آخرین اخبار افغانستان | وضعیت طالبان در کابل

آخرین اخبار افغانستان وضعیت طالبان در کابل است که بصورت روزانه دستخوش تغییرات متعددی می شود که در این مطلب به تبیین مهم ترین اتفاقات اخیر پرداخته شده است.

در حالی که صبح امروز برخی گزارش‌های تایید نشده از تصرف بخش‌هایی از کابل توسط طالبان خبر می‌داد، این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد ما به نیروهای خود دستور دادیم در حومه پایتخت توقف کنند. در عین حال سخنگوی طالبان گفته است که آماده تصرف کابل هستیم. در جدیدترین خبر هم الجزیره، از بیانیه طالبان در مورد تصرف کل کشور به جز کابل خبر داده است

شبکه المیادین اعلام کرد علی احمد جلالی، وزیر کشور اسبق و سفیر اسبق افغانستان در آلمان، به کابل رسیده و قرار است عهده‌دار ریاست دولت موقت شود.
آخرین اخبار افغانستان | وضعیت طالبان در کابل

به گفته منابع غیررسمی، اشرف غنی افغانستان را ترک کرده و خبر رسمی به‌زودی اعلام می شود (صدا و سیما).

چندی پیش طالبان با صدور بیانیه‌ای با آنچه حمایت ملت این کشور خوانده مدعی شده است که، کنترل سراسر خاک افغانستان به جز کابل را در دست دارد.

طالبان در این بیانیه آورده است: تا زمانی که انتقال مسالمت‌آمیز کنترل کابل پایتخت افغانستان صورت گیرد، مسئولیت امنیت این شهر بر عهده طرف مقابل خواهد بود.

بیشتر بخوانید : علت آتش سوزی های آنتالیا

در این بیانیه آمده است: می‌خواهیم همه افغان‌ها در نظام اسلامی آینده، مشارکت کنند و دولت مسئولیت‌پذیری وجود داشته باشد که به همه خدمت کند.

در بیانیه طالبان تاکید شده است: ما به انتقام از هیچ‌کس فکر نمی‌کنیم و فرمان عفو برای همه کارکنان نظامی و غیر نظامی اداره کابل اعلام می‌کنیم (باشگاه خبرنگاران جوان)

طالبان دولت موقت تشکیل داد

روز گذشته طالبان اعلام کرد که کنترل کل افغانستان را به دست گرفته است. در ادامه برخی از رسانه‌های خارجی خبر دادند که طالبان، دولت موقت تشکیل داده و علی احمد جلالی را به‌عنوان رئیس دولت موقت انتخاب کرده است.

شبکه العربیه به نقل از رسانه‌های افغان اعلام کرد که اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان قصد دارد تا یکشنبه از سمتش کناره گیری کند. این رسانه گفته عملیات انتقال قدرت امروز در کاخ ریاست جمهوری افغانستان انجام شده است.

حضور در کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان

به گزارش اسوشیتد پرس، مذاکره‌کنندگان طالبان برای مذاکره با دولت برای انتقال قدرت به کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان رفتند (ایرنا).

زندان فوق امنیتی بگرام سقوط کرد

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان از به کنترل درآمدن زندان فوق امنیتی بگرام خبر داد. زندان بگرام محل نگهداری تعدادی از زندانیان طالبان است (خبرفوری).

امروز در افغانستان چه خبر بود؟

صبح امروز منابع مردمی از ورود طالبان به غرب شهر کابل خبر دادند. بر اساس گزارش‌ها، تماس‌ها به سختی برقرار می‌شود و مغازه‌ها بسته شده است . مردم شهر کابل مضطرب هستند و تمامی مدارس تعطیل شده است.

هم اکنون بیست و نه استان از سی و چهار استان افغانستان به کنترل طالبان درآمده است. به گفته شاهدان عینی، کاروان نیرو‌های امنیتی افغان به سوی غرب شهر کابل حرکت کردند تا در کمر بند‌های امنیتی غرب این شهر مستقر شوند.

برخی گزارش‌های تایید نشده از درگیری میان طالبان و نظامیان افغان در شهرستان «پغمان» در غرب استان کابل حکایت دارد. اوضاع در شهر کابل ملتهب است و شهروندان پایتخت نگران وضعیت این شهر هستند.
شهروندان کابل صبح امروز به بانک‌های این شهر هجوم آورده اند تا پول‌های خود را خارج کنند، شهروندان کابل در برابر هر بانک صف بسته اند.

فروشگاه‌های بزرگ شهر کابل نیز صبح امروز بسته شد. برخی شاهدان عینی از شنیدن تیراندازی‌ها در غرب شهر کابل می‌گویند. همچنین منابع خبری ساعتی قبل اعلام کردند؛ استان وردک در همسایگی شهر کابل امروز به دست طالبان افتاد و افراد این گروه ساختمان استانداری، فرماندهی پلیس و سایر مراکز دولتی را به کنترل خود درآوردند.

همچنین منابع خبری ساعتی قبل اعلام کردند؛ استان وردک در همسایگی شهر کابل امروز به دست طالبان افتاد و افراد این گروه ساختمان استانداری، فرماندهی پلیس و سایر مراکز دولتی را به کنترل خود درآوردند

در عین حال ساعتی پیش رویترز در گزارشی نوشت که طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرده است ما به نیروهای خود دستور دادیم در حومه پایتخت توقف کنند و برای ورود به کابل حرکتی انجام ندهند

سخنگوی طالبان: به زودی کابل را تصرف می‌کنیم

در همین رابطه، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در مصاحبه با شبکه آمریکایی ان بی سی نیوز، گفت: ما قصد داریم به زودی کنترل پایتخت را در دست بگیریم.

از سوی دیگر، شبکه ان بی سی نیوز اعلام کرد قرار است روز یکشنبه یک گردان از ارتش آمریکا و دو گردان از نیروی دریایی این کشور، به کابل برسند.

ذبیح‌الله مجاهد گفته است: طالبان اقدامی علیه نیرو‌های آمریکایی انجام نخواهد داد، مگر آنکه با اقدامات تحریک‌آمیز روبرو شود.

در همین حال زلمای خلیل زاد از طالبان در دوحه خواست تا زمانی که ماموریت خارج کردن آمریکایی‌ها از کابل پایان نیافته است، وارد این شهر نشوند.

روزنامه نیویورک تایمز با انتشار این خبر افزود: طالبان در مقابل از واشنگتن خواست حملات هوایی علیه جنگجویانش در سراسر افغانستان را متوقف کند.

این روزنامه همچنین از تنش فزاینده بین جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و اشرف غنی همتای افغان او از زمان آغاز خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان خبر داد.

بیشتر بخوانید : استعفای مهدی کروبی

نیویورک تایمز خاطر نشان کرد: بیشتر دیپلمات‌ها و مسئولان موجود در سفارت آمریکا در کابل، از این سفارتخانه منتقل می‌شوند. یک مقام آمریکایی گفت، دستکم ۱۰ هزار نفر از جمله افغان‌هایی که با نظامیان آمریکایی همکاری می‌کردند به انتقال از افغانستان نیاز خواهند داشت، اما مشخص نیست انتقال این افراد چه مدت طول خواهد کشید و آیا انتقال همه آن‌ها امکان پذیر است یا نه؟

از سوی دیگر عضو شورای منطقه‌ای افغانستان از رسیدن نیرو‌های مسلح طالبان به اطراف کابل بدون رویارویی یا مقاومت قابل توجه نیرو‌های دولتی این کشور خبر داد

دولت افغانستان: انتقال حکومت بدون جنگ صورت می‌گیرد

در این میان، عبدالستار میرزکوال، سرپرست وزارت امور داخله افغانستان اعلام کرده است: به شهر کابل حمله نمی‌شود و انتقال به شکل مسالمت آمیز صورت می‌گیرد.

به گفته او، امنیت کابل مسئولیت نیروهای امنیتی است

آخرین اخبار افغانستان | وضعیت طالبان در کابل

خروج اشرف غنی از افغانستان؛ طالبان وارد ارگ ریاست جمهوری شدند

نیروهای طالبان پس از آنکه در ۱۰ روز اخیر حملات خود را در مرکز ولایت‌های افغانستان تشدید کردند هم اکنون وارد شهر کابل شده‌اند. با خروج اشرف غنی از افغانستان، عبدالله عبدالله، حامد کرزی و گلبدین حکمتیار شورای هماهنگی تشکیل دادند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به تاجیکستان رفته است. عبدالله عبدالله نیز خروج غنی را تایید کرد.

طالبان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد با توجه به اینکه نیروهای امنیتی بخش‌هایی از شهر کابل را ترک کرده‌اند برای جلوگیری از هرج و مرج وارد شهر می‌شوند. برخی از نیروهای طالبان به ارگ ریاست جمهوری افغانستان وارد شده اند.

نیروهای طالبان از حدود ۱۰ روز پیش حملات خود را به مراکز ولایت‌های افغانستان شدت بخشیدند و ابتدا با تصرف زرنج مرکز ولایت نیمروز نخستین مرکز ولایت را تصرف کردند و به سرعت اکثر شهرهای مهم را در اختیار گرفتند.

پنتاگون شب گذشته اعلام کرد که گروه جدیدی از سربازان ایالات متحده به منظور تامین امنیت تخلیه هزاران آمریکایی و افغان وارد کابل شده‌اند. وزارت دفاع آمریکا تاکید کرد که این سربازان به عملیات تخلیه پرسنل دیپلماتیک آمریکا و افغان‌هایی که برای ایالات متحده کار کرده‌اند کمک خواهند کرد.

جمع بندی

طالبان که خود را امارت اسلامی افغانستان می‌نامند یک جنبش و یک سازمان نظامی متشکل از روحانیان اسلامگرای سنی در افغانستان است که از سال ۲۰۰۱ تا اکنون درگیر جنگ در افغانستان است.

تخمین زده شده طالبان در سال ۲۰۲۱، ۷۵٬۰۰۰ جنگجو داشته باشد.

طالبان گفته‌اند هدفشان اعاده صلح و امنیت به افغانستان، از جمله خروج سربازان غربی، و اعمال نسخه ، شان از شریعت است که زمانی قدرت داشت.

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

الهه منصوریان در عرض دو دقیقه قهرمان جهان شد

ساعاتی پیش الهه منصوریان، شیر دختر ووشوکار و موفق ایرانی در عرض کمتر از دو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *