طرز تهیه دونات ساده و خوشمزه

تهیه دونات خانگی آسانتر از آن است که فکر می کنید. این دونات در حدود 2 ساعت آماده می شود،  طعم این دونات مانند شیرینی مورد علاقه شماست، اما به راحتی میتوانید آنرا در خانه درست کنید.

در این مقاله به دستور پخت یک دونات خوشمزه و پرطرفدار اشاره میکنیم.

دونات

دونات های خانگی:

نرم و شیرین اند.
میتوانید آنها را با کمی جوز هندی طعم دار کنید.
مدت زمان پخت آنها حدود 2 ساعت است.
درست کردن آن یک پروژه آخر هفته و سرگرم کننده و خوشمزه است.
دارای دستور پختی ایده آل برای به اشتراک گذاری است.

مواد لازم برای تهیه دونات های خانگی:

شیر: مایع مخمر را فعال می کند. سعی کنید از شیرهای پرچرب استفاده کنید تا دونات خوشمزه تری بدست آورید.
مخمر: می توانید از مخمر خشک فعال یا مخمر فوری استفاده کنید. اگر از مخمر فوری استفاده کنید، مدت زمان پف کردن خمیر شما کمی کمتر می شود.
شکر: شکر دونات ها را شیرین می کند، اما همچنین باعث تغذیه مخمر می شود، همچنین فعالیت آن را افزایش می دهد و خمیر را نرم می کند.
تخم مرغ: تخم مرغ ساختار و عطر و طعم را فراهم می کند.
کره: کره ذوب شده عطر و طعم بیشتری را به دونات شما می دهد.
عصاره نمک و وانیل: هر دو عطر و طعم اضافه می کنند. سعی کنید از عصاره وانیل خانگی استفاده کنید.
جوز هندی: کمی جوز هندی ماده مهمی برای آن طعم دنج و دلپذیر شیرینی پزی است.
آرد: آرد درواقع ساختار خمیر است.

مواد لازم برای تهیه 12 عدد:

1 فنجان (240 میلی لیتر) شیر کامل ، گرم شده در حدود 110 درجه فارنهایت (43 درجه سانتیگراد)
1 قاشق غذاخوری مخمر خشک فعال
1/3 فنجان (65 گرم) شکر دانه ریز
2 تخم مرغ بزرگ
6 قاشق غذاخوری (86 گرم) کره بدون نمک ، ذوب شده و کمی خنک شده
1 قاشق چایخوری عصاره خالص وانیل
1/4 قاشق چای خوری جوز هندی
1/2 قاشق چایخوری نمک
4 فنجان (500 گرم) آرد همه منظوره (قاشق و تراز شده) ، به علاوه بیشتر در صورت نیاز
1 – 2 چهارم روغن نباتی

طعم:

2 فنجان (240 گرم) قند شیرینی پزی، الک شده
1/3 فنجان (80 میلی لیتر) خامه سنگین یا شیر کامل (من کرم را برای قوام غلیظ ترجیح می دهم)
1/2 قاشق چایخوری عصاره خالص وانیل

دونات

دستورالعمل :
خمیر را آماده کنید: شیر گرم ، مخمر و شکر را در کاسه مخلوط کن خود که مجهز به قلاب خمیر  است ، به هم بزنید. روی آن را بپوشانید و اجازه دهید 5 دقیقه بماند. بعد از 5 دقیقه این مخلوط باید پر از کف باشد. در غیر این صورت، با مخمر جدید شروع کنید.
تخم مرغ ، کره ، وانیل ، جوز هندی ، نمک و 2 فنجان (245 گرم) آرد را اضافه کنید. 1 دقیقه با سرعت کم به هم بزنید. در صورت لزوم دو طرف کاسه را با کفگیر لاستیکی تمیز کنید. آرد باقیمانده را اضافه کنید و با سرعت متوسط ​​بزنید تا خمیر دور هم جمع شود و از کناره های کاسه دور شود ، حدود 2 دقیقه. در صورت نیاز ، آرد بیشتری اضافه کنید ، هر بار 1 قاشق غذاخوری ، تا زمانی که خمیر از کناره های کاسه دور شود. به یاد داشته باشید نباید آرد زیادی اضافه کنید. شما یک خمیر کمی چسبناک می خواهید. ( اگر میکسر ندارید ، می توانید این خمیر را با یک قاشق چوبی بزرگ یا کفگیر لاستیکی مخلوط کنید. )
خمیر را ورز دهید: خمیر را در همزن نگه دارید و 2 دقیقه دیگر بزنید یا با دست روی سطح کمی آردپاشی شده به مدت 2 دقیقه ورز دهید.
یک کاسه بزرگ را با اسپری روغن به آرامی چرب کنید. خمیر را در کاسه قرار دهید، آن را بچرخانید تا همه طرف روغن آن را بپوشاند. روی کاسه را با فویل آلومینیوم، پلاستیک یا یک حوله تمیز بپوشانید. اجازه دهید خمیر در یک محیط نسبتاً گرم به مدت 1.5-2 ساعت بماند تا کاملا پف کند.

شکل دونات:

دونات

وقتی خمیر آماده شد ، آن را فشار دهید تا هوا آزاد شود. خمیر را از ظرف خارج کنید و روی سطح کمی آرد پاشی کنید. در صورت نیاز ، دوباره فشار دهید تا بار دیگر حباب های هوا آزاد شود. با استفاده از وردنه، خمیر را رول کنید تا ضخامت آن 1/2 اینچ شود. با استفاده از برش دونات 3-3.5 اینچی ، 12 دونات را برش دهید.
1 یا 2 ورق پخت یا کاغذ روغنی را بردارید و روی هر کدام دونات قرار دهید. هنگام گرم شدن روغن ، روی آن را بپوشانید و بگذارید استراحت کند. با استراحت آنها کمی پف میکنند.
در یک قابلمه بزرگ که روی حرارت متوسط ​​قرار دارد روغن بریزید. روغن را تا دمای 375 درجه فارنهایت (191 درجه سانتیگراد) گرم کنید. هر بار 2-3 دونات اضافه کنید و از هر طرف به مدت 1 دقیقه بپزید. با احتیاط با کفگیر فلزی یا قاشق سوراخ دار فلزی آنها را بردارید. در صورت پاشیدن روغن از دستکش آشپزخانه استفاده کنید. پیراشکی های سرخ شده را روی ظرف دیگری قرار دهید.  سپس حرارت را خاموش کنید.

طعم را درست کنید:

همه مواد طعم دهنده را با هم مخلوط کنید. هر دونات گرم (منتظر خنک شدن نباشید!) را به لعاب آغشته کنید، مطمئن شوید که هر دو طرف آن را می پوشانید. مجدداً روی ظرف آماده شده قرار دهید تا لعاب اضافی آن پایین بیاید. بعد از حدود 20 دقیقه، لعاب تنظیم می شود و سفت می شود.
بهتر است از دونات در همان روز لذت ببرید. می توانید به مدت 1-2 روز در یک ظرف ضد هوای در دمای اتاق یا در یخچال نگهداری کنید.

اگر به دنبال تهیه شیرینی پنجره ایی خوشمزه هستید اینجا کلیک کنید.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

غذاهای نونی برای شام

برای مهمانی و دورهمی ها شام چی درست کنم که همه راضی باشند؟

زمانی که نام مهمانی و دورهمی به گوش می رسد، یک مادر ایرانی به دنبال …

2 نظر

  1. عجب ولع انگیز هستند برم ازشون درست کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *