جوز هندی چیست؟ خواص و موارد استفاده جوز هندی

در این مقاله از وبسایت نیمه شب ، به بررسی این موضوع که جوز هندی چیست؟ خواص و موارد استفاده جوز هندی چه می باشد خواهیم پرداخت. جوز هندی ، ادویه‌ای است که از دانه درخت جوز هندی (Myristica fragrant) که یک درخت همیشه سبز بومی اندونزی است تهیه می شود  و از دو بخش جوز هندی و گرز تشکیل می شود. جوز هندی ، دانه بخش داخلی است، در حالی که گرز ماده قرمز توری مانندی است که دانه را می پوشاند. جوز هندی یک ادویه اساسی پاییزی است که اغلب در دسرها و نوشیدنی های پاییزی یافت می شود و همچنین می توان از آن در غذاهای خوش طعمی مانند سوپ کدو حلوایی یا مشتقات خامه ای یا پنیری مانند گراتن سبزیجات استفاده کرد.

جوز هندی چیست؟ خواص و موارد استفاده جوز هندی

تهیه جوز هندی چگونه می باشد؟

برای تهیه جوز هندی به عنوان چاشنی، دانه های جوز هندی را به تدریج در آفتاب و طی مدت شش تا هشت هفته خشک می کنند. در این مدت، جوز هندی از پوسته سخت دانه خود خارج می شود و زمانی ادویه آماده است که هسته ها در پوسته خود به صدا در می آیند و از پوشش بیرونی (گرز) جدا می شود.

خواص جوز هندی

1. حاوی آنتی اکسیدان های قوی است

این دانه ، اگرچه اندازه کوچکی دارد، اما سرشار از ترکیبات گیاهی است که به عنوان آنتی اکسیدان در بدن شما عمل می کنند.

آنتی اکسیدان ها ، ترکیباتی هستند که از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. هنگامی که سطح رادیکال های آزاد در بدن بیش از حد بالا می رود، استرس اکسیداتیو رخ می دهد. این بیماری با شروع و پیشرفت بسیاری از بیماری‌های مزمن، مانند سرطان‌های خاص و بیماری‌های قلبی و عصبی مرتبط است.

آنتی اکسیدان ها ، رادیکال های آزاد را خنثی می کنند و از آسیب سلولی جلوگیری می کنند.

2. خاصیت ضد التهابی دارد

خاصیت ضدالتهابی ، یکی دیگر از خواص جوز هندی است. التهاب مزمن با بسیاری از شرایط نامطلوب سلامتی مانند بیماری قلبی، دیابت و آرتریت مرتبط است.

جوز هندی سرشار از ترکیبات ضد التهابی به نام مونوترپن ها از جمله سابینن، ترپینئول و پینن است که به کاهش التهاب در بدن کمک کرده و به بهبود موارد التهابی کمک می کند.

یک مطالعه به موش‌ها محلول ایجاد التهاب تزریق کرد و سپس به برخی از آنها روغن جوز هندی داد. موش هایی که روغن مصرف کردند کاهش قابل توجهی در التهاب، درد ناشی از التهاب و تورم مفاصل را تجربه کردند (منبع معتبر 11).

3- میل جنسی را افزایش می دهد

برخی از مطالعات حیوانی نشان می دهد که یکی دیگر از خواص جوز هندی آن است که این گیاه ، می تواند میل جنسی و عملکرد را افزایش دهد.

محققان افزایش میل جنسی ناشی از مصرف این گیاه را به دلیل توانایی آن در تحریک سیستم عصبی، همراه با محتوای قدرتمند ترکیبات گیاهی آن می دانند.

4. خاصیت آنتی باکتریال دارد

تحقیقات بسیاری نشان داده است که جوز هندی دارای اثرات ضد باکتریایی در برابر گونه های بالقوه مضر باکتری است . باکتری هایی مانند استرپتوکوکوس موتانس و آگرگاتی باکتر اکتینومایستمکومیتانس می توانند باعث ایجاد حفره های دندانی و بیماری لثه شوند که این گیاه ، به خوبی با این باکتری ها ، مقابله می کند.

بیشتر بخوانید: خواص و کاربردهای کاپاریس (کبر یا کیپر)

جوز هندی چیست؟ خواص و موارد استفاده جوز هندی

5. جوز هندی دارای اثرات سلامتی است

مطالعات نشان می دهد که جوز هندی دارای اثرات سلامتی زیر است:

الف ) برای سلامت قلب مفید است

مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های جوز هندی با دوز بالا ، عوامل خطرزای بیماری های قلبی مانند کلسترول بالا و سطوح تری گلیسیرید بالا را کاهش می‌دهد.

ب ) خلق و خو را تقویت می کند

مطالعات محققان ، نشان داده است که عصاره جوز هندی اثرات ضد افسردگی قابل توجهی ایجاد می کند و افراد با مصرف این دانه گیاهی ، شرایط روحی و روانی بهتری را تجربه می کنند.

ج ) کنترل قند خون را بهبود می بخشد

مطالعه‌ای بر روی موش‌ها نشان داد که درمان با عصاره جوز هندی با دوز بالا به طور قابل‌توجهی باعث کاهش سطح قند خون و بهبود عملکرد پانکراس می‌شود.
به طور کلی ، بر اساس نتایج تحقیقات علمی، جوز هندی می تواند به تقویت خلق و خو، افزایش کنترل قند خون و کاهش عوامل خطرزای بیماری های قلبی کمک کند.

موارد استفاده جوز هندی

این ادویه محبوب در آشپزخانه ؛ علاوه بر خوشمزه بودن ، کاربردهای متنوعی دارد. می توانید آن را به تنهایی یا با ادویه های دیگر مانند هل، دارچین و میخک ترکیب کنید و مورد استفاده قرار دهید.

این ادویه ، طعمی گرم و شیرین دارد، به همین دلیل است که معمولاً به دسرهایی از جمله پای ها ، کیکها ، کلوچه ها ، نان ها و سالاد میوه و کاستاردها اضافه می شود.

این ادویه ، همچنین در غذاهای شور و گوشتی مانند چلو ماهیچه و آبگوشت یا استفاده بر روی گوشت هایی مانند گوشت شتر و بره و گاو و مرغ و … بسیار پر کاربرد است و طبع سرد آنها را می گیرد.

جوز هندی چیست؟ خواص و موارد استفاده جوز هندی

علاوه بر موارد فوق ؛ جوز هندی را می توان بر روی سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی شیرین، کدو حلوایی و کدو تنبل پاشید تا طعمی فوق العاده و خوش طعم را به آنها اضافه کند.

همچنین می توانید این نوشیدنی را به نوشیدنی‌های گرم یا سرد از جمله سیب، شکلات داغ، چای لاته ، زردچوبه و اسموتی‌ها و قهوه و نسکافه و … اضافه نمود.

اگر جایگزین پودر جوز هندی ، از جوز هندی کامل استفاده می کنید، سعی کنید که آن را با یک رنده دندانه ریز و کوچک ، رنده کنید و به خاطر داشته باشید که جوز هندی تازه رنده شده بر روی میوه های تازه، انواع سالاد و ماست ، بسیار خوشمزه است و طعمی بی نظیر را به آنها می بخشد.

به طور کلی ، جوز هندی طعمی گرم و شیرین دارد که به خوبی با بسیاری از غذاهای مختلف شیرین و خوش طعم ، سازگار می شود.

بیشتر بخوانید: خواص گیاه چریش برای سلامتی پوست و مو

سخن پایانی

جوز هندی ، حاوی ترکیبات گیاهی ضد التهابی قوی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند و مصرف آن به بهبود خلق و خو، کنترل قند خون و سلامت قلب کمک می کند. بر خلاف فواید بسیاری که این دانه گیاهی دارد سعی کنید که از این ادویه ، در مقادیر کم استفاده کنید، زیرا دوزهای بالای آن می تواند عوارض جانبی جدی از جمله: توهم، ضربان قلب بالا، حالت تهوع، استفراغ و حتی مرگ ایجاد کند بنابرین از مصرف زیاد آن باید اجتناب نمود.

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

کاهش وزن در دوماه

2 روش فوق العاده برای لاغری در دوماه

اگر به دنبال موثر ترین روش های  کاهش وزن در دوماه هستید، ورزش و رژیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *