طرز تهیه پنیر لیقوان در خانه

در مقالات پیشین از وبسایت نیمه شب ، به آموزش انواع پنیر پرداختیم و حال در این مقاله ، همراه شما هستیم با طرز تهیه پنیر لیقوان در خانه یا پنیر لیقوان خانگی با دو سبک متفاوت بر پایه سرکه و مایه پنیر. جهت آشنایی با این آموزش ها ، در ادامه مطلب همراه ما باشید.
پنیر لیقوان چیست؟
پنیر لیقوان یکی از پنیر های بسیار خوشمزه و سنتی ایرانی می باشد که بیشتر مربوط به آذربایجان و تبریز می باشد و می توانید به راحتی بدون مایه یا قرص به راحتی در خانه تهیه کنید. این پنیر در روستای لیقوان در دامنه شمالی سهند از توابع تبریز ایران تهیه می شود و می توان گفت بیش از ۲۰۰ تولید کننده پنیر دارند. پنیر لیقوان با شیر تازه گوسفند تهیه می شود و دارای سوراخ های بخصوصی هستند. در این روستا آب و هوا به قدری خوب می باشد که باعث شده است بیشتر اهالی این روستا به پرورش و تولید شیر و پنیر و ماست مشغول هستند. اما برای تهیه پنیر ها باید از شیر تازه و پر چرب گوسفندی استفاده کنید و اصلا شیر های پاستوریزه برای تهیه پنیر مناسب نیستند زیرا چربی آن گرفته شده است و نمی توانید یک پنیر با کیفیت تهیه کنید. روستای لیقوان به عنوان پایتخت پنیر ایران یاد می شود و تبدیل به برندی مشهور شده است تا جایی که پنیر از طریق چمدان به کشور آمریکا، کانادا، ژاپن، آلمان صادر می شود.
طرز تهیه پنیر لیقوان در خانه

طرز تهیه پنیر لیقوان در خانه به دو سبک متفاوت

طرز تهیه پنیر لیقوان با سرکه

مواد لازم

شیر گوسفندی: ۱ کیلوگرم
سرکه سفید: ۳ قاشق غذاخوری
بیشتر بخوانید: آشنایی با پنیر کممبر و روش تهیه آن

مراحل تهیه پنیر لیقوان

مرحله اول: شیر را بجوشانید سپس آن را روی حرارت ملایم بجوشانید. ۱۰ دقیقه شیر را بعد از جوشیدن روی همان حرارت ملایم قرار دهید تا به آرامی قل قل کند.
مرحله دوم: سرکه را به شیر اضافه کنید و ۵ تا ۷ دقیقه آن را به هم بزنید. در این فاصله شیر بریده می‌شود. شعله گاز را خاموش کنید و کمی که شیر بریده شده از دما افتاد آن را در یک پارچه آبکش کنید.
مرحله سوم: آب پنیر را بگیرید و آن را در آب نمک قرار دهید و در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه پنیر لیقوان در خانه

طرز تهیه پنیر لیقوان خانگی تبریز با مایه پنیر

مواد لازم

شیر: ۱ لیتر (کیلوگرم)
مایه پنیر: ۱/۲ قاشق چای‌خوری

مراحل تهیه پنیر لیقوان با مایه پنیر

مرحله اول: در اولین مرحله از طرز تهیه پنیر لیقوان در خانه با مایه پنیر یک لیتر شیر پر چرب را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. دمای شیر باید به ۷۵ درجه سانتیگراد برسد و به مدت ۱۵ دقیقه روی این دما، حرارت ببیند. سپس شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید شیر حرارت خود را از دست بدهد و دمای آن به ۳۵ درجه سانتیگراد برسد.
مرحله دوم: مایه پنیر را در یک ظرف با ۱/۲ لیوان آب مخلوط کرده و صبر کنید تا مایه پنیر حل شود. وقتی روی لیوان کف ایجاد شد، مایه پنیر عمل آمده است. این مایه را به شیر اضافه کنید. ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت، شیر را کنار بگذارید و اجازه دهید که بریده بریده شود.
مرحله سوم: بعد از یک ساعت، کف یک آبکش را پارچه نازک، تمیز و سفید بیندازید و پنیر را به آرامی در پارچه بریزید. چهار طرف پارچه را گره بزنید و ۱ یا ۲ ساعت آن را آویزان کنید تا آب اضافی خود را از دست بدهد. سپس یک جسم سنگین را به مدت ۴ تا ۵ ساعت روی پنیر قرار دهید تا کاملا آب آن کشیده شود.
مرحله چهارم: در آخرین مرحله از طرز تهیه پنیر خانگی لیقوان، دستمال را باز کنید و پنیر را از آن خارج کنید. پنیر را به صورت مکعبی برش بزنید. مقداری آب جوش بیاورید و به آن ۱۰ تا ۱۵ درصد حجم آب، نمک اضافه کنید. تکه‌های پنیر لیقوان را به مدت ۱ ماه در آب نمک قرار دهید و درب ظرف را ببندید. پنیر را در یخچال نگهداری کنید.
نکات کلیدی در تهیه پنیر لیقوان گوسفندی
در پنیر لیقوان خانگی اگر از سرکه سیب خانگی استفاده کنید طعم بسیار بهتری به این پنیر می دهد.
جسمی که روی پارچه قرار می دهید باید سنگین باشد تا پنیر را به صورت قالبی در بیاید.
مقدار نمک را می توانید به دلخواه خود تنظیم کنید.
طرز تهیه پنیر لیقوان در خانه
خواص پنیر لیقوان خانگی یا محلی
پنیر لیقوان محلی بین 3 ماه تا یک سال در آب نمک نگهداری میشود تا برسد و به عنوان چرب ترین پنیر سنتی ایرانی شناخته میشود.
میزان مصرف روزانه پنیر لیقوان بهتر است در حد 1 – 2 واحد در روز باشد که هر واحد به اندازه یک قوطی کبریت است. حتما 3 تا 4 ساعت قبل از استفاده پنیر را در آب جوشیده سرد قرار دهید که نمک اضافه اش گرفته شود.
پنیر لیقوان تبریز که به صورت محلی در روستاهای تبریز تولید میشود کاملا ارگانیک بوده و یکی از سالم ترین پنیرهای سنتی است که میتوانید در سفر به آذربایجان شرقی از روستاییان محلی خریداری نمایید.
بیشتر بخوانید: پنیر خانگی
پنیر لیقوان خانگی بافت بسیار حجیم و و در عین حال نرمی دارد و مصرف یک قوطی کبریت از پنیر لیقوان اصل گوسفندی میتواند کلسیم مورد نیاز یک هفته شما را تامین کند.
از آنجایی که پنیر لیقوان با مایه پنیر درست میشود که حاوی باکتری های پروبیوتیک است ، برای هضم غذا و دستگاه گوارش بسیار مفید است. به همین دلیل تهیه و مصرف پنیر لیقوان با مایه پنیر برای افردی که مبتلا به ناراحتی های گوارشی هستند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند مفید است.
به دلیل چربی اشباع بالای پنیر لیقوان ، مصرف آن به افرادی که کلسترول یا چربی خون دارند توصیه نمیشود.
مقدار پروتئین بسیار بالای پنیر لیقوان به خصوص کازئین این پنیر را از لحاظ محتوای پروتئین با گوشت همردیف میکند.
پنیر لیقوان برای افرادی که به لاکتوز شیر حساسیت دارند جایگزین بسیار مناسبی برای تامین کلسیم است.
سخن پایانی
پنیر لیقوان از پنیرهای اصیل و قدیمی ایرانی است که اولین بار در روستای لیقوان تبریز درست شد و بعد شهرت جهانی پیدا کرد. این پنیر از شیر گوسفندانی تهیه می‌شود که در دامنه کوه سهند پرورش یافته‌اند. به همین دلیل کیفیت طعم و عطر آن فوق‌العاده است.
پنیر لیقوان اعلا باید سوراخ‌های درشت و کم داشته و بافت آن هم نرم و چرب باشد. در ضمن در مصرف این پنیر حتما تعادل را رعایت کنید و در روز به اندازه ۱ تا ۲ واحد (سایز قوطی کبریت) مصرف کنید. چون زیاده‌روی در خوردن این پنیر به خاطر چرب بودن و طعم شور، برای سلامتی مضر است.

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

غذاهای نونی برای شام

برای مهمانی و دورهمی ها شام چی درست کنم که همه راضی باشند؟

زمانی که نام مهمانی و دورهمی به گوش می رسد، یک مادر ایرانی به دنبال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *