چگونه می‌توان از سیاه و خراب شدن موز جلوگیری کرد؟

یکی از میوه‌هایی که فواید زیادی برای سلامت انسان دارد موز است. این فواید شامل سلامت قلبی و عروقی، بهبود سلامت روانی، کمک به افزایش انرژی و ایمنی بدن، پیشگیری از کم خونی، جلوگیری از زخم معده و …  می‌شود. نگهداری موز همواره با مشکل مواجه بوده است. زیرا موز زود سیاه می‌شود و در این صورت چاره‌ای جز دور انداختن آن نداریم. در بخش‌های بعدی ما فواید بیشتر و شرایط نگهداری این میوه لذیذ را برای جلوگیری از سیاه شدن آن را برایتان شرح می‌دهیم. پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

موز

موز چه فوایدی دارد ؟

به دلیل اهمیت فواید این میوه بیایید بیشتر روی ویتامین‌ها و فواید آن متمرکز شویم. طبق تحقیقات ژاپنی‌ها موز‌های کاملا رسیده که خال‌های سیاه دارند آنقدر مقوی هستند که حتی قادر به مبارزه با سرطان می‌باشند. علاوه بر این موز سبب بالا بردن سیستم ایمنی بدن انسان و از بین بردن کم خونی می‌شود. اما فواید موز به اینجا خطم نمی‌شود بلکه این میوه برای از بین بردن یبوست، تسکین زخم معده، بالا بردن هوش انسان، کاهش حالت تهووع  و … نیز موثر است.

 

مصرف موز در صبحانه ممنوع!

بله درست شنیدید خوردن موز در وعده صبحانه را اصلا به شما پیشنهاد نمی‌کنیم زیرا 25 درصد این میوه را شکر طبیعی تشکیل می‌دهد و به گفته دکتر داریل گیفور : اگر موز به تنهایی برای صبحانه مصرف کنید باعث تولید مقدار زیادی اسید و قند می‌شود اما مقدار آن آنقدری نیست که شما را تا ظهر سیر نگه دارد، در این صورت مدام احساس گرسنگی می‌کنید و به ریزه خواری روی می‌آورید از این رو قند خون شما بالا می‌رود و باعث می‌شود چربی بیشتری را در بدن ذخیره کنید. هنگام هضم شدن موز، مقدار اسید موجود آن موجب بروز مشکلاتی مانند مشکلات گوارشی و تحریک معده می‌شود به همین دلیل توصیه می‌کنیم که آن را به تنهایی و صبح‌ها میل نکنید. اما اگر آن را با مواد غذایی دیگری که دارای چربی‌های سالم هستند ترکیب کنید به طور موقت باعث سیری شما می‌شود. گرچه به شما احساس خواب‌آلودگی و سنگینی نیز می‌دهد.

 

زمان مناسب خوردن موز چیست ؟

خوردن موز در زمان عصر و غروب توصیه می‌شود که علت آن همان خواب‌آلودگی است که کمی پیش تر به آن اشاره کردیم زیرا کمک می‌کند تا سریع‌تر و راحت‌تر به خواب بروید. زمان هضم موز تقریبا طولانی بوده و موجب تنبلی نیز می‌شود. بر اساس گفته‌های متخصصین موز سالم انرژی زا است، اما کسانی که مشکلات و بیماری‌‌هایی همچون گلودرد، سرما‌خوردگی، آسم دارند، باید از خوردن این میوه اجتناب کنند.

 

چگونه می‌توان از سیاه و خراب شدن موز جلوگیری کرد ؟

موز جزء میوه‌های خوشه‌ای است و اگر در معرض هوا نگهداری شود سریع تغییر رنگ می‌دهد و سیاه می‌شود. این میوه گرچه فواید زیادی دارد اما بزرگترین بدی آن زود خراب شدن و سیاه شدن آن است. به همین دلیل در این قسمت می‌خواهیم نحوه نگهداری موز را به شما شرح دهیم تا بتوانید از سیاه شدن و خراب شدن آن جلوگیری کنید.

 

چرا موز سیاه می‌شود ؟

یکی از دلایل سیاه شدن موز که می‌توان به آن اشاره کرد وجود گاز اتلین است که از خود موز تولید می‌شود و هنگام زیاد شدن تنفس آن را تیره می‌کند. علت دیگر سیاهی موز آنزیم‌های پلیفنول اکسیداز می‌باشد و درصورتی که تحت فشار قرار بگیرد یا ضربه به آن وارد شود این آنزیم ترشح شده و در نهایت باعث سیاه شدن موز می‌شود. به همین دلیل باید در نحوه نگهداری موز دقت کنیم.

 

1- موز را با پلاستیک بسته بندی کنید.

فریزر

بسته بندی کردن یکی از راه‌های موثر در تازه نگه داشتن آن است، زیرا اینکار باعث انتشار نشدن گاز اتلین شده و از سیاه شدن موز جلوگیری می‌کند. به عبارتی دیگر موجب می‌شود گاز اتیلن به پوست اتلین رسیده شود. برای کند‌تر کردن و حفظ و نگهداری آن موز‌ها را از همدیگر جدا کنید و پلاستیک آشپزخانه محکم بپیچید. این روش باعث سالم ماندن موز به مدت یک هفته می‌شود و از سیاه شدن آن جلوگیری می‌کند.

 

2- موز‌هایتان را آویزان کنید.

نگهداری موز
آویزان کردن موز روش دیگری برای سالم نگه داشتن آن و جلوگیری از سیاه شدن موز محسوب می‌شود. با اینکار به دلیل قرار گرفتن در هوای آزاد موز دیر‌تر تیره شده و فاسد می‌شود. علاوه بر این هنگام خرید موز باید به سر آن دقت کنید که سبز و وسطش زرد باشد، زیرا موز‌هایی که کاملا زرد هستن و سوراخ‌های ریزی روی پوستشان قرار دارد ماندگار کمی داشته و زودتر خراب می‌شوند.

 

3- موز‌هارا داخل یخچال فریزر بگذارید.

هنگامی که موز‌ها کاملا رسیدند، آن ها را داخل پلاستیک گذاشته و در فریزر برای جلوگیری از خراب شدن پوست موز‌ها قرار دهید. درصورتی که پوستشان سیاه شد نگران نباشید زیرا داخل آن خراب نشده و تا 2 الی 3 سه ماه به صورت یخ زده سالم می‌ماند. موز‌ها را می‌توانید در یخچال نیز بگذارید که با این روش حدود پنج روز سالم می‌مانند.

4- برای جلوگیری از سیاه شدن موز از آبمیوه کمک بگیرید.

آب سیب

برای جلوگیری از سیاه شدن و نگهداری موز می‌توانید از آبمیوه استفاده کنید. در این روش شما مقداری آب میوه را روی سطح موز بکشید تا مانع خراب شدن آن شوید. میوه‌هایی که می‌توانید برای این روش استفاده کنید شامل : پرتقال، لیمو شیرین، لیمو ترش، آناناس و گریپ فروت هستند که به علت وجود اسید در میوه‌ها از سیاه شدن موز جلوگیری می‌کنند.

 

5- جدا کردن موز از بقیه میوه‌ها

یکی دیگر از روش‌های دیگر نگهداری موز جدا کردن آن از سایر میوه‌ها است. همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم در موز گاز اتیلن وجود دارد که اگر در کنار نارسی مانند سیب یا خرمالو قرار بگیرید، سریع می‌رسند. اتیلن باعث می‌شود تا میوه‌ها زودتر نرم شوند.

 

6- رفع سیاه شدن موز‌های خرد شده

موز های خرد شده

اگر موز‌ را خرد کرده‌اید و سیاه شده است برای از بین بردن سیاهی و نگهداری موز به آن آبمیوه بزنید. علاوه بر این برای تهیه اسموتی موز، شیر موز و کیک نیز می‌توانید از موز استفاده کنید و آن را داخل فریزر بگذارید. برای نگهداری طولانی مدت موز‌ها آن ها را پوره تبدیل کرده و چند قطره در آن آب لیمو بچکانید.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله طرز تهیه نان موز را در سایت ما مطالعه کنید.

 

7- سالم نگه داشتن موز با ورق فویل

فویل زدن به ساقه موز
بهترین روش نگهداری موز استفاده از وریق فویل است که باعث می‌شود موز تا چند روز سالم بماند. برای این روش ورق فویل را دور ساقه موز بپیچید. موز‌ها را به آرامی از ساقه اصلی‌اش جدا کنید تا آسیب نبیند یا کنده نشود. سپس روزنامه را دور آن بپیچید و در نایلون پلاستیکی قرار دهید. نکته قابل توجخ این است که در آن را نباید ببینید تا اکسیژن وارد شده به موز برسد.

همچنین ببینید

طرز تهیه چند غذا با بلغور گندم

همانطور که میدانید بلغور گندم یکی از غلات بسیار مفید و کامل برای پخت اکثر …

دیدگاهتان را بنویسید