آیا لیزر موهای زائد سرطان زاست؟

در این مقاله از وبسایت نیمه شب به بررسی این موضوع که آیا لیزر موهای زائد سرطان زاست؟ پرداخته خواهد شد.

بسیاری از افراد به ویژه خانم‌ها از موهای زائد بدن خود بسیار ناراحت بوده و تلاش می‌کنند تا برای همیشه از شر آن خلاص شوند.

روش‌های زیادی برای این کار وجود دارد، اما بیشتر آن‌ها موقت بوده و انجام آن به صورت طولانی مدت بافت پوست را از بین می‌برد.

یک روش قطعی بنام لیزر وجود دارد که موها را به صورت دائم از بین می‌برد. اما، شاید از خود بپرسید که آیا از بین بردن موهای اضافی بدن سرطان زاست؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است ادامه مطلب را از دست ندهید.

آیا لیزر موهای زائد سرطان زاست؟

لیزر موهای زائد چیست؟

لیزر یک اشعه نوری بسیار قدرتمند بوده که ریشه مو را به طور دائم از بین می‌برد. این اشعه از طریق بافت‌های پوست به فولیکول مو رسیده و پیاز مو را برای همیشه می‌سوزاند.

البته، برای اینکه موها به طور قطعی از بین بروند، باید هر چند ماه یکبار این کار را انجام داد تا از رویش مجدد پیاز مو جلوگیری شود.

توجه داشته باشید برای اینکه پوست شما آسیب نبیند، بهتر است به کلینیک‌های معتبر پوست و مو دارای مجوز از وزارت بهداشت مراجعه کنید تا بهترین خدمات را به شما ارائه دهند.

برخی سوال می‌پرسند که آیا از بین بردن موهای اضافی بدن سرطان زاست‌ ؟ خب، پاسخ تنها درصورتی می‌تواند مثبت باشد که از دستگاه‌های بی‌کیفیت استفاده شود.

آیا لیزر موهای زائد سرطان زاست؟

شاید از خود بپرسید که آیا لیزر کردن برای از بین بردن موهای زائد سرطان زا است ؟ خب، به طور کلی پاسخ این سوال منفی است.

چراکه لیزر یکی از رایج‌ترین روش‌های درمانی برای ازبین بردن موهای زائد، خال، زگیل و غیره بوده و پزشکان از آن به عنوان یک روش ایده‌آل بهره می‌برند.

انرژی موجود در نور لیزر به صورت سطحی بوده و هرگز به عمق آن وارد نمی‌شود. دستگاه‌های لیزر به گونه‌ای ساخته شده‌اند که تنها پیاز مو را هدف بگیرند.

البته، پزشک نیز باید در این کار مهارت داشته باشد تا نور لیزر را به صورت مستقیم و طولانی مدت بر روی فولیکول‌های پوست قرار ندهد.

گفته‌های بالا بدین معنا نیست که استفاده مکرر از لیزرها هیچ خطری برای بدن ندارد. لیزر، تنها زمانی بی‌خطر است که به ندرت از آن استفاده شود و توسط افراد ماهر و تجهیزات مدرن انجام شود. افراط در استفاده از هرچیزی می‌تواند خطرناک باشد و مشکلات زیادی را برای انسان بوجود بیاورد.

از این رو، توصیه می‌شود تا بین هر دوره از لیزر کردن، وقفه ایجاد کنید تا فولیکول‌های پوست زمان مناسب برای ریکاوری را داشته باشند.

آیا لیزر موهای زائد سرطان زاست؟

مزایای استفاده از لیزر

لیزر موهای زائد دارای مزایای بی‌نظیری است که انتظارات بسیاری از افراد را برآورده کرده است. یکی از مهمترین مزایای استفاده از لیزر، از بین رفتن قطعی موهای زائد بدن است.

یکی از دغدغه‌های افراد وجود موهای زائد فراوان بوده که برای خلاص شدن از شر آن لیزر را انتخاب می‌کنند.

از دیگر مزایای استفاده از لیزر عدم درد آن است. معمولا لیزر هیچ دردی نداشته و افراد به راحتی می‌توانند از آن به عنوان یک روش ایده‌آل برای از بین بردن موهای اضافی بدن خود استفاده کنند.

بیشتر بخونید : راهنمای خرید دستگاه لیزر موهای زائد

همچنین از لیزر می‌توان برای از بین بردن موهای زائد تمام نقاط بدن از جمله صورت استفاده کرد. البته، فراموش نشود که این کار باید به یک پزشک ماهر بسپارید.

معایب لیزر موهای زائد

لیزر کردن در کنار مزایای بی‌نظیری که دارد، دارای معایبی نظیر هزینه بالاتر آن نسبت به روش های دیگر مانند اپیلاسیون یا استفاده از کرم های موبر و تیغ های موجود در بازار است. لیزر برای اینکه نیاز به دفعات مکرر دارد، هزینه بیشتری را نیز شامل می‌شود. از این رو می‌توان هزینه بالاتر و تعداد دفعات انجام آن را یک عیب بزرگ دانست.

روش کار لیزر روی پوست چگونه است؟

لیزر وسیله‌ای است که نوری را از خود ساطع می‌کند و این نور تنها توسط فولیکول‌های مو که در ناحیه‌ی سطحی پوست قرار دارند جذب می‌شود، یعنی نور و اشعه‌های آن به طور کامل توسط فولیکول‌ها جذب شده و به لایه‌های عمیق‌تر پوست نمی‌رسند که بتوانند مشکل ساز شوند.

 در واقع چند دلیل بزرگ وجود دارد که می‌توان با اطمینان کامل گفت لیزر به هیچ عنوان نمی‌تواند بیماری خاصی مانند سرطان را به وجود آورد. این دلایل عبارتند از:

  •  نوع اشعه‌ی لیزر
  •  میزان نفوذ اشعه‌ی لیزر
  • خاصیت ویژه جذب آن توسط فولیکول مو
  • استفاده از آن برای درمان ضایعات و توده‌های پیش سرطانی یا درمان بیماری‌های مختلف
  • نداشتن حتی یک مورد گزارش بروز سرطان در دراز مدت

نوع اشعه‌ی لیزر

اگر با نوع اشعه‌ی لیزر آشنا شوید مطمئناً درصد زیادی از نگرانی‌های شما بابت سرطان زا بودن این نور کم خواهد شد. در واقع اشعه‌ی ساطع شده از این دستگاه اشعه‌ی غیر یونیزه است که با اشعه‌ی ایکس متفاوت می‌باشد. از آنجایی که اشعه‌ی ایکس از نوع یونیزه است می‌تواند باعث آسیب DNA و در نهایت سرطان شود اما اشعه‌ی لیزر این گونه نیست و به علت غیر یونیزه بودن آن توانایی نفوذ به داخل بدن را ندارد، در این حالت احتمال ابتلا به سرطان نیز وجود نخواهد داشت.

میزان نفوذ اشعه‌ی لیزر

دستگاه‌های لیزری که توسط متخصصین و دانشمندان تولید و روانه‌ی بازار می‌شوند به نحوی تنظیم شده‌اند که تنها می‌توانند تا عمق ۴ میلیمتری پوست نفوذ کنند.

دستگاه‌های جدید و به روزتر مانند الکساندرایت این عمق نفوذ را به ۳ میلیمتر رسانده‌اند و همین امر موجب شده تا این اشعه‌ها به لایه‌های زیرین پوست نرسند و فقط لایه‌های سطحی آن را درگیر کنند، در این حالت لیزر توانایی این را نخواهد داشت که به لایه‌های درونی بدن، اندام‌های داخلی، رگ‌های خونی، غدد و … آسیب برساند.

خاصیت ویژه‌ی جذب لیزر توسط فولیکول مو

خاصیت ویژه‌ای که نور لیزر دارد موجب شده تا توسط نواحی دیگر پوست جذب نشود، یعنی دریافت کننده‌ی اشعه‌ها همان فولیکولهای مو هستند که هنگام تاباندن این اشعه به پوست در کسری از ثانیه آن را جذب می‌کنند.

در این حالت لیزری که اشعه‌ی آن به طور ویژه و خاص برای فولیکول‌های مو ساخته شده است و توسط پوست و اطراف آن نیز جذب نمی‌شوند، توانایی این را نخواهند داشت که سبب بروز بیماری یا سرطان در نواحی مختلف بدن شود.

نوع و جنس پرتوهای لیزر موهای زائد

تمامی پرتوهایی که در علم پزشکی استفاده می‌شود یکسان نیستند و ممکن است برخی از آن‌ها مشکلاتی برای بدن به وجود آورند.

برای نمونه اشعه‌ی ایکس که در مراکز تصویربرداری پزشکی مانند سیتی اسکن از آن استفاده می‌شود خطر سرطان را به همراه دارد، اما بهتر است بدانید پالس‌های نوری دستگاه لیزر تنها خاصیت گرمایی دارند و با گرم کردن فولیکول‌های مو موجب از بین رفتن ملانین‌ها و  فولیکول‌های مو خواهند شد در نتیجه خطر و یا ریسک مهمی برای ایجاد سرطان در نواحی مختلف بدن توسط دستگاه‌های لیزر رفع موهای زائد وجود ندارد.

عوارض و مشکلاتی که ماندگار نیستند

زمانی که پوست در مقابل اشعه‌ی لیزر قرار می‌گیرد ممکن است دچار برخی عوارض جانبی مانند تورم، قرمزی، حساسیت، التهاب، سوزش و پوسته پوسته شدن شود. این عوارض کاملاً طبیعی بوده و ممکن است بعد از چند ساعت یا چند روز به طور کامل رفع شوند و مشکل خاصی محسوب نمی‌شوند از این رو نمی‌توان این موارد را مشکلات یا بیماری‌های پوستی نام گذاشت چرا که هر مداخله‌ی زیبایی و پوستی می‌تواند عوارض خفیف و کوتاه مدتی برای فرد به وجود آورد.

بیشتر بخوانید : کاشت مو به روش سلولهای بنیادی 2021

نکته‌ی مهم و قابل توجه این است که این عوارض طولانی مدت نباشند و یا زمینه را برای بروز بیماری‌های دیگر ایجاد نکنند که لیزر از این نظر کاملاً امن و مطمئن می‌باشد و شما می‌توانید از این دستگاه برای رفع نیازهای خود با خیال راحت استفاده کنید.

سخن پایانی

برای استفاده از لیزر سعی کنید به مراکز و کلینیک‌های معتبر مراجعه کنید تا لیزر درمانی شما تحت نظر پزشک متخصص انجام گیرد. در صورتی که پزشک از تخصص و تبحر کافی برخوردار باشد می‌تواند با تنظیم کردن درست دستگاه، میزان عوارض آن را پایین آورد، چرا که افراد نا آشنا و غیر حرفه‌ای  به علت بلد نبودن کار با دستگاه، با تابش بیش از حد نور لیزر روی یک قسمت، منجر به تیرگی  پوست در آن ناحیه می‌شوند.

بهترین توصیه‌ای که می‌توانیم به شما داشته باشیم این است که برای در امان ماندن از هر گونه بیماری و یا التهابات پوستی در لیزر درمانی تنها نزد پزشک متخصص پوست که در زمینه‌ی لیزر مهارت کافی دارد مراجعه کنید.

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

دلایل زودانزالی و روشهای درمان

دلایل زودانزالی و روشهای درمان هرچند زود انزالی به‌خودی‌خود مایه نگرانی نیست، تأثیر آن بر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *