آفتاب گرفتن چه عوارضی دارد و چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

تابستان نزدیک است و وقت رفتن به ساحل! و وقتی ساحل وجود دارد، باید کمی آفتاب بگیرید و برنزه کنید. برنزه شدن برای بدن ما مفید است؛ نور خورشید بر روحیه ما تأثیر مثبت می گذارد و ترشح هورمون های شادی را تقویت می کند. با این وجود مهم است که نکاتی را رعایت کنید چون در غیر این صورت عوارضی نیز خواهد داشت!

قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش در طولانی مدت ممکن است نه تنها ظاهر بلکه سلامت ما را تحت تأثیر قرار دهد.
بیشتر ما حداقل در زندگی خود یک بار پوست خود را سوزانده ایم. آیا با اثر پرتوها مواجه شده اید؟ در نتیجه قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید و آفتاب، پوست خشن و خشک شده و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد. در ابتدا، بیشتر تصور این بود که اشعه UVB باعث این اتفاق است. اکنون اعتقاد بر این است که UVA همچنین به روند پرتوها کمک می کند. برخلاف UVB، نفوذ تابش UVA به شرایط آب و هوا و زمان روز بستگی ندارد و توسط پنجره یا شیشه جلوگیری نمی شود. به عمق درم نفوذ کرده و باعث ایجاد رنگدانه در پوست می شود. همچنین به آسیب کلاژن و الیاف الاستیک کمک می کند، که متأسفانه منجر به از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست و ایجاد چین و چروک می شود. حتی چین و چروک های موجود نیز عمیق تر می شوند.

آفتاب

تغییر رنگ و ضعیف شدن مکانیسم های ایمنی پوست ما نیز از اثرات قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه UVA است. همچنین یادتان باشد که خلاص شدن از تغییر رنگ پوست در اثر آفتاب بسیار سخت است! قرار گرفتن بیش از حد در معرض نورخورشید همچنین می تواند اثرات منفی روی چشم ما بگذارد. ممکن است به التهاب ملتحمه و آسیب به لنز و شبکیه چشم کمک کند. در انتهای این لیست، سرطان های پوست از جمله ملانوم بدخیم هستند. امروزه، افزایش مداوم ملانومای پوستی مشاهده می شود. به همین دلیل ارزش دارد که از سلامتی خود مراقبت کنید. مخصوصاً در تعطیلات تابستان!
بدن ما برای محافظت از خود در برابر تابش خورشید سازگار شده است و یک ماده دارای رنگدانه محافظتی، ملانین تولید می کند و توانایی انعکاس تابش را دارد. متأسفانه این حفاظت برای ما کافی نیست. به همین دلیل محافظت مناسب به ویژه در تابستان بسیار مهم است. ما برای شارژ مجدد و استراحت خود به تعطیلات می رویم و نمی خواهیم این استراحت تأثیر منفی بر سلامتی ما بگذارد.

چند نکته برای اینکه سالم بمانید و در عین حال از تعطیلات خود لذت ببرید:

ضد آفتاب در چمدان شما یکی از موارد ضروری است! اما مهم تر آن است که استفاده از آن را فراموش نکنید! نوع دقیق فیلتر به صورت شما بستگی دارد. افراد با چهره روشن باید از کرم با ضریب 20 یا بالاتر استفاده کنند. اگر چهره شما تیره تر است، از ضریب 15 پایین نروید.

20-30 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب کرم را بزنید. به وفور از آن استفاده کنید و پس از ترک آب (حتی اگر ضد آب باشد) دوباره آن را بزنید. این عمل را هر 2-3 ساعت تکرار کنید.

اگر از کرم های ضد آفتاب پارسال باقی مانده است، حتی اگر منقضی نشده باشد نباید از آنها استفاده کنید. کرم باز شده باید ظرف مدت 6 ماه استفاده شود. بعد از این زمان اثر خود را از دست می دهد بنابراین از بدن ما محافظت نمی کند.

نکته مهم دیگری که باید بخاطر بسپارید این است که فیلترهای محافظ پوست باهم جمع نمی شوند. اگر ضد آفتاب با فیلترهای 10 و 15 بزنید، پوست شما با ضریب 25 محافظت نمیشود؛ بلکه فقط با ضریب 15 می شود.

اطمینان حاصل کنید که از مواد آرایشی مخصوص صورت استفاده می کنید نه از موارد مشابه بدن. کرم با فیلتر 50+ برای صورت بسیار مناسب است و در حال حاضر موثرترین محافظت در برابر تشعشعات مضر است. به یاد داشته باشید که پوست صورت شما بسیار حساس است. مطمئنا نمیخواهید چین و چروک اضافی داشته باشید، مگر نه؟

لوازم ارایشی برنزه کننده چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ توجه به ترکیب آن و اینکه آیا مواد سمی و یا آلرژی زا دارد یا نه، بسیار مهم است. در حالت ایده آل، باید ضد آب باشد و از محافظت بالایی در برابر اشعه UVA و UVB برخوردار باشد. لوازم آرایشی محافظت کننده در برابر اشعه UVA روی بسته بندی خود نماد PPD (تیره شدن رنگدانه مداوم) را دارند. فیلترهای محافظ در برابر UVB دارای نماد SPF (عامل محافظت در برابر آفتاب) هستند. لطفا توجه داشته باشید که کرم شما همچنین دارای محافظت در برابر UVA و مواد مراقبت از پوست باشد.

آفتاب

هیچ فیلتری وجود ندارد که 100٪ تابش خورشید را مسدود کند. به همین دلیل است که باید سعی کنید از قرار گرفتن در معرض طولانی مدت در ساعات شدیدترین تابش خورشید و آفتاب، یعنی از 10 صبح تا 3 بعدازظهر، خودداری کنید. کودکان زیر 3 سال در این زمان باید از آفتاب دور باشند.

برای محافظت از چشمان خود، از کلاه یا عینک های آفتابی استفاده کنید. همچنین هنگام انتخاب عینک آفتابی، بررسی کنید که آیا فیلتر UV دارند یا خیر.

آخرین مورد و مهمترین مورد. اطمینان حاصل کنید که پوست را با مرطوب کننده مرطوب کرده و از کرم های آبرسان استفاده کرده اید.

به یاد داشته باشید که سلامتی شما بسیار مهم تر از برنزه شدن است.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

آبرسان صورت

بهترین محصولات برند نوتروژینا برای انواع پوست‌ها

توجه به برند لوازم آرایشی در زمان خرید یکی از مهمترین نکاتی است که حتما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *