بهترین مواد غذایی برای افزایش باروری مردان

در این مقاله وبسایت نیمه شب به معرفی بهترین مواد غذایی برای افزایش باروری مردان پرداخته است تا به کمک مصرف این مواد شانس پدر شدن خود را افزایش دهند .

ناباروری امروزه یکی از دغدغه های اصلی بسیاری از زوجین می باشد و زوج ها برای رفع این مشکل اغلب به دنبال استفاده از روش های درمانی جدید و پیشرفته می باشند مانند استفاده از روش های کمک باروری. اما جالب است بدانید که بسیاری از مشکلات ناباروری با روش های ساده تری قابل حل می باشند مانند داشتن رژیم غذایی سالم و مغذی. تحقیقات نشان داده‌اند که نقش تغذیه در افزایش قدرت باروری بسیار بالا می باشد و داشتن تغذیه‌ مناسب با سلامت باروری مرد و زن مرتبط است. همچنین بعضی از مواد غذایی باعث مهار باروری می گردند.

در صورتی که تصمیم به بارداری دارید، باید نقش تغذیه در افزایش قدرت باروری را جدی بگیرید و در مرحله اول از راه های طبیعی برای افزایش قدرت باروری استفاده کنید.

نقش تغذیه در باروری آقایان

در ارتباط با نقش تغذیه در باروری آقایان باید بگوییم؛ مصرف زیاد چربی (میزان نرمال مصرف چربی در روز حدود 30% از کل کالری مورد نیاز بدن است) ، استفاده افراطی از چربی‌های اشباع (منظور چربی‌های حیوانی، گوشت قرمز، لبنیات سرشار از چربی و …) ، مصرف بیش از حد چربی‌های ترانس (روغن‌های گیاهی جامد که بیشتر در صنایع بیسکوییت و شیرینی پزی مورد استفاده قرار می‌گیرد) ، همچنین مصرف بیش از حد شیرینی‌جات و انواع نوشابه‌ها می‌تواند قدرت باروری را در آقایان کاهش دهد.

بهترین مواد غذایی برای افزایش باروری مردان

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قدرت باروری آقایان، افراط در استفاده از مواد حاوی کافئین، الکل (مصرف الکل باید بسیار محدود شود) و سیگار (ترک سیگار در افزایش قدرت باروری الزامی است) می‌باشد. نکته بسیار مهمی که در ارتباط با قدرت باروری آقایان مطرح است، مصرف زیاد منابع فیتواستروژنی است. این مواد در واقع گیاهانی هستند که ترکیبات استروژنی در آنها زیاد است.

سردسته این مواد سویا می‌باشد. بذر کتان، رازیانه، زیره، سیاه دانه و … هم مانند سویا می‌توانند در آقایان تاثیر منفی بر قدرت باروری داشته باشند. زیرا این فیتواستروژن‌ها اثر آنتی آندروژن (اثر خلاف هورمون‌های جنسی مردانه) دارند و مردان در فرآیند باروری به این هورمون‌ها نیاز دارند و فقدان آن می‌تواند روند باروری را با اختلال مواجه کند.

علل و درمان ناباروری

به طور کلی می‌توان گفت؛ مصرف همه منابع حیوانی، از هر نوع آن، به دلیل میزان بالای چربی‌های اشباع در این منابع وکالری زیادی که در آنها وجود دارد، برای افزایش قدرت باروری باید کاهش پیدا کند. بهتر است مصرف چربی مورد نیاز روزانه آقایان برای بهبود فرآیند باروری، به سمت روغن‌های مایع گیاهی مانند روغن زیتون، روغن کانولا و … ، که اسیدهای چرب غیر اشباع دارند، حرکت کند.

بهترین مواد غذایی برای افزایش باروری مردان

3 دسته ماده غذایی برای تقویت باروری آقایان

پروتئین‌ها|بهترین مواد غذایی برای افزایش باروری مردان

پروتئین‌ها موادی هستند که تاثیر زیادی روی کیفیت و سلامت اسپرم دارند. منابع پروتئین (با تاکید بر مصرف پروتئین‌های گیاهای)، انواع حبوبات، سبزیجات و مغزها هستند. منابع پروتئین حیوانی هم اگر به صورت گوشت سفید باشد می‌تواند مفید واقع شود. مصرف گوشت قرمز هم با وجود اینکه از منابع پروتئین محسوب می‌شود ولی استفاده افراطی از آن، در قدرت باروری تاثیر منفی خواهد داشت.

بهترین مواد غذایی برای افزایش باروری مردان

میوه‌ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات یکی از بهترین مواد غذایی برای افزایش باروری مردان است.

این مواد با توجه به اینکه حاوی آنتی اکسیدان و انواع ویتامین‌ها به ویژه ویتامین C می‌باشند، می‌توانند به افزایش قدرت باروری در آقایان کمک کنند.

غلات|بهترین مواد غذایی برای افزایش باروری مردان

از بهترین مواد غذایی برای افزایش باروری مردان غلات می باشد.

توصیه می‌شود؛ برای مصرف غلات از انواع سبوس دار آن استفاده شود، زیرا غلات تسویه شده مانند برنج، نان‌هایی که از آرد بدون سبوس تهیه می‌شوند و … می‌توانند قدرت باروری را کاهش دهند.

برای تقویت باروری چه بخوریم؟

چیزهای ساده‌ای وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا حداکثر بهره وری را از سیستم تولید مثل خود داشته باشید و در نتیجه بهترین نتیجه را بگیرید.خوراکی های مصرفی شما جزو همان دسته هستند. برای داشتن اسپرم هایی سالم و همچنین تقویت آنها مصرف مواد غذایی زیر بشدت توصیه می شود:

?تقویت قوای جنسی با مصرف موز

موز میوه‌ای است که به خاطر تقویت قوای جنسی شهرت فراوان دارد و می‌تواند به بهبود وضعیت قوای جنسی افراد کمک کند. این میوه سرشار از ویتامین‌های B1، C و منیزیم است و موجب بهبود تعداد و تحرک اسپرم افراد می‌شود. این میوه سرشار از آنزیم بروملین است، آنزیم نادری که هورمون‌های جنسی بدن را تنظیم می‌کند.

?افزایش حجم اسپرم با شکلات تلخ|بهترین مواد غذایی برای افزایش باروری مردان

شکلات تلخ نیز به تقویت قوای جنسی و کیفیت اسپرم‌ها کمک می‌کند. این ماده غذایی حاوی ال-آرژنین است، آمینو اسیدی که حجم اسپرم موجود در بدن افراد را افزایش می‌دهد. همچنین به بهبود وضعیت ارگاسم افراد نیز کمک می‌کند. شکلات تلخ سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست.

?سلامت اسپرم با اسفناج

اسفناج سرشار از فولیک‌ اسید است، ماده‌ای که برای تقویت اسپرم‌ها ضرورت دارد. این ماده به رشد طبیعی اسپرم‌ها کمک می‌کند. کاهش سطح فولیک‌ اسید منجر به ایجاد اسپرم‌های غیرعادی در بدن می‌شود. این رخداد باعث می‌شود اسپرم‌ها به سختی بتوانند خود را به تخمک برسانند و در آن نفوذ کنند. همچنین زمانی که اسپرم‌ها چنین وضعیتی دارند، حتی اگر بتوانند تخمک را بارور کنند، خطر نقایص مادرزادی را به همراه دارند.

?افزایش شانس باروری با مصرف تخم مرغ|بهترین مواد غذایی برای افزایش باروری مردان

تخم مرغ سرشار از ویتامین E و پروتئین است، این ماده غذایی به شکل‌ گیری اسپرم‌های سالم کمک می‌کند و تحرک اسپرم‌ها را نیز افزایش می‌دهد. این ماده غذایی از اسپرم‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد مراقبت می‌کند. اسپرم‌های سالم و قدرتمند موجب افزایش شانس بارور شدن تخمک می‌شوند.

بهترین مواد غذایی برای افزایش باروری مردان

?افزایش تولید اسپرم با مصرف گوجی بری

گوجی بری به حفظ دمای کیسه بیضه در محدوده مناسب تولید اسپرم کمک می‌کند. اسپرم توسط بیضه‌های موجود در کیسه بیضه‌ها تولید می‌شود. گوجی بری از اسپرم‌ها در برابر آثار مخرب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و تولید اسپرم را افزایش می‌دهد.

?افزایش جریان خون در بیضه ها با مصرف سیر|بهترین مواد غذایی برای افزایش باروری مردان

سیر حاوی سلنیم و ویتامین B6 است، موادی که برای تولید اسپرم‌های سالم مفید هستند. این ماده غذایی به افزایش جریان خون بیضه‌ها نیز کمک می‌کند.

?افزایش تحرک اسپرم با مصرف گردو

مصرف روزانه ۷۵ گرم گردو توسط مردان می‌تواند به تقویت فرم، قابلیت‌های حرکتی و توانایی زنده ماندن اسپرم آنها کمک زیادی کند. گردو حاوی ال-آرژنین است و می‌تواند تعداد اسپرم‌های افراد را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

?بهبود کیفیت منی با مصرف انار|بهترین مواد غذایی برای افزایش باروری مردان

انار ماده غذایی فوق‌العاده‌ای است که روی سلامت اسپرم‌ها تاثیر قابل توجهی دارد. این میوه به واسطه بهبود کیفیت منی و افزایش تعداد اسپرم‌ها شهرت دارد.

آنتی اکسیدان‌های موجود در این میوه، اسپرم‌ها را ایمن نگه می‌دارند و از آنها در برابر رادیکال‌های آزاد مراقبت می‌کنند. آب انار برای تقویت باروری استفاده می‌شود.

?افزایش حجم اسپرم در بدن با مصرف مارچوبه

مارچوبه مقادیر زیادی از ویتامین C را در خود دارد. مارچوبه نوعی سبزیست که می‌تواند به افزایش حجم اسپرم موجود در بدن افراد کمک کند.

رژیم غذایی مردان نیز باید مانند رژیم غذایی زنان متعادل، متنوع و مغذی باشد. تحقیقات نشان داده است که یک رژیم غذایی سالم که شامل مقدار زیادی ماهی، سبزیجات و غلات کامل است منجر به تولید اسپرم‌های پرتحرک‌تر می‌شود، درحالی‌که رژیم غذایی حاوی چربی‌های ترانس ممکن است منجر به کاهش تعداد اسپرم‌ها شود.

بهترین ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای افزایش باروری مردان

ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای کمک به بهبود باروری مردان و مواد غذایی حاوی آن در زیر آمده است:

ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌:

 این مواد به پیشگیری از نقص‌های اسپرم و افزایش تحرک آنها کمک می‌کنند. یک لیوان آب پرتقال حدوداً دارای ۱۲۴ میلی‌گرم ویتامین C است. سعی کنید روزانه حداقل ۹۰ میلی‌گرم مصرف کنید و اگر سیگار می‌کشید، باید روزانه حداقل ۱۲۵ میلی‌گرم مصرف کنید.

روی:

 کمبود روی می‌تواند باعث چسبیدن اسپرم‌ها به یکدیگر و ناباروری شود. یک مرد روزانه به ۱۱ میلی‌گرم روی نیاز دارد. منابع غذایی که می‌تواند نیاز روزانۀ مردان را تأمین کند شامل گوشت فیلۀ گاو، لوبیای پخته و گوشت ران مرغ و بوقلمون است.

فولیک اسید:

 مصرف فولیک اسید در زنان باردار حیاتی است، زیرا از پیدایش نقص‌های لولۀ عصبی در جنین پیشگیری می‌کند. اما مطالعات نشان می‌دهد مردانی که سطح ویتامین‌های گروه b آنها پایین است، در تولید اسپرم‌های سالم دچار مشکل هستند. ممکن است بتوانید از طریق مصرف غلات صبحانه‌، سبزیجات دارای برگ سبز، حبوبات و آب پرتقال، نیاز خود به فولیک اسید یعنی ۴۰۰ میکروگرم را برطرف کنید، اما مصرف مکمل فولیک اسید یا مولتی‌ویتامین حاوی آن برای تضمین دریافت کافی این ماده توصیه می‌شود.

مولتی‌ویتامین‌ها: 

قرص‌ها و مکمل‌ها جایگزین رژیم غذایی سالم نیست اما کمک می‌کند مردانی که قصد باردار شدن دارند، از رسیدن مقدار کافی ویتامین و سایر مواد مغذی به بدن خود مطمئن شوند.

بهترین مواد غذایی برای افزایش باروری مردان

پرسش: کسانی که اسپرم ضعیفی از نظر باروری دارند، چه نکات تغذیه ای را می بایست رعایت کنند تا به تقویت اسپرم کمک کند؟

به اندازه کافی از مواد غذایی سرشار از ویتامین C و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها استفاده کنید. این مواد مغذی به جلوگیری از نقص و عیب اسپرم کمک کرده و جنبندگی آن را افزایش می‌ دهد.

به اندازه کافی روی (zinc) مصرف کنید. تحقیقات بسیاری نشان می‌ دهد که حتی کمبودهای کوتاه مدت روی می‌تواند حجم نطفه و سطح تستوسترون را کاهش دهد. منابع روی شامل گوشت پشت بازو گاو، لوبیا پخته و قسمت‌ های سیاه گوشت مرغ می ‌شود.

اسید فولیک مصرف کنید. تحقیقات نشان میدهد که مردانی که سطح ویتامین B در بدنشان پایین است، اسپرم کمتری دارند. می‌توانید 400 میکروگرم مورد نیاز روزانه‌تان را با خوردن غلات صبحانه، سبزیجات، و آب پرتقال تامین کنید اما مصرف مکمل اسید فولیک یا مولتی ویتامین باید با نظر پزشک باشد.

مقدار کلسیم و ویتامین D مصرفیتان را بالا ببرید. منابع خوب کلسیم عبارتند از شیر کم چرب و ماست. ویتامین D مصرفی خود را نیز می‌توانید از شیر و ماهی آزاد تامین کنید.
تحقیقات نشان میدهد که مردانی که سطح ویتامین B در بدنشان پایین است، اسپرم کمتری دارند.

از نوشیدنی‌ های الکلی استفاده نکنید. تحقیقات نشان میدهد که مصرف مشروب می‌تواند مقدار تستوسترون و اسپرم را در شما پایین آورده و مقدار اسپرم‌های غیرطبیعی را درانزال شما بیشتر ‌کند.

میوه‌ها و سبزیجات باروری را در مردان تقویت می‌ کند. هر چه مصرف میوه‌ها و سبزیجات در مردان بیشتر باشد، اسپرم آنها نیز جنبندگی بیشتری می ‌یابد.

آنتی اکسیدان‌ها، مثل آنچه در میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد، می‌تواند به جلوگیری از آسیب رسیدن به اسپرم که باعث میشود کند و تنبل شوند و توانایی بارور کردن تخم را از دست دهند، کمک می‌کند. به ویژه، آنتی اکسیدان‌ های گلوتاتیون و کریپتوکسانتین، که بیشتر در سبزیجات، گوجه فرنگی، فلفل و پرتقال وجود دارد، قدرت و سلامت اسپرم را تضمین می ‌کند.

مردهایی که می‌خواهند بچه دار شوند، بهتر است از انواع و اقسام میوه‌ها و سبزیجات، حداقل 5 وعده در روز، استفاده کنند.

آنتی اکسیدان‌ های گلوتاتیون و کریپتوکسانتین، که بیشتر در سبزیجات، گوجه فرنگی، فلفل و پرتقال وجود دارد، قدرت و سلامت اسپرم را تضمین می ‌کند.

همچنین مردها بهتر است از خوابیدن طولانی مدت در وان آب داغ و کشیدن سیگار که همه به اسپرم آسیب می ‌رساند، خودداری کنند.

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

میزان ویتامین ث مورد نیاز بدن در روز چقدر است؟

میزان ویتامین ث مورد نیاز بدن در روز چقدر است؟

میزان مصرف قرص ها و ویتامین ها از جمله ویتامین ث، دی، آ و… بیش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *