کامپوزیت بهتر است یا لمینت ؟ | تفاوت های کامپوزیت و لمینت

همانطور که می‌دانید زیبایی دندان‌ها در زیبایی چهره هر شخصی بسیار تاثیر گذارند. دندان در واقع بخش بسیار مهمی از زیبایی هر فرد را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل در حال حاضر درمان‌های زیبایی دندان‌ها بسیار متداول شده‌اند و افراد بسیاری برای ایجاد تغییرات در چهره و زیباتر کردن آن دست به انجام این درمان‌ها می‌زنند. اما در این بین بسیاری از ما هنوز اطلاعات کافی درباره کامپوزیت و لمینیت را نداریم و تفاوت‌های این دو را نمی‌دانیم. در این مقاله از وب سایت نیمه شب به بررسی این سوال می‌پردازیم که کامپوزیت بهتر است یا لمینت و این دو چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

تفاوت های کامپوزیت و لمینت

کامپوزیت و لمینت دندان هر دو از درمان‌های مربوط به زیبایی دندان می‌باشند. این درمان‌ها تاثیر قابل توجهی روی تغییر ظاهر افراد و زیبایی آن‌ها دارد. اما کامپوزیت و لمینیت هر دو از رایج‌ترین مواد برای ساخت روکش‌های دندان هستند که تفاوت کمی با یکدیگر دارند. به این دلیل که معمولا در لبخند فقط دو یا چند دندان جلویی دیده می‌شوند‚ در هر یک از این دو روش درمان‚ به دندان‌های جلویی لایه نازکی به چسبانده می‌شود. این لایه باعث می‌شود که رنگ، اندازه و شکل دندان به شکل دیگری به نظر برسد.

کامپوزیت بهتر است یا لمینت
کامپوزیت بهتر است یا لمینت

اما تفاوتی که در بین کامپوزیت و لمینت وجود دارد فقط در جنس لایه‌ای است که به دندان افراد چسبانده می‌شود. جنس ماده استفاده شده برای روکش دندان تفاوت میان مراحل انجام این درمان‌ها و ویژگی هر کدام از تعیین می‌کند. روکش های دندانپزشکی به گونه‌ای ساخته شده‌اند که علاوه بر این که شباهت زیادی به دندان‌های طبیعی افراد دارند، ایرادات و موارد مورد نظرتان را تصحیح می‌کنند. اما چگونه می‌توان تشخیص داد که کدام روش برای هر فرد مناسب‌تر است؟ در واقع برای این که بتوانیم پاسخ درستی به این سوال بدهیم باید اطلاعاتی در رابطه با نیازهای خاص هر فرد داشته باشیم. فاکتورهای مهمی مانند هزینه ، طول درمان، ماندگاری و … در انتخاب نوع مواد برای هر فرد مد نظر قرار گرفته می‌شوند.

به صورت کلی می‌توان گفت که طول عمر لمینت سرامیکی تقریبا ۱۰ تا ۲۰ سال است. اما باید بدانید که اگر شما بهداشت دهان و دندان خود را به درستی رعایت کنید، روکش لمینت می‌تواند عمر طولانی‌تری داشته باشد. درباره روکش کامپوزیت هم می‌توان گفت که تقریبا نیمی از طول عمر لمینت دندان را دارند که حدودا ۵ تا ۷ سال به طول می‌انجامد.

کامپوزیت بهتر است یا لمینت ؟

معمولا افرادی که به دنبال انجام این درمان‌های زیبایی برای دندان‌های خود هستند معمولا به دنبال روشی هستند که جلوه طبیعی‌تری داشته باشد. اما کدام یک از این روش‌ها طبیعی‌تر هستند؟ برای پاسخ به این سوال می‌توان گفت که به صورت کلی لمینت سرامیکی طبیعی‌تر به نظر می‌رسد. به این دلیل که مواد سازنده آن نور را به روشی بسیار شبیه به مینای دندان بازتاب می‌دهند. روکش‌های کامپوزیت هم زمانی که پولیش می‌شوند طبیعی به نظر می‌رسند.

اما برای تشخیص روش درمانی در جلسه معاینه دندان‌ها و روابط آن‌ها در فک بالا و پایین نسبت به یکدیگر و نسبت به صورت فرد بررسی می‌شود. به این دلیل که باید قابل انجام بودن هر یک از این درمان‌ها برای افراد مورد بررسی قرار بگیرد. چون ممکن است که یکی از این روش‌ها و یا حتی هر دو، برای برخی افراد قابل انجام باشد.  اما گاهی ممکن است که فرد نیاز به درمان اولیه قبل از انجام کامپوزیت یا لمینت داشته باشد. در حالتی هم ممکن است که هیچ یک از این درمان‌ها برای فرد قابل انجام نباشد و نیاز به ارتودنسی و یا حتی ارتوسرجری وجود داشته باشد.

به صورت کلی اگر دندان‌های فرد به شدت لکه دار شده و یا آسیب دیده باشند، یا به صورت نادرست تنظیم شده و شکاف‌های بزرگ‌تری در آن‌ها وجود دارد، احتمالا لمینت سرامیکی برای شما مناسب‌تر باشد. به این دلیل که روکش‌های کامپوزیت برای نقص‌های خفیف تا متوسط دندان‌ها ​​مناسب‌تر می‌باشند.

کامپوزیت بهتر است یا لمینت
کامپوزیت بهتر است یا لمینت

تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان

به صورت کلی برای توضیح بهتر تفاوت های کامپوزیت و لمینت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • جنس ماده استفاده شده در ساخت هر یک از روکش‌ها متفاوت است.
  • لمینیت نیاز به تراش و قالب گیری دارد ولی کامپوزیت به این کار احتیاجی ندارد.
  • ساخت لمینیت حدودا سه هفته زمان می‌برد ولی ساخت کامپوزیت یک جلسه برای یک فک زمان نیاز خواهد داشت.
  • در لمینیت نیازی به پالیش وجود ندارد ولی کامپوزیت در فواصل زمانی یک ساله نیاز به پالیش خواهد داشت.
  • لمینیت در صورت لب پر شدن قابل ترمیم نیست ولی امکان ترمیم کامپوزیت در صورت لب پر شدن وجود دارد.
  • طول عمر لمینت تقریبا ۱۰ تا ۲۰ سال و طول عمر کامپوزیت حدود ۵ تا ۷ سال می‌باشد.
  • روکش‌های لمینت بسیار قوی‌تر از کامپوزیت هستند.
  • در صورت آسیب دیدگی روکش‌های کامپوزیت، کنار گذاشتن آن‌ها ساده است. اما روکش‌های سرامیکی نیاز به تعویض دارند.
  • از نظر هزینه هم کامپوزیت معمولا نیمی از هزینه لمینت را دارد.

با توجه به توضیحات داده شده متوجه می‌شویم که نمی‌توان گفت که کدام یک از روش‌ها لمینیت و کامپوزیت بهتر است. به این دلیل که هر یک مزایا و معایب خود را دارد و بهتر و بدتری بین این دو وجود ندارد. اما با توجه به نظر و تشخیص پزشک و این مورد که کدام روش بیشتر مناسب هر فرد است‚ یکی از این روش‌های درمان انتخاب شده و برای افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

میزان ویتامین ث مورد نیاز بدن در روز چقدر است؟

میزان ویتامین ث مورد نیاز بدن در روز چقدر است؟

میزان مصرف قرص ها و ویتامین ها از جمله ویتامین ث، دی، آ و… بیش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *