حجامت برای درمان جوش | آیا حجامت برای درمان جوش صورت موثر است؟

درآمدن جوش و آکنه روی پوست برای هیچکس اتفاق خوشایندی نیست. برای درمان و از بین بردن جوش و آکنه رو‌ش‌های مختلفی وجود دارد. در مقالات اخیر نیمه شب چند روش درمان مانند ساخت ماسک با عسلساخت ماسک با گلاب و … را به شما آموزش دادیم. در این مقاله نیز قصد داریم حجامت برای درمان جوش را بررسی کنیم و بدانیم که آیا حجامت برای جوش صورت خوب است ؟

حجامت چیست؟

حجامت یک روش برای خونگیری از بدن که در جهت درمان بیماری‌هایی همچون غلظت خون‚ چربی خون‚ بهبود گردش خون در عضو گرفتار و … انجام می‌شود. حجامت یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان در تاریخ طب سنتی ایران به حساب می‌آید. در حجامت برای تحریک پوست و ماهیچه جهت خونگیری از فنجان‌های مکش استفاده می‌شود. بازسازی سلول‌های جدید و تسکین گرفتگی عضلات و همچنین کمک به درمان جوش از برخی خواص حجامت هستند. حجامت برای درمان جوش و آکنه یرای پاکسازی بدن و همچنین یک عمل تسریع کننده برای درمان جوش در کنار دارو به حساب می‌آید.

حجامت معمولا برای درمان بیماری‌هایی همچون چربی خون بالا، بیماری‌های پوستی، دردهای عضلانی، پسوریازیس، سردردهای عصبی، آلرژی‌های دارویی، غذایی، فصلی، بیماری های انسدادی عروق كرونر، دیابت غیر وابسته به انسولین، عوارض بعد از یائسگی، درد قاعدگی در خانم‌ها و برخی بیماری های عفونی و هورمونی كاربرد دارد. علاوه بر این حجامت می‌تواند به عنوان عاملی برای پیشگیری از بیماری‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر بدانید: با روش های سنتی جوش های خود را درمان کنید.
حجامت برای جوش
حجامت برای جوش

تکنیک‌های حجامت

حجامت به صورت کلی به دو دسته حجامت خشک و حجامت مرطوب تقسیم بندی می‌شود. با توجه به هدف درمان و تشخیص پزشک برای بیماران استفاده می‌شود.

حجامت خشک

این نوع حجامت خود به دو دسته حجامت با شعله و ماساژ حجامت تقسیم بندی می‌شود.

  • حجامت با شعله: در این روش فنجان‌های مکش با سرعت زیاد و نزدیک به یکدیگر روی ناحیه­ مورد نظر در بدن قرار می­‌گیرند. مثلا در کتف استفاده از شعله آتش باعث ایجاد خلاء می‌شود.
  • ماساژ حجامت: در این روش ابتدا نوعی روغن روی بدن مالیده می‌شود و سپس فنجان‌های مکش روی این قسمت قرار گرفته و به جلو عقب کشیده می‌شوند و آن قسمت را ماساژ می‌دهند.
بیشتر بدانید: چند ماسک خانگی برای درمان جوش صورت

حجامت مرطوب

در این روش از حجامت ابتدا درمانگر باید با چاقوی جراحی برش‌های کوچکی را روی پوست بیمار ایجاد کند. پس از این کار فنجان‌های مکش روی آن بخش قرار گرفته و از برش‌ها خون را از بدن بیرون می‌کشند.

درمان جوش با حجامت
درمان جوش با حجامت
بیشتر بخوانید : چطور جوش های صورت را تخلیه کنیم؟

آیا حجامت برای درمان جوش صورت موثر است؟

باید بدانید که برای درمان بهتر و اصولی‌تر جوش و آکنه بهترین راه مراجعه به پزشک است. همانطور که می‌دانید علت و ریشه اصلی جوش و آکنه می‌تواند در بدن افراد مختلف باشد. در نتیجه روش درمان همه جوش و آکنه در همه افراد یکی نیست. برای تشخیص علت و شروع درمان باید به پزشک مراجعه کرد و بر اساس تشخیص پزشک بیمار درمان خواهد شد.

در طب سنتی حجامت مرطوب معمولا برای درمان جوش استفاده می‌شود. به این دلیل که این نوع حجامت می‌تواند گرما و رکود را از بین ببرد. برخی پزشکان طب سنتی معتقدند که حجامت مرطوب اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد و به همین دلیل این نوع حجامت می‌تواند برای برخی از شرایط پوستی مفید باشد. طبق تحقیقات ترکیب حجامت با سایر روش‌ها مانند طب سوزنی یا داروهای گیاهی که در طب سنتی چینی بسیار متداول است‚ نتیجه موفقیت آمیزتری برای درمان آکنه به همراه داشته‌اند.

بیشتر بدانید: ایا یخ برای افتادگی پوست صورت و رفع جوش صورت مفید است؟

همچنین طبق تحقیقات حجامت به تنهایی یا همراه با مداخلات گیاهی، تاثیر بیشتری از مداخلات گیاهی به تنهایی داشته است. به علاوه حجامت همراه با طب سوزنی نیز، تاثیر بیشتری از طب سوزنی به تنهایی داشته است. به عنوان مثال، نتیجه یک بررسی کوچک درباره حجامت مرطوب نشان دهنده این است که بیمارانی که از حجامت مرطوب به همراه ماسک گیاهی صورت استفاده کرده‌اند شاهد روند بهبود بهتری بوده‌اند. همچنین تحقیق دیگری درباره حجامت مرطوب، نشان داد که در بین افراد مبتلا به جوش و آکنه‚ ۱۰ نفر از ۱۱ نفر در علائم خود شاهد بهبود بوده‌اند.

حجامت میتواند در نواحی مختلف بدن انجام شود:

  • حجامت سر (نجات بخش)
  • حجامت عام ( نافع )-بین دو کتف
  • حجامت اختدعین (کتف ها )
  • حجامت تحت الذقن یا زیر چانه
  • حجامت پشت گوش ها
  • حجامت کمر (رهاننده )
  • حجامت پشت گوش ها
  • حجامت کمر (رهاننده)
  • حجامت زانو ها
  • حجامت ساق پاها

دیگر روش‌های درمان پوست

همانطور که در ابتدای همین مقاله اشاره کردیم‚ در مقالات قبلی در وب سایت نیمه شب روش‌ها و ماسک‌های مختلفی جهت درمان جوش و آکنه‌های پوست را به شما آموزش دادیم. استفاده از این ماسک‌های خانگی می‌توانند برای تقویت و تسریع روند بهبود پوست شما بسیار موثر واقع شوند. این ماسک‌ها حاوی مواد مغذی و بسیار مفید برای پوست شما هستند. ماسک‌هایی مانند ماسک گلاب و ماسک عسل برخی از این مقالات است. برای درمان پوست می‌توانید از این ماسک‌های مفید نیز استفاده نمایید.

بیشتر بدانید: تونر باعث پاکسازی پوست از الاینده های محیطی و ارایش است.

به صورت کلی به عنوان نتیجه و پاسخ به این سوال که آیا حجامت برای درمان جوش صورت موثر است یا خیر باید بگوییم که کاملا بستگی علت جوش زدن شما دارد. برای درمان جوش شما باید عاملی که منجر به جوش زدن می‌شود را از بین ببرید. اگر عامل جوش زدن شما چیزی باشد که با حجامت درمان شود‚ جوش و آکنه نیز از بین خواهد رفت. پس همانطور که اشاره کردیم توصیه ما این است که حتما برای درمان جوش از مشاوره پزشک بهره ببرید. هرگز بدون دستور پزشک هیچ درمانی را برای برطرف کردن جوش‌ها انجام ندهید. در نتیجه حجامت هم می‌تواند برای درمان جوش‌ها اثر بخش باشد و هم می‌تواند تاثیری نداشته باشد. این که جوش‌های شما با این روش درمان شود را پزشک با توجه به علائم شما تشخیص خواد داد.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

درشت کردن چشم با آرایش

11 ترفند درشت کردن چشم با آرایش

چشم های بزرگ در نوع خود زیبا هستند و یک موهبت الهی محسوب می شوند. …

2 نظر

  1. جالب بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *