کاربرد صنایع‌دستی در چیدمان دکوراسیون خانه

چیدمان یا دکوراسیون خانه‌ها، روح حاکم بر محیط را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. رنگ وسایل، سبک طراحی و محل قرارگیری آن‌ها در جان‌بخشی، گرمی و صمیمیت خانه موثر است. ازجمله وسایلی که می‌توان برای چیدمان دکوراسیون استفاده کرد و هم از آن تاثیر گرفت و هم با آن بر تمامی ساکنان خانه و هر مهمانی تاثیر گذاشت، صنایع‌دستی است.

 

خانه با ما زندگی می‌کند، جان می‌گیرد، بزرگ می‌شود، روح پیدا می‌کند و با ما تمام می‌شود. این هم‌زیستی مسالمت‌آمیز میان انسان‌ها با خانه‌هایشان از کجا نشات گرفته است؟ ما آدم‌ها با حضورمان، چهاردیواری اطرافمان را زنده می‌کنیم؛ اما نَه با دست خالی! روح اهل خانه در وسایلشان نمود پیدا می‌کند و وسایل همان روح را به دیوارهای سرد و بی‌احساس خانه می‌بخشند.

چیدمان یا دکوراسیون خانه‌ها، محیط را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. رنگ وسایل، سبک طراحی و محل قرارگیری آن‌ها در گرمی و صمیمیت خانه موثر است؛ به همین دلیل هنگامی که وارد خانه‌ای زیبا می‌شویم دلمان نمی‌خواهد از آن خارج شویم.

صنایع‌دستی ازجمله وسایلی است که می‌توان برای چیدمان دکوراسیون استفاده کرد. هنرمندان معاصر با تاثیر از خلق‌وخوی مردم صنایع‌دستی را با طراحی‌های مدرن وارد بازار کرده‌اند. این سبک‌های جدید هنری با حفظ الگوی سنتی خود به‌عنوان اکسسوری‌های دکوراتیو طرفداران بسیاری پیدا کرده و می‌توان برای چیدمان تمامی فضاهای خانه، محل کار یا مجتمع‌های تجاری از آن استفاده کرد. البته صنایع‌دستی امروز تنها کاربرد تزیینی ندارد و بسیاری از دست‌ساخته‌ها، کاربردی و مصرفی هستند.

انواع صنایع‌دستی در دکوراسیون منزل

به هر گوشه و اطراف که نگاه کنید، بخشی از هنرهای نهفته در صنایع دستی را می‌بینید. سفره‌های قلم‌کاری، ظروف مسی و سفالی، فرش‌های دست‌بافت، تابلوهای نقاشی و قلم‌زنی، گل‌های نقره و گلدان‌های مینا و غیره تنها بخش کوچکی از هزاران هنر سرزمین‌مان است که می‌توانید از آن‌ها برای چیدمان خانه‌ای زیبا استفاده کنید.

هنگامی که شما از صنایع‌دستی در تزیین خانه یا محل کارتان استفاده می‌کنید، درواقع اصالت به نمایش گذاشته‌اید. شاید برخی در نگاه اول فکر کنند که چیدمان خانه با صنایع‌دستی، نمایی سنتی و قدیمی به خانه می‌دهد، اما اگر انتخاب مناسب و درستی داشته باشید، نه‌تنها دکوراسیونی شیک و جذاب خواهید داشت بلکه اصالت و شکوه هنر را به تصویر می‌کشید.

صنایع‌دستی اصفهان؛ اوج خلاقیت و هنر ایرانیان

یک‌سوم صنایع‌دستی جهان از نظر تنوع، در اصفهان قرار دارد. این شهر پر آوازه در سال 2015 نام خود را با عنوان «شهرهای خلاق صنایع‌دستی» وارد فهرست جهانی یونسکو کرد. نصف‌جهان با ثبت بیش از 130 رشته هنر در زمره شهرهای مهم ایران و جهان در حوزه تولیدات صنایع‌دستی است.

هرچند بیشتر هنرهایی که در اصفهان وجود داشته است امروزه رو به فراموشی رفته یا چندان کاربردی ندارند، اما نمی‌توان از حضور پررنگ صنایع‌‌دستی فیروزه‌کوبی، خاتم، گل و مرغ و ظروف مس و پرداز این شهر چشم پوشید. این شهر با تولید 70 درصد صنایع‌دستی ایران، نقش مهمی در توسعه پایدار و صادرات صنایع‌دستی کشور به جهان ایفا می‌کند.

امروزه صنایع‌دستی اصفهان درمیان اکسسوری‌‌های پرطرفدار قرار دارند که با همه سلیقه‌ها و سبک‌های دکوراسیون داخلی هارمونی جذابی ایجاد می‌کند.

صنایع‌دستی آقاجانی؛ تولیدکننده جهانی صنایع‌دستی

شرکت صنایع‌دستی آقاجانی یکی از تولیدکنندگان خوش‌نام و مطرح در سطح جهان است که فعالیت خود را از سال 1383 در اصفهان آغاز کرد.این شرکت  با ارائه محصولات فاخر و لوکس از دست‌سازه‌های هنرمندان اصفهانی، پای صنایع‌دستی اصفهان به‌خصوص فیروزه‌کوبی‌های مرغوب را به جهان باز کرد و توانست به‌عنوان بزرگ‌ترین خط تولیدمحصولات فیروزه‌کوب خاورمیانه در سطح جهان شناخته شود.

صنایع‌دستی آقاجانی طیف وسیعی از محصولات ازجمله فیروزه‌کوبی‌، مس و پرداز، خاتم، گل و مرغ و الماس تراش را شامل می‌شوند. این شرکت صنایع‌دستی و هنر را میراثی مشترک در میان بشریت و عاملی موثر بر ارتباطات فرهنگی اجتماعی انسان‌ها تلقی می‌کند و در راستای حفظ احترام حقوق مصرف‌کنندگان، محصولاتی باکیفیت و اصیل را عرضه می‌نماید.

شرکت صنایع‌دستی آقاجانی نزدیک به هشتاد شعبه در سراسر ایران و ۸ شعبه در خارج از کشور دارد و با راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع‌دستی آقاجانی دسترسی همگان به هنر دستان استادکاران نصف‌جهان را فراهم کرده است.

این شرکت با 16 سال سابقه فعالیت حرفه‌ای در زمره تولیدکنندگانی است که تمامی فرایندهای ساخت محصولات را بدون استفاده از ماشین‌آلات و با دستان توانمند و حرفه‌ای هنرمندان اصفهان به تولید می‌رساند. مواد اولیه به‌ کار رفته در صنایع‌دستی آقاجانی از مرغوب‌ترین متریال‌های موجود است، همین امر سبب تمایز محصولات آقاجانی با سایر صنایع‌دستی موجود در بازار شده است.

شرکت صنایع‌دستی آقاجانی، با ابداع شیوه‌های نوین در تولید زیرساخت و ترکیب نقوش مختلف براساس سلیقه امروز، سبک‌های جدید هنری را وارد عرصه هنر اصفهان کرد. «فیروزه‌کوبی‌های ترنج» و «مس‌وپرداز» برای نخستین‌بار توسط هنرمندان شرکت آقاجانی طراحی و تولید شد. این محصولات در مدت زمان کوتاهی به‌عنوان اکسسوری‌های مدرنی که چارچوب اصیل خود را حفظ کرده‌اند، توجه مخاطبین را به خود جلب کرد.

کلیه تولیدات این شرکت دارای کارت گارانتی 3 تا 10 سال بوده و با نشان امضای آقاجانی درج شده در انتهای محصولات با ارسال رایگان در فروشگاه اینترنتی صنایع‌دستی آقاجانی به فروش می‌رسد.

فیروزه‌کوبی؛ هنری برخاسته از نصف‌جهان

فیروزه‌کوبی از هنرهای نوظهور ایران است که سابقه‌ تاریخی نزدیک به 100 سال دارد. این هنر ابتدا توسط فردی به نام یوسف حکیمیان معروف به محمدرضا، از روسیه وارد نیشابور شد و به طور معدود در ساخت زیورآلات از سنگ‌های فیروزه نیشابور استفاده می‌کردند. 20 سال بعد شخصی به نام حاج داداش اصفهانی هنر فیروزه‌کوبی را به نصف‌جهان آورد.

در همان ابتدای ورود هنر فیروزه‌کوبی به اصفهان، یکی از هنرمندان کلیمی اصفهان به نام روبن یروشالمی که هنر را از پدر خود آموخته بود، با خلاقیت خود و چسباندن فیروزه‌ بر روی اشیاء و ظروف مسی، سبکی جدید در هنر فیروزه‌کوبی ابداع کرد که همین فیروزه‌کوبی‌های امروزی است.

به مرور زمان، شهر اصفهان به‌عنوان خاستگاه هنر و صنایع‌دستی فیروزه‌کوبی معرفی شد. امروزه محصولات فیروزه‌کوب یکی از انتخاب‌های اصلی افراد برای تزیین دکوراسیون خانه است.

این محصولات در انواع نقوش و طرح‌ها تولید می‌شود که هم کاربرد تزیینی و هم مصرفی دارند. گلدان‌های فیروزه‌کوب جلوه‌ای متفاوت به پذیرایی می‌دهند. کشکول‌ و بشقاب‌ فیروزه‌کوبی آقاجانی نیز برای پذیرایی از مهمانان خاص گزینه‌های بسیار مناسبی است.

در میان فیروزه‌کوبی‌های اصفهان، آینه و شمعدان طرفداران بیشتری دارد. تازه عروس‌ها برای سفره عقد از دست‌ساخته‌های هنری شهرشان اصفهان استفاده می‌کنند تا جلوه‌ای شکیل و با اصالت داشته باشند.

دکوراسیون‌‌های چشمگیر با تلفیق هنرهای مدرن و سنتی

انتخاب صنایع‌دستی به‌عنوان عنصری دکوراتیو در چیدمان خانه یک انتخاب است که به شما و روحیاتتان بستگی دارد. اما نباید این نکته را از قلم انداخت که با خرید صنایع‌دستی برای تزیین خانه و محل کار از تولید ملی و هنرمندان توانمندی حمایت می‌کنید که نقش عمده‌ای در اشتغالزایی و رونق هنر دارند.

به‌علاوه با خروج ایران از صادرات تک‌محصولی، توجه گردشگران را به سمت ایران و هویت ایرانی جلب می‌کنید که باعث افزایش خرید صنایع‌دستی ایران به‌عنوان اکسسوری منزل و حضور گردشگران خارجی در شهرها و روستاهای تولیدکننده این دست‌سازه‌ها می‌شود.

لازم به ذکر است که این سبک از طراحی دکوراسیون داخلی با روحیه و منش ایرانیان نیز همخوانی بیشتری دارد؛ قرار نیست خانه شما به موزه‌ یا کارگاه هنری تبدیل شود بلکه با چند انتخاب ساده مانند خرید یک گلدان صراحی مس و پرداز یا قاب قلمزنی جلوه‌ای منحصربه‌فرد برای ظاهر منزلتان شکل می‌دهید که شما را به هویت ایرانی نزدیک می‌کند.

توجه به رنگ‌ها و سایر وسایل خانه در انتخاب عنصر دکوراتیو از میان صنایع‌دستی مهم است تا ظرافت و چشم‌نوازی خانه از بین نرود. برای مثال صنایع‌دستی خاتم جلوه‌ای بسیار شکیل و مدرن به منزلتان می‌بخشد. رنگ طلایی محصولات برنجی یا رنگ مسی ظروف پرداز نیز به‌خوبی با تمامی رنگ‌ها همخوانی پیدا می‌کند؛ درنتیجه دست شما برای انتخاب باز است. ورود صنایع‌دستی ایرانی به داخل خانه‌ها، روح از دست رفته گذشته را به آپارتمان‌های خشک و سرد وارد می‌کند. کافی است کمی سلیقه و خلاقیت به خرج دهید.

درباره‌ی زهرا علیون

همچنین ببینید

چرا زنان در ایران به حقوق و دستمزد کم قانع می شوند؟

مشاهدات نشان می دهد که بخش خصوصی تمایل بیشتری برای استخدام زنان دارد و تعداد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *