راه های تشخیص آمادگی بچه دار شدن | آیا برای بچه دار شدن آماده هستید؟

راه های تشخیص آمادگی بچه دار شدن، راه هایی هستند که به شما کمک می کنند که تشخیص دهید برای این وظیفه ی مهم آمادگی کافی دارید یا خیر . الن لفکویتز روان درمانگر، در این مورد پیشنهاد می کند که زوجین در هنگام اخذ تصمیم مبنی بر بچه دار شدن ابتدا از خود بپرسند که «آیا من در زندگی خود در شرایط مناسبی قرار دارم؟». طبق مشاهدات لفکویتز و به طور خوش بینانه، در مورد قسمت بزرگی از زنان جوامع امروزی، به نظر نمی رسد که آن ها همچنان بوسیله رسوم از پیش تعیین شده در مورد وظایف زنانگی برای حاملگی و بارداری قانع شوند.

راه های تشخیص آمادگی بچه دار شدن

بعضی زنان در دهه دوم زندگی خود نقش مادری را اتخاذ می کنند. در صورتی که بسیاری از زنان این نقش را به دهه سوم زندگی خود موکول می کنند. با این وجود بعضی زنان بر پایه بعضی دلایل غیر منطقی و آشفته مانند عدم موفقیت در یافتن شغلی مناسب، یا نیاز به تنوع در زندگی و از همه بدتر برای حفظ یک ازدواج ناموفق اقدام به بچه دار شدن می کنند.

رضایت کافی از شغل و ازدواج، از عوامل اساسی در ایجاد شرایط و زمان مناسب برای تصمیم به بارداری و بچه دار شدن هستند. علی رغم اینکه دوران حاملگی و بچه دار شدن می تواند در هر دو این موقعیت ها تغییرات چشم گیری ایجاد نماید. گذشته از این، هر مقدار که در مورد خود، همسر و موقعیتتان، احساس و نگرش بهتری داشته باشید، نسبت به عشق ورزیدن به شخص دیگر (فرزندتان) توانایی بیشتری خواهید داشت.

راه های تشخیص آمادگی بچه دار شدن

کارول ویلکینز پیشنهاد می کند که در رابطه با این تصمیم از خود بپرسید:

  • آیا در مبادلات و جایگزینی های موقعیتی که در وظایف والدین بوجود خواهد آمد، آمادگی کافی را دارید یا خیر؟
  • آیا نسبت به مبادله استقلال و خودمداری با برنامه ریزی و طرح ریزی زندگی آماده هستید؟
  • آیا آمادگی این را دارید که لذّت سفر کردن را به خانه نشین شدن و در خانه ماندن ترجیح دهید؟

اگرچه برنامه ریزی کردن برای والد شدن رویاهای شیرینی را در مورد کودکی فرد برمی انگیزد. این امر نیازمند شناخت جدّی این مطلب است که شما اکنون یک فرد بالغ هستید. اين سوالات مي توانند درك شما را در مورد آنچه براي بچه دار شدن بدان نياز داريد، همچنين در مورد مهارتهاي لازم براي موفق شدن در اين امر، افزايش دهد. سعي كنيد پاسخ خود را براي هر كدام از اين سوالات بنويسيد. توجه داشته باشيد كه دقت در مورد هر كدام از اين سوالات، مي تواند به شما كمك كند تا اطلاعات شگفت آوري در مورد خودتان به دست آوريد.

يك بررسي واقع بينانه از خودتان و جايگاهتان در زندگي را داشته باشيد. پيش فرض هاي احتمالا غلط يا به درد نخور خود را دور بيندازيد. اگر مي خواهيد بچه دار شويد، تغييراتي را كه مي تواند شما را براي اين امر آماده كند، شناسايي كنيد. شايد براي برخي از اين سوالات جواب دقيقي در يك خط وجود ندارد. اما از اينكه زماني را با همسرتان يا به تنهايي براي فكر كردن به اين موارد اختصاص دهيد، طفره نرويد. بعد مي توانيد با هم در هر مورد صحبت كنيد و از نقطه نظرات يكديگر آگاه شويد. شايد در برخي از موارد حتي نقطه نظر خودتان هم برايتان غريب به نظر آيد.

جنین در هر ماه بارداری اندازه ی کدام میوه است؟

سوالاتی که قبل از بچه دار شدن باید از خودتان بپرسید

آيا شما زماني را به گذراندن با كودكان اختصاص مي دهيد؟ آيا از اين كار لذت مي بريد؟

اينكه پاسخ شما به اين سوالات مثبت يا منفي باشد، به هيچ وجه نمي تواند مشخص كند كه ارتباط شما با كودك خودتان چگونه خواهد بود؛ اما اگر كمي درباره اين سوالات فكر كنيد، مي توانيد به برخي از فرضيات يا رفتارهاي خود در قبال زندگي با بچه ها، پي ببريد.

شما با كودكان در كدامين گروه سني، احساس راحتي بيشتري مي كنيد؟ به سمت كدام گروه سني از كودكان جذب مي شويد؟

اگر با يك گروه سني خاص از كودكان راحت نيستيد، اين امر ممكن است بيانگر مشكلاتي در كودكي خود شما باشد كه بايد حل شوند. همچنين، توجه به اين سوالات مي تواند يك تست واقع بينانه بسيار خوب باشد: اگر بچه دار شويد، براي هميشه يك پدر يا مادر شده ايد و نمي توانيد از بچه ها فقط در آن سنيني كه “ناز و بامزه” هستند، نگهداري كنيد!

بیشتر بخوانید : جدیدترین اسم دختر ۱۴۰۰

نظر شما در مورد مسووليت ها و تعهدات والدين چيست؟

اين سوال به شما كمك مي كند تا لازمه هاي پدر يا مادر بودن را شناخته و مشخص كنيد كه آيا مي توانيد با اين موارد كنار بياييد يا خير؟ چگونه با استرس كنار مي آييد؟ آيا چيزي هست كه دوست داشته باشيد كودك شما شاهد آن باشد؟ چگونه اين روش كنار آمدن با استرس را فرا گرفته ايد؟

يك تحقيق نشان مي دهد كه ميزان استرس شما مي تواند بر كودكان و همچنين توانايي شما در ايفاي نقش خود به عنوان پدر يا مادر، اثر بگذارد. اگر احساس مي كنيد كه نمي توانيد استرس خود را به خوبي مديريت كنيد، اكنون زمان مناسب براي ياد گرفتن تكنيك ها و مكانيسم هاي مناسب جهت كنار آمدن با استرس، فرا رسيده است.

آرزوهاي شما در مورد پدر يا مادر شدن چيست؟ اگر به آرزوهاي خود نرسيد، چه اتفاقي خواهد افتاد؟

دقت كنيد كه اگر بچه دار شويد، غير از در آغوش گرفتن كودك يا خنديدن با او، وظايف بسيار زياد و شايد خسته كننده ديگري نيز هست كه بر عهده شما قرار مي گيرد. زمان هاي سخت و نااميد كننده هم وجود دارند و البته كودكان شما نيز ممكن است دقيقا همان چيزي كه شما انتظار داريد، از آب در نيايند.

از چه چيزهايي مي ترسيد؟ از چه مواردي نگران هستيد؟ اگر يكي از اين موارد واقعا در زندگي شما رخ بدهد، چه اتفاقي براي شما و كودكتان خواهد افتاد؟

شما نمي توانيد نگرانيهاي خود را پيشاپيش حل كنيد. برخي از جنبه هاي بچه دار شدن، نگران كننده هستند. در واقع، كاري كه شما مي خواهيد انجام دهيد، مسووليت زيادي را بر عهده شما قرار خواهد داد. اما توجه به اين موارد در اين زمان، مي تواند به شما كمك كند تا آنها را مطرح كرده و مورد بررسي قرار دهيد.

تا چه حد مي خواهيد مشابه با پدر و مادر خودتان رفتار كنيد؟ اگر مي خواهيد متفاوت باشيد، چقدر و چرا؟

والدين ما، بهترين الگوهايي هستند كه براي تربيت و بزرگ كردن كودك، پيش روي خود داريم. برخي از تجربه ها يا درسهاي آنها مثبت بوده و برخي ديگر منفي بوده اند. دوراني را كه با والدين خود زندگي مي كرده ايد بررسي كنيد و ببينيد كه از موفقيتها يا شكستهاي آنها چه درسهايي مي توانيد بگيريد.

به عنوان يك كودك، نظرتان در مورد پدر و مادر خوب چه بود؟ چه كساني را “والدين خوب” مي دانستيد؟

اين نيز يك سوال ديگر است كه مي تواند به شما كمك كند تا انتظارات خود را از والدين، مورد بررسي قرار دهيد و پيش فرضهايي را كه ممكن است مناسب يا مفيد نباشند، دور بريزيد.

راه های تشخیص آمادگی بچه دار شدن


تاريخچه خانوادگي شما

اين سوالات به شما كمك خواهند كرد تا احساسات سركوب شده اي را كه بر فرآيند تصميم گيري شما تاثير مي گذارند، شناسايي كنيد. در اغلب موارد، مشكلات حل نشده يا احتمالا شناخته نشده اي كه ناشي از شكسته اي اوایل زندگي هستند، سدي در براي تصميم هاي بزرگ خواهند بود. يكي از اين تصميم هاي بزرگ مي تواند تصميم براي بچه دار شدن باشد.

از چه چيزي از دوران كودكي لذت مي برده ايد؟ از چه چيز يا چيزهايي لذت نمي برده ايد؟

اگر در تصميم گيري براي بچه دار شدن با مشكل مواجه هستيد، اين مورد ممكن است به يكي از مشكلات حل نشده دوران كودكي خودتان بازگردد. از كدام رفتارها يا عملكردهاي والدين خود، بسيار راضي و خوشنود بوده ايد؟ كدام كارهاي آنها به نظر شما چندان خوب نبوده است؟ درباره مواردي از دوران كودكي خود كه مي خواهيد همان ها را تقليد كنيد يا مواردي كه مايل به تغيير دادن آنها هستيد، فكر كنيد.

آيا يكي از والدين (يا يكي ديگر از اعضاي خانواده) در دوران كودكي شما به بيماري سخت يا كشنده اي مبتلا بوده است؟ آيا اين مشكل، شما را شديدا تحت تاثير قرار داده است؟ مشكلات حل نشده دوران كودكي، سدي در براي تصميم هاي بزرگ مي باشند. يكي از اين تصميم هاي بزرگ مي تواند تصميم براي بچه دار شدن باشد.


ارزش هاي شما برای تربیت فرزندتان

اين سوالات به شما كمك خواهند كرد تا گرايش ها و ارزش هايي را كه به پدر يا مادر بودن مربوط مي دانيد، مشخص كنيد. همچنين اين سوالات به شما كمك خواهند كرد تا تفاوت هاي (احتمالي) بين خود و همسرتان را شناسايي كنيد. دوست داريد از كدام مواردي كه از والدينتان ياد گرفته ايد، صرف نظر كنيد؟ كدام موارد را دوست داريد حفظ كنيد؟ درباره مواردي كه فكر مي كنيد براي ايفاي نقش به عنوان پدر يا مادر اهميت دارند، تمركز كرده و پيرامون آنها صحبت كنيد.

ترجيحات شما براي كودكانتان، چه مواردي هستند؟ به عنوان مثال، آيا دوست داريد كه آنها تحصيلات دانشگاهي داشته باشند؟ دوست داريد چه ارزشهايي را به آنها القا كنيد؟ همه ما، به همراه مجموعه اي از ارزشها (ارزشهايي كه عموما ناگفته هستند) به استقبال بچه دار شدن مي رويم. اين سوال به شما كمك مي كند تا آرزوها و روياهايي را كه براي كودك خود داريد، مشخص و روشن سازيد.

در مورد تربيت كودكان، چه فكر مي كنيد؟

شما مي توانيد پاسخ خود را براي اين سوال بنويسيد، از همسرتان نيز بخواهيد تا اين كار را انجام دهد و سپس پاسخ هاي خود را با يكديگر مقايسه كنيد. اين مورد، يكي از مواردي است كه پدر و مادرها معمولا بر سر آن با يكديگر اختلاف نظر دارند.

البته بايد بدانيد كه حتي اگر اكنون هم درباره اين موارد با يكديگر صحبت كنيد، مانع از بروز اختلاف در آينده نخواهد شد؛ اما اين كار (صحبت درباره نحوه تربيت كودك) فرصتي را براي تعيين برخي حدود و همچنين تعيين نسبي آنچه مي خواهيد انجام دهيد، فراهم مي كند.

زندگي شما و تغييراتي كه ممكن است در آن رخ دهد

پاسخ دادن به اين سوالات، موجب مي شود كه درك مناسبي از واقعيت هاي عملي وضعيت زندگي خود به دست آوريد. شما بايد اين واقعيتها يا شايد در برخي موارد، محدوديت ها را پيش از اقدام براي بچه دار شدن، در نظر بگيريد. با افرادي كه تصميم گرفته اند بچه دار نشوند، همين طور با افرادي كه تصميم گرفته اند بچه دار شوند، صحبت كنيد. حرف هايي كه آنها مي زنند، چه تاثيري بر شما مي گذارد؟ درباره صبحتهاي آنها، چه احساسي داريد؟

البته ما توصيه نمي كنيم كه بر مبناي حرف هاي ديگران تصميم بگيريد، اما گوش دادن به صحبت هاي دوستان و آشنايان در مورد انتخاب شان، مي تواند مسائل جديدي را براي شما مطرح كند كه شايد تاكنون متوجه آنها نبوديد يا اصلا به آن فكر نمي كرديد. شايد ذهنيت ناگفته اي در شما وجود داشته كه با شنيدن آن از زبان ديگري بهتر بتوانيد آنرا پردازش كنيد.

تا چه حد از كمك و پشتيباني ديگران برخوردار هستيد؟

بديهي است كه براي بزرگ كردن و تربيت كودك خود به كمك تعداد زيادي از افراد نياز نداريد، اما اگر چند نفر را در اطراف خود داشته باشيد كه در مواقع ضروري بتوانيد به آنها تكيه كنيد، براي شما بسيار مفيد خواهد بود. بزرگ كردن كودكان به تنهايي و بدون كمك ديگران، بسيار دشوار خواهد بود. آيا همسر، اعضاي خانواده يا دوستاني در نزديكي خود داريد كه بتوانيد روي كمك آنها حساب كنيد؟ كمكهاي آنها، پيش نيازي براي بچه دار شدن محسوب نمي شود، اما مي تواند يك مكمل بسيار مناسب و مهم باشد.

از اوقات فراغت خود، چه استفاده اي مي كنيد؟ اگر اصلا اوقات فراغت نداشته باشيد، چه كار خواهيد كرد؟

اين مورد، يكي از واقعيت هايي است كه پس از بچه دار شدن در عمل با آن مواجه خواهيد شد. شما پس از بچه دار شدن نمي توانيد هر كاري را كه دوست داريد، در هر وقتي كه دوست داريد (مانند دوران پيش از حاملگي) انجام دهيد؛ بلكه بايد اثرات آن را بر كودكان خود نيز در نظر بگيريد. آنها بايد اولويت اول شما باشند و اينگونه هم خواهند بود. آيا براي اين مورد آمادگي داريد؟

فكر مي كنيد زندگي شما با چه تغييراتي مواجه خواهد شد؟

روشن است: تغييراتي در زندگي شما رخ خواهد داد كه بازگشت پذير نخواهد بود. اكثر والدين مي گويند كه اين تغييرات مثبت بوده اند، اما ميزان تاثير بچه دار شدن بر وقت، انرژي، آرزوها و تمايلات شما، بسيار شديد خواهد بود. زماني را به فكر كردن در مورد زندگي جديدي كه مي خواهيد تجربه كنيد، اختصاص دهيد.

آمادگی روحی زوجین پیش از بارداری

آوردن یک کودک می‌تواند به این جهان به عنوان یک تجربه‌ی عاطفی که طیف وسیعی از انتظارات بزرگ و کوچک را به همراه دارد قلمداد شود. در طول 9 ماه بارداری احساسات شما بین حالت‌های مختلفی نظیر هیجان، ترس، شادی و یا سرخوردگی در حال تغییر است. به همین دلیل داشتن آمادگی خصوصاً آمادگی روانی برای حاملگی بسیار مهم است. فکر کردن راجع به چگونگی تغییرات شما، به آمادگی روانی برای باردار شدن کمک می‌کند.

نکات قابل بررسی قبل از بچه دار شدن

چندین گام برای افزایش آمادگی  پیش از بارداری وجود دارد:

1ـ یک گفتگوی صادقانه را آغاز کنید

یکی از بزرگ‌ترین تصمیم‌هایی که با همسرتان می‌گیرید تصمیم گرفتن برای بارداری است. برای شروع یک دوره‌ی جدید راجع به مقاصد و خواسته‌هایتان در زندگی به صورت کاملاً واضح با یکدیگر صحبت کنید. چندین پرسش و نگرانی در ابتدای این تصمیم‌گیری وجود دارد که باید مورد بحث قرار بگیرد. بعضی افراد زمان مشخصی را برای بارداری در ذهن خود دارند، اما برخی دیگر ممکن است فقط راجع به تعداد فرزندان و نحوه‌ی مراقبت آن‌ها فکر کنند.

اولین گام در آمادگی روانی برای حاملگی بحث درباره‌ی جزئیات تربیت فرزند است. این گام یک نشانه‌ی بلوغ شما و آمادگی برای بچه‌دار شدن است. اگر تردید دارید، صحبت با همسرتان را این‌گونه شروع کنید: «میخوام راجبه یه موضوع مهم صحبت کنم، من استرس دارم و ازت میخوام صبورانه به حرفام گوش کنی و…»

2ـ واضح صحبت کنید

احساس خود را درباره‌ی بارداری به همسرتان بگویید. راجع به نگرانی‌های خود صحبت کنید و اگر حس می‌کنید برای حاملگی آمادگی دارید واضح مطرح کنید. سعی کنید احساس خود را توضیح دهید، می‌توانید بگویید: «من حس می‌کنم ما می‌تونیم وارد مرحله‌ی جدیدی در زندگیمون بشیم و من می‌خوام بچه‌دار بشیم.» بهترین زمان برای انجام این گفتگو زمانی است که رابطه‌ی شما در وضعیت باثباتی قرار دارد. تصور بر این است که اوایل شروع زندگی مشترک اغلب زمانی نامناسب برای بچه‌دار شدن به حساب می‌آید.

اگر زندگی شما در مرحله‌ی آشفتگی مالی و عاطفی قرار دارد، ممکن است لازم باشد تا بهبود این شرایط منتظر بمانید و چنانچه با بیان این موضوع، همسرتان در تنگنا قرار گرفته بهتر است این بحث را به زمان دیگری موکول کنید.

3ـ به یکدیگر گوش کنید.

به یاد داشته باشید که این مورد باید یک تصمیم مشترک باشد. اگر همسرتان نظر متفاوتی دارد با احترام و سکوت به صحبت‌هایش گوش کنید، اگر منظور او را متوجه نشدید سوال کنید. به عنوان مثال صحبت‌هایش را تکرار کنید. می‌توانید بگویید: «تو گفتی که نمی‌تونی مسافرت‌های کاریتو به خاطر بارداری من به تأخیر بندازی، درسته؟!» اگر هنوز همسرتان تردید دارد ممکن است به زمان بیشتری برای متقاعد کردن او نیاز داشته باشید.

همسرتان را آزار ندهید و به گفتگوی مداوم راجع به این مسئله اصرار نکنید. اگر بحث شما بی‌نتیجه ماند بهتر است به همسرتان چند ماه فرصت دهید. او در این مدت، فرصت فکر کردن به صحبت‌های شما را پیدا می‌کند.

4ـ تحقیق کنید

زمانی که شما خواستار تغییر بزرگی در زندگی‌تان هستید بهتر است اطلاعات زیادی جمع‌آوری کنید. اطلاعات مفید و سازنده‌ای برای صحبت‌های خود پیدا کنید. توصیه می‌شود در ابتدا کمی تحقیق کنید و منابع مفید برای راهنمایی خود و همسرتان در درک بهتر این تغییر را پیدا کنید. بهترین راه شروع با منابع چاپ‌شده، کتاب‌های بارداری، کتاب‌های والدین و منابع چاپ‌شده توسط انجمن والدین و مراقبت از نوزاد است.

این منابع به شما و همسرتان در درک بهتر احساس و چالش‌های مرتبط با بارداری شامل خطرات و استرس‌های آن کمک می‌کنند. به علاوه، بهتر است فراتر از بارداری رفته و راجع به دوران کودکی نیز کتاب‌هایی مطالعه کنید. در مورد چگونگی تأثیر کودک بر زندگی مشترک‌تان نیز منابعی را پیدا کنید.

۵- تعیین بودجه کنید

زمانی که تصمیم به بارداری می‌گیرید، تردید داشتن امری طبیعی است. سعی کنید به مسائلی که باعث تردید شما می‌شوند بپردازید. برای شروع، به جوانب مالی بارداری و مراقبت از کودک توجه کنید. بی‌ثباتی مالی می‌تواند یکی از دلایل عدم آمادگی روانی برای بارداری باشد. درباره‌ی جزئیات مسائل مالی فرزند داشتن، آشکارا با همسرتان صحبت کنید، زیرا ممکن است یکی از زوجین مسئول مراقبت از کودک شود و نتواند به شغل خود بازگردد و طبیعتاً با دشواری‌های مالی مواجه خواهید شد.

اگر ماندن در خانه و نگهداری از کودک‌تان را انتخاب می‌کنید، ممکن است نیاز باشد که برای هزینه‌های خود برنامه‌ی روشنی داشته باشید تا مطمئن شوید که تصمیم به بچه‌دار شدن فراتر از توانایی مالی شما نیست. واقع‌بین باشید. هزینه‌های مربوط به ویزیت پزشک، غذا، لباس، مهدکودک و غیره را در نظر بگیرید. سعی کنید با پس‌انداز کردن قبل از بارداری از نگرانی‌های مالی خود بکاهید.

6 ـ افکار خود را دنبال کنید

نظارت بر افکار و احساسات می‌تواند برقراری ارتباط را آسان‌تر کند. این یک راه عالی برای تمرکز بر مسائل مربوط به شما و همسرتان است. یک مجله را در نظر بگیرید که می‌توانید تمامی احساسات مرتبط با بارداری مانند تصمیم به بارداری را در آن ثبت کنید. این کار یک عنصر عملی است که باعث می‌شود شما بتوانید تغییر احساسات و حالات خود را در مدت‌زمان مشخصی بررسی کنید.

یک مجله می‌تواند شامل موارد بسیاری باشد، نظیر ساماندهی افکار شما پس از مطالعه منابع و در واقع مکانی برای بیان احساسات شما می‌شود و در آینده می‌توانید از اطلاعاتی که راجع به کودک و مسائل پزشکی در آن نوشته‌اید، استفاده کنید. همچنین می‌توانید اطلاعاتی که از صحبت با همسر، خانواده و دوستان خود به دست آورده‌اید، را در آن یادداشت کنید.راه های تشخیص آمادگی بچه دار شدن

7- پرسش‌نامه‌ی خودارزیابی را تکمیل کنید

قبل از تصمیم به بارداری از خود سؤالاتی پرسیده و به صورت یک لیست بنویسید. این سؤالات می‌تواند شامل نگرانی‌ها و امیدها و یا سؤالات عمومی باشد. پس از نوشتن، زمانی را صرف پاسخ صادقانه به آن‌ها کنید.

  • از خود بپرسید که به چه دلیل می‌خواهید کودکی را به دنیا بیاورید. آیا این همان چیزی است که شما واقعاً خواستار آن هستید یا تحت تأثیر فشار اطرافیان و جامعه می‌خواهید باردار شوید؟
  • درباره‌ی سیستم حمایتی خود فکر کنید. آیا خانواده و دوستان شما می‌توانند در دوران بارداری و پس از آن از شما حمایت کنند؟
  • آیا آمادگی تغییر برنامه‌ی شغلی خود را دارید؟ آیا تمایل به کار تمام‌وقت پس از زایمان دارید؟

خودارزیابی می‌تواند در آمادگی روانی برای تغییراتی که به تبع بارداری به وجود می‌آیند، بسیار سودمند باشد. از همسرتان نیز بخواهید این کار را برای خود انجام دهد.

8 ـ یک جدول زمان بندی برای بارداری تهیه کنید

با همسرتان درباره روش‌های پیشگیری از بارداری صحبت کنید. یک روش مناسب پیشگیری از بارداری داشته باشید تا زمانی‌ که آمادگی لازم برای بارداری را پیدا کنید. علل رایج عدم آمادگی روانی بارداری، حاملگی ناخواسته‌ است. با برنامه‌ریزی مناسب برای زمانی که می‌خواهید باردار شوید و زمان کنار گذاشتن روش جلوگیری، می‌توانید از نگرانی بارداری ناخواسته رها شوید.

این روش باعث کنترل نتایج این تصمیم می‌شود و با تمایل هر دوی شما آمادگی برای بارداری صورت می‌گیرد. بهترین روش جلوگیری از حاملگی را برای خودتان انتخاب کنید. از پزشک برای این تصمیم کمک بگیرید تا بهترین روشی را که برای بدن و همچنین باروری آینده‌ی شما مشکلی ایجاد نمی‌کند انتخاب کنید.

9- برنامه‌ای برای تغییر سبک زندگی خود داشته باشید

واضح است که بارداری بر ذهن، بدن و وضعیت مالی شما تأثیر می‌گذارد، اما بخش مهمی از آمادگی روانی برای بارداری فکر کردن به تمام جوانب زندگی است که در حال تغییر می‌باشد. در طول بارداری ممکن است انرژی کافی برای رسیدگی به برنامه‌های عادی خود نداشته باشید. به ویژه در شروع و مرحله‌ی پایان بارداری ممکن است احساس خستگی کنید. ممکن است همسرتان نیز نیاز به تغییر برنامه‌ی خود داشته باشد.

زوجین باید درباره‌ی آمادگی انجام کارهای اضافی فکر کنند. در طول بارداری شما نیاز به صرف زمان زیادی برای انجام کارها دارید. شما باید اسباب مراقبت را نیز فراهم کنید، وسایل مورد نیاز را بخرید و برنامه‌ای برای مراقبت از کودک‌تان داشته باشید. درباره‌ی سبک زندگی فعلی خود و نحوه‌ی تعیین زمان اضافه فکر کنید. ممکن است نیاز به تجدید نظرکردن در سفر داشته باشید. در طول بارداری ممکن است از نظر فیزیکی توانایی سفر کردن نداشته باشید. درباره‌ی تأثیر کودک بر سبک زندگی خود نیز فکر کنید. آیا آمادگی اضافه شدن کودک به برنامه‌ی عادی خود را دارید؟

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

آموزش نقاشی در تهران

۷ باور اشتباه در ارتباط با نقاشی که مانعی برای پیشرفت یادگیری است

بسیاری از ما نقاشی را دوست داریم و از آن با عنوان یک سرگرمی که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *