میوه های مفید برای کرونا (چه میوه‌هایی می توانند کووید-۱۹ را شکست دهند؟)

تغذیه‌ی سالم می‌تواند مقاومت بدن را بالا ببرد و ما را در مقابل بسیاری از بیماری‌ها محافظت کند. مواد معدنی و ویتامین‌هایی همچون ویتامین C ،D، زینک و سلنیوم موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. ویتامین D به طور طبیعی در نور خورشید وجود دارد و به صورت رایگان می‌توانید آن را دریافت کنید. عقیده بر این است که ویتامین C باعث افزایش تولید گلبول‌های سفید خون (که کلید مبارزه با عفونت در بدن است) می‌شوند. میوه های مفید برای کرونا که منبع بسیار خوبی از ویتامین c می باشند عبارتند از :
پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین، لیمو ترش، فلفل دلمه‌ای، انواع کلم، آویشن، جعفری، کیوی، آناناس، به و …

میوه های مفید برای کرونا

1.مرکبات

بدن شما به خودی خود ویتامین C تولید نمی‌کند و این بدان معناست که باید روزانه این ویتامین را دریافت کنید تا به اندازه کافی برای ایجاد کلاژن سالم (عناصر سازنده پوست و بهبودی بدن) منبع داشته باشید. ویتامین C که به اسید اسکوربیک نیز معروف است، ماده مغذی محلول در آب است که در سبزیجات برگ سبز و مرکبات، به ویژه گریپ فروت، پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین و لیموترش یافت می شود. این ماده به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند.
مقدار توصیه شده روزانه این ویتامین ۶۵ تا ۹۰ میلی گرم در روز است که معادل یک لیوان کوچک آب پرتقال یا خوردن یک گریپ فروت کامل است. تقریباً همه مرکبات دارای ویتامین C زیادی هستند که درنتیجه بسیار مفید برای کرونا می باشند.

2.به

با توجه به اینکه «به»، حاوی مقادیر فراوانی ویتامین C است، سیستم ایمنی را تقویت کرده و به کاهش ابتلا به عفونت کمک می‌کند؛ ضمن اینکه دانه آن نیز باعث بهبود سرفه، گلودرد و برونشیت می‌شود.

هر ۱۰۰ گرم «به» حاوی ۵۷ کیلوکالری انرژی است و در مقایسه با سیب و گلابی، به از نظر محتوای آنتی اکسیدان‌های پلی فنولیک غنی تر است. به میوه‌ای غنی از ویتامین، مواد معدنی و فیبر غذایی است.

به همچنین منبع خوبی از مس، سلنیوم، آهن، پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌های گروه ب از قبیل تیامین، ریبوفلاوین و پریدوکسین است؛ اگرچه هنوز اطلاعات کافی وجود ندارد اما برخی شواهد حاکی از آن است که میوه به، همانند گلابی، دارای ویژگی‌های ضد التهابی و ضد آلرژی است.

علاوه بر میوه به، دانه آن نیز دارای خواصی از قبیل بهبود سرفه، گلودرد و برونشیت است. همچنین دانه این میوه در بهبود عملکرد دستگاه گوارش نقش ایفا می‌کند؛ البته باید به این نکته توجه داشت که دانه به را نباید جوید؛ چراکه دانه آن حاوی ترکیبی به نام آمیگدالین است که به سیانوریک اسید تجزیه می‌شود و ماده‌ای سمی است.
این متخصص تغذیه یادآور شدمصرف زیاد آن می‌تواند خطرناک باشد؛ بنابراین توصیه می‌شود که لعاب دانه این میوه استفاده شود.

مرکبات منبع ویتامین c

3.کیوی

یکی دیگر از میوه های مفید برای کرونا کیوی است. وقتی به آنتی اکسیدان فکر می‌کنید، باید به میوه هایی بیاندیشید که در آفتاب رشد می‌کنند. کیوی یک نمونه عالی است که مملو از فولات، ویتامین K ،C و پتاسیم است. این ویتامین‌ها به صورت ترکیبی در بدن برای ساخت سلول‌های سالم، مبارزه با عفونت و حفظ سیستم ایمنی بدن فعالیت می‌کنند. کمبود ویتامین K نادر است، اما در صورت عدم نیاز کافی افراد دچار ضعف استخوان ها و سیستم ایمنی بدن می شوند. سیستم التهاب در بدن نیز به ویتامین K، به ویژه سلول های T شما که در سرطان و سایر بیماری ها مبارزه می کنند، وابسته است.
ویتامین K یکی از قهرمانان گمنام بدن است که زنان باید ۹۰ میکروگرم در روز و مردان ۱۲۰ میکروگرم دریافت کنند.

4.انار

انار میوه‌ای آبدار و خوشمزه است که منبعی عالی برای مواد مغذی مختلف از جمله ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها است و می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عوامل بیماری‌زا از جمله ویروس کرونا کمک کند. یک فنجان (۱۷۴ گرم) انار می‌تواند ۷ گرم فیبر و ۳۰ درصد از ارزش روزانه ویتامین C را تامین کند.

5.توت فرنگی

توت فرنگی سرشار از ویتامین‌های مختلف، فیبر، آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی و فاقد کلسترول و چربی است و همچنین کالری کمی دارد. محتوای مواد مغذی توت فرنگی از جمله ویتامین C می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. یک فنجان (۱۶۶ گرم) توت فرنگی تازه حاوی ۹۷.۶۰ میلی گرم ویتامین C است و همچنین آنتی اکسیدان‌های مختلف مانند آنتیوسیانین ها، اسید الاژیک، کوئرستین و کائمپفرول را ارائه می‌کند.

6.فلفل قرمز

اگر می خواهید ویتامین C بیشتری مصرف کنید، فلفل دلمه ای قرمز را به سالاد یا سس ماکارونی خود اضافه کنید. یک فلفل دلمه ای قرمز با اندازه متوسط ​​حاوی ۱۵۲ میلی گرم ویتامین C است.
فلفل قرمز همچنین منبع بزرگی از بتاکاروتن، پیش ماده ویتامین A (رتینول) است. ویتامین A برای سلامت پوست، غشاهای مخاطی و سیستم ایمنی بدن شما مهم است و بتاکاروتن همچنین به سلامت چشم و پوست کمک می‌کند. یک فلفل پخته شده ۱۹ درصد مقدار توصیه شده روزانه بتا کاروتن دارد.
سعی کنید روزانه ۷۵ تا ۱۸۰ میکروگرم که معادل یک فلفل دلمه ای متوسط ​​است، دریافت کنید. اما یک فلفل قرمز بیش از دو و نیم برابر  ویتامین C دارد.

7.کلم بروکلی

کلم بروکلی یکی دیگر از میوه های مفید برای کرونا است. سرشار از ویتامین های A و C و E است. مواد شیمیایی موجود در آن برای مسلح کردن و تقویت سیستم ایمنی بدن شما بسیار مفید است. کلم بروکلی منبع خوبی از لوتئین، یک آنتی اکسیدان قوی و سولفورافان دیگر آنتی اکسیدان اصلی است. این ماده حاوی مواد مغذی اضافی از جمله مقداری منیزیم، فسفر، روی و آهن است.
لوتئین یکی از ۶۰۰ کاروتنوئید طبیعی است که به طور طبیعی شناخته می شود و در سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کلم پیچ به مقدار زیاد یافت می شود. نکته دیگری نیز وجود دارد که باید در مورد کلم بروکلی بدانید و اینکه چرا نباید زیاد پخته شود. کلم بروکلی حاوی سولفورافان است، ترکیب غنی از گوگرد که در سبزیجات چلیپایی مانند کلم و کلم پیچ یافت می‌شود، اما کلم بروکلی بیشترین مقدار را می دهد. هنگامی که موردی به ساقه، برگ یا جوانه گیاه بر می خورد، این گاز سولفوریک را آزاد می کند که مهاجمان را از بین می برد، در نتیجه از گیاه محافظت می کند. این همان عاملی است که هنگام پختن کلم بروکلی بوی سولفوریک ایجاد می کند، بنابراین بیش از حد نباید آن را بپزید.

ضدعفونی و شست و شوی میوه‌ها

به حتم همه نسبت به شست و شوی میوه و سبزی حساس هستند، اما در شرایط کنونی که با همه گیری کرونا ویروس مواجه هستیم، باید با دقت بیشتری نسبت به ضدعفونی و شست و شوی میوه‌ها توجه کرد؛ این موضوع شامل رعایت پروتکل‌های بهداشتی هنگام خرید و انتقال آن به منزل و استفاده از مواد موثر استاندارد برای ضدعفونی می‌شود.
تمام میوه‌ها، سبزیجات و صیفی‌جات خریداری شده در منزل برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا باید در ظرف حاوی محلول ضدعفونی مخصوص شست‌وشوی میوه با توجه به مدت زمان مندرج بر روی بسته‌بندی محلول قرار داده شده و پس از شستن دست‌ها، تمام سطح محصولات به خوبی شست‌وشو و کاملاً آب‌کشی شوند.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

کاهش وزن در دوماه

2 روش فوق العاده برای لاغری در دوماه

اگر به دنبال موثر ترین روش های  کاهش وزن در دوماه هستید، ورزش و رژیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *