طرز تهیه کیک پرتقالی ساده با کرم پرتقال

کیک پرتقالی ساده با کرم پرتقال یکی از کیک های خوشمزه مناسب برای فصل پاییز و زمستان است . پرتقال به عنوان یک میوه ی پاییزی و زمستانی ، ویتامین ث فراوانی دارد و بدن روزانه به مقداری ویتامین ث نیاز دارد که این مقدار را می توانید از خوردن یک پرتقال در روز بدست آورید و شاید کودکانی داشته باشید که از مصرف قرص های ویتامین ث اجتناب کنند و برای تامین این ویتامین برای بدنشان می توانید از سایر فراورده های حاوی ویتامین ث از جمله آب پرتقال یا کیک های پرتقالی استفاده کنید که ما در ادامه مطلب همراه شما هستیم با طرز تهیه کیک پرتقالی ساده با کرم پرتقال که طرز تهیه ای بسیار آسان دارد.
آموزش پخت کیک پرتقالی

مواد اولیه لازم برای تهیه کیک پرتقالی ساده 

تخم مرغ : ۶ عدد
آرد : ۲۸۰ گرم
شکر : ۳۰۰ گرم
روغن مایع : ۱۱۰ گرم
بکینگ پودر : ۳ قاشق چایخوری
وانیل :  ۱ قاشق چایخوری
نمک :  ۸/۱ قاشق چایخوری
آب پرتقال تازه : ۴/۳ پیمانه
رنده پوست پرتقال : ۱ قاشق غذاخوری

مواد اولیه لازم برای تهیه کرم پرتقال

آب پرتقال : ۱ پیمانه
شکر : ۲/۱ پیمانه
نشاسته ذرت : ۲ قاشق سوپخوری
آب : ۲/۱ پیمانه
ژله پرتقال : نصف بسته
رنده پوست پرتقال : ۱ قاشق مرباخوری

طرز تهیه کیک پرتقالی ساده

1- وقتی مواد اولیه را آماده کردید و خواستید شروع کنید. ابتدا فر را روشن کنید تا فر گرم شود یا اینکه حدود ۲۰ دقیقه قبل از اینکه کیک آماده شود. برای رفتن در فر آن را روشن کنید. معمولاً ممکن است فراموش کنید پس از همان ابتدا فر را روشن کنید. اگر دمای فر شما بالا است و امکان دارد بیش از حد داغ شود می‌توانید روی درجه کمتر بگذارید. بعد که کیک آماده رفتن به فر شد. روی دمای مندرج در دستور قرار دهید.
2- زرده و سفیده تخم مرغ را از هم جدا کنید. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید زرده داخل سفیده شود. علت اینکه نباید از زرده وارد سفیده شود این است که زرده نوعی چربی محسوب می‌شود و در صورتی که وارد سفیده شود باعث می‌شود سفیده خوب فرم نگیرد و پف لازم را نکند. اگر تازه کار هستید و جدا کردن زرده از سفیده برایتان سخت است. زرده و سفیده را به محض در آوردن تخم مرغ از یخچال، همان موقع که کاملا سرد است از هم جدا کنید. بعد اجازه دهید به دمای محیط برسد.
طرز تهیه کیک پرتقالی با کرم پرتقال
3- سفیده‌ها را با همزن برقی هم بزنید. وقتی کف کرد. ۳/۱ شکر را قاشق قاشق به سفیده اضافه کنید و هم بزنید تا کاملاً فرم بگیرد. به طوری که وقتی ظرف حاوی سفیده را بر می‌گردانید از ظرف جدا نشود. یکی از نشانه‌های خوب فرم گرفتن سفیده این است که رد پره‌های همزن را در آن ببینید. سفیده فرم گرفته را در یخچال قرار دهید تا آب نیندازد. بعد زرده تخم مرغ + وانیل + رنده پوست پرتقال + بقیه شکر را با همزن برقی خوب هم بزنید تا کرم رنگ و کشدار شود. معمولا باید این ترکیب را حدود ۶ دقیقه هم بزنید. سپس روغن مایع و آب پرتقال را اضافه کنید و در حد مخلوط شدن هم بزنید.
4- سفیده را از یخچال خارج کنید اجازه دهید چند دقیقه بماند تا با بقیه مواد هم دما شود آرد را که ۳ بار الک کرده اید به همراه سفیده کم کم به زرده اضافه کنید. مقداری از سفیده را به زرده اضافه کنید با لیسک به حالت دورانی هم بزنید. بعد مقداری از آرد را اضافه کنید و باز به حالت دورانی هم بزنید. به همین ترتیب ادامه دهید. در این میان نمک + بکینگ پودر را هم اضافه کنید.
توجه داشته باشید مواد را از یک جهت و آرام هم بزنید. اگر خیلی سریع هم بزنید کیک شما کمتر پف می‌کند. در عین حال طوری مواد را هم بزنید که کاملاً با هم ترکیب شوند. آرد به صورت گوله‌ای در قالب باقی نماند، چون اگر مواد را خوب با هم ترکیب نکنید. بعد از پخت کیک گلوله‌های آرد را در بافت کیک مشاهده می‌کنید که مطمئناً مطلوب نیست.
5- کف قالب مورد نظر کاغذ روغنی پهن کنید یا اینکه با روغن جامد چرب کنید حواستان باشد اگر دیواره‌های قالب را با روغن چرب کردید حتما آرد پاشی هم کنید در غیر این صورت کیک پف نمی‌کند. مواد را از وسط قالب داخل قالب بریزید و به صورت یکنواخت در کل قالب پهن کنید. بعد قالب را چند بار آرام به زمین بکوبید تا هواگیری شود. سپس در دمای ۱۷۵ درجه سانتی گراد به مدت ۴۵ دقیقه در طبقه وسط فر قرار دهید. برای اینکه متوجه شوید که کیک پخته است یا نه سیخ چوبی یا خلال دندان را داخل کیک کنید اگر مواد به آن نچسبید یعنی کیک شما پخته است. برای این کیک قالب ۲۶ سانتی متری مناسب است.
6- وقتی کیک پخت و خواستید آن را از فر خارج کنید ابتدا فر را خاموش کنید. بعد در فر را باز کنید و اجازه دهید کیک چند دقیقه داخل فر خاموش با در باز بماند. چون اگر بالافاصله از فر خارج کنید پف کیک می‌خوابد. چون یک دفعه از یک محیط خیلی گرم وارد محیط سرد می‌شود. در نتیجه به کیک شوک وارد می‌شود. همچنین وقتی کیک را از فر خارج کردید یک دفعه آن را در محیط سرد قرار ندهید. به عنوان مثال آن را روی سنگ اوپن یا در مسیر باد کولر یا پنکه قرار ندهید.
7- بعد از اینکه کیک را از فر خارج کردید اجازه دهید سرد شود. سپس با کاردک یا اگر نداشتید با چاقو دور کیک را از قالب جدا کنید. بعد کیک را روی توری برگردانید. توری پنجره‌ای است پلاستیکی که می‌توانید از لوازم قنادی‌ها تهیه کنید و به جای سینی از آن استفاده کنید.

طرز تهیه کرم پرتقال

1- برای تهیه کرم پرتقال نشاسته ذرت را با آب مخلوط کنید. بعد آب پرتقال + شکر + رنده پوست پرتقال + ژله پرتقال را به آن اضافه کنید. حال مواد را در قالبمه لعابی روی حرارت قرار دهید تا غلیظ شود. بعد از اینکه کیک را از فر خارج کردید و سرد شد. کرم را روی آن بریزید. در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که این کیک به دلیل وجود آب پرتقال خیلی پف نمی‌کند.
آموزش کیک پرتقال

کیک پرتقالی ساده بدون فر

– شما می توانید کیک پرتقالی ساده بدون فر نیز تهیه کنید. درون قابلمه ای که سایز آن بزرگ تر از قالب تان می باشد، کمی آب ریخته اجازه دهید به جوش بیاید. سپس یک پایه فلزی، ماننده پایه های مایکروفر درون قابلمه قرار دهید. حالا قالب کیک را روی پایه قرار داده. و در قابلمه را با یک دم کنی بپوشانید و روی آن بگذارید. قابلمه را ترجیحا روی شعله پخش کن و با حرارت ملایم برای مدت 1 ساعت قرار داده. بعد از یک ساعت زیر آن را خاموش کنید. بعد از 15 دقیقه در آن را برداشته و با خلال دندان تست کنید. اگر خلال تمیز بیرون امد و اطراف کیک درون قالب طلایی بود، یعنی کیک شما آماده می باشد. پس از آن که سرد شد. می توانید از قالب خارج کرده، با پودر قند، پوست و برش های پرتقال آن را تزئین کنید.

 

ترفند های تهیه کیک پرتقالی ساده

– اگر می خواهید کیک پرتقال با سس پرتقال داشته باشید. برای تهیه سس پرتقالی ، نصف بسته ژله پرتقال، 1 پیمانه آب پرتقال تازه و 2 قاشق غذاخوری پودر کاسترد را با هم مخلوط کنید.(در صورت نداشتن پودر کاسترد می توانید از نشاسته ذرت به جای آن استفاده کنید) حالا مخلوط را روی حرارت قرار داده و مرتب هم بزنید تا مواد غلیظ شود. وقتی سس پرتقالیبه غلظت لازم رسید زیر آن را خاموش کرده اجازه دهید سرد شود. در نهایت سس را روی کیک پرتقالی ریخته و میل کنید.

 

– شما می توانید شکری که برای پخت کیک استفاده می کنید را به همراه کمی پوست پرتقال رنده شده مخلوط کرده و با دست بهم بفشارید. تا شکر طعم پرتقال بگیرد و شکر پرتقالی داشته باشید. در این صورت تفاوت عطر و طعم آن را احساس خواهید کرد. در این صورت پوست پرتقال را جداگانه اضافه نکنید و آن را حذف کنید.

 

– شما می توانید در تهیه کیک پرتقالی ساده از ماست نیز در مواد اولیه استفاده کنید. برای تهیه کیک پرتقالی با ماست ، 1 پیمانه ماست را همراه با بیکینگ پودر مخلوط کرده تا پف کند. سپس آن را قبل از اضافه کردن آرد، به مواد اضافه کنید. در صورت استفاده از ماست باید آب پرتقال را از مواد حذف کنید. می توانید با آب پرتقال یک سس پرتقالی برای روی کیک تهیه کنید. آب پرتقال و شکر را مخلوط کرده روی حرارت قرار دهید تا به غلظت برسد.

 

– اگر در مواد اولیه هم زمان از ماست و آب پرتقال برای تهیه کیک پرتقالی ساده استفاده کنید. در نهایت کیک پرتقالی خیس خواهید داشت. که بافت آن کمی متفاوت خواهد بود. اما همچنان لذیذ و بسیار خوشمزه می باشد.

 

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

غذاهای نونی برای شام

برای مهمانی و دورهمی ها شام چی درست کنم که همه راضی باشند؟

زمانی که نام مهمانی و دورهمی به گوش می رسد، یک مادر ایرانی به دنبال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *