هله‌هوله های خوشمزه اما سالم و مقوی

همه ما انسان ها دوست داریم در کنار تماشای فیلم یا حین رانندگی خود را با هله‌هوله های خوشمزه سرگرم کنیم. هله‌هوله‌ های سالم و یا تنقلات، نقش مهمی در تغذیه صحیح از جمله سلامتی بدن دارند اما اینکه کدام هله‌هوله ها سالم و مقوی اند؟ سوالی است که ذهنمان را درگیر کرده است. این موارد مطلبی است که امروز وبسایت نیمه شب به پاسخ آن پرداخته است.

چیپس و پفک، انواع اسنک، کیک و بیسکویت‌های صنعتی همه از جمله هله‌هوله های خوشمزه فانتزی و صنعتی به شمار می‌روند که به خاطر داشتن مقادیر زیادی نمک، مواد نگه‌دارنده و طعم دهنده، روغن و مواد شیرین برای فرزندانمان به عبارتی مفید نیستند و محدودیت مصرف دارند. نمک زیاد این هله‌هوله های صنعتی می‌تواند سبب آسیب به کلیه‌ها، فشار بالا و تغییر ذائقه شود و هزاران آسیب دیگر را با خود به همراه داشته باشد. بی‌شک حذف کردن هله‌هوله از رژیم غذایی کودکان و نوجوانان کار درستی نیست زیرا چنین خوراکی‌هایی طرفدار زیادی دارند و هرکسی به آسانی نمی‌تواند از آن‌ها دوری کند. بنابراین والدین باید هله‌هوله های خوشمزه اما سالم را شناسایی و آن‌ها را در برنامه ی تغذیه ای خانواده خود بگنجانند.

کدام هله هوله ها سالم و مقوی اند؟

کدام هله‌هوله های خوشمزه اما سالم و مقوی اند؟

چیپس‌های میوه‌ای

میوه خشک هله هوله خوشمزه

میوه خشک یک هله‌هوله خوشمزه و بسیار مفید و انرژی‌زا برای دانش آموزان است. چیپس‌های میوه‌ای را در تمامی فروشگاه‌ها می‌توانید پیدا کنید. اما اگر کمی زرنگ باشید می‌توانید برش‌هایی نازک از هلو، زردآلو، موز، کیوی و سیب و نارنگی را جلوی آفتاب یا روی شوفاژ خشک کنید. اگر که دستگاه میوه خشک‌کن هم دارید که چه بهتر! علاوه بر آن می‌توانيد با اين روش خاص ميزان خشكي آن‌ها را هم با سليقه خودتان تنظیم كنيد. در کنار این می‌توانید به میوه‌های خشک شده خود بنا به طعمی که دوست دارید کمی نمک یا شکر اضافه کنید تا طعم بهتری داشته باشند. به عنوان مثال روی میوه آلبالو خشک شده اگر کمی نمک اضافه کنید بسیار خوشمزه‌تر می‌شود.

گندمک

گندمک هله هوله خوشمزه ایرانی

این روزها بعضی از کارخانجات، گندمک را به شکل صنعتی تولید می‌کنند. اما درست کردن آن راحت و بی‌دردسر است. کافی است مقداری گندم را بپزید و پس از خشک شدن در یک تابه روغن کنجد یا ذرت بریزید و آن را تفت دهید. در آخر می‌توانید کمی عسل به آن اضافه کنید. بیشتر بچه‌ها دوست دارند گندمک را با شیر بخورند. در این صورت بهتر است شیر را به‌جای شکر با عسل شیرین کنید تا خواص بیشتری به عصرانه‌شان افزوده شود.

شاهدانه

تنقلات خوشمزه ایرانی شاهدانه

دانه شاهدانه، یکی از مغذی‌ترین و قابل هضم‌ترین مواد غذایی است که خدای متعال برای ما آفریده است. دانه شاهدانه سرشار از پروتئین،‌ اسیدهای آمینه ضروری و اسیدچرب‌های ضروری است. خوردن شاهدانه تاثیر ضدافسردگی دارد و همچنین در افزایش سیستم ایمنی بدنتان کمک بسزایی می‌کند. ضمن آنکه این دانه خوشمزه به حفظ سلامت پوست و موی شما هم کمک بسزایی می‌کند.

توت سفید

توت خشک تنقلات خوشمزه

توت میوه‌ای پرخاصیت و البته پرکالری است. تنها صد گرم از توت که تقریبا معادل یک فنجان است حاوی ۶۱ کالری انرژی می‌باشد که هر فنجان توت دارای ۹‌/‌۰ گرم پروتئین است. البته باید توجه داشت که پروتئین توت، پروتئین گیاهی است. علاوه بر این توت سفید سرشار از آهن و ویتامین C است. پس کم خون‌ها از خوردن آن غافل نشوند. ضمن آنکه قند طبیعی آن ضرر ندارد و به خاطر داشتن فیبر، ملین خوبی برای دستگاه گوارش به حساب می‌آید.

کشمش

کشمش قرص طبیعی حاوی انواع ویتامین، آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین‌های گروه b است از طرفی کشمش دارای خواص آنتی اکسیدانی است و از تخریب سلولی جلوگیری می‌کند. خوردن کشمش شما را از پوکی استخوان در امان نگه می‌دارد. خوردن کشمش استرس‌های‌تان را کم می‌کند و برای فعالیت‌های روزانه‌تان به شما انرژی می‌دهد. هر چند چای ممکن است فرآیند جذب آهن را کاهش دهد اما مطمئناً مصرف کشمش با چای خیلی بهتر از مصرف قند است. در کنار این کشمش را می‌توانید همراه با گردو و بادام هم نیز مصرف کنید که هر کدام خاصیت فراوانی دارد که اگر این سه مواد را باهم مخلوط کنید در واقع دارید برای خود یک بمب انرژی می‌سازید.

دانه سویا

دانه سویا بدلیل کاربردهای بسیار آن و خاصیت خوراکی‌اش بسیار معروف می‌باشد. آیا مي‌دانستيد اين كوچولوهاي سفيد و ترد، سرشار از پروتئين و انواع ويتامين‌ها است؟ سویا سرشار از کلسیم است و علاوه بر آن به جذب این ماده حیاتی در بدن تان هم کمک می‌کند. دانه‌هاي سويا با طعم‌هاي مختلف مي‌تواند ميان وعده بسیار مفید هم برای شما وهم برای فرزندان‌تان باشد. آجیل سویا، بدن شما را در برابر عفونت‌ها مقاوم می‌کند و یک خوراکی مقرون به صرفه به شمار می‌رود.

علاوه بر آن سویا حاوی پروتئین، ایزوفلاون و فیبر بوده که همه این مواد برای سلامتی مفید هستند. پروتئین درون سویا می‌تواند فوایدی برای بیماری‌های قلبی، کاهش اثرات یائسگی، کاهش وزن، ورم مفاصل، عملکرد مغز و بهبود توان در ورزش دارد. سویا ممکن است بتواند خطر سرطان سینه در زنان و سرطان پروستات در مردان را کاهش دهد.

20 خوراکی غنی از چربی مفید و سالم

کنجد

کنجد فقط برای روی سنگک نیست بلکه سرشار از زینک است و شما با خوردن آن از مصرف قرص‌های این ماده بی نیاز می‌شوید.

پیشنهاد می‌کنیم مخلوط کنجد و شاهدانه را حتما امتحان کنید. ضمن آنکه می‌توانید ارده (کنجد نرم و ساییده) به همراه عسل را به عنوان یک وعده مقوی و خوشمزه به برنامه غذایی‌تان اضافه کنید.

روغن کنجد منبع ویتامین E است. ویتامین E یک آنتی اکسیدان است و با پایین آوردن سطح کلسترول خون در ارتباط است. روغن کنجد نیز حاوی منیزیم، مس، کلسیم، آهن، روی، و ویتامین ب۶. مس به آرتریت روماتوئید و منیزیم  که به سلامت تنفسی، عروقی و کلسیم برای پیشگیری از سرطان کولون، پوکی استخوان، میگرن و PMS کمک می‌کند و روی ، برای سلامتی استخوان تاثیر زیادی دارد.

علاوه براین مزیت‌ها روغن کنجد از ویتامینE سرشار است، تحقیقات کافی در خواص دارویی روغن کنجد وجود دارد. که به برخی از این خواص اشاره می‌کنیم: فشار خون: روغن کنجد دارای درصد بالایی از اسیدهای چرب اشباع نشده (اسیدهای چرب امگا ۶) می‌باشد.

ماست یونانی با میوه های خوشمزه

ماست یونانی دارای پروتئین، کلیسم و انواع چربی‌های مفید برای بدن است. این ماست را به راحتی می‌توانید به میان وعده غذایی و هله‌هوله های خوشمزه ای که روزانه می توانید میل کنید اضافه نمایید. برای درست کردن ماست یونانی کافی است چند قاشق ماست را به کاسه ای ریخته و میوه های متنوعی نظیر انواع توت و آجیل خوشمزه را به این خوراکی اضافه و مخلوط نمایید. زیرا با این روش ماست شما خوشمزه‌تر می‌شود و به همراه آن از ویتامین‌های آجیل و میوه‌هایی که برا آن افزوده‌اید بهره ببرید.

 برنجک‌

برنجک خانگی یک میان وعده مناسب برای بچه‌هایی است که در سن رشد قرار دارند. برای درست کردنش کافی است چند پیمانه برنج را به مدت چند ساعت خیس کنید. بعد از خشک شدن به‌طور کامل، در یک تابه روغن کنجد یا ذرت بریزید و آن را کمی تفت بدهید تا پف کند. دانه‌های برنجک به همراه گردو هم می‌تواند ترکیب خوشمزه و مفیدی باشد که برای سلامتی و رشد بچه‌ها تاثیز زیادی دارد.

نخودچی

نخودچی همان نخودی است که بو داده شده است. این دانه سرشار از پروتئین و فیبر است و علاوه بر این که گشنگی دانش‌آموزان را در ساعت مدرسه تامین می‌کند، از یبوست نیز پیش‌گیری می‌کند. این دانه حاوی منگنز، فولات، فسفر، ویتامین‌‌های گروه B و A و کلسیم است. مواد معدنی و ویتامین‌هایی که در نخودچی وجود دارند عبارتند از:

  • دارای انواع ویتامین‌های B2، B3، B6،B9 و E
  • کاهش کلسترون خون کمک بسزایی می‌کند.
  • کاهش وزن و جلوگیری از دیابت
  • آهن
  • سلنیوم
  • پتاسیم
  • دارای کلسیم و تقویت استخوان
  • فسفر
  • منیزیم
  • سدیم

ذرت بوداده شده یا پاپ کورن 

ذرت بوداده یا پاپ کورن جزء خوردنی ‌های سالم است و منبع طبیعی ترکیبات فنولیک، آنتی اکسیدان ‌ها، فیبر ها و مواد معدنی است که آثار مثبتی روی بدن دارند.

کدام هله هوله ها سالم و مقوی اند؟

  • پاپ کورن حاوی فیبر زیادی است که قند خون را تنظیم می کند.
  • یکی دیگر از مزایای پاپ کورن این است که حاوی مقدار زیادی فیبر است؛ زیرا جز غلات کامل به حساب می ‌آید و همانطور که می‌دانید فیبر برای دستگاه گوارش شما خیلی مفید است.
  • اگر در تهیه پاپ کورن به آن قند اضافه نشود، می‌‌تواند یک ماده‌ غذایی سالم برای افرادی باشد که از دیابت رنج می‌‌برند و لازم است که قند خونشان را کنترل کنند.
  • در واقع، بازهم پای فیبرهای موجود در ذرت در میان است. این فیبرها در روند سوخت و ساز بدن دخالت کرده و به تنظیم میزان قند خون و انسولین کمک می‌ کنند.
  • ویتامین E موجود در پاپ کورن نقش مهمی در زیبایی پوست دارد. این مولکول های سالم آسیب‌ های اکسیداتی و ناشی از فعالیت آنتی اکسیدان ها را خنثی می‌‌کنند.
  • دانه‌‌های مغذی و پف کرده‌ ذرت بو داده، جز مواد غذایی تنظیم کننده‌ کلسترول خون محسوب می‌‌شوند. فیبرهای غذایی طبیعی موجود در آن باعث تمیزی رگ‌ها و شریان‌ها می‌شود و مازاد چربی موجود در آن ‌ها را کاهش می‌دهد.

نان دو آتیشه آفتاب دیده

یکی دیگر از تنقلاتی که میتوانید خودتان آن را تهیه نمایید نان دو آتیشه آفتاب دیده محلی میباشد شما میتوانید نان دوآتیشه مخصوصا محلی را از فروشگاه ها یا نانوایی های محلی تهیه نمایید سپس آن را به تکه های کوچک مانند چیپس تقسیم کنید و آن را روی یک ملحفه تمیز در مقابل آفتاب و محلی مناسب پهن کنید بعد از گذشت یک روز میتوانید آن را به عنوان تنقلات میل بفرمایید، تنقلاتی که سرشار از ویتامین دی میباشد.البته شما در خیلی از فروشگاه ها میتوانید این خوراکی را با نام نان خشک اصفهان، نان خشک یزد یا نان خشک سنتی پیدا کنید و خریداری کنید حتی ممکن است سایت هایی را پیدا کنید که بتوانید آن را به صورت آنلاین خریداری کنید.

 

همه‌ما هنگام تماشای فیلم و یا بعد از اتمام کار گشنه می‌شویم و سعی می‌کنیم خود را قبل مصرف شام و یا ناهار سرگرم کنیم، ما چند مورد از لیست بهترین هله‌هوله های خوشمزه و سالم برای شما بیان کردیم و با ویتامین‌ها و مواد معدنی که در داخل این خوراکی‌ها وجود دارد آشنا کردیم. به یاد داشته باشید درست است که خوردن هله‌هوله هایی نظیر چیپس و پفک لذت‌بخش است ولی خاصیتی برای بدن ما ندارند، اگر به فکر سلامتی بدن خود هستید از این نوع خوراکی‌ها کمی دوری کرده و بیشتر خود را با این هله‌هوله‌های مفید و مغذی سرگرم کنید و بدن خود را سالم تر نگه دارید. امید وارم این مطلبی که برای شما بیان کردیم مفید باشد. اگر شماهم چند مورد دیگر از هله‌هوله‌های مفید دیگر آشنایی دارید و یا نظر خاصی دارید آن‌را درقسمت کامنت برای ما به اشتراک بگذارید.

 

 

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

کاهش وزن در دوماه

2 روش فوق العاده برای لاغری در دوماه

اگر به دنبال موثر ترین روش های  کاهش وزن در دوماه هستید، ورزش و رژیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *