برند دایسون | بیوگرافی جیمز دایسون مخترع موفق انگلیسی

سر جیمز دایسون ، (متولد 2 مه 1947 ، مهندس) ، مخترع ، طراح صنعتی و کارآفرین بریتانیایی که با موفقیت لوازم خانگی ابتکاری را تولید کرد و به یک مبارز مصمم برای بازگرداندن نوآوری های مهندسی و فنی به احترام بالا در جامعه انگلیس تبدیل شد.

جیمز دایسون (James Dyson) که یکی از مشهورترین طراحان و مخترعان محصولات در دنیای امروز است، در رتبه‌بندی‌های معتبر جهان به عنوان ثروتمندترین فرد بریتانیا در سال ۲۰۲۰ نامبرده شد. او با تکیه بر طراحی‌های نوین، شرکتی را به نام خود راه‌اندازی کرد.

جیمز دایسون

جیمز دایسون در دوران کودکی در مدارس معتبر گرشام در دهستان هولت ، نورفولک شمالی تحصیل می کرد. پس از فارغ التحصیلی به لندن رفت و در آنجا یک سال در مدرسه هنر بیام شاو (1966-1965) حضور یافت و قبل از تحصیل در مبلمان و طراحی داخلی در کالج هنر سلطنتی (1970- 1966) تحصیل کرد. در موسسه ریسنت وی با امکانات خلاقانه تلفیق مهندسی با طراحی آشنا شد. و در سال ۱۹۷۰ با فارغ‌التحصیلی از کالج هنر، تحصیلات خود را در رشته مهندسی ادامه داد. سپس او در شرکت Rotork Contols مشغول به کار شد و محصول تجاری خود به نام Sea Truck را به بازار معرفی کرد.

در سال 1974 ، جیمز دایسون شرکت خود را برای تولید Ballbarrow ، یک سطل پلاستیکی مانند چرخ دستی که به جای چرخ باریک روی یک توپ می غلتید ، تاسیس کرد.

جیمز دایسون

در سال 1978 ، ایده اولیه بهینه سازی طراحی جاروبرقی از کارخانه چوب بری به ذهن دایسون رسید. او به دنبال حذف کیسه زباله از جاروبرقی بود که تصور می‌کرد به افزایش مکش و کارایی دستگاه کمک میکند. فرآیند طراحی و ساخت نمونه‌های اولیه جاروبرقی بدون کیسه پنج سال طول کشید. اولین طراحی‌های تجاری دایسون با موفقیت تجاری چندانی همراه نبود. در نهایت جاروبرقی دایسون به نام Dyson DC۰۱ در سال ۱۹۹۳ در بریتانیا رونمایی شد و تنها دو سال پس از معرفی نمونه اولیه، جاروبرقی دایسون به پرفروش‌ترین محصول در بریتانیا تبدیل شد.  و در سال 1991 جایزه طراحی را از آن خود کرد.

جیمز دایسون

در سال 1997 او کتاب “در برابر شانس” (که با گیلس کورن نوشته شده است) منتشر کرد ، شرح زندگینامه ای از پافشاری وی در برابر دلسردی. سال بعد وی به عنوان فرمانده نظام امپراتوری انگلیس منصوب شد.

در سال 2002 ، دایسون تصمیم گرفت که کارخانه خود را به دلیل محدودیت مکان برای گسترش و دلایل اقتصادی دیگر ، به مالزی منتقل کند. این اقدام با مخالفت دولت انگلستان و مردم به دلیل اینکه 800 کارگر از کار برکنار شدند و همچنین به دلیل این واقعیت که این کشور قصد داشت از مزایای اقتصادی کارخانه در خاک خود غافل شود ، بسیار مخالفت کرد. دایسون قول داد که این کار را جبران کند ، و مطمئناً این کار را کرد ، زیرا او در تحقیق و توسعه در انگلیس سرمایه گذاری کرد و اجازه داد دفتر مرکزی شرکت در مالمزبری بماند.

در همان سال بنیاد جیمز دایسون با هدف تشویق جوانان برای ورود به رشته مهندسی از طریق اعطای جوایز و کمک های مالی تاسیس شد. در سال 2009 ، حزب محافظه کار از دایسون دعوت کرد تا سیاست های تشویق به نوآوری را پیشنهاد کند.

جیمز دایسون در ابتدای قرن بیست و یکم تصمیم گرفت خیریه راه‌اندازی کند. هدف مهم این بنیاد تشویق نیروهای جوان به تفکرهای خلاقانه بود. ام با وجود اینکه جیمز دایسون در سال‌های اخیر تمرکز خود را روی فعالیت‌های خیرخواهانه و آموزش گذاشته بود، از طراحی محصول جدید غافل نشد. دایسون جاروبرقی رباتیک خود به نام Dyson ۳۶۰ Eye را در سال ۲۰۱۵ معرفی کرد. این محصول با اپلیکیشن اختصاصی Dyson Link هدایت می‌شد و به حضور فرد برای انجام کار نیازی نداشت. خودروهای برقی نیز جزو فعالیت‌های اخیر او محسوب می‌شود. شرکت جیمز دایسون هنوز این محصول خود را به بازار عرضه نکرده است.

بررسی کلی اختراعات جیمز دایسون:

در سال 2000 ، شرکت Dyson با ContraRotator ، یک ماشین لباسشویی با دو مدل چرخش در جهت مخالف را ارائه کرد. و برای تزئین دایسون از رنگهای مشخص و روشن ، به جای رنگهای سیاه ، خاکستری یا سفید سنتی ، که در اکثر دستگاههای دیگر استفاده شده است استفاده کرد. هرچند که دستگاه به فروش نرفت و تولید آن موفقیت آمیز نبود و شرکت یک سال بعد تولید آن را متوقف کرد.

در سال 2006 ، دایسون اختراع Dyson Airblade را که یک خشک کن دستی است و به جای استفاده از گرما برای تبخیر ، از یک ورق نازک هوای متحرک برای حذف آب استفاده می کند ، اختراع کرد.

و در سال 2013 ، این شرکت “Air Multiplier” را تولید کرد ، یک فن بدون تیغه خارجی.

جیمز دایسون

و همانطور که گفته شد در سال 2014 ، دایسون در توکیو بود تا جارو برقی رباتیک “360-eye” شرکت خود را که دارای نقشه برداری و اسکن 360 درجه برای پیمایش  ، رابط کاربری از طریق برنامه Android یا iOS رایگان ، آج های مخزن برای کشش ، یک موتور دیجیتال با مکش بالا و جداسازی گرد و غبار سیکلونیک را اختراع کند.

جوایز و افتخارهای جیمز دایسون:

جیمز دایسون به‌خاطر نوآوری‌ها و تأثیراتش بر اقتصاد و فضای کسب‌وکار بریتانیا، افتخارهای متعددی درکنار نشان سلطنتی شوالیه دریافت کرد که درادامه به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

جایزه‌ی طراحی پرنس فیلیپ در سال ۱۹۹۷

نشان امپراتوری بریتانیا در سال ۱۹۹۸

جایزه‌ی بنیاد علوم و فناوری بریتانیا در سال ۲۰۰۰

دکتری افتخاری از دانشگاه باث در سال ۲۰۰۰

عضویت در انجمن سلطنتی مهندسان در سال ۲۰۰۵

نشان شوالیه در سال ۲۰۰۷

عضویت در انجمن سلطنتی علوم در سال ۲۰۱۵

انتخاب شرکت دایسون به‌عنوان معتبرترین شرکت بریتانیایی در سال ۲۰۱۷

نمایندگی دانشکده‌ی سلطنتی هنر از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷

عضویت در هیئت معتمدان موزه‌ی طراحی بریتانیا

عضویت در آکادمی ملی مهندسی ایالات متحده در سال ۲۰۱۹

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

ضبط فیلم از صفحه نمایش

آموزش روش‌های ضبط فیلم از صفحه نمایش دسکتاپ

تصور کنید باید به کسی نشان دهید که چگونه به یک حساب آنلاین وارد شود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *