ایلان ماسک کیست و چرا مشهور شد؟

ایلان ماسک اهل آفریقای جنوبی است و در سال 1971 از پدر و مادری که بعداً طلاق گرفتند به دنیا آمد. پدرش مهندس و مادرش(اصالتاً اهل کانادا) متخصص تغذیه بودند. ماسک در سال های نوجوانی شیفته داستان علمی و رایانه بود. وقتی دوازده ساله بود، کد بازی ویدیویی خودش را نوشت و در واقع آن را به یک شرکت فروخت. در اواخر نوجوانی، برای جلوگیری از خدمت نظامی مورد نیاز برای مردان سفیدپوست در آفریقای جنوبی، به کانادا مهاجرت کرد. به لطف روابط مادرش در کانادا، وی توانست در دانشگاه کویین در کینگستون، یکی از مدارس عالی انتاریو ثبت نام کند.

ماسک

ماسک برای حرفه تجارت برنامه ریزی کرده بود و یک تابستان در یک بانک کانادایی به عنوان کارآموز دانشگاه کار می کرد. این تنها شغل واقعی او قبل از این بود که یک کارآفرین اینترنتی شود. در میانه تحصیلات دوره لیسانس، به دانشگاه پنسیلوانیا منتقل شد و در آنجا دو لیسانس اقتصاد و فیزیک را گرفت. از آنجا، وی موفق شد در دوره معتبر دکترا در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا پذیرش شود و پس از تنها دو روز از استنفورد انصراف داد تا اولین شرکت خود را با نام Zip2 Corporation راه اندازی کند. این یک راهنمای آنلاین شهری بود که هدف آن انتشار تجارت روزنامه بود و ماسک توانست قراردادهایی را با نیویورک تایمز و شیکاگو تریبون ببندد تا محتوای سایت های آنلاین جدید خود را فراهم کند.

ماسک وقتی شرکت را راه اندازی کرد فقط بیست و چهار سال داشت و تمام توان خود را صرف موفقیت آن کرد. او در مصاحبه ای با راجر اگلین از ساندی تایمز لندن توضیح داد که او در همان دفتر اجاره ای زندگی می کرد که دفتر مرکزی شرکتش بود، روی یک کاناپه فوتون می خوابید و در YMCA محلی دوش می گرفت که ارزان تر از اجاره یک آپارتمان بود. هنوز هم شرکت برای تحقق قراردادهای خود و تأمین هزینه های حقوق و دستمزد و سایر هزینه ها تلاش می کرد و ماسک به دنبال تأمین مالی خارج از کشور بود. سرانجام گروهی از سرمایه گذاران ریسک پذیر که پول اولیه را برای مشاغل جدید تأمین می کردند، Zip2 را با 3.6 میلیون دلار تأمین مالی کردند، اما وی در ازای آن کنترل اکثریت شرکت را کنار گذاشت.

تاسیس بانک آنلاین
در پایان، تصمیم ماسک یک تصمیم هوشمندانه بود. در فوریه 1999 شرکت Compaq Computer شرکت Zip2 را به مبلغ 307 میلیون دلار وجه نقد خریداری کرد که در آن زمان یکی از بزرگترین معاملات نقدی در بخش تجارت اینترنتی بود. از این مبلغ، 22 میلیون دلار به ماسك برای 7 درصد سهم پرداخت شد كه باعث شد وی در بیست و هشت سالگی میلیونر شود. در سال 1999، وی 10 میلیون دلار از آن را برای راه اندازی شرکت دیگری استفاده کرد و آن را X.com نامید. این یک بانک آنلاین بود که برنامه های بزرگی برای تبدیل شدن به یک ارائه دهنده خدمات مالی کامل به مصرف کنندگان داشت. یکی از نوآوری های اصلی این شرکت، کشف نحوه انتقال ایمن پول با استفاده از آدرس ایمیل گیرنده بود.

خرید PayPal
در مارس 2000، X.com شرکتی به نام Confinity را خریداری کرد که انتقال اینترنتی پول به نام PayPal را آغاز کرده بود. PayPal در ابتدا ایجاد شده بود تا به کاربران اجازه انتقال پول را بدهد. ماسک معتقد بود که فناوری انتقال آنلاین آن، که برای شخص به شخص به “P2P” معروف بود، آینده امیدوار کننده ای دارد. پنج ماه بعد ، ماسک اعلام کرد که X.com بانک آنلاین اصلی خود را کنار خواهد گذاشت و در عوض تمرکز خود را روی تبدیل شدن به پیشروترین ارائه دهنده انتقال جهانی میگذارد. نام X.com به نفع PayPal حذف شد.

Space X

ماسک مدت ها متقاعد شده بود که برای بقای زندگی، بشریت باید به یک گونه چند سیاره ای تبدیل شود. با این حال، او از هزینه زیاد موشک انداز ناراضی بود. در سال 2002 وی SpaceX را برای ساخت موشک های مقرون به صرفه تأسیس کرد. دو راکت اول آن Falcon 1 بود (اولین بار در سال 2006 به فضا پرتاب شد) و Falcon 9 بزرگتر (اولین بار در سال 2010 پرتاب شد) که با هزینه بسیار کمتری نسبت به موشک های رقیب طراحی شدند. موشک سوم، Falcon Heavy (اولین بار در سال 2018 پرتاب شد)، برای حمل 117000 پوند (53000 کیلوگرم) و برای چرخش در مدار طراحی شده، تقریباً دو برابر بزرگترین رقیب خود بود با یک سوم هزینه ی آن.

ماسک

اسپیس ایکس همچنین فضاپیمای اژدها را تولید کرد که تجهیزات مورد نیاز ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) را حمل می کنند. اژدها می تواند تا 7 فضانورد را حمل کند، و یک پرواز در سال ۲۰۲۰ داشت که فضانوردان داگ هارلی و رابرت بهنکن را به ISS منتقل می کرد. ماسک تلاش کرد با ساخت یک موشک کاملاً قابل استفاده مجدد که می تواند بلند شود و به زمین برگردد، هزینه پرواز فضایی را کاهش دهد. از سال 2012، موشک SpaceX’s Grasshopper چندین پرواز کوتاه برای آزمایش چنین فناوری انجام داد. ماسک علاوه بر مدیرعاملی SpaceX، طراح اصلی ساخت موشک های Falcon ، Dragon و Grasshopper نیز بود.

مدت ها بود که ماسک به امکانات اتومبیل های برقی علاقه داشت و در سال 2004 به یکی از تأمین کنندگان اصلی تسلا موتور (بعداً به تسلا تغییر نام داد)تبدیل شد، که یک شرکت اتومبیل الکتریکی بود و توسط کارآفرینان مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ تاسیس شد. در سال 2006، تسلا اولین اتومبیل خود را با نام رودستر معرفی کرد که با یک بار شارژ می توانست 395 کیلومتر مسافت را طی کند. برخلاف اکثر وسایل نقلیه برقی قبلی که به نظر ماسک جالب نبودند، این یک ماشین اسپرت بود که می توانست در کمتر از چهار ثانیه از 0 تا 60 مایل در ساعت(97 کیلومتر در ساعت) را طی کند. در سال 2010 پیشنهاد اولیه شرکت حدود 226 میلیون دلار جمع آوری کرد. دو سال بعد تسلا مدل S سدان را معرفی کرد که به دلیل عملکرد و طراحی، مورد تحسین منتقدین خودرو قرار گرفت.

ماسک در مورد تجارت عمومی تسلا ابراز نارضایتی کرد و در آگوست 2018 با انتشار توئیت هایی درباره خصوصی سازی این شرکت، خاطرنشان کرد که بودجه خود را تأمین کرده است. ماه بعد کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) از ماسک به دلیل کلاهبرداری در اوراق بهادار شکایت کرد. اندکی بعد هیئت مدیره تسلا توافق پیشنهادی SEC را رد کرد، ظاهراً به این دلیل که ماسک تهدید به استعفا کرده بود. با این حال، اخبار سهام تسلا را به شدت سقوط داد و در نهایت معامله سخت تری پذیرفته شد. در شرایط آن ماسک برای سه سال از سمت خود استعفا داد، اگرچه اجازه داشت به عنوان مدیرعامل ادامه دهد.

با نارضایتی از هزینه پیش بینی شده (68 میلیارد دلار) یک سیستم ریلی سریع السیر در کالیفرنیا، ماسک در سال 2013 یک سیستم سریعتر پیشنهاد کرد به نام هایپرلوپ. ماسک ادعا کرد که هایپرلوپ تنها 6 میلیارد دلار هزینه دارد و این سیستم می تواند شش میلیون نفری را که سالانه آن مسیر را طی می کنند، در خود جای دهد. با این حال، او اظهار داشت که بین اجرای SpaceX و تسلا، نمی تواند زمانی را به توسعه Hyperloop اختصاص دهد.

 

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

الهه منصوریان در عرض دو دقیقه قهرمان جهان شد

ساعاتی پیش الهه منصوریان، شیر دختر ووشوکار و موفق ایرانی در عرض کمتر از دو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *