جوش زدن زیر ماسک در ایام کرونا | دلایل جوش زیر ماسک

امروزه با توجه به این که تمام جهان در حال دست و پنجه نرم کردن با ویروس کرونا هستند یکی از راه‌های بسیار تاثیر گذار برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری استفاده از ماسک است. همانطور که می‌دانید یکی از توصیه‌های مهم پزشکان در این دوران این است که افراد از تجمع دوری کنند و فاصله فیزیکی را رعایت نمایند. اما نکته‌ای که هرگز نباید فراموش شود این است که با وجود رعایت فاصله فیزیکی حتما از ماسک استفاده نمایند. اما برای مشکل جوش زدن زیر ماسک در ایام کرونا چه راهکاری  وجود دارد؟

دلایل جوش زدن زیر ماسک در ایام کرونا

همانطور که می‌دانید در این دوران که بیماری کرونا ما را مجبور به استفاده طولانی مدت از ماسک کرده, خیلی از افراد با مشکل آکنه و جوش زدن زیر ماسک مواجه شده‌اند. یکی از دلایل مهمی که موجب جوش زدن در این دوران می‌شود, استرس است. به این دلیل که همه ما سعی داریم که خود را از ابتلا به این بیماری دور نگهداریم. در نتیجه استرس ناشی از ترس ابتلا به این بیماری همیشه همراه ماست و این خود یکی از عوامل مهم جوش زدن است.

یکی دیگر از علل به وجود آمدن جوش و آکنه روی پوست در دوران پاندمی ویروس کرونا این است که ذرات بزاق و مخاط و همچنین رطوبت و بخار در داخل ماسک می‌ماند و این ذرات پوست را تحریک کرده و ممکن است حالت طبیعی پوست اطراف دهان را از بین ببرد. این مورد می‌تواند خود را به شکل قرمز یا پوسته پوسته شدن, سوزش, خارش و یا جوش نشان دهد.

باید بدانید که محیط‌ های گرم و مرطوب احتمال بروز آکنه روی پوست را بالا می‌برد. می‌توان گفت که زیر ماسک به علت تعریق و نرسیدن هوا به پوست محیط زیر ماسک مرطوب و گرم شده و این موارد می‌تواند احتمال جوش زدن روی پوست را افزایش دهد.

جوش زدن زیر ماسک
جوش زدن زیر ماسک

راهکارهایی برای جلوگیری از جوش زدن زیر ماسک

اولین راهکاری برای جلوگیری از بروز جوش و آکنه‌های ناشی از زدن طولانی مدت ماسک وجود دارد این است که در مکان‌هایی که تنها هستید و مثلا در خودرو و یا در منزل و یا مکان‌های باز که اطراف شما کسی نیست ماسک خود را بردارید. به یاد داشته باشید که اول شرایط محیط را بسنجید و بعد اقدام به برداشتن ماسک خود کنید. در مکان‌های عمومی, مکان‌های شلوغ و … هرگز ماسک خود را برندارید.

سعی کنید که به صورت مرتب پوست خود را با مواد شوینده مناسب پوستتان بشویید. این کار برای از بین بردن آلودگی‌هایی که روی پوست هستند بسیار ضروری است. در صورتی که این آلودگی‌ها روی پوست شما بمانند ممکن است که منجر به بروز جوش و آکنه در افراد مستعد شوند. به یاد داشته باشید که حتما پس از شستشوی پوست صورت حتما از کرم مرطوب کننده و یا آبرسان مناسب استفاده نمایید و هرگز از الکل روی پوست صورتتان استفاده نکنید.

در صورتی که پوست شما چرب است و یا از محصولات آرایشی زیر ماسک استفاده می‌کنید, باید مورد شستشوی پوست روزانه صورت با مواد شوینده مناسب را بیشتر جدی بگیرید. سعی کنید که هرگز از محصولات پوستی چرب و سنگین استفاده نکنید و حتما پس از شستشو از کرم مرطوب کننده سبک استفاده نمایید.

اما در صورتی که از افراد کادر درمان و یا افرادی هستید که مجبورید ساعت‌های طولانی در طول روز ماسک را روی صورت خود نگهدارید, سعی کنید حتما از کرم‌های ترمیم کننده پوست استفاده کنید. این کرم‌ها از پوست شما در مقابل فضای مرطوب و حاوی ذرات محرک که در ماسک ایجاد می‌شود حفاظت خواهند کرد.

برای از بین بردن زخم‌ها و تحریکات روی بینی و پشت گوش که به علت زدن ماسک ایجاد شده‌اند نیز می‌توانید زیر ماسک از پماد زینک اکساید و یا کرم‌های ترمیم کننده استفاده کنید تا این عارضه‌ها کاهش پیدا کنند.

جوش زدن زیر ماسک
جلوگیری از جوش زدن زیر ماسک

دیگر نکات برای کاهش جوش‌ها

  • از محصولات پوستی خوب و مناسب با شرایط پوستی خود استفاده نمایید. با توجه به این که با وجود کرونا ویروس ما مجبوریم که مدت زمان طولانی‌تری از ماسک استفاده کنیم و با توجه به دلایل ذکر شده موارد تحریک کننده پوست بیشتر وجود دارند, باید توجه داشته باشید که هرگز ریسک نکنید و از محصولات آرایشی و بهداشتی نا مناسب برای پوست صورتتان استفاده ننمایید.
  • توجه داشته باشید که استفاده مکرر از یک ماسک بدون شستشو و یا تعویض آن می‌تواند پوست شما را بیشتر در معرض ذرات ناسالم قرار دهد. در نتیجه این اتفاق می‌تواند موجب شود که پوست شما دچار جوش و آکنه شود. پس حتما از ماسک‌های تمیز استفاده نمایید.
  • خواب بیش از اندازه و یا خواب کم می‌تواند به سلامت پوست شما آسیب برساند. گودی زیر چشم, چین و چروک پوست, افتادگی پوست از عوارض خواب نا مناسب است.
  • توجه داشته باشید که اگر پیش از ماسک زدن از محصولات آرایشی و یا بهداشتی استفاده می‌کنید, حتما بین استفاده از این کرم‌ها و زدن ماسک ۱۵ تا ۳۰ دقیقه فاصله بدهید. هر چند که بهتر است که با زدن ماسک از این محصولات آرایشی تا جای ممکن کمتر استفاده نمایید.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

اشتباهات رایج مراقبت های پوستی

همه مردم خصوصا بانوان اهمیت ویژه ای برای سلامت پوست خود قائل اند و برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *