ست بار سرد چیست و شامل چه مواردی می شود؟

اگر از آن دسته از افرادی هستید که اهل کافی شاپ هستند احتمالا نام بار سرد را شنیده باشید اما اینکه ست بار سرد چیست و شامل چه مواردی می شود؟ موضوعی است که در این مقاله بصورت کامل به آن پرداخته ایم ، بنابرین جهت افزایش اطلاعات عمومی در این زمینه ، با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

بارتندر کیست و چه مسئولیت هایی دارد؟

امروزه کافی شاپ ها تنها و صرفا برای خرید قهوه و نوشیدن انواع نوشیدنی های گرم نمی باشند. به خصوص در فصل تابستان و بهار. زیرا در این فصل ها بیش از این که به نوشیدنی های گرم احساس شود، نیاز به نوشیدنی های سرد داریم.

به همین دلیل قسمتی به کافی شاپ ها اضافه شد به نام بار سرد که دارای ابزار ست بار سرد می باشد و به فردی که مسئول بار سرد است، بارتندر می گویند. در واقع بارتندر علاوه بر مدیریت بار سرد، مسئولیت آماده‌ کردن انواع نوشیدنی‌های سرد به صورت حرفه‌ای و تخصصی را دارد.

ست بار سرد چیست و شامل چه مواردی می شود؟

همچنین بارتندر باید مهارت های دیگری هم داشته باشد، مانند:

شناخت علمی پایه انواع نوشیدنی‌های سرد و ترکیب آنها
آشنایی با تکنیک میکسولوژی و لایه‌ای کردن نوشیدنی‌ها برای ایجاد ترکیب های خاص

جالب است که بدانید بار سرد در مقایسه با بار گرم در قسمتی از کافی شاپ قرار دارد که در ارتباط مستقیم با مشتری است. درنتیجه یک بارتندر باید توانایی برخورد حرفه ای با مشتری را داشته باشدو و با استفاده از این قدرت بتواند مشتری را جذب و حفظ کند.

یکی از راه ها برای این کار، انجام حرکات نمایشی جذاب برای جلب توجه مشتری و استفاده مناسب از ابزار بار سرد می باشد. درست است که بارتندر به خرید قهوه ساز و لوازم آن نیاز ندارد، اما خودش به ابزاری نیاز دارد که به آن کیت بار سرد می گویند.

ست بار سرد چیست؟

لوازم کار باتندر برعکس لوازم باریستا، دستگاه های بزرگی نیستند که به لوازم جانبی هم نیاز داشته باشند. لوازم مورد نیاز باتندر وسایل تقریبا کوچکی هستند که در یک پایه نگهدارنده قرار دارند. به این لوازم که به صورت یکجا قرار دارند ست بار سرد می گویند.

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت و چیدمان کافی بار در خانه

ست بار سرد شامل چه مواردی می باشد؟

بدیهی است که برای یک بارتندر، دانستن این موضوع که برای هر نوشیدنی از چه تجهیزاتی استفاده کند تا بتواند در کمترین زمان ممکن به بهترین طعم و کیفیت دست پیدا کند، مهم است اهم وسایل و کابردهای آنها عبارتند از:

بارمت

گاهی پیش آمده که هنگام تهیه یک نوشیدنی سرد ، یک رطوبت یا خیسی ته لیوان کار را کثیف کرده است که برای رفع آن ، وسیله ای به نام بارمت به حل مشکل بر می آید تا ته لیوان قرار گیرد و به راحتی مشکل را حل کند
هم چنین از این وسیله برای جلو گیری از سر خوردن و شکستن لیوان ها نیز استفاده می شود و به عبارتی در چیدمان تجهیزات بار سرد نیز بسیار بکار می آید.

باراسپون

باراسپون ها نیز قاشق های بلند پرکاربرد در عرصه کافی شاپ و ست بار سرد هستند که دسته پیچ پیچ آن ها برای هم زدن و هم چنین درست کردن نوشیدنی های لایه ای بسیار موثر و پرکاربرد است.

در باز کن از ملزومات ست بار سرد

یکی از تجهیزات اساسی برای کافی شاپ ها خصوصا بار سرد، می تواند در باز کن باشد. این وسیله به بالا رفتن سرعت بارتندر ها در تهیه نوشیدنی ها بسیار کمک کننده است.

ست بار سرد چیست و شامل چه مواردی می شود؟

ملزومات یخ

اصل اساسی نوشیدنی های خنک، یخ است. سطل یخ یک وسیله بسیار ضروری برای خنک کردن نوشیدنی و از ملزومات اساسی در ست بار سرد است.

یخ ریز نیز برای ریختن یخ و سهولت کار استفاده می شود و باید در کافه ها حضور داشته باشد.آسان ریزها، ریل اسپروپ، تخته کار و یخ خورد کن ها، زستر، ریمر و پوست کن هم وسایل نیاز ما در کافیشاپ هستند.
تخته کار ها وسایلی هستند که کار یک بارتندر را خیلی راحت می کنند و هم چنین سرعت و کیفیت آن را دو چندان می کنند.

شیکر مهمترین ابزار ست بار سرد

یکی از مهمترین و اصلی ترین ابزار ست بار سرد برای تهیه ی نوشیدنی های سرد شیکر میباشد، شیکر دستی به عنوان همزن و مخلوط کن انواع نوشیدنی ها استفاده میشود، این ابزار بصورت دو تیکه ی استیل میباشد که قسمت کوچکتر آن سیروپ ها و میوه های متنوع را توسط تکنیک های مختلف با هم ترکیب میکنیم و قطعات یخ را به آن اضافه میکنیم و با حرکت دادن شیکر این مواد به خوبی با هم ترکیب می شوند.

انواع مختلف شیکرها به شرح زیر می باشد :

-بوستون شیکر (یک قسمت شیشه ای)

-تین ان تین ( دو قسمت فلز)

-کابلر شیکر (سه قسمت،استرینردار)

-پاریسین شیکر ( دو تکه)

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آیس کافی در کمترین زمان

استرینر

استرینر ابزاری است که میتوان با آن یخ و مواد جامدی که در روش های ساخت نوشیدنی بکار گرفته میشود را از مایع جداسازی کرد.

انواع استرینرها به شرح زیر میباشد :

-هاتورن استرینر

-جولپ استرینر

-فاین استرینر

-وینتیج استرینر

جیگر

جیگر یا پیمانه ابزار اندازه گیری از ابزار ضروری ست بار سرد و برای ریزش مایعات است تا از مقادیر استفاده شده در نوشیدنی اطمینان حاصل شود.

ست بار سرد چیست و شامل چه مواردی می شود؟

مادلر

وسیله ای است در ست بار سرد که برای کوبیدن میوه ها،سبزیجات،خشکی جات و… برای بیرون کشیدن طعم و رایحه و عصاره آنها استفاده میشود.در جنس های چوبی، سیلیکونی، فلزی، پلاستیکی و با سختی های متفاوت تولید می شود.

میکسینگ گلس

وسیله ای که می توان در آن عناصر مایع را توسط بار اسپون با یکدیگر ترکیب کرد، که در جنس های شیشه ای و فلزی تولید می شوند.

آیس پیک ( Ice Pick )

آیس پیک یک ابزار میخی شکل است که از آن برای جدا کردن قالب‌های یخ به هم چسبیده استفاده می‌شود و به وضوح در ست بار سرد مشاهده می شود.

گیلاس شامپاین

گیلاس شامپاین کاسه‌ای باریک با قد بلند است. همانند سایر ظروف پایه‌دار ساقه ظرف امکان استفاده از نوشیدنی را بدون تاثیر درجه حرارت نوشیدنی فراهم می‌کند. این گیلاس عمدتا برای نوشیدنی‌های گازدار استفاده می‌شود.

صافی از ملزومات ست بار سرد

یکی از ابزار کار بارتندر صافی است. صافی از یک صفحه گرد تشکیل شده که دو تا چهار زبانه و یک دسته به آن متصل است. این صفحه شیارها و سوراخ‌هایی برای عبور نوشیدنی دارد. همچنین به زیر صافی یک فنر متصل شده که وظیفه جفت سازی به شیکر و همچنین جلوگیری از ورود پالپ به گیلاس را انجام می‌دهد.

جمع بندی

در کافه‌های امروزی قسمتی مجزا به نام بار سرد وجود دارد که ابزار تخصصی آماده سازی نوشیدنی‌های سرد مانند بلندر، شیکر، مادلر، جیگر و … در آن چیده شده و بارتندر مشغول درست کردن انواع نوشیدنی‌های سرد در آن است. در واقع ، در عالم کافه‌داری بارتندر به کسی می‌گویند که آماده‌ کردن نوشیدنی‌های سرد به صورت حرفه‌ای و تخصصی و نیز مدیریت بار سرد برعهده اوست. یک بارتندر خوب باید شناخت کاملی از ترکیبات و میکسولوژی نوشیدنی‌های سرد داشته باشد و بتواند با شناخت دقیق از پایه نوشیدنی‌های سرد، طعم‌های جدید ابداع کند.

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

چرا زنان در ایران به حقوق و دستمزد کم قانع می شوند؟

مشاهدات نشان می دهد که بخش خصوصی تمایل بیشتری برای استخدام زنان دارد و تعداد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *