دوج کوین بخریم یا شیبا؟

پیش از آنکه به تفاوت ارزهای دیجیتال شیبا و دوج کوین بپردازیم، می‌بایست ماهیت آن‌ها را بررسی کنیم. ارزهای دیجیتالی مانند دوج کوین و شیبا اینو، میم کوین محسوب می‌شوند. میم کوین‌ به ارزهای دیجیتالی گفته می‌شود که به سرعت در فضای مجازی میان کاربران پخش می‌شوند. دوج کوین را می‌توان اولین و مهمترین میم کوین بازار رمز ارزها نامید. این ارز دیجیتال در سال 2013 جهت تمسخر روند صعودی پرقدرت بیت کوین ساخته شد اما در مدتی کوتاه توانست در فضای مجازی طرفداران زیاد پیدا کند.

7 سال بعد در آگوست 2020، پیش از آغاز روند صعودی در بازار ارزهای دیجیتال، ارز دیجیتال شیبا اینو توسط عده‌ای ناشناس ایجاد شد. این پروژه آنقدر در فضای مجازی قدرتمند عمل کرد که تا نوامبر 2021 توانست بیش از 1 میلیون درصد افزایش قیمت را تجربه کند. اکنون دیگر کمتر سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی وجود دارد که نام این دو میم کوین محبوب بازار رمز ارزها را نشنیده باشد خصوصا پس از توییت‌ها و حمایت‌های پیاپی ایلان ماسک از دوج کوین و شیبا. اما برای تصمیم گیری در مورد خرید دوج کوین یا خرید شیبا، نیاز به شناخت دقیق‌تر این دو ارز دیجیتال داریم.

بررسی تفاوت عمده دوج کوین و شیبا 

بررسی تفاوت عمده دوج کوین و شیبا

میزان تقاضا:

اگرچه هر دو پروژه شیبا و دوج کوین میم کوین هستند و در روندهای صعودی بازار می‌توانند مخاطبین زیادی را جذب کنند اما یکی از راه‌های افزایش تقاضا در بازار، کاربردی شدن این ارزهای دیجیتال است. شرکت تسلا ممکن است از دوج کوین در پرداخت‌های خود استفاده کند. اما ارز دیجیتال شیبا نیز با راه‌اندازی صرافی غیر متمرکز شیبا سواپ و بازی شیبا اترنیتی به دنبال افزایش کاربرد خود در جامعه رمز ارزی است.

عرضه:

در زمان نگارش این مقاله ارز دیجیتال دوج کوین 132 میلیارد ارز در گردش دارد و این عدد برای توکن شیبا اینو به 549 هزار میلیارد می‌رسد. این موضوع برتری نسبی ارز دیجیتال دوج کوین را نسبت به شیبا اینو نشان می‌دهد اما نکته مثبت در مورد شیبا، توکن سوزی این پروژه است. تا به حال بارها و بارها شاهد توکن سوزی در پروژه شیبا بوده‌ایم که این موضوع می‌تواند به مرور زمان میزان عرضه موجود در بازار را کاهش دهد. نرخ تورم برای ارز دیجیتال دوج کوین چهار درصد در سال است.

اکو سیستم:

دوج کوین شبکه اختصاصی خود را دارد اما شیبا عموما از بستر اتریوم استفاده می‌کند و یک توکن محسوب می‌شود. از آنجایی که کارمزدهای اتریوم در حال حاضر بالاست، استفاده از شبکه اتریوم برای کاربردی شدن پروژه شیبا نقطه ضعف محسوب می‌شود. اگرچه به نظر می‌رسد با شاردینگ اتریوم در سال 2023 این مشکل حل شود و توکن‌های اتریومی در این سال، مورد استقبال بیشتری قرار بگیرند.

نهنگ‌ها:

سرمایه‌گذاران کلان یا نهنگ‌ها نقش بسیار مهمی در تعیین روند قیمت ارزهای دیجیتال دارند. ایلان ماسک ثروتمندترین فرد جهان، مدعی است در سبد دارایی خود مقداری دوج کوین دارد. میزان حمایت ایلان ماسک در سال آینده می‌تواند تاثیر زیادی بر قیمت دوج کوین داشته باشد. اما شیبا نیز توسط نهنگ‌های اتریوم حمایت می‌شود. نهنگ‌های اتریوم 20 درصد از خرید شیبای در گردش را به خود اختصاص دادند.

مقایسه روند قیمت دوج کوین و شیبا

ارز دیجیتال دوج کوین در سال 2014 تنها 0.0003 دلار معامله می‌شد. در ادامه، سرمایه‌گذاران بسیاری به خرید دوج کوین روی آوردند.  استقبال سرمایه گذاران از این پروژه، قیمت دوج کوین را به 0.73 دلار در ماه می رساند؛ رشدی 240 هزار درصدی در طول 7 سال.

 

نمودار قیمت دوج کوین از سال 2014

اگرچه رشد قیمت 240 هزار درصدی در بازارهای مالی عددی جذاب به نظر می‌رسد اما شیبا اینو نشان داد که در بازار ارزهای دیجیتال چنین رشد قیمتی خارق العاده نیست. قیمت شیبا از آگوست 2020 تا اکتبر 2021 بیش از 100 میلیون درصد افزایش یافت. در آن زمان کمتر کسی بود که حسرت خرید شیبا را در دل نداشته باشد.

نمودار قیمت شیبا اینو
نمودار قیمت شیبا اینو

با توجه به اینکه ارزهای دوج کوین و شیبا، میم کوین محسوب می‌شوند؛ قیمت آن‌ها وابستگی زیادی به جو بازار و استقبال کاربران از این بازار دارد؛ بنابراین جای تعجب ندارد که در طول چند ماه گذشته که روند قیمت در بازار ارزهای دیجیتال نزولی بوده است، این دو ارز دیجیتال حدود 90 درصد افت قیمت داشته باشند. این ریزش اگرچه ترسناک به نظر می‌رسد اما به گفته وارن بافت می‌توان از آن به دید فرصتی طلایی برای خرید دوج کوین و شیبا استفاده کرد؛ زمانی که مردم می‌خرند تو بفروش و زمانی که مردم می‌فروشند تو بخر.

خرید دوج کوین برای سرمایه گذاری

همه تخم مرغ‌هایت را در یک سبد نگذار. این نکته‌ای است که در بازارهای مالی زیاد به گوش می‌رسد اما معنای آن چیست؟

در بازار ارزهای دیجیتال پروژه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارند و هرکدام از آن‌ها در طول زمان فراز و فرودهای بسیاری را تجربه می‌کنند. بسیاری از سرمایه‌گذاران با خرید دوج کوین و شیبا در طول چند سال گذشته سودهای نجومی کسب کردند و البته برخی از پروژه‌ها نیز به طور کامل از بین رفتند. اما با توجه به ماهیت ناشناخته آینده، کارشناسان توصیه می‌کنند برای سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، به جای خرید تنها یک ارز، از سبد دارایی استفاده کنید و بر روی چند پروژه سرمایه‌گذاری کنید. با توجه به حمایت‌های ایلان ماسک و شرکت تسلا از ارز دیجیتال دوج کوین، می‌توانید شما نیز بر روی این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید.

خرید شیبا برای سرمایه گذاری

اتریوم از مدت‌ها قبل در حال گذار از الگوریتم اثبات کار به الگوریتم اثبات سهام است. در آینده این مسیر، ممکن است کارمزدهای شبکه اتریوم کاهش یافته و این موضوع برای شیبا اینو که از بستر اتریوم نیز استفاده می‌کند، جذاب خواهد بود. اما مهم‌ترین نکته مثبت شیبا، استفاده از جریان‌های ترند بازار است. در زمانی که صرافی های غیر متمرکز در بازار رمز ارزها اوج گرفتند، شیبا صرافی غیر متمرکز خود را عرضه کرد. در ادامه با قدرت گرفتن بازی‌های متاورسی، شاهد ورود شیبا اترنیتی به دنیای بازی بودیم. به روز بودن و خلاقیت، جزء ویژگی‌های جذابی است که باعث شده است بسیاری از سرمایه‌گذاران در سال گذشته به خرید شیبا روی بیاورند.

خرید دوج کوین و شیبا از صرافی ایرانی

پس از تصمیم‌گیری در مورد خرید دوج کوین یا خرید شیبا، اکنون می‌بایست صرافی مناسب برای خرید ارز دیجیتال مورد نظر خود را پیدا کنید. اگرچه گزینه‌های زیادی برای انتخاب به عنوان صرافی خرید ارز دیجیتال پیش روی کاربران قرار دارند اما اگر به دنبال خرید با قیمت مناسب و در کمترین زمان ممکن هستید، بهترین گزینه استفاده از صرافی ارزپایاست. این صرافی، کمترین کارمزد را در میان رقبای ایرانی خود دارد و با بکارگیری فناوری واچ تاور، سریع‌ترین پلتفرم در واریز تتر به شمار می‌رود. پس از تکمیل ثبت نام و احراز هویت در ارزپایا، وارد قسمت کیف پول شده و حساب ریالی خود را شارژ کنید. در مرحله بعد می‌توانید وارد بخش خرید و فروش آسان یا حرفه‌ای شده و مقدار ارز مورد نظر خود را تهیه کنید.

درباره‌ی زهرا علیون

همچنین ببینید

چرا زنان در ایران به حقوق و دستمزد کم قانع می شوند؟

مشاهدات نشان می دهد که بخش خصوصی تمایل بیشتری برای استخدام زنان دارد و تعداد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *