انتقال ویروس کرونا | آيا باد كولر و پنكه ويروس كرونا را انتقال می دهد؟

این روزها متاسفانه با همه گیری ویروس کرونا در جهان مواجه هستیم. این ویروس تمامی ابعاد زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار داده است. بهترین کار برای حفظ سلامت در این روزها این است که تا جای ممکن پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. حتی الامکان باید درباره عواملی که می‌توانند باعث انتقال ویروس کرونا شوند احتیاط به خرج بدهیم. در این مقاله از وب سایت نیمه شب به بررسی یکی از همین عوامل می‌پردازیم. آيا باد كولر و پنكه ويروس كرونا را انتقال می دهد ؟

انتقال ویروس کرونا
انتقال ویروس کرونا

انتقال ویروس کرونا

هر یک از ما برای قطع زنجیره انتقال کرونا موظف هستیم که تمامی موارد بهداشتی را رعایت کنیم. ماسک زدن‚ شستشوی مداوم دست‌ها‚ دست نزدن به چشم و بینی و دهان‚ دوری از تجمع‌ها‚ رعایت فاصله فیزیکی و … از نکات مهم برای عدم انتقال کرونا می‌باشند. باید بدانید که هر سهل انگاری و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از جانب ما می‌تواند به قیمت جان خودمان یا یکی از عزیزانمان تمام شود. پس بهتر است قبل از این که دیر شود این اقدامات را برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا انجام دهیم. با توجه به این که ویروس کرونا بیشتر از طریق تنفس منتقل می‌شود‚ توصیه می‌کنیم که حتما از ماسک استفاده کنید. با افراد دیگر نیز بیش از دو متر فاصله داشته باشید.

اما با توجه به گرم شدن هوا و استفاده از وسایل سرمایشی نگرانی دیگری به وجود آمده است. این که آیا باد كولر و پنكه ويروس كرونا را انتقال می دهد یا خیر. در ادامه این مقاله از نیمه شب به بررسی این سوال می‌پردازیم.

آیا باد كولر و پنكه ويروس كرونا را انتقال می دهد؟

استفاده از کولر و پنکه برای زندگی در مناطق گرمسیر کشور الزامی است. در واقع می‌توان گفت که تقریبا زندگی بدون کولر گازی در آنجا امکانپذیر نیست. در واقع اولین گزارش احتمال انتقال بیماری از طریق کولر گازی از چین بود. در این گزارش مردی که بیش از شصت سال سن داشت بدون مواجهه مؤثر با افراد آلوده و به دلیل قرار گرفتن در معرض باد کولر، به کرونا مبتلا شده بود.

انتقال ویروس کرونا
انتقال ویروس کرونا

باید بدانید که استفاده از وسایل سرمایشی و گرمایشی مانند کولر و پنکه، در فضای بسته موجب به چرخش درآمدن ویروس شده و احتمال ابتلای افراد بالاتر می‌رود. همچنان رعایت فاصله گذاری و استفاده از ماسک احتمال انتقال را به شدت پایین می‌آورد. اما حضور طولانی مدت در فضاهای بسته پر تجمع می‌تواند مبتلایان به ویروس کرونا را به سرعت افزایش دهد.

در واقع کولر آبی هوا را از بیرون مکش کرده و وارد فضای داخل می‌کند. در صورتی که در منزل خود از کولر آبی استفاده می‌کنید مشکلی ندارد. فقط بهتر است که پنجره را برای هدایت هوا به بیرون کمی باز بگذارید. اما استفاده از کولر آبی در ادارات و مکان‌های عمومی می‌تواند خطرناک باشد. عملکرد کولر آبی به این صورت است که هوا را به جریان می‌اندازد. در آن فضا که از کولر آبی استفاده می‌شود اگر کسی مبتلا به کرونا باشد قطرات تنفسی او در هوا منتشر می‌شود. پس بهترین راه پیشگیری استفاده از ماسک و دوری از تجمع‌ها می‌باشد.

کولر گازی نیز هوای داخل را مکش کرده و پس از خنک کردن آن دوباره آن را در همان فضا پخش می‌کند. پس در صورتی که ویروس در فضا وجود داشته باشد، با استفاده از کولر گازی ویروس بیشتر در هوا منتشر می‌شود. البته درباره استفاده از کولر گازی در منازل مشکلی وجود ندارد. بهتر است که حتی اگر در پاساژها و راهروها تردد می‌کنید هم به دلیل استفاده از کولر گازی در مغازه‌ها، از ماسک استفاده کنید.

با توجه به تحقیقات زدن دو ماسک روی هم احتمال ابتلا به کرونا را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. پس برای اطمینان‚ در محیط‌های بسته حتما از دو ماسک استفاده کنید.

نکات مهم در استفاده از کولر

سعی کنید برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا در زمان استفاده از کولر به نکات زیر توجه داشته باشید.

باد کولر و پنکه
باد کولر و پنکه
  • هنگام استفاده از کولر گازی درجه حرارت محیط کمتر از ۲۴ درجه سانتیگراد نشود.
  • بهتر است پنجره یا درب اتاق جهت تهویه هوا کمی باز باشد.
  • از تراکم افراد مخصوصا در فضایی که فرد مبتلا یا مشکوک به ابتلا به کرونا در آن حضور دارد اجتناب شود.
  • اگر از فرد آلوده به ویروس کرونا در منزل مراقبت می‌کنید و امکان اقامت او در اتاقی جداگانه وجود ندارد سایر افراد حاضر در آن فضا نیز باید ماسک بزنند. دیگران نیز حضور خود در آن فضا را کاهش دهند.
  • به صورت کلی بهتر است در معرض جریان مستقیم هوای کولر قرار نگیرید. دریچه‌های کولر به شکلی تنظیم شود که هوا به سمت سقف برود.
  • موارد مربوط به بهداشت فردی مانند شستن مداوم دست‌ها‚ کنترل سرفه و عطسه را به شکل جدی‌تری رعایت کنید.
  • در ساعات خنک‌تر شبانه روز کولر روشن نکنید.
  • فیلترهای کولر گازی در اداره‌ها و فضاهای عمومی باید به صورت روزانه شسته شوند و سپس مورد استفاده قرار گیرند.
  • فرد آلوده یا مشکوک به ابتلا که علائمی مانند سرفه و عطسه دارد حتما از ماسک مناسب استفاده کند.
  • سالمندان و یا افراد پرخطر دارای بیماری در فضاهای بسته و در تجمع ها حضور پیدا نکنند.
  • در مکان های مختلف از تهویه مناسب استفاده کنید.
  • اگر در اتومبیل تنها هستید و کولر روشن است، نیازی به ماسک نیست. اما در صورتی که فرد دیگری در اتومبیل حضور دارد‚ اگر کولر روشن باشد، بهتر است از ماسک استفاده شود.
  • بهتر است گردش هوای داخل اتومبیل وقتی فرد در اتومبیل تنهاست و کولر روشن است، برقرار باشد.
  • یه یاد داشته باشید که ویروس کرونا وارد کولر گازی نمی‌شود. اما کولر می‌تواند ویروس را در فضا بیشتر منتشر کند.
  • به نظر می‌رسد که کولر آبی به خاطر تأثیر کمتر بر سرعت گردش هوا نسبت به کولر گازی به میزان کمتری در انتقال ویروس کرونا اثر داشته باشد.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

میزان ویتامین ث مورد نیاز بدن در روز چقدر است؟

میزان ویتامین ث مورد نیاز بدن در روز چقدر است؟

میزان مصرف قرص ها و ویتامین ها از جمله ویتامین ث، دی، آ و… بیش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *