خوردن گیلاس و باید ها و نباید های آن (ارزش غذایی)

گیلاس شیرین (Prunus avium) یک میوه فصلی و خوشرنگ است که طبع سرد و تری دارد. نگهداری و استفاده از گیلاس به چند صورت مختلف مثل میوه تازه، میوه خشک، کمپوت، مربا یا آبمیوه امکان پذیر است. حتم دارم که شما هم عاشق این میوه وسوسه انگیز هستید، اما درباره ارزش غذایی و باید و نبایدهای مصرف آن اطلاعات زیادی ندارید. به همین دلیل، ما تصمیم گرفته‌ایم که در این مقاله شما را با مزایا و معایب خوردن گیلاس و باید و نباید‌های آن (ارزش غذایی) بیشتر آشنا کنیم.

خوردن گیلاس و باید ها و نباید های آن (ارزش غذایی)

 

فواید گیلاس

با فواید گیلاس بیشتر آشنا شوید

برای این که ارزش غذایی این میوه تابستانی را بشناسید، کافیست بگوییم که تمامی قسمت‌های این میوه اعم از گوشت، دم، هسته، برگ و ساقه آن در طب و صنعت کاربرد دارند.

  1. این میوه دارای چربی کم و فیبر زیاد است.
  2. گیلاس نوعی مسکن اعصاب بوده و به خاطر داشتن ترکیباتی مثل ملین، خون را پاک و معده را نیز تمیز می‌کند.
  3. چربی اشباع شده در گیلاس بسیار کم است. این میوه قرمز رنگ خالی از سدیم و کلسترول است، فیبر خوراکی بالایی دارد و از ویتامین C بالایی برخوردار است.
  4. گیلاس عملکرد دستگاه هاضمه را بهبود بخشیده و اعصاب را تسکین مى‌دهد.
  5. براى چشم فوق العاده مفید است.
  6. گیلاس از میوه هایى است که سموم بدن را دفع کرده و خون را تصفیه مى کند.

 

۸_این میوه پرطرفدار قوه دماغى بدن را تقویت کرده و کمبود املاح معدنى بدن را برطرف می‌کند.

 

۹_هر صد گرم گیلاس داراى ۲۵٠ میلى گرم پوتاس است و جالب است بدانید که پوتاس تاثیر زیادى بر افزایش ادرار دارد.

 

۱٠_افرادی که به تصلب شرایین مبتلا هستند، از درد کبد رنج می‌برند، به یبوست مبتلا شده‌اند و یا گاز در روده‌هاى آنها جمع مى‌شود، با خوردن گیلاس به تخمیر غذا در بدن خود کمک زیادی می‌کنند. همچنین کسانى که در بدن خود کمبود املاح معدنى دارند و یا بچه‌هایی که رشد کندی دارند، باید بیشتر گیلاس بخورند.

 

۱۱_ترکیباتى که در گیلاس وجود دارند، در تعدیل کردن Ph خون تاثیرات زیادی دارند و میزان قلیایی بودن خون را به حد نرمال آن یعنی ۴/۷ ph نزدیک‌تر می‌کنند.

 

۱۲_مصرف زیاد گوشت و مواد گوشتى خون را اسیدى مى‌کند و گیلاس از بهترین تعدیل کننده‌ها برای جلوگیری از این مشکل محسوب می‌شود. پس اگر تمایل زیادی به خوردن غذاهای گوشتی دارید، از گیلاس برای خنثی کردن اثرات اسیدی گوشت‌ها استفاده کنید.

 

۱۳_اگر قصد دارید که سموم بدن خود را با یک روش ساده و خوشمزه دفع کنید، صبح پس از بیدار شدن و قبل از خوردن صبحانه، صد گرم گیلاس بخورید و به مرور این مقدار را تا ۵٠٠ کیلوگرم افزایش بدهید.

 

۱۴_گیلاس سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است و آنتی اکسیدان‌ها همان چیزی هستند که شما برای به تعویق انداختن پیری به آنها نیاز دارید. پس گیلاس بخورید تا دیرتر پیر شوید!

 

۱۵_فلاوونوئیدهای موجود در گیلاس، از ایجاد هر گونه آسیب توسط رادیکال‌های آزاد پیشگیری می‌کنند. رادیکال‌های آزاد هزاران مشکل را در پوست ایجاد می‌کنند که شل شدن پوست، ایجاد لکه‌های قهوه‌ای و بروز چین و چروک تنها سه مورد از این مشکلات محسوب می‌شوند.

 

۱۶_گیلاس در افزایش و بهبود سوخت ساز بدن نیز موثر است. چرا که این میوه دارای چربی کم و فیبر زیاد است و برای تصفیه خون در سیستم گوارشی نیز بسیار مفید است.

 

۱۷_این میوه پرطرفدار سیستم اعصاب را تسکین داده و با تولید هورمون شادی در بدن، احساس بهتری را در ما ایجاد می‌کند.

 

۱۸_گیلاس برای کارکرد منظم قلب، روده و معده نیز بسیار مفید است.

 

۱۹_گیلاس قوای فکری را تقویت می‌کند.

 

۲٠_اگر به برونشیت مبتلا هستید، ۳٠ گرم دُم گیلاس را در یک لیتر آب سرد بریزید و به مدت ۵ دقیقه بجوشانید. سپس این جوشانده را به ۲۵٠ گرم گیلاس اضافه کنید و بگذارید دم بکشد. در نهایت نیز چای گیلاس را صاف کنید و در طول ساعت‌های مختلف نوش جان کنید.

 

۲۱_برای درمان یبوست ۲٠ تا ۳٠ گرم برگ درخت گیلاس را در یک لیتر شیر جوش جوشانده و به مدت ۲٠ دقیقه دم کنید. سپس محلول بدست آمده را صاف کرده و با عسل شیرین کنید و روزی ۳ تا ۴ فنجان بنوشید.

 

۲۲_اگر به تصلب شرایین مبتلا هستید، در فواصل بین وعده‌های غذایی آلبالو و گیلاس را به طور همزمان مصرف کنید.

 

 

خوردن گیلاس

خوردن گیلاس و باید ها و نبایدها براي كاهش چربي خون:

چربی اشباع شده در گیلاس بسیار کم است. کلسترول ندارد (مانند سایر گیاهان)، سدیم ندارد، فیبر خوراکی بالایی دارد، از ویتامین C بالایی برخوردار است.

دارای چربی کم و فیبر زیاد است و برای تصفیه خون در سیستم گوارشی بسیار مفید است.

فوايد گيلاس براي گواتر:

گواتر مزمن با خوردن گیلاس تا حد زیادی کنترل می‏ شود

فوايد گيلاس براي ميگرن:

برای كسانی كه میگرن دارند. هنگامی كه درد میگرن شروع می شود گیلاس را له كنید و روی پیشانی خود بگذارید.

فوايد گيلاس براي كبد ، كليه و مثانه:

برای کلیه ها مفید است و به دفع سموم از بدن کمک می کند.

رژیم گیلاس براى کسانى که سنگ کلیه و یا سنگ صفرا و یا مثانه دارند نیز بسیار مفید و موثر است .

مانند یک عامل تخلیه و زهکشی در مجاری ادرار و لوله‏ های هاضمه کار می‏ کند و سنگ‏ ها را از بین می‏ برد

جوشانده ی دم گیلاس برای دفع سنگ‏ های مثانه و تمیز کردن مجاری ادرار در طب تجربی مصرف دائم دارد.

هر صد گرم گیلاس داراى دویست و پنجاه میلى گرم پوتاس است و چنانکه مى دانید پوتاس تاءثیر زیادى بر افزایش ادرار دارد.

برای كسانی كه سنگ كلیه و مثانه دارند 9 گرم مغز هسته گیلاس با 1 گرم رازیانه در یك لیتر آب جوشانده هر 4 ساعت یك لیوان میل كنند.با احتیاط استفاده شود چون سمی است.

خوردن گیلاس و باید ها و نباید های آن (ارزش غذایی)

خوردن گیلاس و باید ها و نبایدها در بيماران قلبي _ عروقي:

برای کارکرد منظم قلب بسیار مفید است.

احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. گیلاس به دلیل این که سرشار از منیزیم و پتاسیم است برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید است.

 

خوردن گیلاس و باید ها و نبایدها در مبتلايان به آرتريت و نقرس:

گیلاس ضدآرتروز است.

درمان مناسبی برای آرتریت، رماتیسم، واریس و دردهای مفصلی است.

خوردن گیلاس و باید ها و نباید های آن (ارزش غذایی) برای کسانى که ورم مفصل و یا رماتیسم یا نقرس دارند بالنتیجه براى معالجه خود باید غذایى بخورند که ادرار زیاد کند، با گیلاس رژیم مى گیرند.

تحقیقات نشان می دهد مصرف روزانه 6 عدد گیلاس می تواند جایگزین خوبی به منظور کنترل و درد ناشی از تورم بیماران باشد.

بیماران مبتلا به نقرس و آرتریت که درد زیادی را تحمل می کنند می توانند به جای این که مسکن مصرف کنند حداقل برای یک دوره 30 روزه روزانه 6 عدد گیلاس مصرف کنند.

بررسی ها نشان داده مصرف گیلاس سطح اسید اوریک خون را تنظیم کرده و موجب کاهش درد و جلوگیری از عود در بیماران مبتلا به نقرس می شود.

گیلاس با جلوگیری از تورم و التهاب مفاصل درد بیماران مبتلا به آرتریت را نیز کاهش می دهد.

چندین شرکت داروسازی بزرگ نتایج تحقیقات فوق را تایید کرده اند و قرار است به زودی از گیلاس دارویی ساخته شود که طبیعی بوده و عوارض ناشی از داروهای مسکن شیمیایی را نداشته باشد.

بیماران باید توجه داشته باشند که بدون مشورت با پزشک داروهای خود را قطع نکنند اما یک دوره یک ماهه روزانه شش عدد گیلاس مصرف نمایند و نتیجه را با پزشک در میان بگذارند تا در مورد تغییر دوز داروهای مصرف آن ها تصمیم بگیرد.

 

مصرف گيلاس در رژيم هاي لاغري:

برای کاهش وزن مفید است.

کسانى که براى کم خوردن و لاغرى متوسل به قرصهاى شیمیایى مى شوند مى توانند از گیلاس که یک میوه طبیعى است و مصرف آن اندام را متناسب مى کند کمک بگیرند، زیرا قرصهاى شیمیایى براى کم کردن اشتها اشخاص ‍ را لاغر مى کنند و براى سیستم اعصاب و دستگاه عروق و شریانها مضر و خطرناک است و اعصاب را تحریک کرده و بى خوابى مى آورد.

کسانى که مى خواهند از گیلاس براى لاغرى و تناسب اندام خود کمک بگیرند باید در ابتداى غذاى خود دویست و پنجاه تا سیصد و پنجاه گرم گیلاس بخورند و بعد منوى غذاى آنها نباید داراى مواد نشاسته اى مثل نان ماکارونى ، برنج ، حبوبات و نان شیرینى باشد.

 

فوايد گيلاس براي پوست:

از گیلاس می توان به عنوان ماسک زیبایی استفاده کرد و چین و چروک های پوست را کاهش داد.

برای زیبا شدن پوست گیلاس را له كنید روی پوست بگذارید بعد از 20 دقیقه پوست را بشوئید خستگی پوست را از بین می برد.

مكیدن صمغ درخت گیلاس رنگ چهره را باز می كند.

خوردن گیلاس از پیری زودرس جلوگیری می كند.

 

خوردن گیلاس و باید ها و نبایدها در افراد ديابتي:

مصرف آن در حد مناسب به مبتلایان به دیابت توصیه می ‏شود زیرا میوه‏ ای است که نشاسته ی کمی دارد و قندش برای افراد دیابت ی زیان بار نیست(البته باز هم تاکید می شود که اگر به میزان توصیه شده توسط متخصص تغذیه مصرف شود).

قندى که گیلاس دارد از نوع ((لوولوز)) است .

كسانی كه دیابت دارند در هفته چند وعده غذای خود را اختصاص به گیلاس دهند.

 

مصرف گيلاس در بارداري:

گفته ميشود كه مصرف گيلاس قبل و در اوايل بارداري موجب پسردار شدن ميشود.

 

خوردن گیلاس و باید ها و نبایدها در شيردهي:

خوردن گیلاس و باید ها و نباید های آن (ارزش غذایی) برخی میوه های فصل تابستان مانند گیلاس نفاخ هستند و موادی که تولید نفخ می کنند وارد شیر می شوند و باعث دل درد و نفخ شیرخوار خواهند شد.

افرادی که پس از مصرف میوه ها دچار نفخ می شوند، می توانند آب میوه را بگیرند و فیبر آن را نخورند.

همچنين برای رفع این مشکل می توان پس از مصرف میوه عرق نعناع خورد. البته عرق نعناع باید زمانی خورده شود که ترکیباتی که تولید نفخ می کنند، هنوز وارد شیر نشده باشند.

 

مضرات گیلاس

  1. گیلاس را باید قبل از غذا خورد تا با آن جلوى زیادى اشتها را بگیرد.
  2. گیلاس را همیشه یك ساعت قبل از غذا بخورید.
  3. خوردن گیلاس بعد از غذا باعث ایجاد جرم معده می گردد و نفخ هم می آورد.
  4. اگر بعد از خوردن گیلاس آب خورده شود باعث نفخ معده می شود.
  5. هیچ گاه بالای نان و غذا گیلاس خورده نشود مخصوصاً نان و پنیر.
  6. گیلاس اگر چه ملین خوبی است و یبوست را از بین می برد اما به دلیل داشتن طبیعتی سرد مصرف زیاد آن باعث نفخ معده می شود.
  7. مصرف میوه های ملین در کودکان می تواند باعث ایجاد مشکل در هضم دستگاه گوارش آن ها شده و او را با مشکلات بعدی مواجه کند.
  8. دکتر سیدعلی کشاورز، استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید: با توجه به حساس بودن دستگاه گوارش کودکان، مصرف میوه های ملین مانند گیلاس، آلبالو و گوجه سبز توسط کودکان زیر 3 سال خطر مسمومیت و ایجاد اسهال می کند.
  9. چیدن میوه ها به صورت نارس و زودهنگام به خصوص در میوه هایی چون گوجه سبز، چغاله بادام و سم پاشی زیاد آن ها که باعث آلودگی بیشتر میوه می شود، امکان هضم آن را در دستگاه گوارش کودک مشکل تر می کند که با رشد بیشتر میوه و حرارت خورشید و شستشوی تدریجی سم با آب بارندگی و آبیاری، سطح تماس سم با میوه کمتر می شود که این امر در میوه هایی که به صورت رسیده مصرف می شوند و ملین نیستند، به چشم می خورد.
  10. به گفته این استاد تغذیه، در صورت بروز مسمومیت در اثر مصرف این نوع میوه ها در کودک، بهتر است تا دو روز هیچ نوع میوه ای به وی داده نشود و در صورت شدت مسمومیت از سرم های خوراکی و در نهایت سرم های تزریقی استفاده شود.
  11. مصرف میوه ها به ویژه میوه هایی چون آلبالو و گیلاس که سرشار از ویتامین ها بوده و پیش ساز ویتامین A می باشد برای بدن بسیار مفید بوده و برای جبران کمبود آن می توان از آب چنین میوه هایی برای کودکان استفاده کرد.

منبع:ساعدنیوز

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

کاهش وزن در دوماه

2 روش فوق العاده برای لاغری در دوماه

اگر به دنبال موثر ترین روش های  کاهش وزن در دوماه هستید، ورزش و رژیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *