انواع ته دیگ خوشمزه ایرانی | ته دیگ‌های لذیذ غذاهای ایرانی کدام‌ها هستند؟

همانطور که می‌دانید یکی از بخش‌های بسیار جذاب در صرف غذا برای ما ایرانیان خوردن ته دیگ است. ما در غذاهای ایرانی ته دیگ‌های مختلفی داریم که هر یک با طعم خاص خود برای بسیاری جذابیت دارد. این ته دیگ‌ها در غذاهای مختلف ما پخته می‌شوند و مورد علاقه بسیاری از ما هستند. در این مقاله از وب سایت نیمه شب به معرفی انواع ته دیگ خوشمزه ایرانی خواهیم پرداخت.

انواع ته دیگ خوشمزه ایرانی

به جرات می‌توان گفت که همه ما ایرانی‌ها عاشق ته دیگ هستیم. شاید تا به حال کسی را ندیده باشیم که از ته دیگ خوشش نیاید. حتی دیدن عکس ته دیگ هم برای بسیاری از ما هوس برانگیز است. ته دیگ‌ها بخشی از غذای ما ایرانی‌ها هستند که لذت غذا خوردن را چند برابر می‌کنند. به همین دلیل به ندرت پیدا می‌شود که کسی این بخش از غذا را دوست نداشته باشد.

اما نکته مهمی که در هنگام تهیه ته دیگ باید حتما رعایت شود‚ انتخاب نوع قابلمه است. حتما باید برای پختن یک ته دیگ خوب از قابلمه‌های نچسب استفاده کنید. پس از این که پلو آماده شد هم حتما برای جدا کردن ته دیگ حتما صبر کنید تا قابلمه خنک شود.

ته دیگ نان

ته دیگ نان یکی از محبوب‌ترین انواع ته دیگ است که حتما همه ما بارها آن را امتحان کرده‌ایم و از طعم لذیذ آن لذت برده‌ایم. تهیه این ته دیگ هم یکی از ساده‌ترین روش‌ها را دارد. برای تهیه ته دیگ نان ابتدا کف قابلمه به اندازه کافی روغن بریزید. سپس تکه‌های نان مورد نظرتان یعنی لواش یا سنگک را کف قابلمه بچینید. بعد از این کار برنج را روی نان‌ها بریزید و شعله را کم کنید تا زمانی که برنج دم یکشد.

انواع ته دیگ خوشمزه ایرانی
انواع ته دیگ خوشمزه ایرانی

ته دیگ سیب زمینی

یکی دیگر از انواع بسیار محبوب ته دیگ‚ ته دیگ سیب زمینی است. این نوع ته دیگ را نیز حتما بارها امتحان کرده‌اید و باید بدانید که روش تهیه آن بسیار ساده است. برای تهیه ته دیگ سیب زمینی باید سیب زمینی را پوست کرده و سپس آن را به صورتی که نه زیاد باریک و نه زیاد ضخیم باشد ورقه ورقه کنید. سپس کمی روغن کف قابلمه بریزید. سیب زمینی‌ها را روی آن بچینید و بعد برنج را روی آن بریزید. اگر برای در تهیه این ته دیگ سیب زمینی‌ها نازک باشند‌ نتیجه خوبی نخواهید داشت. برای رنگ بهتر این نوع ته دیگ می‌توانید در روغن آن کمی زرد چوبه بریزید. همچنین می‌توانید در آن از کنجد هم استفاده نمایید.

برای تهیه ته دیگ سیب زمینی روش دیگری هم وجود دارد. تفاوت آن با روش قبلی فقط در نوع خورد کردن سیب زمینی است. در این روش می‌توانید سیب‌زمینی‌ها را به صورت خلالی و یا نگینی خرد کنید. سعی کنید که تا حد امکان همه آن‌ها یک اندازه باشند. پس روغن ریختن کف قابلمه آن‌ها را ته قابلمه بچینید. نمک بپاشید و روی آن‌ها برنج آبکش شده را بریزید.

انواع ته دیگ خوشمزه ایرانی
انواع ته دیگ خوشمزه ایرانی

ته دیگ برنج با ماست زعفرانی

برای تهیه ته دیگ برنج با ماست زعفرانی ابتدا یک قابلمه نچسب انتخاب کنید. سپس روغن را در کف آن بریزید و روی شعله ملایم قرار دهید. سپس در روغن کنجد خام بریزید. بعد از این کار‚ ماست چکیده و نمک را به همراه محلول زعفران‚ در کاسه‌ای بریزید و خوب با هم مخلوط کنید. سپس این محلول را بـه آرامی در قابلمه بریزید تا اندازه‌ای که کف قابلمه را کاملا بپوشاند. بعد از این کار برنج آبکش شده را در قابلمه بریزید و با پشت قاشق کمی فشار دهید تا دانه‌های برنج در ماست فرو بروند. شعله زیر برنج را کم کنید تا برنج دم شود. حدودا بعد از ۴۵ دقیقه حرارت را خاموش کنید. می‌توانید این برنج را به صورت قالبی در ظرف سرو بکشید.

ته دیگ کاهو

از یکی دیگر از ته دیگ‌های لذیذ که مورد علاقه بسیاری از افراد است‚ می‌توان به ته دیگ کاهو اشاره کرد. این نوع ته دیگ برای برنج‌هـای مخلوط با سبزی مانند سبزی پلو، شوید پلو و میگو پلو بسیار لذیذ خواهد شد. برای تهیه ته دیگ کاهو ابتدا یک قابلمه نچسب انتخاب کنید و روغن را ته آن بریزید. آن را روی حرارت شعله قرار دهید تا داغ شود. سپس برگ‌های کاهو را در یک یا دو لایه ته قابلمه بچینید. بعد از این کار برنج آبکش شده را روی برگ‌ها بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا دم شود.

انواع ته دیگ خوشمزه ایرانی
انواع ته دیگ خوشمزه ایرانی

ته دیگ کدو حلوایی

برای تهیه ته دیگ کدو حلوایی ابتدا کدو حلوایی را پوست بگیرید. سپس آن را بـه صورت ورقه‌های باریک تقریبا بـه ضخامت نیم سانتیمتر برش بزنید. آن‌ها را به مدت ۱۵ دقیقه در مخلوط آب سرد و نمک قرار دهید. برای از بین رفتن طعم شیرین کدو حلوایی می‌توانید به این محلول کمی آبلیمو هم اضافه کنید. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه، کدو حلوایی را آب کش کنید و صبر کنید تا خشک شود. یا این که آن را با یک دستمال نخی تمیز خشک کنید. بعد از آماده شدن برش‌های کدو حلوایی‚ قابلمه نچسب را انتخاب کنید و روغن را کف آن بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار داده و مقداری نمک در روغن اضافه کنید. بعد از این کار برش‌های کدو حلوایی را در روغن بچینید و برنج آبکش شده را در قابلمه بریزید و به مدت تقریبا ۴۰ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

غذاهای نونی برای شام

برای مهمانی و دورهمی ها شام چی درست کنم که همه راضی باشند؟

زمانی که نام مهمانی و دورهمی به گوش می رسد، یک مادر ایرانی به دنبال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *