کوددهی درختان میوه

زمان کوددهی درختان میوه

تقویت و کوددهی درختان میوه مهمترین کار برای تضمین سلامت و رشد کافی آنهاست. ولی اگر کود دهی در زمان درستی انجام نشود تاثیری بر روی رشد نخواهد داشت وحتی شاید به درخت آسیب نیز بزند. پس شناخت زمان درست استفاده از انواع کود ها،  قسمت مهمی از استفاده ی آنهاست.

بهترین زمان برای استفاده از کودهای تقویت رشد در بهار و تابستان است. البته بعضی درختان در اوایل پاییز یا اواخر زمستان نیز نیاز به کوددهی دارند. البته باید از کمبود درختان خود مطمئن شوید و سپس اقدام به کوددهی بکنید. اگر خاک شما کمبودی نداشته باشد و شما از کودهایی با درصد عناصر بالا استفاده بکنید ممکن است سوختگی ریشه یا برگ ها برای شما اتفاق بیافتد. پس قبل از خرید کود از نوع کمبود خود مطمئن شوید و کود مناسب را خریداری کنید.

برای بسیاری از باغات تجاری تنها کود های کمپست و حیوانی پاسخگوی نیاز درختان نیست زیرا تربیت و رقم آنها به گونه ای طراحی شده تا بیشترین انرژی را صرف تولید میوه بکنند و هرچه عناصر مورد نیاز آنها بیشتر در دسترسشان باشد کیفیت و کمیت میوه آنها بهتر خواهد بود.

اما نکاتی در هنگام کود دهی باید به آنها توجه کرد:

    1. به نهال های یکساله در سال اول کودهای شیمیایی ندهید. ریشه های کوچک و حساس آنها توان تحمل درصد بالایی از مواد غذایی را ندارد و احتمال سوختن در آنها زیاد است. برای تقویت نهال های کوچک خود از کود های حیوانی پوسیده و کمپست ها در خاک استفاده کنید تا ریشه های آنها با درصد ملایمی از عناصر تغذیه و تقویت شوند.

    1. کود دهی در ابتدا و انتهای فصل را فراموش نکنید. در انتهای یک فصل طولانی بعد از اینکه درخت تمام انرژی خود را صرف تولید میوه هایی با کیفیت کرده، شیره ای ضعیف دارد. ضعف درختان در بهار آنها را نسبت به سرما زدگی آسیب پذیرتر می کند و حتی ریزش شکوفه و کاهش کیفیت و کمیت محصول سال بعد را به همراه خواهد داشت. شما میتوانید بعد از برداشت و پیش از ریزش برگ ها با استفاده از کود های فروت ست به صورت محلول پاشی و کود های فسفر بالا در خاک برای تقویت شیره ی پرورده و حجیم شدن ریشه های سال آینده، به رشد صحیح درخت کمک شایانی بکنید.

  1. در طی فصل رشد بخصوص در ابتدای فصل رشد کوددهی درست تایین کننده مقدار و کیفیت محصول شماست. در ابتدای فصل رشد شکوفه های درختان خود را با کود های ریز مغذی و کود های ارگانیک مایع تقویت کنید تا از ریزش نابهنگام آنها یا از تبدیل شدن آنها به جوانه های کور جلوگیری کنید. در طی فصل رشد استفاده از کود های عنصری مختلف به داشتن محصولی پربار و رشد مناسب درخت کمک میکند. استفاده از کود های رشد عمومی ، کود های سالم سازی خاک، کود های تقویت کننده ررنگ و طعم میوه و… از انواع کود هاییست که می شود با توجه به نیاز شما در طی فصل رشد استفاده کرد.

 

فراموش نکنید درختان شما سرمایه ای با ارزش هستند و. گرسنه ماندن آنها نه تنها محصول شما را به خطر می اندازد بلکه باغ شما را نسبت به بیماری ها، آفات و تنش های غیر زنده آسیب پذیر میکند.

 

 

 

درباره‌ی زهرا علیون

همچنین ببینید

تله آبگیر کمپرسور

کمپرسورهای هوا از جمله تجهیزات بسیار کاربردی هستند که امروزه می‌توان از آن‌ها استفاده‌های صنعتی، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *