متا: پینوکیو یکی از جذابترین کارتونهای تاریخ محسوب میشود. انیمیشنی که بسیار خاطرهساز بوده و تا به امروز نسخههای متعددی از آن تولید و منتشر شده است. اما امروز میخواهیم درباره نحوه ساخت جدیدترین نسخه این کارتون زیبا و خاطرهانگیز صحبت کنیم.
بسیاری از ما ایرانیان کارتون پینوکیو را با دوبله جذاب نادره سالارپور، مرتضی احمدی و کنعان کیانی به یاد میآوریم. نوستالژی بسیار زیبایی که دوران کودکی ما را در دهه شصت تحت تاثیر خود قرار داده بود. اما اخیرا نسخه جدیدی از این انیمیشن خاطرهساز به صورت استاپ موشن ساخته شده که داستان آن تا حدی با قصه اصلی این کارتون متفاوت است و در عین حال به شیوه استاپ موشن ساخته شده که روش جدیدی در تولید انیمیشن در دنیا محسوب میشود. در این مطلب قصد داریم شیوه تولید این پینوکیو جدید را که به معنای واقعی کلمه با دقت ساخته شده، مورد بررسی قرار دهیم.
داستان پینوکیو پیرامون یک پیرمرد هنرمند است به نام ژپتو، منبت کاری تنها که یک پسر چوبی میسازد. با این حال، هنرمندان بیشتری در زنده کردن پینوکیو در فیلم نقش دارند. به عبارت دیگر پینوکیو اثر گیلرمو دل تورو کارگردان مشهور مکزیکی، حاصل تلاش صدها هنرمندی است که کارگردان در راس آن قرار دارد.
انیمیشن استاپ موشن پینوکیو چگونه ساخته شده است؟
در این قسمت روشهای به کار رفته در ساخت این انیمیشن به شیوه استاپ موشن را تحلیل میکنیم. پینوکیوی جدید به معنای واقعی کلمه دست ساز است، درست مانند خود عروسک. در روش متداول و همیشگی انیمیشنهای استاپ موشن، هر لحظه از فیلم از پایه طراحی میشد، با عروسکها و پس زمینهها که به صورت فریم به فریم تنظیم میشدند تا حرکت را ایجاد کنند. برای زنده کردن این پینوکیو خاص از طراحان تولید گرفته تا انیماتورها، خیلی بیشتر از جادوی کامپیوتری لازم بود تا کار به نحو مطلوبی انجام شود. تعدادی از هنرمندان فعال در روند ساخت این انیمیشن تاریخچه شفاهی مختصری از آن را در اختیار مخاطبان قرار دادهاند.
آغاز کار
تکرار دل تورو از ماجراهای پینوکیو از نسخه مصور نویسنده گریس گریملی از رمان اصلی کارلو کولودی الهام گرفته شده است.
جورجینا هاینز انیماتور شخصیت در اینباره میگوید: گیلرمو همیشه میخواست یک اقتباس از پینوکیو را بسازد، اما نمیخواست پینوکیویی را که قبلا همه دیدهایم، تکرار کند. او به دنبال برداشت جدیدی از این قصه بود. وقتی تصویر نقاشی شده توسط گریس(طراح اولیه شخصیت پینوکیئ) را دید، عاشق آن شد. ما سر شخصیت را تغییر دادیم، در واقع این کار برای این بود که عملکردی را که مدنظرمان بود، از پسر چوبیمان به دست آوریم. از آنجایی که او قرار بود در فیلم نقش اصلی را داشته باشد، تلاش میکردیم تا بتوانیم احساسات بیشتری در وی ایجاد کنیم. تصویر اصلی چهره بسیار سادهتری داشت. بنابراین گیلرمو از گای دیویس خواست روی تصویرگری گریس کار کند تا آن را به گونهای در بیاورد که همه ما از آن راضی بودیم. البته قرار شد در زمان اجرای طرح جادوی پینوکیوی گریس همچنان حفظ شود.
گای دیویس، طراح شخصیت فیلم نیز روش ساخت را اینگونه شرح میدهد: من در ابتدا کار بر روی پینوکیو را در سال 2012 شروع کردم. من برای طراحی مجدد کاراکترهای نسخه اصلی با هنرمندان مفهومی دعوت شدم.
کرت اندرل طراح تولید درباره نحوه زنده کردن تصویر انیمیشن اینگونه توضیح میدهد: وقتی برخی از تصاویر از نسخه در حال تولید منتشر شد، من مسحور آن شدم. من به تازگی کار روی فیلم استاپ موشن را بعد از یک دهه فعالیت در تبلیغات اولیه شروع کرده بودم، بنابراین میخواستم برای زنده کردن آن تصاویر کار کنم، اما نمیدانستم چگونه این کار را انجام دهم.
روش زنده کردن پینوکیو
سالها پس از شروع پروژه، دل تورو سرانجام برای کارگردانی پینوکیو با مارک گوستافسون برای نتفلیکس قرارداد امضا کرد. او تیمی از صنعتگران جدید و قدیمی را به همراه آورد که برخی از آنها تجربه بیشتری در زمینه انیمیشن داشتند.
دیویس در اینباره میگوید: این اولین فیلم استاپ موشن من و یک تجربه باورنکردنی بود. البته قبلا در اکشن زنده و چند پروژه انیمیشن دو بعدی کار کرده بودام. برای من آن رویکرد و همکاری از لایو اکشن تا استاپ موشن یکسان بود. در پینوکیو همه چیز از طراحی، تحقیق و ساخت با همان دقت عملی و توجه به جزئیات انجام شد.
هاینز نیز اینگونه ادامه میدهد: ما در واقع 32 عروسک پینوکیو ساختیم. بنابراین هر انیماتور این امکان را داشت که در طول ساخت انیمیشن با یکی از این عروسکها کار کند، زیرا او کسی است که در بیشتر نماها حضور دارد. من به عنوان مدیر ساخت شخصیت فیلم بر ظاهر و ساخت همه عروسکهای فیلم نظارت داشتم. این به معنا برگزاری نشستهای مختلف با تیمهای عروسکساز با مفهومی بصری بود تا مشخص شود که عروسک باید چه شکلی باشد و اینکه چگونه میخواهیم آن را به یک عروسک کاملا متحرک تبدیل کنیم.
اندرل نیز در اینباره میگوید: من میتوانم بگویم که در واقع بیشتر انیمیشنها بر اساس اکشن زنده طراحی میشود. برای اکشن زنده، میتوانید از یک مکان استفاده کنید یا آن را تغییر دهید، میتوانید لباس را خریداری یا اجاره کنید و تغییر دهید. اما برای انیمیشن استاپ موشن، این گزینهها را در اختیار ندارید. اگر مکانی میخواهید، باید تصمیم بگیرید که خاک آن چه رنگی باشد، اگر چیزی در آن رشد کند چه باید کرد، آیا ساختمانی در آن مکان وجود دارد؟ آن ساختمانها از چه چیزی ساخته شدهاند و در چه وضعیتی هستند؟ هیچ چیز آسان و رایگان نیست.
دیویس نیز در بخش دیگری از اظهارات خود میگوید: گیلرمو جهان و ظاهری را که میخواست کاملاً ناقص توصیف کرد، به طوری که شخصیتها هرگز بهطور غیرعادی واقعگرا نبودند. بنابراین کار ما کمی سخت شده بود
هاینز در اینباره اینگونه شرح میدهد: ما دائما در حال تطبیق عروسکها بودیم. ما یک مفصل اضافه کردیم تا به آن کمک کنیم به اندازه کافی کشیده شود. ما باید به معنای واقعی کلمه از طریق لباس وارد اسکلت عروسک میشدیم تا آن را برای نیازهای انیماتور تطبیق دهیم.
و بالاخره پینوکیو خلق شد
سالها پس از آغاز روند تولید، پینوکیو ساخته گیلرمو دل تورو سرانجام به پایان رسید. اندرل میگوید: من پس از پایان کار از آوردن جزئیات تئاتر به صحنه لذت بردم. الهام گرفتن از مناظر، لباس پوشیدن پشت صحنه و جزئیات درست به نظر میرسید.
هاینز ئیز در بخش پایانی سخنان خود شرایط را اینگونه توصیف میکند: در طول فیلم مشاهده میشود که پینوکیو به مرور زمان در حرکاتش راحتتر و پسرانهتر میشود. ما در حین ساختن اتفاقات زیادی داشتیم، مانند گرما، بیماری کرونا، شرایط سیاسی خاص. همه اینها تیم را به هم نزدیک کرد. ما توانستیم روی فیلم تمرکز کنیم همواره بخشی از تیم بودیم.
کلام آخر
هر نسخهای که تا به امروز از پینوکیو ساخته شده، جذاب و پرطرفدار بوده است. اما به نظر میرسد پینوکیوی دلتورو نسبت به نسخههای پیشین آن جذابتر و منحصر به فردتر باشد. علت اصلی این مسئله نحوه ساخت این کارتون و داستان متفاوت آن نسبت به نسخههای پیشین است. پس برای دیدن این انیمیشن جذاب و لذت بردن از آن، درنگ نکنید.