استارلینکس: تا سه ماه دیگر کل دنیا به اینترنت ماهواره ای متصل میشوند.

اینترنت ماهواره ای

امروزه خبر های زیادی درباره اینترنت ماهواره ای میشنویم. اینکه سرعت بالایی دارد، بدون فیلتر است، و از این دست امکانات.

چند وقتی است که خبر هایی مبنی بر این میشنویم که قرار است تا چند ماه دیگر اینترنت ماهواره ای کل جهان را بیگرد. اما حقیقت ماجرا چیست؟

برای اینکه کامل موضوع را درک کنیم باید بدانیم اینترنت ماهواره ای چیست.

اینترنت ماهواره ای چیست؟

اینترنت ماهواره‌ای یکی از انواع دسترسی به اینترنت است. این دسترسی از راه ماهواره است. اینترنت ماهواره‌ای بیشتر در مواردی به‌کار می‌رود که دسترسی معمولی به اینترنت امکان‌پذیر نیست، یا از کیفیت پایینی برخوردار است. این سرویس معمولا در مدار زمین‌ایستا داده می‌شود. در بعضی مناطق مانند مناطق قطبی، به علت کم‌شدن زاویه دید ماهواره از روی زمین، کیفیت خوبی ندارد.

اینترنت ماهواره ای چگونه کار میکند؟

به طور کلی در تعریف این نوع از اینترنت باید گفت امواج از طریق ماهواره ارسال میشود. کاربر برای دریافت آن باید از تجهیزات مخصوص آن یعنی دیش و دریافت کننده امواج استفاده کند. اگر این نوع از اینترنت فراگیر شود احتمال تولید تجهیزات آن با قیمت کمتر وجود دارد. یا حتی سیم کارت هایی مانند آنچه در تلفن ماهواره‌ای استفاده میشود تولید شود.

هرکدام از ماهواره‌های پروژه استارلینک حدودا ۲۶۰ کیلوگرم وزن دارند. بخش اصلی بدنه ماهواره استارلینک حاوی چهار آنتن بسیار قدرتمند است که اینترنت را مخابره می‌کنند. از سوی دیگر لیزر‌هایی روی بدنه آن‌ها تعبیه شده که هر ماهواره را به چهار ماهواره دیگر در مدار زمین متصل می‌سازد.

کی به دست ما میرسد؟

استارلینک در حال‌حاضر برای استرالیا، نیوزیلند، مکزیک، کانادا، بریتانیا و آمریکا ثبت‌نام خود را آغاز کرده. استارلینک گفته قرار است تا اواسط سال‌۲۰۲۱ ارائه اینترنت ماهواره‌ای به آنها را آغاز کند. خود شرکت تاکید زیادی روی ارائه اینترنت به مناطق فاقد دسترسی دارد. در نتیجه در اواسط سال 2021 این اینترنت در مناطق مشخص شده عرضه خواهد شد.

هنوز هیچ اعلام رسمی ای مبنی بر تاریخ انتشار در سرتا سر دنیا ارائه نشده. اما پیش بینی میشود تا کمتر از 5 سال دیگر تمام دنیا تحت پوشش این نوع توزیع اینترنت قرار بگیرد.

Starlink هنوز در مراحل ابتدایی است. اینترنت ماهواره ای Starlink در مناطق محدودی از ایالات متحده ، کانادا و انگلیس در حال بتا عمومی (فقط برای دعوت) است. Starlink در حال حاضر تنها ارائه دهنده ماهواره نامحدود در ایالات متحده است. این سرویس داده های کاملاً نامحدود و با سرعت کامل را ارائه می دهد.

به نظر می رسد که راه اندازی Starlink از دسامبر گذشته ، زمانی که Starlink 855 میلیون دلار از بودجه FCC را به عنوان بخشی از صندوق فرصت های دیجیتال روستایی تأمین کرد ، سرعت بیشتری گرفته است. Starlink به تازگی اعلام کرده است که این شرکت از 500000 مشتری سفارش دارد ، هرچند در مورد تعداد این سفارشات هیچ صحبتی نشده است. برای اینکه بفهمید آیا می توانید اینترنت Starlink را در منطقه خود دریافت کنید ، باید به وب سایت Starlink بروید و آدرس خانه و ایمیل خود را تایپ کنید. اگر و در هنگام ارائه خدمات در منطقه شما به شما اطلاع داده می شود. در حال حاضر ، Starlink در درجه اول بین عرضهای جغرافیایی 45 تا 53 درجه (با چند مورد استثنا) در دسترس است.

مشکلات استارلینک

اما ، Starlink مشکلات خود را دارد. علاوه بر محدودیت در دسترس ، قطع دوره ای معمول است. (بخاطر بسپارید – Starlink هنوز در مرحله بتا است.) هنوز ماهواره های کافی وجود ندارند که بتوانند اتصال ثابت را برقرار کنند. و اگرچه Starlink در حال پرتاب ماهواره های بیشتری با سرعت سریع است ، تقریباً یک سال طول می کشد تا همه آمریکای شمالی بتوانند خدمات Starlink را به طور مداوم (بدون وقفه) دریافت کنند.

همچنین ، برخی از مشكلات مشتریان Starlink در مورد مسدود كردن سیگنال توسط درختان وجود دارد .16 حتی مشتاق ترین طرفداران Starlink ممكن است برای دریافت خدمات اینترنتی ، در مورد قطع تمام درختان سایه دار در حیاط خود دوبار فكر كنند. این امر همچنین ممکن است استفاده از سرویس اینترنت همراه Starlink (انتظار می رود اواخر امسال) در هنگام اردو زدن یا تحریک مشکلی ایجاد کند.

 

اگر مایل هستید درباره اینترنت ماهواره ای بیشتر بدانید، در نظر خود را ر قسمت کامنت ها بنویسید تا قسمت بعدی درباره اینترنت ماهواره ای منتشر بشود.

 

همچنین بخوانید: تکنولوژی 5G چیست و چه مزایایی دارد؟

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

بهترین پاوربانک های موجود در ایران مناسب سفر

تمام شدن باتری می تواند مشکل بزرگی باشد، به خصوص زمانی که ممکن است به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *