درمان وسواس در تصمیم گیری

ما در جامعه‌ای با امکانات نامحدود زندگی می‌کنیم. از اینکه چه لباسی بخریم، چه چیزی بخوریم، تصمیم گیری در مورد ازدواج، تا مسیرهای شغلی و انتخاب سبک زندگی، روزانه به دلیل تصمیمات ظاهراً بی‌پایان رنج می‌بریم. این ترکیب آزادی و فراوانی به ما فرصت زیادی می‌دهد تا زندگی ایده‌آلی برای خود بسازیم. با این وجود جای تعجب نیست که بسیاری از ما غالباً در پیچیدگی زندگی خود غرق می‌شویم. انتخاب‌های بسیار زیادی وجود دارد. در حالی که ما برای تهیه آن کتاب موردنظرخود به کتابخانه یا شاید یک کتابفروشی مراجعه کردیم، اکنون گزینه‌های دیگری برای مطالعه آن در ( (Kindle یا شاید نوک یا سفارش آنلاین (اما از کدام سایت؟) داریم، یا شاید نسخه صوتی آن را دریافت کنید (اما کدام یک و از کجا؟).

درمان وسواس فکری در تصمیم گیری

OCD (وسواس فکری)

انتخاب‌های روزمره می‌تواند برای هرکسی ناراحت کننده باشد، و به خصوص برای کسانی که از اختلال وسواس فکری رنج می‌برند بسیار دشوار است. از آنجا که تردید اساس ابتلا به اختلال وسواس فکری است، مبتلایان معمولاً نیاز دارند بدانند که به طور قطعی همه تصمیماتی که می‌گیرند درست است. گفتن این خیلی راحت‌تر از انجام آن است. مطمئناً شما از شکل ظاهری ژاکت جدید خود خوشتان می‌آید، اما شاید آن ژاکت ارزان‌تری که انتخاب نکرده‌اید نیز به همین خوبی بود.
رستورانی که همکار خود را برای ناهار به آنجا بردید عالی بود، اما شاید “دیگری” غذاهای ویژه تری داشته باشد. شما عاشق شغل خود هستید، اما شاید اگر به تحصیلات خود ادامه می‌دادید، اکنون می‌توانستید شغل حتی بهتری نیز داشته باشید. بنابراین زندگی ایده‌آلی که آزادی و فراوانی ارائه می‌دهد وجود ندارد. کمال از ما دور می‌شود؛ همیشه تردید وجود دارد.

وسواس فکری در تصمیم ها

تصمیمات مبتلایان به OCD (وسواس فکری)

مبتلایان به  ( OCDوسواس فکری) همچنین ممکن است نگران باشند که چگونه انتخابشان بر دیگران تأثیر بگذارد و حتی در جزئی ترین تصمیمات (تا حد وسواس) رنج ببرند. “چه می‌شود اگر فیلمی که انتخاب می‌کنم برای دوست من خسته کننده باشد؟”
“آیا اگر من ارائه دهنده خدمات بهداشتی دیگری را انتخاب کنم، پزشک من ناراحت خواهد شد؟”

یا ممکن است مبتلایان به اختلال وسواس فکری تصمیمی را اتخاذ کنند که از آن کاملاً مطمئن باشند، و سپس اقدام به خرابکاری OCD می‌کنند. متأسفانه، اجتناب هرگز جوابگو نیست و گرچه این تاکتیک ممکن است اضطراب را به طور موقت فرو نشاند، اما در طولانی مدت، OCD را قوی‌تر می‌کند. درمانی که می‌تواند به مبتلایان کمک کند این است که یاد بگیرند عدم قطعیت ناشی از تصمیم گیری ناگزیر را بپذیرند.

وسواس فکری در افراد

چگونه OCD درمان می شود؟

اگر OCD دارید، درمانگر شما به احتمال زیاد از یک رویکرد سه جانبه برای درمان استفاده می‌کند که شامل موارد زیر است:

1. رفتار درمانی شناختی (CBT)

شناخت درمانی رفتاری (CBT) نوع رایج مشاوره بهداشت روان است. در طول CBT ، شما با یک متخصص بهداشت روان بر اساس یک برنامه منظم ملاقات می‌کنید. این جلسات منظم شامل کار با مشاور شما برای گفتگو در مورد هرگونه اضطراب، استرس یا افسردگی است. یک مشاور بهداشت روان ممکن است شما را تشویق کند که تأکید کمتری بر کار و تأکید بیشتر بر تفریح​​، خانواده و سایر روابط بین فردی داشته باشید. بسیاری از اختلالات روان‌شناختی ماننداضطراب، افسردگی و وسواس با استفاده از این روش به صورت کامل، قابل درمان می‌باشند.

2. شوک درمانی

درمانگر برای درمان بیماران  مبتلا به وسواس، تلاش می‌کند تا حد امکان از روش‌های غیرتهاجمی استفاده نمایند. با این وجود، هنگامی که شدت اختلال زیاد شد یا نتوان از دارو استفاده کرد، ممکن است درمان‌های تهاجمی نیز در پیش گرفته شوند. شوک درمانی یکی از روش‌های تهاجمی برای کنترل وسواس‌های شدید می‌باشد که در بیمارستان‌های روانی توسط درمانگر صورت می‌گیرد. در این روش، که (ECT الکتروشوک مغزی) نامیده می‌شود، ابتدا بیمار مبتلا به وسواس را به مدت کوتاهی، ۱ تا ۲ دقیقه بی‌هوش کرده و سپس جریان خفیف الکتریسیته را برای ایجاد شوک مغزی برقرار می‌کنند. جلسات درمانی با (ECT الکتروشوک مغزی) که  معمولاً ۳ بار در هفته صورت می‌گیرد و بسته به شدت بیماری ممکن است یک تا چند هفته ادامه کنند.

3. درمان وسواس در تصمیم گیری

وسواس در تصمیم‌گیری را تقریباً همه‌ی انسان‌ها در طول عمر خود بارها و بارها تجربه کرده‌اند. اما داشتن اختلال وسواس، می‌تواند به سخت‌گیری بیشتر در تصمیم گیری باعث شود. یکی دیگر از دلایل وسواس در تصمیم‌گیری، برخوردار نبودن از اعتماد به نفس کافی می‌باشد. برای درمان وسواس در تصمیم گیری، لازم است ابتدا اعتماد به نفس خود را تقویت نمایید. علاوه بر آن در صحبت با دیگران زیاده‌ روی نکنید و سعی کنید دهن ‌بین نباشید. افرادی که اختلال در تصمیم‌گیری دارند می‌توانند پیش از گرفتن تصمیمات مهم در زندگی خود، برای اطمینان بیشتر با یک دکتر روانشناس مشورت کنند.

4. دارو

پزشک شما ممکن است تجویز یک مهار کننده انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) را برای کاهش برخی از اضطراب‌های مربوط به چرخه وسواس فکری عملی تجویز کند. در صورت تجویزSSRI ، ممکن است از گروه‌های پشتیبانی و درمان منظم روانپزشک نیز بهره مند شوید. استفاده از نسخه طولانی مدت معمولاً برای OCPD توصیه نمی‌شود.

5. آموزش آرامش

آموزش آرامش شامل تکنیک‌های خاص تنفس و آرامش است که می‌تواند به شما در کاهش احساس استرس و اضطراب کمک کند. این علائم در OCPD شایع است. یوگا، تای چی و پیلاتس از جمله موارد توصیه شده برای آرامش است.

گزینه‌‌های درمان OCD

بسیاری از افرادی که علائم OCD را تجربه می‌کنند هرگز به دنبال درمان وسواس نیستند، شاید به این دلیل که علائم ممکن است بیایند و از بین روند و شدت آن‌ها در طول زندگی متفاوت است. باOCD ، درمان زود هنگام معمولاً بهترین اقدام است. نتایج با مداخله زودهنگام و مراقبت‌های مناسب موفق‌تر می‌شوند. وقتی درمان وسواس توسط تیم مراقبت‌های بهداشتی میان رشته ای ارائه می‌شود، نتایج نیز بهتر است. این می‌تواند شامل پزشکان، روانشناسان، روانپزشکان، پرستاران روانپزشکی و داروسازانی باشد که باهم همکاری می‌کنند تا یک برنامه درمانی متناسب با نیازهای فردی شما ایجاد کنند.

برای کمک به خود چه کاری می توانید انجام دهید؟

OCD می‌تواند استرس زیادی ایجاد کند. هر روش درمانی که به شما نزدیک شود و تیم مراقبت‌های بهداشتی شما تصمیم به استفاده از آن بگیرد، ممکن است مفید باشد همچنین درباره چگونگی کاهش سطح استرس خود بیشتر بدانید.

درمان وسواس

تکنیک های مدیریت استرس زیر همه روش های موثر برای کمک به آرامش ذهن و بدن شما هستند:

  • مراقبه
  • تکنیک های ذهن آگاهی
  • تمرینات تنفس عمیق
  • ورزش منظم
  • خواب کافی

هنگامی که با یک وضعیت چالش برانگیز مانند OCD روبرو هستید، مراقبت از سلامت کلی شما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

برخی از مراحل ممکن است بخواهید برای بهینه سازی سلامت خود و درمان وسواس انجام دهید عبارتند از:

  • داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل
  • در طول روز به خوبی هیدراته باشید
  • حداقل 20 تا 30 دقیقه در روز ورزش کنید
  • حداقل 7 تا 8 ساعت خوابیدن در هر شب
  • تمرین شکرگذاری به طور منظم
  • خود را با دوستان حامی و متخصصان مراقبت های بهداشتی محاصره کنید.

چه کارهایی را برای بهبود افکار وسواسی می‌توان انجام داد؟

خودتان را در معرض افکار مشکل‌زا قرار نمایید؛ امکان دارد این کار عجیب به نظر بیاید اما این یک تکنیک کنترل افکار است. از آن‌ها یادداشت بردارید و دوباره آن‌ها را بخوانید و یا آن‌ها را ضبط کرده و دوباره به آن گوش دهید. همچنین لازم به ذکر است که این کار را به طور منظم و روزانه، حدودا 30 دقیقه انجام نمایید تا زمانی که اضطرابتان کاهش یابد. در مقابل رفتار جبری مقاوم عمل کنید؛ نه افکار وسواسی. اگر فکرتان شامل مشغولیات ذهنی مرتبط با مذهب یا اعتقادتان است، گاهی صحبت با یک روحانی مذهبی برای کمک به مسأله، چنانچه مشکل OCD  در میان باشد، می‌تواند مفید واقع گردد. علاوه بر این موارد، اگر موفق نشدید با افکار وسواسی خود مقابله کنید، به یک درمانگر وسواس مراجعه نمایید.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

ذهن پویا چیست؟ راه‌های رسیدن به آن

اکثر ما از قدرت ذهن بی‌خبر هستیم و کمتر برای پرورش آن وقت می‌گذاریم. ذهن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *