مجازات سنگین گذاشتن وسایل در مشاعات آپارتمان

گذاشتن وسایل در مشاعات آپارتمان چه مجازاتی دارد؟ گاهی افراد بدون اطلاع از مشاعات ساختمان، استفاده شخصی می نمایند، در این حالت با طرح دعاوی تصرف عدوانی می توان از همسایه خاطی شکایت کرد. گاهی قانون برای این تصرفات در آپارتمان ها بین 1 ماه تا 1 سال مجازات تعیین کرده است. در ادامه به جزییات مجازات اینگونه تصرفات می پردازیم.

هر آپارتمان را می توان به 2 بخش اختصاصی و مشترک تقسیم کرد. شما می توانید هر وسیله ای که می خواهید، در بخش اختصاصی قرار دهید، اما امکان قراردادن وسایل خود، در بخش مشترک را بدون اجازه همسایگانتان ندارید.اگر با همسایه ای خاطی در این بخش روبرو هستید، می توانید از بهترین وکیل در مشهد یا هر شهری که ساکن آن هستید، مشورت بگیرید.

راهروها جزو مشاعات ساختمان هستند

مشاعات ساختمان کجاست؟

بخش هایی از آپارتمان متعلق به تمام اعضای آن هستند، بنابراین در صورت نیاز به استفاده از این بخش باید تمام ساکنین توافق داشته باشند.

هزینه های مربوط به نگهداری و تعمیرات قسمت های مشترک بر عهده همه است و هر واحد سهم مشخصی را پرداخت می نماید. به این قسمت های اضافه در ساختمان ها مشاعات می گویند.

بر اساس قانون تملک آپارتمان ها هر بخش از ساختمان که به نام هیچ یک از مالکین ثبت نشده است، جزء مشاعات قرار می گیرد؛ یعنی همه افراد می توانند از این قسمت استفاده کنند و هیچ یک از همسایه ها حق اعتراض به این موضوع را ندارند.

مشاعات ساختمان شامل بخش های مختلفی می شوند که عبارتند از:

  • راه پله
  • باغچه
  • آسانسور
  • ورودی پارکینگ
  • حیاط
  • پشت بام

آیا امکان استفاده شخصی از مشاعات وجود دارد؟

در پاسخ این سوال باید بگوییم بله، این امکان وجود دارد. در برخی موارد یکی از ساکنین بنا به موقعیت اضطراری خود (مثلا بیماری) باید حتماً از بخش مشترک استفاده کند که در این صورت می تواند از قبل رضایت تمام ساکنین را بگیرد و این موضوع را با مدیریت ساختمان در میان بگذارد.

همچنین می توانید با نوشتن تقسیم نامه و امضای تمام ساختمان از بروز مشکلات مشاعات جلوگیری کند. در صورت عدم انجام این کار، استفاده شخصی ممنوع بوده و تبعات قانونی در پی دارد.

پله ها و پاگرد، آنها جزو مشاعات ساختمان هستند

حکم مشاعاتی که فقط از طریق یک واحد دسترسی دارند، چیست؟

در آپارتمان نشینی گاهی این چالش برای ساکنین به وجود می آید که برخی از قسمت ها جزء مشاعات ساختمان هستند، اما دسترسی به آنها فقط از طریق یک واحد امکان پذیر است. مثلاً حیاط خلوت یا فضای باغچه ها معمولاً در برخی آپارتمان ها توسط یک واحد محصور می شوند.

اگر شما با چنین چالشی در واحد مسکونی خود روبرو هستید، امکان مسقف کردن آنجا را دارید. با این کار می توانید جلوی سوء تفاهم های احتمالی را بگیرید، البته باید تمام هزینه های مسقف کردن محوطه را خود انجام دهید.

آیا خرید و فروش مشاعات ساختمان امکان پذیر است؟

شما می توانید قسمت هایی از مشاعات را که در رهن خودتان است، بفروشید و در این زمینه درگیر هیچ مشکل قانونی نشوید. مثلاً برخی مستاجرین یا مالکین خودرو ندارند و جای خودرو آنها در پارکینگ همیشه خالی باقی می ماند. این افراد می توانند جایگاه خودروی خود را به یکی دیگر از همسایه هایی که خودروهای متعددی دارند، بفروشد، اگر قصد انتقال دائمی پارکینگ خود را داشتید، با یک قرارداد رسمی به آن اعتبار بدهید تا مشکل قانونی در آینده برایتان پیش نیاید.

شما امکان خرید و فروش انباری ها را در ساختمان ها نیز دارید که جزء فضاهای شخصی اطلاق می شوند. مثلاً اگر یکی از واحدها به هر دلیلی از انباری خود استفاده ای نکند، می تواند آن را به دیگر همسایه ها بفروشد تا آنها بتوانند وسایل خود را در انباری بگذارند.

برخی از مشاعات ساختمان غیرقابل واگذاری هستند و به هیچ عنوان نباید برای فروش یا اجاره آنها اقدام کنید، در غیر این صورت مرتکب به جرم می شوید. مثلاً راهروها جزء مشاعات غیر قابل واگذاری هستند و اگر یکی از ساکنین از راهرو استفاده نمی کند، حق فروش آنجا را نیز ندارد. یا مثلاً برخی افراد از آسانسور استفاده زیادی ندارند که در این صورت حق فروش آن را به دیگران نخواهند داشت.

آسانسور، یکی از وسایل مشاع در آپارتمان است

گذاشتن وسایل در مشاعات آپارتمان چه حکمی دارد؟

فرض کنید به هر دلیلی تصمیم به گذاشتن وسیله ای در مشاعات دارید، اما این کار چه حکمی دارد؟ طبق ماده 47 قراردادن اشیاء اضافه مثل میز و صندلی یا هر نوع شیء دیگر در قسمت های مشترک ساختمان ممنوع است. همچنین شما نمی توانید حیوانات خود را مانند سگ، گربه، مرغ و خروس و … در آنجا نگه دارید. این در مورد هر نوع ملکی صدق می کند، بنابراین حتی اگر ملکی را به ارث برده اید و قصد مشورت با بهترین وکیل حقوقی در مشهد یا شهر خود را دارید، باید بدانید که نتیجه فرقی نمی کند.

حالا این سوال پیش می آید که آیا گذاشتن کفش ها هم ممنوع است؟ بسیاری از خانه ها به دلیل نداشتن فضای کافی در راهرو یا نداشتن جاکفشی ترجیح می دهند که کفش ها را درب خانه بگذارند. اکنون آیا دیگر همسایه ها امکان پیگیری این قضیه و شکایت از آنها را دارند؟ بله، گذاشتن کفش، دمپایی و جاکفشی در محوطه راهرو ممنوع بوده و سایر همسایه ها می توانند با این موضوع توافقی نداشته باشند.

شما حتی اجازه قراردادن آشغال ها در پشت درب را نیز ندارید. این موضوع تبدیل به یک چالش بزرگ برای بسیاری از خانواده ها شده است، چون معمولاً اغلب افراد ترجیح می دهند مقدار زباله ها بیشتر شود و سپس آنها را به سطل زباله خیابان ها بیندازند. از آنجا که شاید هنوز مقدار زباله ها کافی نباشد، خانواده ها ترجیحشان قراردادن کیسه زباله درب پشت منزل است. این کار می تواند شکایت دیگر ساکنین را در بر داشته باشد، بنابراین به هیچ عنوان در پشت درب کیسه زباله نگذارید.

آیا امکان رنگ آمیزی قسمت های مشاع ساختمان وجود دارد؟

بر اساس ماده 49 هر نوع تغییر در رنگ و شکل محوطه مشترک آپارتمان ها می تواند روی ناهماهنگی واحدها در نمای کلی بنا شود؛ بنابراین شما حق رنگ کردن قسمت های مشاع را ندارید و برای این کار حتما باید از ساکنین و مدیریت ساختمان اجازه بگیرید.

آیا امکان استفاده تجاری از بخش های مشاع وجود دارد؟

بر اساس ماده 50 شما نمی توانید در قسمت های مشاع واحد مسکونی یا تجاری راه اندازی کنید. استفاده تجاری و اداری به منظور تحت تملک قراردادن محیط است که قاعدتاً سایر همسایه ها با این موضوع مخالفت خواهند کرد.

لابی جزو مکان های مشاع در اپارتمان می باشد

گذاشتن وسایل در مشاعات آپارتمان، چالشی بزرگ

گذاشتن وسایل سنگین در مشاعات آپارتمان چالشی بزرگ است. اگر شما رابطه خوبی با سایر همسایه ها نداشته باشید، شاید با درخواست استفاده از مشاعات شما مخالفت کنند! بنابراین از قبل با دیگران ارتباط سازی کرده و با آنها درباره استفاده از مشاعات مشورتی داشته باشید. حالا آنها با در نظر گرفتن شرایط خود می توانند اجازه یا عدم اجازه این کار را به شما دهند.

اگر نمی خواهید در دام قانون بیفتید و مشکلات زیادی برایتان به وجود بیاید، توصیه می کنیم که حتماً درباره قانون گذاشتن وسایل در مشاعات آپارتمان یا استفاده شخصی از این بخش ها اطلاعات کافی به دست آورید. در این زمینه می توانید با کارشناسان حرفه ای نیز مشورتی داشته باشید تا به صورت کامل شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

درباره‌ی زهره موحدی

همچنین ببینید

کیو آر کدهای سایت کیوآرگرافی با سایر کیو آر کدها چه تفاوتی دارد؟

در سال 1994، کمپانی ژاپنی Denso Wave که زیر مجموعه شرکت خودروسازی Toyota Motor   Corporation …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *