آیا کاندوم تاخیری برای جنین ضرر دارد؟

در این مقاله از وبسایت نیمه شب، به بررسی این موضوع که آیا کاندوم تاخیری برای جنین ضرر دارد؟ خواهیم پرداخت، بنابرین اگر شما باردار هستید و یا در آستانه بارداری هستید توصیه می کنیم که ادامه این مقاله را از دست ندهید چرا که در این مقاله ما به شما بهترین نوع کاندوم در دوران باردای را معرفی خواهیم نمود که با استفاده از آن، سلامت خود و جنین، تضمین خواهد گردید

مقدمه

اکثر افراد گمان می کنند استفاد از کاندوم برای جلوگیری از بارداری می باشد. و پس از بارداری که امکان بارداری ناخواسته وجود ندارد، می توانند با خیال راحت استفاده از کاندوم را کنار بگذارند. در حالی که این طرز تفکر کاملا اشتباه است زیرا در دوران بارداری احتمال خطر انتقال برخی بیماری ها وجود دارد.

آیا کاندوم تاخیری برای جنین ضرر دارد؟

کاندوم تاخیری در بارداری

به تازگی مصرف اسپری‌ها و کاندوم های تاخیری در دوران بارداری به دلیل ضرری که برای جنین در پی دارد ممنوع اعلام شده است.

همان طور که می دانید سلامت مادر و جنین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و جنین همواره مواد مغذی را از بدن مادر دریافت کرده و به رشد طبیعی خود ادامه می‌دهد، بنابراین مصرف برخی از مواد غذایی و یا انجام بعضی از کارها مانند رنگ کردن مو به دلیل شیمیایی بودن، در دوران بارداری ممنوع است.

اسپری و کاندوم تاخیری نیز از این امر مستثنا نیست زیرا این مواد، حاوی مقدار زیادی مواد شیمیایی بوده و می‌توانند از طریق رحم جذب بدن مادر شده و وارد جریان خون شوند. زمانی که این مواد شیمیایی در جریان خون مادر قرار بگیرد می‌تواند جذب بدن جنین شده و مشکلات جسمی برای جنین به وجود آورد. گاهی دیده ‌شده که همین موضوع باعث سقط جنین شده است. بنابراین بهتر است راه دیگری را برای دیرتر شدن انزال در دوره بارداری انتخاب کنید.

آیا ریختن اسپرم در دوران بارداری ضرر دارد؟

بله، به طور کل پزشکان توصیه کرده اند که در دوران بارداری از ریختن منی و اسپرم در واژن اجتناب گردد و رابطه در این دوران یا بصورت طبیعی و یا با کاندوم صورت پذیرد.

پزشکان همچنین توصیه می کنند که از برقراری رابطه جنسی در دو ماه اول بارداری به دلیل ناپایداری جنین و همچنین در دو ماه اخیر بارداری به دلیل خطر احتمال پاره شدن کیسه آب، جلوگیری گردد.

بیشتر بخوانید: کاندوم را در کجا نگهداری کنیم؟

آیا کاندوم تاخیری برای جنین ضرر دارد؟

باید گفت که متاسفانه استفاده از کاندوم تاخیری در دوران بارداری برای جنین ایمن نیست و با توجه به این که اکثر کاندوم های تاخیری از مواد مختلفی ساخته شده اند استفاده از آنها برای جنین دارای اثرات مضر بوده و باید از مصرف آنها اکیدا اجتناب کنید.
مطالعات متعددی در مورد اثرات کاندوم های تاخیری نشان داده است که مصرف این نوع محصول در دوران بارداری ممکن است با افزایش نقایص زایمان همراه باشد. در این دوران بهتر است از هر گونه ماده شیمیایی و یا کاندوم ها و اسپری های تاخیری که ممکن است سلامت جنین و یا مادر را به خطر اندازد دوری کنید چرا که سلامت مادر در دوران بارداری بسیار مهم است و با توجه به این که جنین به انواع مواد مغذی و اکسیژن نیاز دارد، بنابراین، هر چیزی که ممکن است سلامت مادر باردار را به خطر بیندازد ممکن است منجر به اثرات مضر روی نوزاد شود.
زیرا نوزاد در حال رشد است و نیازمند تامین مواد مغذی است. اسپری های تاخیری هم می تواند اثر نامطلوبی بر جنین داشته باشد، زیرا حاوی موادی است که ممکن است برای جنین ایمن نباشد.

چگونگی اثرگذاری کاندوم تاخیری بر روی جنین

بسیاری از افراد، می پندارند که تنها مواد غذایی است که می تواند به بدن جنین منتقل شود اما حقیقت امر این است که متاسفانه تمام تغییرات بدن مادر باردار، بطور مستقیم بر روی جنین اثر می گذارد همان طور که ابتلا به بیماری سرخجه مادر باردار، کوری جنین را در پی خواهد داشت استفاده از کاندومها نیز همانند شیاف عمل نموده و موادی را به واژن و رحم منتقل می کنند و از آنجایی که کاندومهای تاخیری حاوی درصد بالایی از لیدوکائین میباشند بنابرین این ماده شیمیایی اثراتی سو بر سلامت جسمی وذهنی جنین خواهد گذاشت و حتی ممکن است که جنین متولد شده دارای نواقص ژنتیکی از جمله آسیب های مغزی، کاهش حافظه و یا لکنت زبان و یا نقصهای جسمانی باشد.

آیا کاندوم تاخیری برای جنین ضرر دارد؟

چه زمانی استفاده از کاندوم در بارداری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؟

به طور کلی بسیار مهم است که پیش از بارداری از جهت بیماری‌های مقاربتی معاینه و چکاپ شوید. در صورتی که یکی از طرفین روابط پرخطر جنسی داشته باشند، هر دوی آنها در معرض ابتلا به بیماری‌های مقاربتی قرار می‌گیرند و باید حتما در هر بار رابطه جنسی از انواع کاندوم استفاده کنند تا به این ترتیب احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی کاهش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: کاندوم زنانه چیست و برای چه کاری استفاده می شود؟

استفاده از چه نوع کاندوم‌هایی در دوران بارداری ضرر دارد؟

یکی از مواردی که در دوران بارداری اهمیت بسیاری دارد، انتخاب کاندوم مناسب برای داشتن رابطه جنسی ایمن است. خانم‌هایی که به لاتکس حساسیت دارند، باید از کاندوم‌های پلی اورتان استفاده کنند. علاوه بر این، توصیه می‌شود خانم‌های باردار از کاندوم‌هایی که حاوی مواد اسپرم کش، تاخیری یا روان کننده بر پایه آب هستند استفاده نکنند؛ زیرا کاندوم‌های بر پایه آب باعث رشد بیشتر قارچ‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا در دستگاه تناسلی خانم‌ها می‌شوند. از طرف دیگر، کاندوم‌های طبیعی که از پوست یا روده حیوانات تهیه می‌شوند، هیچ‌گونه محافظتی در برابر انتقال بیماری‌های مقاربتی ندارند؛ به همین دلیل گزینه مناسبی برای استفاده در دوران بارداری نیستند.

آیا کاندوم تاخیری برای جنین ضرر دارد؟

خطر عدم استفاده از کاندوم در دوران بارداری

عدم استفاده از کاندوم در دوران بارداری، خطر ابتلا به برخی بیماری ها از جمله سوزاک و کلامیدیا را در پی دارد. بد نیست بدانید که سوزاک و کلامیدیا می‌توانند باعث عفونت چشم و ذات‌الریه در جنین شوند. طبق گزارش ACOG، سفلیس می‌تواند منجر به زایمان زودرس، سقط جنین یا مرده ‌زایی شود و HIV و هپاتیت B می‌توانند در بدو تولد به کودک منتقل شوند. از همین جهت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CD) به تمام خانم‌های باردار توصیه می‌کند که در طول بارداری خود چکاپ‌های بیماری‌های آمیزشی به ویژه ایدز را انجام دهند و هرگز رابطه جنسی محافظت نشده نداشته باشند.

کدام کاندوم ها برای جنین ضرر ندارد؟

بطور کلی اگر در دوران بارداری هستید توصیه می گردد که مصرف تمام کاندوم های شیمیایی را کنار گذاشته و از کاندوم های گیاهی استفاده نمایید. شاید از خود بپرسید که کاندوم های گیاهی، چگونه کاندوم هایی می باشند؟

اساسا کاندوم های گیاهی، کاندوم هایی هستند که از روده گاو، خوک و یا هر قسمت پوست سایر حیوانات تشکیل نشده باشند. در واقع کاندوم های گیاهی از جنس لاتکسی است که در تولید آن از کاسئین استفاده نشده باشد. این کاندوم ها همچنین حاوی اسپرم کش ها، پارابن، گلیسیرین و نیتروزامین که ترکیباتی ضد سرطان و ضد حساسیت هستند می باشند. لازم به ذکر است که در میان کاندوم های گیاهی، نوع تاخیری آن نیز یافت می شود که استفاده از آن، ضرری را متوجه جنین نمی نماید.

نکته: کاندوم های کاپوت و کدکس دو مورد از بهترین برندهای کاندوم گیاهی است که در زمان رابطه جنسی می توانید از آنها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: علائم حساسیت به کاندوم و عفونت در آقایان

جمع بندی

سلامت جنسی در دوران بارداری، بیش از پیش اهمیت می یابد چرا که علاوه بر سلامت خود، پای سلامت یک جنین نیز در میان است بنابرین بهتر است در این دوران، از کاندوم تاخیری استفاده نشود تا هم مدت رابطه، بی‌اندازه طولانی نشود و هم مواد تاخیری در بدن خانم به هر شکلی و با هر احتمالی وارد نشود زیرا کاندوم تاخیری جنین و مادر را با خطر مواجه خواهد کرد و سلامت آنها را با تهدید روبرو خواهد کرد.

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

عوارض استفاده از کاندوم که تا بحال به شما نگفته اند!

عوارض استفاده از کاندوم که تا بحال به شما نگفته اند!

دز مقالات پیشین از وبسایت نیمه شب، به معرفی فواید کاندوم پرداختیم و حال امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *