۵ نکته مهم که در مقاله‌نویسی باید به آن توجه کنید

شما هم مانند بسیاری از دانشجویان و پژوهشگران مایلید که مقاله بنویسید و در مجلات معتبر منتشر کنید؟ نوشتن و ترجمه مقاله و سپس انتشار آن یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که هر دانشجوی تحصیلات تکمیلی باید آن را انجام دهد.

اگر قصد فعالیت حرفه‌ای در فضای آکادمیک یا تحصیل در خارج از کشور را دارید، انتشار مقاله در مجلات معتبر یکی از راه‌های ارتقای رزومه علمی شما است. از دیگر کارهایی که باعث تقویت رزومه علمی شما می‌شود، می‌توان به ترجمه کتاب و چاپ آن، کارآموزی، شرکت در همایش‌های علمی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی اشاره کرد.

مقاله‌‌نویسی چیزی فراتر از پر کردن یک صفحه با کلمات است. قوانین و الزامات خاصی برای هر مقاله وجود دارد. برای این‌که مقاله شما منتشر شود، باید به این نکات توجه کنید. در این مطلب، چند نکته مهم برای نگارش مقاله را ذکر کرده‌ایم. برای آشنایی با این نکات، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

به دستورالعمل‌های مجله برای چاپ مقاله توجه کنید

قوانین کلی برای نوشتن وجود دارد که شما را راهنمایی می‌کند. به عنوان مثال، هر مقاله قرار است که یک صفحه جلد، مقدمه، بدنه و نتیجه داشته باشد. همچنین مقاله باید به موقع ارسال شود. باید اطمینان حاصل کنید که هیچ‌گونه اشتباهی چه اشتباهات محتوایی و چه اشتباهات ویرایشی و نگارشی، در مقاله شما وجود نداشته است. به صراحت در دستورالعمل‌های مجلات اشاره شده است که مقالات باید بدون اشتباه باشند.

به دستورالعمل‌های مجله برای چاپ مقاله توجه کنید

دستورالعمل‌های مجله، شما را در مورد اصول و نکات نگارش و بازبینی مقاله راهنمایی می‌کنند. به عنوان مثال، دستورالعمل‌ها ممکن است که شما را در مورد دیدگاهی که باید در نظر بگیرید، راهنمایی کنند. دستورالعمل‌ها همچنین سبک قالب‌بندی مورد استفاده، مهلت ارسال و رفرنس‌نویسی را توضیح می‌دهند. هنگام نوشتن مقاله خود از دستورالعمل‌ها به عنوان چک‌لیست نهایی استفاده کنید.

درک دستورالعمل‌ها شاید دشوار باشند، زیرا توصیفی هستند. به حدس و گمان‌ها تکیه نکنید. در عوض، از نمونه‌ مقالات چاپ‌شده‌ استفاده کنید تا به شما در اجرای دقیق دستورالعمل‌ها کمک کنند. در هنگام نوشتن، دستورالعمل‌های ارائه شده را مرور و بررسی کنید. مرور دوباره و بررسی تضمین می‌کند که استانداردهای لازم را رعایت کنید. پس از اتمام نگارش و ترجمه مقاله، زمانی را به بازخوانی و ویرایش نهایی اختصاص دهید.

در مقاله علمی خود از استدلال‌های محکم و قوی استفاده کنید

خواننده و سردبیر مجلات به دنبال استدلال‌های قوی در مورد موضوعات خاص هستند. استدلال‌های ضعیف و بدون مبنای علمی نه در دانشگاه و نه توسط مجلات پذیرفته نمی‌شوند.

استدلال‌های قوی در نتیجه تحقیقات گسترده به دست می‌آيند. به دنبال منابع با کیفیت بالا مانند کتاب‌ها و مقالات باشید تا در پشتیبانی از ایده‌های خود از آنها استفاده کنید. کتابخانه بهترین منبع برای یافتن مراجع معتبر است. البته از پایگاه‌های علمی مانند الزویر، اشپرینگر و … نیز غافل نشوید.

هر چه در انتخاب منابع خود دقت و وسواس بیشتری به خرج دهید، خروجی کار نیز باکیفیت‌تر خواهد بود.

فرمت مقاله خود را متناسب با فرمت مجله تنظیم کنید

قالب‌بندی ظاهر مقاله شما را شکل می‌دهد. دستورالعمل‌های داده‌شده در ابتدای مقاله، نشان‌دهنده سبک قالب‌بندی است که در نوشتن خود استفاده کرده‌اید. برای بهبود کیفیت مقاله خود، به سبک قالب‌بندی تعیین شده پایبند بمانید. معمولا قالب استاندارد مقالات توسط مجلات مشخص می‌شوند.

جزئیاتی را که باید در ابتدای مقاله، بدنه و در پایان مقاله ظاهر شوند، مشخص کنید. هر فصل از مقاله شما همچنین اطلاعات بسیار خاصی را در بر می‌گیرد. همه این جزئیات باید به دقت ثبت شوند. به مقالات منتشرشده توسط مجله خود مراجعه کنید تا اطلاعات بیشتری درباره قالب‌بندی کسب کنید.

هنگام مقاله‌نویسی از سرقت ادبی بپرهیزید

سرقت ادبی یعنی اینکه بخشی از کار شما کپی شده است. سرقت ادبی مواردی مانند استفاده مستقیم از متن مقالات دیگر یا حتی انتخاب ایده‌ها دیگران را شامل می‌شود. قوانین محکم و جدی درباره سرقت ادبی در مقالات آکادمیک وجود دارد. حتی اگر پس از سال‌ها سرقت ادبی شما کشف شود، به اعتبار و شهرت شما آسیبی جدی می‌رساند.

هنگام مقاله‌نویسی از سرقت ادبی بپرهیزید

در صورت نیاز به نقل قول از نویسنده یا مطالب مرجع دیگری، باید کلمات را بازنویسی کنید. در این مواقع بهتر است که از پارافریز تخصصی استفاده کنید. منابع و مراجع مورداستفاده را به وضوح ذکر کنید تا متهم به سرقت ایده‌ها نشوید.

از اشتباهات ویرایشی، نگارشی و املایی در مقاله خود خودداری کنید

یکی از اشتباهات رایج هنگام مقاله‌نویسی، اشتباهات گرامری و ویرایشی است. محتوای پژوهش شما بسیار مهم است ولی این‌ تنها عامل مهم نیست. اگر مقاله‌ای دارای ارزش بالایی از نظر علمی باشد ولی اشتباهات ویرایشی و گرامری داشته باشد، رد می‌شود. دستور زبان فارسی با انگلیسی متفاوت است. اگر شما اقدام به ترجمه کلمه به کلمه و جمله به جمله از زبان فارسی به انگلیسی کنید، احتمالا مقاله شما اشتباهات نگارشی و ویرایشی بسیاری خواهد داشت.

از جمله رایج‌ترین اشتباهات نگارشی و دستور زبانی می‌توان به عدم رعایت نشانه‌گذاری صحیح، استفاده بیش از حد از قیدها، استفاده نادرست از حروف اضافه، استفاده از ضمایر مبهم بدون مشخص‌کردن مرجع، استفاده اشتباه از ویرگول و نقطه ویرگول و .. اشاره کرد.

از اشتباهات ویرایشی، نگارشی و املایی در مقاله خود خودداری کنید

برای جلوگیری از اشتباهات نگارشی و ویرایشی، ترجمه مقاله خود یا ویرایش نیتیو آن را به یک موسسه خدمات ترجمه بسپارید. یکی از معتبرترین موسسات ترجمه، موسسه ترجمیک است.

خدمات ترجمه مقاله و ویرایش در موسسه ترجمیک

ترجمیک یکی از معتبرترین موسسه ارائه خدمات زبانی همانند ترجمه مقاله، ترجمه کتاب، ویرایش نیتیو، پارافریز تخصصی و تولید محتوا است. فرایند ثبت سفارش در این موسسه کاملا به صورت آنلاین انجام می‌شود و نیازی به مراجعه حضوری شما نیست. در واقع ثبت سفارش در این موسسه تنها با چند کلیک انجام می‌شود.

موسسه ترجمیک با بیش از ۲۰هزار نویسنده، مترجم و ویراستار متخصص همکاری می‌کند. بنابراین پروژه شما در هر زمینه و رشته‌ای که باشد، مترجم و ویراستاری متخصص انجام آن را بر عهده می‌گیرد. بنابراین نگران تخصصی انجام شدن پروژه خود نباشید.

برای ترجمه مقاله خود در سایت ترجمه ترجمیک، گزینه‌های متفاوتی مانند نقره‌‌ای، طلایی و طلایی بازخوانی پیش روی شماست. این گزینه‌ها در مواردی مانند هزینه ترجمه، تخصص مترجم، مدت زمان گارانتی و … با هم تفاوت دارند. با توجه به شرایط خود یکی از این گزینه‌ها را انتخاب کنید تا فرایند ترجمه مقاله شما شروع شود.

با ثبت سفارش در موسسه ترجمیک لازم نیست که بابت کیفیت و زمان تحویل پروژه ترجمه و ویرایش نیتیو مقاله خود نگران باشید. کلیه سفارش‌ها در موسسه ترجمیک تضمین کیفیت و زمان تحویل دارند. هم‌چنین سفارش‌ها توسط تیم پایش کیفی متخصص ترجمیک ارزیابی می‌شوند تا کیفیت بالایی داشته باشند و در آن‌‌ها از ترجمه ماشینی استفاده نشده باشد.

یکی از خدمات تخصصی ترجمیک برای پژوهشگران، استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، ویرایش نیتیو است. در ویرایش نیتیو، یک ویراستار نیتیو ترجمه مقاله شما را بررسی می‌کند تا فاقد هرگونه اشتباه نگارشی، ویرایشی و گرامری باشد. اگر ویرایش نیتیو مقاله خود را به ترجمیک بسپارید، در پایان گواهی نیز برای شما صادر می‌شود. این گواهی مورد تایید بسیاری از مجلات معتبر است.

ترجمیک انواع مختلف امکانات و شرایط را برای آسودگی خاطر شما فراهم آورده است. تنها با چند کلیک و به راحتی سفارش ترجمه مقاله خود را به سایت ترجمه ترجمیک بسپارید.

درباره‌ی زهرا علیون

همچنین ببینید

چرا زنان در ایران به حقوق و دستمزد کم قانع می شوند؟

مشاهدات نشان می دهد که بخش خصوصی تمایل بیشتری برای استخدام زنان دارد و تعداد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *