آموزش پخت کیک اسفنجی با بافتی لطیف

کیک اسفنجی یکی از محبوب‌ترین کیک‌ها در سراسر جهان است که بیشترین استفاده آن در صنایع شیرینی پزی می‌باشد. کیک اسفنجی در شیرینی پزی و تهیه انواع کیک‌های مناسبتی به عنوان کیک پایه شناخته می‌شود، البته کیک اسفنجی را در کنار نوشیدنی‌های گرم برای میان وعده و عصرانه نیز تهیه می‌کنند. کیک اسفنجی به صورت پیش فرض با طعم وانیلی تهیه می‌شود، اما به سلیقه خود می‌توانیم با اضافه کردن مواد دیگر طعم آن ‌را تغییر دهیم.

کیک اسفنجی در دهه‌های ۲۰  تا ۳۰ در آمریکا محبوبیت بسیار کسب کرد ولی در سال ۱۶۱۵ رسیپی به اسمک کیک اسفنجی توسط شاعری با نام Gervase Markham نوشته شد ولی طرز تهیه این کیک بیشتر با کلوچه شباهت داشت و با مرور زمان و تغییرات در رسیپی این کیک به شکل امروزی تغییر کرد.

کیک اسفنجی

اگر می‌خواهید کارتان راحت‌تر شود به راحتی می‌توانید پودر کیک اسفنجی را به صورت آماده از فروشگاه ها نیز تهیه نمایید، ولی توصیه ما به شما این است که  اگر می‌‌خواهید طعم بهتری را بچشید  کیک را به صورت خانگی خودتان تهیه کنید.

مثلا اگر بخواهیم این کیک خوشمزه را به صورت کاکائویی درست کنیم، می‌توانیم مقداری از آرد را کم کنیم و به جای ان از پودر کاکائو استفاده کنیم، برای مشاهده این آموزش شیرینی پزی در ادامه با ما با آموزش پخت کیک اسفنجی با بافتی لطیف همراه باشید.

طرز تهیه کیک اسفنجی و ساده :

مواد لازم

تخم مرغ  ۷ عدد اگر کوچک بودند ۸ عدد
 شکر ۲۷۵ گرم
 آرد ۳۰۰ گرم
 آب سرد  یک سوم استکان
 بکینگ پودر یک قاشق پر چایخوری
عسل یک قاشق غذاخوری همراه با آب

دستور کیک ساده:

ابتدا سفیده و زرده‌ها را جدا کنید و سفیده تخم مرغ را به حدی بزنید که کاملا پف کند و سفت یعنی زمانی که ظرفتان را برمی‌گردانید از داخل ظرف نریزد بعد از این مراحل شکر را کم کم به سفیده اضافه کنید و هم زدن را ادامه بدهید و بعد زرده را داخل ظرفی که شکاندید و جدا است را یک عدد یک عدد اضافه کنید یعنی همزن روشن باشد یک عدد زرده بریزید هم بزنید وقتی با سفیده ترکیب شد یک عدد دیگر زرده بزنید تا آخر زرده‌ها تمام شود سپس آردتان را هم که در ظرفی جدا سه بار با پکینگ پودر الک کردید آماده باشد.

آموزش پخت کیک اسفنجی ساده

حالا زرده و سفیده ما آماده شده حالا وقت اضافه کردن عسل است عسل را برای چی اضافه می‌کنیم به خاطر رنگ آمدن کیک است. کیک بعد از پختن یک رنگ عسلی به خودش می‌گیرد اینجا دقت داشته باشید که عسل را با مقدار آبی که در دستور نوشتم مخلوط کنید بعد به مواد تخم مرغی اضافه کنید حالا نوبت اضافه کردن آرد است اینجا از یکی کمک بگیرید تا آرام آرام آرد را برای شما بریزد و شما هم با همزن دستی مشغول همزدن باشید.

بیشتر بخوانید : طرز تهیه 2 نوع کیک قابلمه‌ای بدون فر 

بعد از آماده شدن مواد، ته قالبتان کاغذ روغنی را پهن کنید و دیواره ها را خیلی کم چرب کنید و مواد را داخل قالب بریزید و داخل فری که از قبل گرم کردید بریزید ۴۵ دقیقه و در دمای ۱۸۰ درجه قرار بدهید البته حواستان به فر باشد دمای فرها متغیر هست.

فوت و فن‌های یک کیک اسفنجی عالی

خیلی مواقع با اینکه شما دقیقاً مراحل پخت کیک رو انجام داده اید و کاملاً مطابق دستور عمل کرده اید کیک شما خراب می‌شود شاید خیلی از نکات خیلی مهم به نظر شما بی اهمیت باشد لذا در این قسمت علت بعضی مشکلاتی را که ممکن است برای شما در تهیه کیک اسفنجی پیش بیاید را توضیح می‌دهیم.

چرا کیک اسفنجی پُف نمی‌کند؟

۱- حتماً در پخت هر کیکی باید موادی را که داخل یخچال هستند حداقل نیم ساعت قبل از یخچال خارج کنید در نتیجه اگر کیک اسفنجی شما خوب پف نکرده یکی از علت‌های آن ممکن است این باشد که تخم مرغ را مستقیم از یخچال خارج کرده و در کیک استفاده کرده اید.

آموزش کیک اسفنجی

۲- میزان هم زدن مواد در ابتدا خیلی کم بوده یا اینکه در بخش آخر که باید همه مواد اولیه را با هم مخلوط کنید خیلی هم زده اید و از همه مهم‌تر اینکه مخلوط کردن به صورت دورانی نبوده است.

۳- دمای فر یا خیلی زیاد بوده یا خیلی کم اگر زیاد باشد کیک پف نمی‌کند و نپخته می‌شود و اگر کم باشه کیک پف می‌کند، ولی به مرور پفش رو از دست می‌دهد و سفت می‌شود. همچنین باید توجه داشته باشید که حتماً فر را از قبل گرم کنید.

۵- نکته بسیار مهم دیگر که تاثیر مستقیم در پف کردن کیک دارد این است که مواد را به ترتیب دستور اضافه کنید.

۶- میزان بکینگ پودر کم بوده است همان طور که می‌دانید بکینگ پودر عامل اصلی در پف کردن کیک است.

۷- اندازه قالب نسبت به مواد کیک بزرگ یا خیلی کوچک بوده است.

۸- فاصله بین تهیه مواد تا قرار گرفتن در فر خیلی زیاد بوده است.

آموزش پخت کیک اسفنجی با بافتی لطیف

مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی بدون شیر

  • تخم مرغ: 7 عدد
  • شکر: 275 گرم
  • آرد: 300 گرم
  • آب سرد: یک استکان
  • بکینگ پودر: یک قاشق پر چایخوری
  • عسل: یک قاشق غذاخوری حل شده در آب

طرز تهیه کیک اسفنجی بدون شیر

مراحل طرز تهیه کیک اسفنجی بدون شیر را بصورت مرحله به مرحله در این قسمت ارائه می‌دهیم.

ابتدا سفیده تخم مرغ را از زرده‌ها جدا کنید.

سفیده تخم مرغ را به حدی با همزن بزنید تا کاملا پف کند، تا اندازه‌ای که در صورت برگرداندن ظرف محتوایات بیرون نریزد.

بعد از این مرحله شکر را کم کم به سفیده اضافه کرده و هم زدن را ادامه دهید.

در این مرحله همزن را در حالت روشن قرار داده و یکی یکی زرده‌ها را در حین همزدن محتویات اضافه کنید.

این کار را برای تمامی زرده‌ها انجام داده تا با سفیده ترکیب شوند.

آرد را در ظرفی جداگانه با پکینک پور سه بار الک کرده و آماده نگهدارید.

در این مرحله عسل را به ترکیبات زرده و سفیده اضافه می‌کنیم. (این کار برای رنگ عسلی گرفتن کیک است)

عسل را به مقداری اب ترکیب کرده و سپس به مواد اضافه کنید.

حالا نوبت اضافه کردن آرد است، از فردی برای ریختن آرد کمک گرفته زیرا باید همزمان و بصورت آرام محتویات را درون ظرف با همزن مخلوط کنید.

بعد از آماده شدن مواد، ته قالبتان کاغذ روغنی را پهن کنید و دیواره ها را خیلی کم چرب کنید.

بیاد داشته باشید فر را از قبل گرم کنید برای انجام این کار 180 درجه دما و 45 دقیقه زمان را برای پخت کیک روی فر تنظیم کنید.

مواد یا اصطلاحا مایه کیک اسفنجی را در داخل قالب ریخته و درون فر برای پخت قرار دهید.

کیک اسفنجی لطیف

نکات پایانی در تهیه کیک اسفنجی :

  • باتوجه به این که دمای فرهای مختلف با یکدیگر متفاوت است شما بعد از گذشت 30 دقیقه از پخت کیک می‌توانید درب فر را بازکنید و با یک خلال دندان پختن کیک را تست کنید و اگر مواد کیک به خلال دندان چسبیده بود 10 دقیقه دیگر نیز در فر قرار دهید.
  • حتما باید 1/3 فضای قالب خالی باشد تا بتواند به خوبی پف کند.
  • بعد از پخت کیک فر را خاموش کنید و کیک را نیم ساعت درون فر بگذارید تا قالب سرد شود و کیک به راحتی جدا شود.
  • توجه نمایید که نباید حتی ذره ای داخل سفیده تخم مرغ باشد زیرا باعث می‌شود به سختی فرم بگیرد.
  • اگر می‌خواهید سفیده تخم مرغ شما خوش ‌فرم باشد می‌توانید قبل از هم زدن سفیده‌ها، پره‌های همزن را به مدتی حدود 5 تا 10 دقیقه داخل فریزر قرار دهید تا کاملا سرد باشد.
  • قبل از اماده کردن مواد کیک، تخم مرغ‌های خود را در دمای محیط قرار دهید زیرا سرد بودن تخم مرغ‌ها باعث پف نکردن کیک اسفنجی باشد.
  • دقت داشته باشد که کناره‌های قالب کیک را بیشتر از 1 الی 2 سانت چرب نکنید زیرا باعث می‌شود جلوی پف کیک را بگیرد.
  • اگر دوست دارید کیکی کاکائویی را تهیه نمایید برای این منظور می‌توانید پودر کاکائو را به زرده تخم مرغ‌ها اضافه نمایید و با آرد مخلوط نکنید.
  • شما در صورت نداشتن شیر به راحتی می‌توانید آن را با آب جایگزین نمایید.
  • اکیدا توصیه می‌شود که حتما حتما از آرد سفید و شیرینی پزی برای تهیه کیک اسفنجی استفاده نمایید.
  • اگر می‌خواهید کیکتان را داخل قابلمه تهیه کنید، ابتدا قابلمه را روی شعله پخش کن قرار دهید و در آن‌را همراه با پارچه ببندید تا هوا داخل آن نرود سپس به مدت 45 دقیقه اجازه دهید تا کیکتان بپزد.
  • تا زمانی که مراحل پخت کیک به اتمام نرسیده باشد هیچ موقع در فر را باز نکنید زیرا باعث می‌شود پف کیک شما بخوابد.
  • توصیه ما به شما این است که حتما از قالب مناسب استفاده کنید، زیرا استفاده از قالب کوچک باعث خوب پف شدن کیکتان می‌شود ولی ممکن است به دلیل نداشتن تکیه گاه بعد از اتمام پخت، پفی کیکتان بخوابد.
  • اگر دمای فر شما بالا باشد ممکن است سطح کیک شما ترک بخورد زیرا سطح کیک شما بر اثر دمای زیاد زود بسته می‌شود ولی کیک شما هنوزف نکرده است؛ به همین دلیل هنگام بسته شدن سطح کیک و در نظر گرفتن پف آن سطح کیک شما ترک می‌خورد.

 

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

غذاهای نونی برای شام

برای مهمانی و دورهمی ها شام چی درست کنم که همه راضی باشند؟

زمانی که نام مهمانی و دورهمی به گوش می رسد، یک مادر ایرانی به دنبال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *