آجیل در دوران بارداری | آجیل برای خانم های باردار چه خواصی دارد؟

همانطور که می‌دانید تغذیه به صورت کلی تاثیر مستقیم روی سلامت افراد دارد. مصرف مواد غذایی سالم برای سلامت همه ما یکی از ملزومات مهم است. اما برای زنان باردار تغذیه نه تنها روی سلامت خودشان بلکه طبیعتا روی سلامت جنین نیز تاثیر مستقیم دارد. خانم‌ها بهتر است که در دوران بارداری مواد غذایی و تنقلات مصرفی خود را با دقت انتخاب و مصرف کنند. در این مقاله از وب سایت نیمه شب به بررسی خواص و معایب مصرف آجیل در دوران بارداری می‌پردازیم.

مصرف آجیل در دوران بارداری
مصرف آجیل در دوران بارداری

آجیل در دوران بارداری

آجیل سرشار از مواد مغذی و همچنین ویتامین B و E می‌باشد. آجیل می‌تواند چربی مورد نیاز بدن مادر و جنین را تامین کند. علاوه بر این مواد معدنی مغذی و لازم برای بدن مانند فسفر، پتاسیم، روی، سلنیوم و مس نیز در آجیل وجود دارد.

توصیه مهمی که برای مصرف آجیل در دوران بارداری باید به تمام خانم‌های باردار متذکر شویم این است که از مصرف زیاد آجیل اجتناب کنید. نه تنها آجیل بلکه مصرف زیاد هر ماده غذایی عوارض و مضرات زیادی به همراه دارد. علاوه بر این مصرف برخی از مغز دانه‌ها می‌تواند برای گروه خاصی از بانوان باردار ممنوع باشد. در نتیجه بهترین کاری که شما باید انجام دهید این است که درباره مصرف آجیل از پزشک خود راهنمایی بخواهید. ممکن است که پزشک با توجه به وضعیت کلی و شرایط جسمانی شما خوردن آجیل یا برخی مغز دانه‌ها را برای شما ممنوع کند.

توصیه می‌شود که خانم‌ها در دوران بارداری به ویژه در سه ماه ابتدایی از مصرف بادام زمینی جلوگیری کنند. با وجود مزه خوب و پرطرفدار بادام زمینی‚ متاسفانه این دانه موجب کم هوشی جنین شده و خطر ابتلا به حساسیت و آلرژی نیز برای جنین دارد. برخی متخصصان معتقدند که بهتر است مادران حتی در دوران شیردهی نیز از خوردن بادام زمینی و هر خوراکی که در آن بادام زمینی استفاده شده نیز امتناع کنند. به طور کلی بهتر است که مادران باردار از خوردن خوراکی‌هایی که به آن‌ها حساسیت دارند دوری کنند. یا حتی اگر از حساسیت به یک خوراکی اطمینان ندارید بهتر است که آن را مصرف نکنید. بسیاری از افرادی که مبتلا به آلرژی بادام زمینی هستند به آجیل درختی مانند کاشو، بادام، گردو و خشکبار نیز حساسیت دارند.

خوردن آجیل برای زنان باردار
خوردن آجیل برای زنان باردار

نکات مهم درباره مصرف آجیل

  • مصرف بیش از حد آجیل در دوران بارداری می‌تواند جنین را در خطر ابتلا به حساسیت و حتی بیماری‌های تنفسی از جمله آسم قرار دهد. مخصوصا در خانم‌هایی که سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری آلرژی را دارند بهتر است که به طور کلی از خوردن آجیل اجتناب کنند. پس بهتر است برای مصرف آجیل از پزشک راهنمایی بخواهید.
  • بهتر است که آجیل به عنوان میان وعده و به جای تغذیه‌های ناسالم مصرف شود. استفاده از آجیل در وعده‌های غذایی می‌تواند موجب افزایش وزن شود.
  • مغز دانه‌هایی که منجر به ایجاد آلرژی شده و حساسیت زا هستند را از رژیم غذایی زنان باردار حذف کنید و از سایر گروه‌های آجیل برای آن‌ها استفاده کنید.
  • آجیل می‌تواند سطح ویتامین‌های گروه B، کلسیم، منیزیم، آهن و روی را در بدن خانم‌های باردار افزایش دهد که بسیار برای آن‌ها مفید است.
  • آجیل حتما باید در ظرف در بسته و در هوای مناسب یا در یخچال نگهداری شود.
آجیل در دوران بارداری
چرا در دوران بارداری آجیل بخوریم

دیگر نکات مصرف آجیل در دوران بارداری

  • برای مصرف آجیل در دوران بارداری بهتر است که از آجیل خام به جای آجیل بو داده استفاده شود. فراموش نکنید که آجیل بو داده از میزان مواد مغذی کمتری برخوردار است.
  • آجیل بو داده در روغن حاوی کالری غیر ضروری بالا بوده و مقدار زیادی از پروتئین خود را از دست می‌دهد. آجیل بو داده با نمک نیز می‌تواند منجر به فشار خون شود.
  • به اندازه مناسب آجیل مصرف کنید و از مصرف زیاد آن اجتناب کنید. سعی کنید که هر روز آجیل نخورید. دیده شده که مصرف زیاد آجیل در ابتدای بارداری موجب حساسیت نوزاد به شیر و تخم مرغ می‌شود.
  • مصرف پسته برای اشخاصی که دچار ضعف و نارسایی کبد هستند و مبتلایان به بیماری‌های نقرس‚ دیابت و ناراحتی کلیه مضر است.
  • مغز گردو منبع بسیار خوبی از مس و روی است که می‌توانید از آن در صبحانه استفاده کنید. مصرف گردو همچنین روی هوش جنین نیز تاثیر مثبتی دارد.

به طور کلی آجیل و خشکبار به دلیل داشتن مواد معدنی و مغذی بسیار زیاد، منبع مناسبی برای تامین ویتامین و پروتئین مورد نیاز برای بدن مادر و جنین می‌باشند. با توجه به نکات گفته شده در این مقاله باید در مصرف آجیل دقت لازم را داشته باشید. توصیه می‌شود که این مواد غذایی را حتما تحت نظر پزشک مصرف کنید. با توجه به نکات گفته شده درباره حساسیت زا بودن آجیل برای جنین و همچنین خطر ابتلای جنین به بیماری‌های تنفسی در مصرف مغز دانه‌ها و آجیل در دوران بارداری دقت داشته باشید. مخصوصا اگر سابقه آلرژی در خانواده والدین وجود دارد.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

کاهش وزن در دوماه

2 روش فوق العاده برای لاغری در دوماه

اگر به دنبال موثر ترین روش های  کاهش وزن در دوماه هستید، ورزش و رژیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *