پیشگیری و درمان کاهش وزن کودکان

کاهش وزن ناخواسته در کودکان به چند دلیل ممکن است اتفاق بیفتد، این دلایل شامل مشکلات تیروئید ، درد یا زخم در دهان ، بیماری ، مشکلات متابولیسم و به ندرت سرطان است که پیشگیری و درمان کاهش وزن کودکان امری بسیاری جدید است و باید آن را به شدت جدی گرفت .

از آنجایی که هر یک از عوامل فوق می تواند منجر به کاهش وزن کودک شود ، شما می بایست به عنوان یک والدین آگاه ،در صورت مشاهده هر گونه علائم ناشی از کاهش شدید وزن در کودک ، با پزشک خود مشورت کنید زیرا این امر می تواند اثرات سوئی بر سلامت و رشد کودک شما بگذارد.

تشخیص کاهش وزن در کودکان
برای تشخیص کاهش وزن و لاغری ناخواسته در کودکان ، توجه به عادات غذایی و همچنین کارهای روزمره وی بسیار مهم است. اگر مشاهده کردید که کودک شما در مدت کمتر از شش ماه بیش از نیم کیلو از وزن بدن خود را از دست داده است ، باید سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید. و علاوه بر آن به دنبال تغییرات ناگهانی و کوچک در وجود کودکتان مانند زخم های دهان ، لق شدن دندان ، شکایت از درد یا بیماری یا از دست دادن اشتها باشید.چرا که همه اینها ممکن است دلایلی برای لاغری ناخواسته فرزند شما باشد.

علائم
ممکن است متوجه شوید که فرزند شما علائم دیگری نیز دارد که با تغییر وزن همراه است. این علائم ممکن است به دلیل بیماری زمینه ای یا مسئله سلامتی ایجاد شود.

برخی از این علائم ممکن است شامل تب ، استفراغ ، اسهال ، سرفه ، گلودرد ، کاهش ادرار و خستگی بیش از حد باشد.

اگر کودک شما هر یک از این علائم را تجربه کرد سریعا با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است مشکل جدی باشد و لازم باشد پزشک ، کودک شما را ارزیابی کند.

علل احتمالی
شرایط مختلف سلامتی وجود دارد که می تواند باعث کاهش وزن ناخواسته کودک شود. برخی از این شرایط عبارتند از:

مشکلات دستگاه گوارش ، افسردگی یا بی ثباتی ذهنی ، دیابت ، مشکلات تیروئید ، بیماری های قلبی عروقی ، عفونت یا تغییر در داروها.

جهت بررسی این احتمالات و کشف مشکل و همچنین سلامت کلی فرزندتان ، مشورت با پزشک بسیار ، مورد تاکید می باشد.

یک علت نادر : سرطان دوران کودکی

یکی دیگر از دلایل احتمالی کاهش وزن ناخواسته در کودکان ، سرطان در دوران کودکی است. چندین نوع مختلف سرطان کودکان ، وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند.

براساس اعلام موسسه ملی سرطان ، هر ساله از هر 10 هزار کودک در ایالات متحده یک تا دو کودک مبتلا به سرطان تشخیص داده می شوند. از جمله این موارد نوروبلاستوما و سرطان خون است.

کودکان مبتلا به سرطان می توانند علائمی را نشان دهند که شامل کاهش مداوم و غیرقابل توجیه وزن ، بروز توده هایی در بدن ، سردردهای مداوم ، استفراغ و تغییرات چشم یا بینایی می باشد. اگر کودک شما هر یک از این علائم را تجربه کرد و به طور ناگهانی این علائم در بدن وی ظاهر شد ، برای تشخیص بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

مشکلات بالقوه بهداشتی

اگر لاغری غیر قابل توضیح کودک شما تحت درمان قرار نگیرد ، ممکن است خطرات جدی سلامتی در این زمینه وجود بیابد.

اگر کودک شما به دلیل مسائل اساسی، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن برای سلامتی کافی خود دریافت نمی کند ، ممکن است منجر به سو تغذیه شود که این شرایط می تواند مشکلات رشد و نمو را ایجاد کند.

رفتار

رفتار کاهش وزنی در هر کودک متفاوت است و درمان کاهش وزن غیرقابل توجیه از یک کودک به کودک دیگر نیز متفاوت است.

هنگامی که پزشک شما مسئله واقعی کاهش وزن ناخواسته فرزند شما را تشخیص داد ، وی در مورد یک برنامه عملی بحث خواهد کرد. وی ممکن است افزایش کالری دریافتی ، مکمل ها یا تغییر در فعالیت های روزمره را پیشنهاد کند که همه اینها ممکن است تأثیر قابل توجهی در سلامت کلی کودک و مسائل مربوط به وزن او داشته باشد.

اگر کودک شما دارای نوعی سرطان در دوران کودکی تشخیص داده باشد ، ممکن است به درمانهای تهاجمی تری مانند پرتودرمانی و شیمی درمانی یا حتی جراحی نیاز داشته باشد.

راه های درمان لاغری کودک :

پس از بررسی های پزشکی ، اگر تشخیص پزشک از علت لاغری کودک ، بیماری باشد بنابرین باید مصرف داروهای تجویز شده را آغاز کنید و اما اگر علت لاغری کودک علتی غیر از بیماری است باید اقدامات زیر را انجام دهید :

1- به کودک غذاها و خوراکی های مفید مثل آجیل و مغزها و ماهی و خرما و  … دهید

2- از دادن تنقلات به کودکان پرهیز کنید :

تنقلات علاوه بر اینکه در لاغری و کاهش وزن اثر چشم گیر دارند بلکه سو تغذیه نمودن هم یکی دیگر از عوارض آنها می باشد و همچنین یکی دیگر از عوارض تنقلات ، ایجاد سیری کاذب است که کودک پس از آن میلی به غذا ندارد و اینها تنقلاتی هستند شامل :  چیپس و پفک و لواشک و …

3-تاثیر دور هم غذا خوردن را دست کم نگیرید

کودکان اگر بر روی سفره ای غذا بخورند که در آن همه ی اعضای خانواده حضور دارند بیشتر به غذا خوردن تشویق می شوند و در نتیجه این عمل بر روی افزایش اشتهای آنها تاثیر چشمگیر دارد.

4- کاهش مایعات

میل نمودن مایعات در میان تایم غذا ، باعث احساس سیر شدن و پر شدن شکم می شود و بدن کودک را از رسیدن به مواد مغذی محروم می نماید بنابرین سعی کنید که در وسط تایم غذا به کودک ، مایعات ندهید و دادن مایعات را به بعد از غذا موکول کنید و از دادن نوشیدنی هایی مثل نوشابه و دلستر به کودک خودداری کنید و سعی کنید تشنگی کودک را با آب یا دوغ رفع کنید.

5- به او داروهای ویتامینی دهید

بدن کودک به انواع زینک ، آهن ، ویتامین و … به شدت نیاز دارد و گاها در کودکانی که بسیار بد غذا هستند این ویتامین ها می توانند کمبودها را جبران کنند و نگذارند کودک زود به زود خسته و عصبانی و دچار ضعف شود .

علاوه بر آنها مصرف این داروها در تمرکز کودک نقش اساسی دارد و باعث می شود کودک در دوران مدرسه ، دیرتر خسته شود و همواره انرژی و تمرکز لازم برای یادگیری را داشته باشد.

راه های پیشگیری از کاهش وزن در کودکان 

1- همواره وزن کودک را اندازه بگیرید و با نمودار تهیه شده از واحدهای بهداشت ، تطبیق دهید

2- خودداری از مصرف خوراکی های دارای قهوه ، کاکائو و کافئین مانند انواع نوشابه

سعی کنید اگر به کودک هم می خواهید شیر دهید شیری ساده و فاقد قهوه و کاکائو دهید چرا که این مواد در کودکان ، بی میلی غذایی و احساس بی قراری به وجود می آورد.

3-افزایش مصرف میوه جات و سبزیجات به کودکان :

این خوراکی ها نه تنها مفید هستند بلکه در کودک ، افزایش اشتها را ایجاد می کنند.

4- گنجاندن کربوهیدرات ها و پروتئین ها در برنامه ی غذایی کودک

کربوهیدرات ها به مقدار زیاد در ماکارونی موجود هستند و اکثر کودکان عاشق این غذا هستند بنابرین می توانید با استفاده از این ماده ی غذایی به پیشگیری از کاهش وزن کودکان کمک کنید.

پروتئین ها شامل گوشت ، مرغ ، تخم مرغ و … هستند که مصرف آنها در کودکان به پیشگیری از لاغری آنها بسیار کمک خواهد نمود.

5- افزایش مصرف شیر و لبنیات

مصرف این نوع از مواد غذایی در جلوگیری از پوکی استخوان و رشد قدی بسیار موثر است بنابرین در مصرف آنها مخصوصا دادن شیر به کودکان هرگز صرفه جویی نکنید و سعی کنید شیری که به آنها می دهید بسیار پر چرب باشد.

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

کاهش وزن در دوماه

2 روش فوق العاده برای لاغری در دوماه

اگر به دنبال موثر ترین روش های  کاهش وزن در دوماه هستید، ورزش و رژیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *