آیا خوردن نوشابه زیرو مضر است ؟

نوشابه زیرو که اخیراً به نام تجاری Coca-Cola Zero Sugar تغییر نام یافته است ، به عنوان یک نسخه سالم از نوشیدنی اصلی شیرین شده با شکر ، Coca-Cola Classic به بازار عرضه می شود.

این ماده حاوی کالری و قند صفر است در حالی که عطر و طعم کوکاکولا را ارائه می دهد ، آن را به نوشیدنی جذاب در میان کسانی که سعی در کاهش مصرف قند یا کنترل وزن دارند ، تبدیل کرده است.

این مقاله نگاهی دقیق به نوشابه زیرو دارد و توضیح می دهد که آیا مصرف این نوشابه یک انتخاب سالم است یا خیر؟

نوشابه زیرو

بسیاری از مردم از شنیدن اینكه كوكاكولا زیرو جایگزینی سالم برای نوشابه های معمولی است ، بسیار هیجان زده شدند. اما ، متخصصان بهداشت می گویند که این نوشیدنی به ظاهر سالم هنوز هم انتخاب خوبی برای شما نیست. در واقع ، حتی می تواند از نوشابه معمولی هم بدتر باشد! در اینجا به ۹ دلیل عمده اشاره میکنیم که مطابق آن شما باید نوشیدن نوشابه زیرو را برای همیشه متوقف کنید!

نوشابه‌‌ی زیرو در کل شامل 9 ماده زیر است:

  • آب گازدار
  • رنگ کاراملی
  • اسید فسفریک
  • آسپارتام
  • بنزوات پتاسیم
  • طعم دهنده های طبیعی
  • سیترات پتاسیم
  • پتاسیم آسسولفام
  • کافئین

 

1. می تواند باعث افزایش وزن شود.

به گفته لایو استرانگ ، تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن نوشیدنی های غیر الکلی با طعم شیرین مانند نوشابه زیرو می تواند بر وزن شما تأثیر بگذارد ، و حتی باعث می شود بدون این که متوجه شوید ، دچار اضافه وزن شوید!

2. مغز شما را فریب می دهد.

به گفته دانشکده بهداشت عمومی هاروارد ، ثابت شده است که نوشیدنی هایی مانند Coke Zero اشتهای شما برای سایر غذاهای شیرین را افزایش می دهد و توانایی بدن شما را برای تخمین دقیق میزان کالری مصرفی را از بین می برد.

 

بیشتر بخوانید : 20 ضرر نوشابه گازدار

 

نوشابه زیرو

3. کافئین موجود در آن می تواند بر روی بدن تأثیر بگذارد.

بیشتر مردم فراموش می کنند که نوشابه – حتی نوشابه زیرو – حاوی کافئین است. اطمینان حاصل کنید که روزانه بیش از حد کافئین مصرف نمی کنید زیرا باعث بی قراری ، تحریک پذیری و مشکل خواب در شما می شود.

4. فواید غذایی ندارد.

نوشابه زیرو ممکن است فاقد کالری ، چربی ، کربوهیدرات ، کلسترول یا قند باشد ، اما تأمین کننده مواد مغذی و ویتامین برای بدن شما نیست. به همین دلیل والدین باید از دادن نوشابه به فرزندان خود در سنینی که باید اطمینان حاصل کنند مواد مغذی مانند کلسیم ، ویتامین D و پروتئین را از طریق انتخاب نوشیدنی دریافت می کنند ، خودداری کنند.

5- در نوشابه زیرو مواد نگهدارنده وجود دارد.

در نوشابه زیرو نیز مانند نوشابه های دیگر از موادی مانند رنگ کارامل ، اسید فسفریک ، بنزوات پتاسیم ، طعم دهنده های طبیعی و سیترات پتاسیم برای ایجاد طعم شیرین و رنگ قهوه ای در Coke Zero استفاده می شود.

 

بیشتر بخوانید : حقایقی در رابطه با نوشابه انرژی زا

 

6. در این نوشابه شیرین کننده های مصنوعی نیز وجود دارد!

این نوشابه با استفاده از ترکیبی از آسپارتام و استو سولفام شیرین می شود. گرچه آسپارتام کمتری نسبت به نوشابه های رژیمی دارد ، اما همچنان باید مراقب این شیرین کننده باشید زیرا با بیماری های مختلف مانند سرطان ، تشنج ، افسردگی ، ADHD ، افزایش وزن ، لوپوس و آلزایمر مرتبط است.

نوشابه زیرو

7. ACE-K نیز برای شما خوب نیست.

اگرچه این شیرین کننده مصنوعی برای مصرف انسان بی خطر است ، اما شواهدی وجود دارد که می تواند در اشتهای شما تداخل ایجاد کند ، باعث افزایش وزن و مشکلات دیگر در تنظیم قند خون شود.

8. رنگ کارامل لطفی به شما نمی کند.

رنگ کارامل به لیست مواد شیمیایی کالیفرنیا اضافه شده است که به عنوان عامل سرطان شناخته می شوند ، و حتی دادخواست هایی نیز ایجاد شده است که FDA را برای ممنوع کردن انواع سرطان های کارامل ترغیب می کند.

9. دندان های شما را خراب میکنند.

همانند سایر نوشیدنی ها، مصرف نوشابه های رژیمی می تواند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد. یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده نوشابه های رژیمی فسفریک اسید است که در آزمایشات مختلف عاملی در پوسیدگی دندان به حساب میاد.

سایر عوارض شایع این نوشیدنی:

  • خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد،
  • افزایش خطر ابتلا به بیماری های کلیوی،
  • باکتری های مفید معده را از بین می برد،
  • همچنین خطر ابتلا به پوکی استخوان را نیز بالا می برند.

نوشابه معمولی بهتر است یا رژیمی؟

اگر بین این دو انتخاب مردد هستید، جواب ایده آل هیچکدام نیست. کک معمولی ممکن است هیچ شیرین‌کننده مصنوعی نداشته باشد ، اما حاوی شربتی با فروکتوز بالا است که به خودی خود مشکلاتی را به همراه دارد. مانند:

  • چاقی
  • سندرم متابولیک
  • دیابت
  • بیماری کبد چرب غیرالکلی

اگر در انتخاب نوشیدنی تردید دارید، آب همیشه بهترین گزینه‌ برای شماست.‌

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

کاهش وزن در دوماه

2 روش فوق العاده برای لاغری در دوماه

اگر به دنبال موثر ترین روش های  کاهش وزن در دوماه هستید، ورزش و رژیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *