حساسیت پوستی در بهار | درمان حساسیت پوست در فصل بهار

پوست بسیاری از افراد در فصل بهار دچار قرمزی‚ خارش‚ کهیر و اگزما می‌شود. این موارد برخی از نشانه‌هایی است نمایش دهنده آلرژی فرد به فصل بهار است. در فصل بهار این اتفاق برای افراد بسیاری می‌افتد. آلرژی و یا حساسیت پوستی به فصل بهار یک واکنش آلرژیک بسیار آزار دهنده برای افراد مبتلا می‌باشد. اما حساسیت پوستی در بهار چه درمانی دارد؟ چگونه می‌توانیم از بروز آن جلوگیری کنیم؟ در این مقاله از وب سایت نیمه شب به موضوع درمان حساسیت پوست در فصل بهار می‌پردازیم.

حساسیت پوستی در بهار چه دلایلی دارد؟

همانطور که می‌دانید فصل بهار فصل رویش دوباره گیاهان است. این باعث می‌شود که گیاهان در زمان رویش شروع به گرده افشانی کنند. همین گرده‌های معلق در هوا در این فصل یکی از عوامل مهم بروز حساسیت پوستی می‌باشد. علاوه بر این حساسیت در فصل بهار‚ در برخی افراد خود را به صورت مشکلات تنفسی و چشمی نشان می‌دهد. از دیگر علل اصلی به وجود آمدن حساسیت پوستی خشکی هوا‚ مصرف زیاد از برخی داروها‚ استفاده از شوینده‌ها بدون دستکش و عوامل ژنتیکی می‌باشند. این نوع حساسیت در کودکان و همچنین افراد مسن بیشتر دیده می‌شود.

حساسیت پوستی در بهار
حساسیت پوستی در بهار

یکی از دلایل بسیار حائز اهمیتی که موجب بروز حساسیت پوستی می‌شود‚ زاد و ولد حشرات است. با گرم‌تر شدن هوا حشرات شروع به تخم ریزی می‌کنند و همین مورد باعث می‌شود که در این فصل‚ پوست برخی افراد دچار خارش و کهیر شود. دلیل دیگری که باعث خارش پوست در بیشتر سالمندان و کودکان می‌شود خشکی هوا در اثر بادهای فصل بهار می‌باشد. راه حل خشکی پوست هم استفاده از مرطوب کننده مخصوصا بعد از استحمام می‌باشد. نور آفتاب نیز در فصل بهار یکی از عواملی است که در افراد موجب بروز کهیر می‌شود.

برای استفاده از داروها برای درمان حساسیت پوستی حتما به پزشک مvاجعه کنید. آنتی هیستامین از داروهای درمان کننده حساسیت پوستی است که البته حتما باید با دستور پزشک آن را مصرف کرد.

توجه داشته باشید که با توجه به سیستم بدن و همچنین آب و هوای محل زندگی شما‚ حساسیت فصلی می‌تواند تاثیر متفاوتی روی شما داشته باشد. در برخی افراد آلرژی با شدت زیاد و در برخی افراد نیز به صورت خفیف نمایان می‌شود. میزان شدت علائم در داروهای مصرفی تعیین کننده است.

حساسیت فصلی در بهار را چگونه کنترل کنیم؟

باید بدانید که هنوز به صورت قطعی دلیل شیوع حساسیت در برخی افراد مشخص نیست. اما معمولا آلرژی از مواردی است که ژنتیک در آن نقش مهمی دارد. اما عوامل بسیاری هستند که واکنش‌های آلرژیک را تحریک می‌کنند. این واکنش‌ها نیز می‌توانند شدید یا خفیف باشند. در ادامه به برخی از اقداماتی اشاره می‌کنیم که بتوانید توسط آن‌ها شدت حساسیت فصلی خود را در فصل بهار کنترل کنید.

توصیه می‌شود که سعی کنید در فصل بهار پوست خود را نخارانید. دوش آب سرد و استفاده از مرطوب کننده در بهبود و کاهش خارش پوست تاثیر قابل توجهی خواهد داشت. خارش پوست احتمال زخم شدن و بروز عفونت‌های پوستی را افزایش می‌دهد.

جلوگیری از حساسیت پوستی
جلوگیری از حساسیت در فصل بهار

استفاده از مرطوب کننده

مرطوب کننده‌های پوست در فصل بهار مانند به عنوان یک مانع از پوست در مقابل عوامل حساسیت زا دفاع می‌کنند. استفاده از یک مرطوب کننده سبک و مناسب پوست خودتان می‌تواند خشکی پوست را از بین ببرد و همچنین از پوست شما در مقابل عوامل آلرژی زا مراقبت کند. حتما پس از حمام کردن و همچنین شستشوی دست و صورت از یک مرطوب کننده برای حفظ رطوبت پوست استفاده کنید.

شستشوی صورت

به یاد داشته باشید که هر شب پوست خود را با مواد شوینده مناسب پوستتان شستشو دهید. در صورتی که از مواد آرایشی برای پوست خود استفاده می‌کنید ابتدا مواد آرایشی را با پاک کننده‌های آرایش پاک کنید و سپس با مواد شوینده صورت خود را بشویید. این کار باعث می‌شود که مواد آلوده و ذرات ریز از روی صورت شما پاک شوند. حتما پس از شستشوی صورت نیز از یک مرطوب کننده برای از بین بردن خشکی پوست استفاده نمایید.

مراقبت‌ها در فضای باز

ذرات حساسیت زا که بر روی سطح پوست شما باقیمانده‌اند با قرار گرفتن در معرض آفتاب از خود واکنش نشان می‌دهند. در نتیجه بهتر است که در این فصل تا جای ممکن خود را در معرض نور آفتاب قرار ندهید. همانطور که می‌دانید اشعه UVB در فصل بهار غلظت بیشتری دارد که می‌تواند باعث بروز کهیر آفتابی روی پوست شود. کار بسیار مهمی که در این فصل حتما باید انجام دهید این است که از کرم‌های ضد آفتاب استفاده نمایید. توصیه می‌شود که در کنار کرم ضد آفتاب از عینک آفتابی و کلاه نیز استفاده کنید.

حساسیت پوستی در فصل بهار
جلوگیری از حساسیت پوستی در فصل بهار

فضای خانه

سعی کنید هوای خانه خود را مرطوب نگهدارید. این کار مانع خشکی پوست شما شده و حتما می‌تواند در کاهش ذرات حساسیت زا در فضای خانه موثر باشد. علاوه بر این کار سعی کنید تا جای ممکن هوای خانه خود را از گرد و غبار پاک کنید. بالش و ملحفه خود را تمیز نگهدارید تا پوست شما تماس کمتری با مواد آلوده و حساسیت زا داشته باشد.

تغذیه مناسب

در فصل بهار سعی کنید که بیشتر از میوه‌ها و سبزی‌های تازه استفاده کنید. به این دلیل که میوه و سبزی تازه مانع از بروز التهاب داخلی بدن شده و می‌تواند از حساسیت فصلی نیز پیشگیری کند. مصرف زیاد آب و مایعات نیز می‌تواند مانع از خشکی پوست شده و از خارش آن جلوگیری کند. همچنین کاهش مصرف موادی که حاوی رنگ‌های مصنوعی هستند مانند نوشابه‚ می‌تواند در کنترل آلرژی موثر باشد.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

درشت کردن چشم با آرایش

11 ترفند درشت کردن چشم با آرایش

چشم های بزرگ در نوع خود زیبا هستند و یک موهبت الهی محسوب می شوند. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *