چگونه بهترین مدرسه را برای فرزندمان انتخاب کنیم؟

با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی شاید این سوال برایتان مطرح باشد که چگونه بهترین مدرسه را برای فرزندمان انتخاب کنیم؟

انتخاب یا تغییر مدرسه یک تصمیم بزرگ است و از آنجایی که انتخاب صحیح مدرسه می تواند تاثیرات مهمی را بر فرزند و آینده ی او بگذارد ما امروز در این مقاله ، به بررسی مهم ترین فاکتورهایی که در این زمینه می توانند موثر باشند پرداخته ایم اما پیش از آن، به معرفی انواع مدرسه پرداختیم بنابرین اگر شما هم جز آن دسته از والدینی هستید که دغدغه انتخاب مدرسه فرزند خود را دارید با ما در ادامه همراه باشید.

چگونه بهترین مدرسه را برای فرزندمان انتخاب کنیم؟

مقدمه

بعد از خانواده، مدرسه به عنوان دومین جامعه و گروه اجتماعی شناخته شده است که کودکان در آن حضورفعال پیدا می کنند. بسیاری از والدین بدون داشتن اطلاعات و آگاهی از نوع و ساختار مدارس و بدون هیچ شناختی از کادر مدیریت و آموزشی، صرفا براساس محیط فیزیکی مدارس و امکانات آنها مدرسه فرزندشان را انتخاب می کنند. برای یک انتخاب صحیح شایسته است که والدین پا را فراتر بگذارند و بر سایر معیارهای انتخابی مدرسه نیز تمرکز کنند.

انواع مدارس و مراکز آموزشی موجود در کشور :

مدارس دولتى

به مدارسی اطلاق مى شود که کلیه امور آموزشى و پرورشی، مالى و ادارى را دولت تقبل نموده است.

مهم ترین ویژگی های مدرسه دولتی هزینه پایین و نزدیکی به محل سکونت است. اکثر مدارس دولتی به موضوع آموزش و پروش به چشم یک شغل و حرفه نگاه می کنند که به دلایل مختلف تضمینی نسبت به خروجی های مدرسه ندارند. دلیل نخست این که معلمانی که از سوی اداره آموزش و پرورش به مدرسه معرفی می شوند، لزوماً با مدیر مدرسه و ساز و کار تربیتی و آموزشی آن (اگر چنین چیزی وجود داشته باشد) هماهنگ نیستند و این ناهماهنگی در حوزه ی اجرا و آموزش به وضوح نمود می کنند.

دلیل دوم این که هیچ گونه فیلتری در ثبت نام دان شآموزان وجود ندارد و مدرسه دولتی موظف است تمامی مراجعانی را که در محدوده ی مدرسه زندگی می کنند، ثبت نام نماید. لذا چه در سطح کادر آموزشی و اجرایی و چه در سطح دانش آموزان، مدرسه دولتی قدرت انتخاب ندارد. در چنین شرایطی مشخص نیست که فرزند من با چه کسانی همکلاس و هم مدرسه ای خواهد بود و تحت تعلیم چه معلمانی قرار خواهد گرفت.

مدارس غیر دولتی (غیر انتفاعی)

به مدارسی گفته مى شود که از طریق مشارکت مدام مطابق اهداف و ضوابط و دستورالعمل هاى وزارت آموزش و پرورش و تحت نظارت آن وزارتخانه تأسیس و اداره مى شوند.

مدرسه غیردولتی با برنامه های فوق العاده و کادر آموزشی مجربش شناخته می شود. به واقع آن چه موجب اخذ هزینه ی فوق العاده به نسبت مدارس دولتی است، ارائه خدمات ارزش افزوده و انتخاب کادر اجرایی و آموزشی باتجربه است. ضمن این که تعداد دانش آموزان مدارس غیردولتی معمولاً کمتر از مدارس دولتی است و نسبت معلم به دانش آموز و رسیدگی مدرسه به اوضاع تحصیلی و فرهنگی دانش آموزان در مدارس غیردولتی بیشتر است. البته مدارس غیردولتی نیز در یک سطح نیستند و چه بسا برخی مدارس دولتی از برخی مدارس غیردولتی، از هر نظر بهتر هستند.

مدارس استعدادهاى درخشان

به مدارسی گفته مى شود که براى دانش آموزانى که از استعداد تحصیلى بالایى برخوردار هستند ایجاد شده است .

مدارس استثنایى

به مدارسی گفته مى شود که براى دانش آموزان نابینا و ناشنوا، نیمه ناشنوا، عقب مانده ذهنی، عقب مانده تحصیلى و ناسازگار تأسیس مى شوند .

مدارس نمونه دولتی

مدارس نمونه دولتی دانش آموزان خود را از پایه‌های هفتم و دهم ثبت نام می‌کنند. برای پذیرش در این نوع مدرسه‌ها هم شرط معدل و هم آزمون ورودی در نظر گرفته شده است.

کادر آموزشی در این نوع مدارس مانند مدرسه‌های دولتی مشخص است. مدارس نمونه نسبت به مدارس دولتی امکانات و ساعات آموزشی بیشتری دارند. دانش آموزانی با یکسری توانمندی‌های خاص و دانش بالاتر می‌توانند وارد این مدارس شوند.

مدارس تیزهوشان

در مدارس تیزهوشان نیز مانند مدارس نمونه دولتی، پذیرش از پایه‌های هفتم و دهم انجام می‌شود و برای ثبت نام دانش آموزان نیز آزمون‌های شامل سوالات استعداد تحلیلی و سنجش هوش برگزار می‌شوند.

دانش آموزانی که به این مدارس وارد می‌شوند از ضریب هوشی بالایی نسبت به سایر دانش آموزان برخوردار هستند. در این مدارس انتظارات بالایی از دانش آموزان دارند.

علاوه بر کتاب‌های درسی عادی در این مدارس کتاب‌های دیگری نیز تدریس شده و ساعات آموزشی بیشتری برایشان برگزار می‌شوند. مدارسی مثل فرزانگان، علامه حلی، سمپاد، شایستگان و غیره جزو مدارس تیزهوشانی هستند که کادر آموزشی خاص و قوی دارند.

مدارس هیات امنایی

مدرسه هیئت امنایی چهارچوب آموزشی مانند مدارس عادی دارند که توسط آموزش و پرورش تعیین می‌شود. در مقابل، بخش مالی و مدیریت این مدارس توسط اولیا و مردم اداره می‌شود.

تجهیزات آزمایشگاهی و آموزشی این مدارس کیفیت بالایی دارند و کارگاه‌های مناسبی برای افزایش مهارت‌های دانش آموزان برگزار می‌شوند.

علاوه بر این، در مدارس هیئت امنایی کارگاه‌های مهارتی هم برای والدین برگزار می‌شوند. مدارس هیئت امنایی آزمون ورودی ندارند؛ اما برای ثبت نام دانش آموزان شرط معدل در نظر می‌گیرند و کیفیت آموزش در این مدارس بالا است.

مدارس هیئت امنایی اغلب توسط خیرین ساخته می‌شوند.

مدارس شاهد

مدارس شاهد یکی دیگر از انواع مدارس ایران هست که معمولا برای آموزش فرزندان خانواده‌های شاهد و ایثارگر است؛‌ اما فرزندان سایر اقشار جامعه نیز می‌توانند برای آموزش وارد این مدارس شوند.

برخی مدارس شاهد برای ثبت نام افراد از آن‌ها آزمون ورودی می‌گیرند. همچنین کادر آموزشی مدارس شاهد نیز با دقت زیادی انتخاب می‌شوند و بر خروجی کار آنان و تعداد دانش آموزان موفقشان نظارت می‌شود.

مدارس قرآنی

برخی از خانواده‌ها نیز دوست دارند که فرزندشان در کنار آموزش بر اساس مفاد درسی آموزش و پرورش، از نظر دانش دینی نیز قوی باشد. این افراد در مدارس دینی آموزش می‌بینند.

مدارس قرآنی معمولا در طول هفته بین شش تا هفت ساعت کلاس‌های دینی و قرآنی را برای علاقه مندان برگزار می‌کنند.

مدارس ورزشی

در این مدارس علاوه بر آموزش‌های رایج مدارس عادی، برخی رشته‌های ورزشی نیز به صورت حرفه‌ای آموزش داده می‌شوند. دانش آموزان علاقه مند به یک رشته ورزشی خاص با ثبت نام در این مدارس می‌توانند در رشته ورزشی دلخواه خود پیشرفت کنند.

مدارس هوشمند

مدارس هوشمند سیستم آموزشی خود را روی آموزش از طریق تکنولوژی‌های هوشمند متمرکز می‌کنند. در این مدارس کامپیوتر و اینترنت یکی از ابزارهای اصلی تدریس به شمار می‌آید.

حتی روند دریافت تکلیف از دانش آموزان هم به صورت اینترنتی انجام می‌شود. همچنین تمام منابع آموزشی، کمک آموزشی، تدریس و … به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

چگونه بهترین مدرسه را برای فرزندمان انتخاب کنیم؟

معیارهای انتخاب بهترین مدرسه برای فرزندمان

حال که با انواع مدرسه آشنا شدیم، ضروری است که با معیارهای انتخاب مدرسه خوب نیز آشنا گردیم، مهمترین این معیارها عبارتند از:

1. فقط یکبار مراجعه نکنید

اولین قدم از معیارهای انتخاب مدرسه خوب، به مراجعه مکرر والدین بر می گردد.

اولین برداشت مهم است. اما اگر فقط یک بار به مدرسه مراجعه کنید ، ممکن است تمام اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت نکنید.

فرض کنید یک معلم بی علاقه به نظر می رسید. آیا فقط همان روز این گونه است؟ یا این نشانه مشکلات بزرگتر در مدرسه است؟

بازدید دوم می تواند ایده بهتری به شما بدهد.

سعی کنید در کلاس درس وقت بگذارید تا بتوانید برخورد معلم را با دانش آموزان ببینید.

همچنین نام والدین یا سایر مسئولینی را که ممکن است در مورد تجربیات خود با مدرسه با شما صحبت کنند ، بخواهید.

2. قضاوت بر اساس ظاهر

مطمئناً شما می خواهید مدرسه ای را انتخاب کنید که دارای جذابیت و جدیدترین فناوری باشد ،اما ظاهر همه چیز نیست.

برخی از مدارس ممکن است آخرین فناوری ها را نداشته باشند. اما ممکن است معلمان آموزش دیده ای داشته باشند که بتوانند بهترین ها را در دانش آموزان خود به نمایش بگذارند. این شامل بچه هایی با تفاوت یادگیری و تفکر است.

معلمان خوب می توانند همه تغییرات را در حین آموزش در فرزند شما ایجاد کنند.

۳.در انتخاب مدرسه سوالات زیادی بپرسید

بسیار مهم است که بدانید که آیا یک مدرسه شهرت خوبی دارد یا از سایر خانواده ها نمره بالایی می گیرد یا خیر.

اما این همیشه کافی نیست زیرا ممکن است نیازهای فرزند آنها متفاوت از نیازهای فرزند شما باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر از آمار رتبه بندی مدارس استفاده کنید و سعی کنید با والدین دیگر که فرزندشان چالش های مشابهی با فرزند شما داشته ارتباط برقرار کنید.

می توانید در مورد مدرسه از طریق انجمن های آنلاین تحقیق کنید.

فرهنگ مدرسه می تواند تفاوت زیادی در احساس پذیرفته شدن فرزند شما ایجاد کند.

به طور کلی از مدرسه سوالات زیادی بپرسید ، از جمله اینکه چگونه از نظر تحصیلی ، احساسی و اجتماعی از فرزند شما حمایت می کند.

4. مسافت را در نظر بگیرید

یک مدرسه عالی ارزش طی نمودن یک مسافت طولانی را دارد. اما در مورد مدرسه ای که کمی بهتر از مدرسه همسایگی شما به نظر می رسد ، چطور؟

طی نمودن مسیر طولانی به وسیله سرویس مدرسه و یا … ممکن است مدت زمانی را که فرزند شما برای انجام تکالیف و فعالیت های بعد از مدرسه دارد ، محدود کند.

محیط زندگی بسیار دورتر از فضای مدرسه نیز می تواند برای کودک شما ، معاشرت با سایر بچه های مدرسه را دشوار کند.

بنابرین سعی کنید مدرسه ای با فضا و مسافت مناسب را برای فرزند خود انتخاب کنید.

5. مقرون به صرفه بودن

یکی از معیارهای انتخاب مدرسه خوب؛ مقرون به صرفه بودن آن برای خانواده هاست. ناگفته نماند که مدارس عالی یا بهترین مدرسه ها قیمت بالاتری دارند. بنابراین آیا می توانید هزینه ها را بدون افزایش بیش از حد بودجه و فشار بر خانواده خود پرداخت کنید؟

اگر پاسخ این سوال خیر است بنابرین سعی کنید مدارسی را انتخاب کنید که ساختار هزینه ای معقول دارند و آموزش های علمی را به خوبی ارائه می دهند .
حتی اگر در آنها ورزش و فعالیت های فوق برنامه کم باشد جای نگرانی نیست چرا که این برنامه ها را می توان در خانه یا بوسیله ی کلاس ها یا مربی های خارج از مدرسه تکمیل کرد.

6.ارزیابی ارزشهای اصلی مدرسه

سعی کنید بفهمید فلسفه مدرسه در مورد آموزش چیست.
با بنیانگذاران و مدیر مدرسه صحبت کنید تا بدانید رویکرد آنها در مورد مدرسه چیست.
آیا آنها فقط به برتری تحصیلی اعتقاد دارند یا با دادن فرصت های متعدد به کودکان در زمینه های دیگر مانند هنر و ورزش و … آنها را تربیت می کنند؟
بسیاری از مدارس هستند که می توانند سایر استعدادهای دانش آموزان را در زمینه های دیگری به غیر از درسی کشف کنند و آنها را در مسیر صحیح هدایت کنند. بنایرین یکی از گام ها برای بررسی معیارهای انتخاب مدرسه خوب، ارزیابی ارزش های اصلی مدرسه است.

چگونه بهترین مدرسه را برای فرزندمان انتخاب کنیم؟

7. بررسی زیر ساخت ها

آیا مدرسه مورد نظر ، فضاها و زمین های بازی با اندازه مناسب برای بازی ها و سایر فعالیت های ورزشی دارد؟
آیا کلاسها الهام بخش ، مرتب و منظم هستند و مدرسه ، فعالیت هایی که توسط دانش آموزان انجام می شود را به نمایش می گذارد؟
آیا فضای کلی مدرسه به خوبی نگهداری می شود و سرویس های بهداشتی و آبخوری تمیزی دارد؟
اینها برخی از سوالاتی است که باید در مورد زیرساخت ها بررسی کنید.

8. بررسی سوابق عملکرد تحصیلی

در بررسی معیارهای انتخاب مدرسه خوب، بررسی سوابق عملکرد تحصیلی آن مدرسه از اهمیت بالایی برخوردار است. اگرچه فعالیتهای فوق برنامه و برنامه های یادگیری متفاوت برای رشد کودک ضروری است، اما عملکرد تحصیلی هر مدرسه نیز به همان اندازه مهم است.
میانگین نمرات امتحانات مدرسه را در سطح منطقه و استان مقایسه کنید.
به تعداد رتبه های آنها و روند آنها توجه کنید.
آیا رتبه ها بالا رفته یا کاهش یافته است و دلیل آن، چه می تواند باشد.
ثبت خوب رتبه ها نشان دهنده کیفیت مربیگری در موضوعات STEM (مهندسی فناوری علم و ریاضیات) است.
همچنین از مدرسه در مورد ورود دانش آموزان سال آخر به دانشگاه و تحصیلات عالی بپرسید.
اینکه چه تعداد از دانش آموزان آن مدرسه توانسته اند به بهترین دانشگاه ها و بهترین رشته های تحصیلی راه یابند.

9. بررسی معلمان و کارکنان مهم ترین معیار از معیارهای انتخاب مدرسه خوب

در ملاقات خود ، کیفیت معلمان مدرسه را بررسی کنید و در مورد صلاحیت ، تجربه ، تربیت معلم و ایجاد تغییرات آنها سوال کنید.
بررسی کنید که آیا مدارس دارای کادر تخصصی تمام وقت مانند روانشناس یا گفتاردرمانگر هستند.
به آنچه معلمان و سایر کارکنان در مورد مدرسه می گویند توجه کافی داشته باشید.
از آنجا که آنها نزدیکترین بزرگسالان به کودکان هستند ، دانستن نگرش و فداکاری آنها نسبت به آموزش و کار آنها مفید خواهد بود.
توجه به پیشینه مدیر اصلی را ضروری می دانیم. یک مدیر عالی می تواند همه چیز را در مدرسه تغییر دهد.

10. با سایر والدین و دانش آموزان صحبت کنید

در حالی که کارکنان ممکن است بهترین تصویر ممکن را در مورد مدرسه ترسیم کنند ،اما سایر دانش آموزان و والدین آنها در مورد مدرسه از تجربیات مفید خود خواهند گفت که از تجربیات مشترک آن ها می توانید ، اطلاعات بسیار زیادی را کسب کنید.
همچنین می توانید در مورد کیفیت واقعی مدرسه از آنها سوال کنید و اطلاعات زیادی را استخراج کنید.
و نیز بپرسید آیا کارکنان به اندازه کافی به تمام نیازهای دانش آموزان پاسخ می دهند و ارتباط آنها با والدین چقدر خوب است.
این اطلاعات می تواند به شما در تصمیم گیری در مورد انتخاب یا عدم انتخاب مدرسه کمک کند.
بیشتر بخوانید: لیست کامل وسایل مدرسه برای خرید
سوالات متداول

چرا انتخاب مدرسه خوب دغدغۀ همیشگی والدین است؟

مدرسه خانۀ دوم دانش‌آموزان است و تاثیری که دانش‌آموز از هم‌کلاسی‌ها، معلم و کادر مدرسه می‌گیرد بسیار زیاد است. به همین دلیل خانواده‌ها در انتخاب مدرسه مناسب وسواس به خرج می‌دهند.

معیارهای انتخاب مدرسه خوب کدامند؟

هر خانواده‌ای چارچوب و قوانین خود را دارد. از اصلی‌ترین نکات انتخاب مدرسه توجه به این موضوع است که مدرسه با چارچوب‌های خانواده هم‌خوانی داشته باشد.

والدین در انتخاب بهترین مدرسه به چه نکاتی باید توجه کنند؟

انتخاب مدرسه خوب به پارامترهای زیادی وابسته است. به طور مثال یک مدرسه خوب باید دارای مدیر و کادر آموزشی و پرورشی قوی باشد و دانش‌آموز را چند بُعدی تربیت کند و او را آمادۀ زندگی در اجتماعی بزرگتر کند.

سخن پایانی
انتخاب مدرسه مناسب می تواند بر سرنوشت افراد تاثیرات مهمی را بگذارد و یکی از نقش های مهم والدین ، تحقیقات جامع در این زمینه است . چرا که تنها صرف هزینه کافی نیست و باید مدرسه را از همه لحاظ چه تحصیلی چه کمی چه کیفی و … به چالش کشید .

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

چرا زنان در ایران به حقوق و دستمزد کم قانع می شوند؟

مشاهدات نشان می دهد که بخش خصوصی تمایل بیشتری برای استخدام زنان دارد و تعداد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *