طرز تهیه معجون خانگی در 10 دقیقه

در این مقاله از بخش آشپزی وبسایت نیمه شب ، به آموزش دسری فوری پرداخته شده است که این دسر ، معجون نام دارد و برای آشنایی با طرز تهیه معجون خانگی در 10 دقیقه می توانید به ادامه مطلب مراجعه نمایید و پیش از تهیه ، این نکته را به خاطر داشته باشید که سعی کنید این نوشیدنی را برای یک وعده درست کنید و از درست نمودن آن برای چند روز خودداری کنید زیرا طعم و خاصیت خود را از دست می دهد.
معجون چیست؟
معجون یک نوشیدنی مقوی و سرشار از انرژی است. کسانی که رژیم غذایی دارند می توانند. این نوشیدنی را به عنوان میان وعده یا دسر، سرو کنند. مصرف معجون می‌تواند برای تقویت بدن فواید زیادی داشته باشد و باعث افزایش قوای بدنی و تامین نیازهای بدن می‌شود خوردن معجون از بهترین راه‌های بالابردن انرژی بدن کودکان و نوجوانان است. معجون به واسطه داشتن شیر و مغزهای آجیلی کلسیم مناسبی دارد و برای آنکه بتوانید با مصرف آن میزان کلسیم دریافتی بدن را بالا ببرید آن را به صورت خانگی و با شیر کم‌چرب تهیه کنید. هر چه درصد چربی شیر کمتر باشد، میزان کلسیم و جذب آن بیشتر می‌شود ضمن این که مبتلایان پرفشاری خون باید از مغزهای آجیلی بی‌نمک استفاده کنند.
طرز تهیه معجون خانگی در 10 دقیقه
بیشتر بخوانید: طرز تهیه فراپه شکلاتی در 5 دقیقه
آیا خوردن زیاد معجون خوب است؟
برخلاف تصور عامه با وجودی که معجون شیرینی طبیعی دارد و مقوی است، اما دارای کالری زیاد و چاق‌کننده و بالابرنده قند خون است بخصوص اگر در تهیه آن از شکر و بستنی استفاده کنید. در این صورت مصرف مداوم و مستمر معجون، قند خون را بشدت بالا می‌برد و خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

طرز تهیه معجون خانگی در 10 دقیقه

مواد لازم 

شیر سرد 2 پیمانه
بستنی 500 گرم
گردو خرد شده 2 قاشق غذاخوری
پودر نارگیل 2 قاشق غذاخوری
کنجد بو داده 2 قاشق غذاخوری
دارچین 1/4 قاشق غذاخوری
خامه 4 قاشق غذاخوری
فندق آسیاب شده 2 قاشق غذاخوری
خرما 200 گرم
موز 4 عدد
عسل 2 قاشق غذاخوری
یخ به دلخواه

طرز تهیه

۱- پیش از هر کاری پوست خرما ها را بگیرید. زیرا اگر آنها را با پوست داخل معجون مخصوص بریزید به خوبی له نشده و ممکن است به سقف دهان بچسبند و جلوه خوبی ندارد. برای این منظور خرماها را 5 دقیقه داخل آب گرم قرار دهید و بعد پوست آنها را به راحتی جدا کنید.
۲- در ادامه کار شیر را داخل مخلوط کن بریزید و خرما های پوست گرفته را با آن اضافه کنید. دستگاه را روشن کنید تا خرما کاملا میکس شود.
۳- در این مرحله بستنی، گردو خرد شده، پودر نارگیل، کنجد بو داده، دارچین، خامه، فندق آسیاب شده، موز و عسل را داخل دستگاه بریزید. مجدداً مخلوط کن را روشن کنید تا همه مواد کاملا میکس شده و به شکل کشداری در بیاید.
۴- معجون شما تقریبا آماده است. اگر دوست دارید آن را سرد میل کنید می توانید در انتهای کار قالب های یخ را اضافه کرده و دوباره میکسر را روشن کنید تا یخ ها خرد شوند.
۵- اکنون معجون مخصوص شما آماده شده است. لیوان های مخصوص پذیرایی خود را بیاورید و از این نوشیدنی خوش طعم و البته بسیار مقوی پر کنید.
۶- می توانید از تکه های موز، پودر نارگیل، پودر پسته و خامه برای تزیین آن استفاده کنید.
طرز تهیه معجون خانگی در 10 دقیقه
فوت‌وفن تهیه معجون خوشمزه خانگی
*برای تهیه معجون مخصوص می‌توانید از مغزهای بادام، بادام‌زمینی، بادام‌هندی، گردو، فندق، پسته و مغز تخمۀ آفتابگردان یا هندوانه استفاده کنید. برای تهیه این نوشیدنی از هر مغز ۵ عدد کافی است.
*برای تهیه این نوشیدنی مقوی می‌توانید از شکلات تخته‌ای هم استفاده کنید. طعم شکلات تخته‌ای برای عاشقان شکلات بسیار دل‌چسب است و کودکان نیز خیلی به آن علاقه دارند. برای اضافه کردن شکلات به این نوشیدنی می‌توانید شکلات را به روش بن ماری ذوب کرده و به ترکیب اضافه کنید. شکلات بن ماری بسیار خوشمزه‌تر از پودر کاکائو است.
*برای تهیه این نوشیدنی خوشمزه و مقوی می‌توانید مواد اولیه را در یخچال قرار دهید تا تمام مواد سرد و خنک باشند و از خوردن آن لذت ببرید.
*اگر دوست دارید که طعم این نوشیدنی شیرین‌تر باشد، می‌توانید برای هر یک پیمانه شیر، از یک قاشق چای‌خوری شکر هم استفاده کنید.
*اضافه کردن وانیل به این نوشیدنی خوشمزه بسیار سلیقه‌ای است و افرادی که طعم وانیلی را می‌پسندند، می‌توانند از ¼ قاشق چای‌خوری وانیل برای هر یک پیمانه شیر استفاده کنند.
بیشتر بخوانید: 10 نوشیدنی برای مهمانی در روزهای گرم تابستان
طرز تهیه معجون خانگی در 10 دقیقه
*ترکیب میوه و این نوشیدنی بسیار خوشمزه است. شما می‌توانید علاوه بر خرما و موز از آناناس و خرمالو در تهیه این نوشیدنی استفاده کنید.
*از طعم‌دهنده‌های این نوشیدنی، گل سرخ و زعفران هستند که اضافه کردن یا حذف کردن آن‌ها به سلیقۀ شما بستگی دارد. شما همچنین می‌توانید دارچین را از این رسپی حذف کنید. چون برخی از افراد به دارچین حساسیت دارند یا علاقه‌ای به طعم آن ندارند.
*برای اینکه نوشیدنی شما غلظت قابل‌توجهی داشته باشد می‌توانید از موز فریز شده و خامۀ فریز شده استفاده کنید.
*برای تزئین این نوشیدنی معمولاً از پودر پسته و پودر شکلات استفاده می‌شود اما تکه‌هایی از میوه‌های تازه نیز برای تزئین این نوشیدنی بسیار به نوشیدنی ، جلوه خواهد بخشید.
*یکی از روش‌های تهیه این نوشیدنی به این صورت است که بستنی با سایر مواد ترکیب نمی‌شود. برای تهیه این نوشیدنی با این روش مواد را میکس می‌کنید اما بستنی و عسل را به آن اضافه نمی‌کنید. پس از میکس کردن شیر با مغزها و سایر مواد اولیه، اول یک اسکوپ بستنی را داخل لیوان سرو ریخته و روی آن عسل می‌ریزید. سپس نوشیدنی را اضافه کرده و روی آن را با پودر پسته تزئین می‌کنید.
سخن پایانی
معجون یک نوشیدنی شناخته شده و خوشمزه است. این نوشیدنی طرفداران بسیار زیادی دارد. ورزش‌کاران به این نوشیدنی علاقۀ زیادی دارند و آن را به‌عنوان یک نوشیدنی انرژی‌زا استفاده می‌کنند. روش تهیه معجون ساده است و رسپی‌های مختلفی برای تهیه آن وجود دارد. اما در این مطلب بهترین رسپی برای شما آورده شده است که می‌توانید از آن برای یک میان وعدۀ خوشمزه و دل‌چسب استفاده کنید و لذت ببرید. فراموش نکنید که استفادۀ بیش‌ازحد از این نوشیدنی برای سلامت شما مضر است و ممکن است زمینه‌ساز بیماری‌های دیابت و چاقی و حساسیت شود.

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

غذاهای نونی برای شام

برای مهمانی و دورهمی ها شام چی درست کنم که همه راضی باشند؟

زمانی که نام مهمانی و دورهمی به گوش می رسد، یک مادر ایرانی به دنبال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *