آیا بعد از زدن واکسن کرونا نیازی به زدن ماسک هست؟

به نظر می رسد واکسن های جدید و مطرح کرونا مثل فایزر و مدرنا به طور چشمگیری در پیشگیری از بیماری های جدی مهارت دارند. اما مشخص نیست که تا چه حد می توانند از گسترش ویروس کرونا جلوگیری کنند.
اما همچنان این احتمال وجود دارد که برخی از افراد واکسینه شده ناقل کرونا باشند و بدون داشتن علائم کرونا را منتقل کنند.
اگر افراد واکسینه شده ناقل بیماری کرونا باشند، ممکن است کرونا را در جوامع خود گسترش دهند و افراد واکسینه نشده را در معرض خطر قرار دهد.

میخال تال، ایمونولوژیست از دانشگاه استنفورد گفت: “بسیاری از مردم فکر می کنند که با واکسیناسیون، دیگر مجبور به ماسک زدن نخواهند بود.” “و برای آنها بسیار مهم است که بدانند آیا مجبور به ادامه استفاده از ماسک هستند؟ ”
ماسک زدن
در اکثر عفونت های تنفسی، از جمله ویروس کرونا، بینی ورودی اصلی است. ویروس به سرعت در آنجا تکثیر می شود و سیستم ایمنی بدن را متزلزل می کند و نوعی آنتی بادی تولید می کند که مخصوص مخاط، یا همان بافت مرطوب پوشاننده بینی، دهان ، ریه ها و معده است. اگر همان فرد برای بار دوم در معرض ویروس قرار بگیرد، آنتی بادی ها و همچنین سلول های ایمنی که ویروس را به یاد می آورند، قبل از اینکه فرصتی برای گرفتن ویروس در بدن داشته باشید، به سرعت ویروس را در بینی خاموش می کنند.
در مقابل، واکسن های ویروس کرونا به اعماق عضلات تزریق می شوند و سیستم ایمنی بدن را برای تولید آنتی بادی تحریک می کنند. به نظر می رسد این محافظت برای جلوگیری از بیماری فرد واکسینه کافی میباشد.
به همین دلیل متخصصان گفتند، واکسن های مخاطی مانند اسپری بینی FluMist یا واکسن فلج اطفال از تزریقات عضلانی بهتر است.

واکسن های کرونا در نسل بعدی ممکن است در بینی و بقیه دستگاه تنفسی مصونیت ایجاد کنند، جایی که بیشتر از همه به آن احتیاج دارد. یا اینکه افراد می توانند تزریق عضلانی انجام دهند و به دنبال آن تقویت مخاطی ایجاد می شود که آنتی بادی های محافظتی در بینی و گلو تولید می کند.
ثابت شده است که واکسن های ویروس کرونا محافظ قدرتمندی در برابر بیماری شدید هستند، اما این هیچ تضمینی برای اثر بخشی آنها در بینی نیست. ریه ها (محل بروز علائم شدید) در مقایسه با بینی یا گلو برای آنتی بادی های در گردش بیشتر در دسترس هستند و محافظت از آنها را آسان تر است.
دیپتا باتاچاریا ، ایمونولوژیست در دانشگاه آریزونا گفت: “پیشگیری از بیماری شدید ساده ترین راه است، پیشگیری از بیماری خفیف سخت تر است.”
ماسک در دوران کرونا

بسیاری از متخصصان اظهار خوش بینی کردند که واکسن ها ویروس را حتی در بینی و گلو سرکوب می کنند تا از انتقال ویروس به دیگران توسط افراد ایمن شده جلوگیری کنند.
آکیکو ایواساکی ، ایمونولوژیست در دانشگاه ییل گفت: “احساس من این است که به محض ایجاد نوعی ایمنی با واکسن ، توانایی شما در آلوده شدن نیز کاهش می یابد.” “حتی اگر آلوده باشید ، سطح ویروسی که در بینی خود تکثیر می کنید کاهش می یابد.”

مطابق اطلاعات بالا مقامات بهداشتی ایالات متحده دستورالعمل اصلاح شده استفاده از ماسک را برای افرادی که کاملا واکسینه شده اند، اعلام کردند.
ماسک زدن
اکنون، افراد واکسینه شده هنگام انجام فعالیت در فضای باز مانند پیاده روی، ورزش، معاشرت و یا حتی صرف غذا با دوستان در مکان های باز نیازی به استفاده از ماسک ندارند.
هنگام شرکت در مسابقات در فضای باز و شلوغ، هنوز هم استفاده از ماسک توصیه می شود.
مقامات بهداشتی فدرال امروز اعلام كردند كه افرادی كه واکسینه شده اند می توانند بدون ماسک به خارج از خانه بروند.

طبق منبع تجدید نظر شده CDC’s منبع معتبر، اگر کاملا واکسینه شده باشید، می توانید کارهای زیادی را که به دلیل همه گیری نمی توانستید انجام دهید بدون ماسک انجام دهید .
در این رهنمودها آمده است: افراد واکسینه شده می توانند در برخی از مجالس داخل سالن با خیال راحت و بدون خطر شرکت کنند.”

با این حال ، هنوز شرایطی وجود دارد که افراد واکسینه شده باید ماسک بزنند، مانند موارد زیر:
شرکت در یک رویداد شلوغ در فضای باز، مانند اجرای زنده، رژه، یا یک رویداد ورزشی
استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی
ماسک ها باید در محل اجتماعات بزرگ در فضای باز که مردم برای مدت طولانی در مجاورت یکدیگر هستند ، از جمله رویدادهای ورزشی ، اعتراضات یا تجمعات ، استفاده شوند.
افراد واکسینه شده ممکن است سفرهای داخلی خود را از سر بگیرند. آنها نیازی به تست ویروس کرونا قبل یا بعد از مسافرت ندارند و همچنین بعد از سفر نیازی به قرنطینه ندارند.
CDC همچنین به افراد واکسینه شده و غیر واکسینه شده توصیه می کند که ماسک خود را در فضاهای عمومی و سرپوشیده مانند مراکز خرید، تئاترها یا موزه ها ادامه دهند.

گلاتر هنگام تصمیم گیری در مورد زمان استفاده از ماسک خود یک قانون خوب را توصیه کرد.
وی گفت: ” اگر در خانه نیستید، استفاده از ماسک و حفظ حداقل 6 فوت فاصله ضروری است.”
“اگر با حداقل 6 فوت فاصله در فضای باز هستید، ماسک لازم نیست.”

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

میزان ویتامین ث مورد نیاز بدن در روز چقدر است؟

میزان ویتامین ث مورد نیاز بدن در روز چقدر است؟

میزان مصرف قرص ها و ویتامین ها از جمله ویتامین ث، دی، آ و… بیش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *