید هرگز نباید از آفت کش ها یا سایر مواد شیمیایی در بخش هایی از گیاهان که شکوفه تولید می کنند و قصد خوردن آن ها را دارید استفاده کنید.

هرگز گلهایی را که در کنار جاده رشد می کنند برداشت نکنید.

گل ها را دقیقا شناسایی کنید و فقط گل های خوراکی و قسمت های خوراکی آن گل ها را بخورید.

همیشه به خاطر داشته باشید که به دلیل عوارض گوارشی که ممکن است با مصرف زیاد رخ دهد، در دستور العمل های خود از گل ها کمتر استفاده کنید.

بیشتر گلهای گیاهی طعمی شبیه به برگ دارند، اما تندتر.

مفهوم استفاده از گل های خوراکی تازه در آشپزی موضوع جدیدی نیست.

بیشتر بخوانید: میدونی هرگل نماد و مفهوم چیه؟

گل های خوراکی برای تزئین سالاد و دسر

انواع گل های خوراکی:

بگونیای غده ای (Begonia X tuberosa) : برگ ها، گل ها و ساقه ها خوراکی هستند. شکوفه های بگونیا طعمی ترش و مرکباتی دارند. از گلبرگ ها در سالاد و به عنوان چاشنی استفاده می شود. از ساقه ها نیز می توان به جای ریواس استفاده کرد. گل ها و ساقه ها همچنین حاوی اسید اگزالیک هستند که افراد مبتلا به نقرس، سنگ کلیه یا روماتیسم نباید آن را مصرف کنند.

بگونیای مومی (Begonia cucullata) : برگ ها و گل های گوشتی به صورت خام یا پخته ، دارای خاصیت خوراکی هستند که آنها می توانند پس از مدت زیادی که در آب بوده اند طعم تلخ و یا باتلاقی به خود بگیرند.

گل همیشه بهار (Calendula officinalis) : این گل ، یک گل خوراکی فوق العاده برای تزئین است که طعم آن از تند تا تلخ، تند تا فلفلی متغیر است. طعم تند آن ، شبیه زعفران است. این گل ، دارای گلبرگ های زیبا در رنگ های طلایی-نارنجی است که از آن برای تزئین سوپ، ماکارونی یا غذاهای برنجی و سالاد استفاده می نمایند و همچنین گلبرگ های آن رنگی زرد به سوپ ها و تخم مرغ های همزده می دهند.

نکته: در این گل ، فقط گلبرگ ها خوراکی هستند.

میخک (Dianthus caryophyllus – مستعار Dianthus) : از گل میخک می توان در شربت ها یا نوشیدنی ها  یا به عنوان تزئین کیک استفاده کرد. برای استفاده از گلبرگ های شگفت انگیز و شیرین آن در دسرها، باید آنها را از پایه سفید تلخی که دارند جدا کنید. گلبرگ های میخک به سالادها یا آسپیک ها رنگ می دهند.

گل های خوراکی برای تزئین سالاد و دسر

گل داوودی (Chrysanthemum coronarium) :  این گل دارای طعمی کمی تلخ و متغیر و با رنگ‌های قرمز، سفید، زرد و نارنجی است که گلبرگ های آن را روی سالاد می پاشند. از برگ آن نیز می توان برای طعم دادن به سرکه ، استفاده کرد. برای استفاده از این گل ، همیشه پایه تلخ آن را بردارید و فقط از گلبرگ های آن استفاده کنید. لازم به ذکر است که از برگ‌ها و ساقه‌های این گل ، همچنین می توان به عنوان چاشنی سالاد نیز استفاده نمود.

شبدر (گونه های Trifolium) : این گل که یک گل خوراکی برای تزئین است با نام های شیرین بیان، بادیان نیز شناخته می شود دارای شکوفه های سفید و قرمزی است که از آن در طب عامیانه و برای درمان نقرس، روماتیسم و لوکوره استفاده می شود. همچنین از قدیم ، اعتقاد بر این بوده است که بافت ناخن های دست و پا ، پس از نوشیدن چای شکوفه شبدر بهبود می یابد. بومیان آمریکا همچنین از تمامی بخش های گیاه شبدر در سالاد استفاده می کردند و یا یک چای برگ شبدر سفید برای سرفه و سرماخوردگی درست می کردند که پیشینه مهمی است برای شناخت قدمت کاربرد این گل.

نکته1: از گل‌های تلخی که قهوه‌ای می‌شوند خودداری کنید و آن‌هایی را انتخاب کنید که روشن‌ترین رنگ‌ها را دارند زیرا خوشمزه‌ترین آن‌ها هستند.

نکته2 :هضم سر گل خام ممکن است دشوار باشد سعی کنید از استفاده آن بصورت خام اجتناب کنید.

ختمی

گل ذرت (Centaurea cynaus) : این نوع گل خوراکی برای تزئین ، طعم کمی شیرین تا تند و شبیه میخک دارد که داری رنگی خوراکی و طبیعی است که برای تزئین بسیار پر کاربرد است و از آن در تزئین انواع سالادها و غذاها بسیار استفاده می شود.

هسپریس بانوان (Hesperis matronalis) : این گل همچنین با نام های راکت شیرین یا بنفشه دام نیز شناخته می شود. این گیاه اغلب با فلوکس اشتباه گرفته می شود. Phlox پنج گلبرگ دارد، در حالی که هسپریس بانوان فقط چهار گلبرگ دارد و گلهایی دارد که شبیه فلوکس هستند و دارای طیف رنگی صورتی تا سفید است. این گیاه بخشی از خانواده خردل است که شامل تربچه، کلم بروکلی، کلم، گل کلم و خردل نیز می شود. گیاه و گلهای آن خوراکی است اما نسبتاً تلخ هستند. گل های این گیاه همچنین آنچنان جذاب هستند که به سالادهای سبز نیز اضافه می شوند که علاوه بر گل ها ، نیز می توانید برگ های  تازه آن را به سبزی ها و سالادهای خود اضافه کنید (برای اهداف آشپزی، برگ ها را باید قبل از گلدهی گیاه چید)و از جوانه دانه های آن نیز در انواع سالادها و …استفاده نمایید.

قاصدک (Taraxacum officinalis) : گل های تازه آن ، بسیار شیرین هستند و طعمی شیرین و عسل مانند دارند که بر خلاف آن ، گلهای بالغ آن دارای طعمی تلخ هستند. جوانه‌های قاصدک از گل‌ها خوشمزه‌تر هستند ، بهتر است آن‌ها را زمانی بچینید که بسیار کوتاه هستند و رشد چندانی نکرده اند و از آنها برای تزئین انواع سالاد و یا غذا و کوفته برنجی استفاده نمایید.

سایر گل های خوراکی و کاربردی برای تزئین انواع سالاد ، غذا ، نوشیدنی

سوسن یک روزه زرد (Day Lilies)

مینای چمنی (Bellis perennis)

گل گوشواره (Fuchsia X hybrida)

خاکشیر کوهی (Rumex acetosa)

گلایول (Gladiolus spp)

گل ختمی (Hibiscus rosa-sinensis)

امین الدوله

گل امین الدوله (Lonicera japonica)
گل حنا (Impatiens walleriana)

گل بنفشه آمریکایی  (Viola tricolor)

یاس بنفش  (Syringa vulgaris)

گل زیرفون (Tilla spp)

گل لادن (Tropaeolum majus)

گل بنفشه دو رگه  (Viola X wittrockiana)

بنفشه دو رگه

بیشتر بخوانید: نحوه خشک کردن گلهای مختلف و دسته گل عروسی

گل خوراکی برای تزئین فلوکس باغچه ای (Phlox paniculata)

فیجوا (Feijoa sellowians)

پامچال (Primula vulgaris)

رزها  (Rosa rugosa or R. gallica officinalis)

شمعدانی عطری (Pelargonium species)

گل میمون گل خوراکی برای تزئین (Antirrhinum majus)

آفتابگردان(Helianthus annus)

مروارید عطری (Galium odoratum)

گل لاله (Tulipa)

بنفشه آفریقایی (Viola species)

یوکا (Yucca species)

سخن پایانی 

بسیاری گل ها هستند که دارای ظاهری زیبا و فریبنده هستند و ممکن است که سمی باشند ، بنابرین پیش از استفاده آنها برای هر گونه تزئینات ، بهتر است که از نوع خوراکی یا غیر خوراکی بودن آنها اطمینان یابیم و سپس به استفاده از آنها بپردازیم.

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

غذاهای نونی برای شام

برای مهمانی و دورهمی ها شام چی درست کنم که همه راضی باشند؟

زمانی که نام مهمانی و دورهمی به گوش می رسد، یک مادر ایرانی به دنبال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *