چیزهایی که باید درباره ظروف مسی بدانید!!!

فلز مس به عنوان یکی از اولین فلزات شناخته شده، از قدیم‌الایام مورد توجه بوده و برای مصارف مختلف من‌جمله پخت و پز از آن استفاده شده است. درخشندگی و رنگ خاص این فلز همواره مورد توجه بوده و باعث شده است تا این فلز در بین مردم علی‌الخصوص خانم‌ها، استفاده زیادی داشته باشد.

نکته قابل ذکر این است که ایران جزو اولین تمدن‌هایی است که از فلز مس برای کاربردهای مختلف مثل ابزار شکار، ظروف آشپزخانه و … استفاده کرده است. اولین شهرهایی که از ظروف مسی استفاده کرده‌اند، به دلیل رونق بالای استفاده از این ظروف، عموماً یک بازار اختصاصی با عنوان بازار مسگرها داشته اند.

شمعدان مسی آلمیس

تاریخچه ظروف مسی

در منطقه سیستان و بلوچستان، کوره‌هایی پیدا شده‌اند که از آن‌ها جهت ذوب فلز مس استفاده می‌شده است که قدمت این کوره‌ها را مربوط به هزاران سال قبل می‌دانند. از آثاری که می‌توان با نگاه کردن به آن، به پیشینه تاریخی ظروف مسی در ایران پی برد، ظرف مسی نقره‌کوبی شده‌ای است که در خراسان ساخته شده است.

مصریان نیز از دیگر تمدن‌هایی هستند که هزاران سال قبل از میلاد مسیح، از ابزارآلات مسی در زندگی خود استفاده کرده‌اند. جالب است بدانید که صنعت ریخته‌گری که امروزه یکی از صنایع رایج مشاغل در دنیاست، پس از همه‌گیری استفاده از مس و شناخت فرآیند ذوب و شکل‌دهی آن، در جهان رواج یافته است.

 

فواید و مزایای استفاده از ظروف مسی

مس به عنوان یک ماده معدنی برای بدن انسان ضروری بوده و بدن برای حفظ سلامتی، به میزان مشخصی از آن نیاز دارد. مقدار تخمینی وجود مس در بدن یک انسان سالم، حدوداً 150 میلی‌گرم است. از جمله خواص مس برای بدن، کمک به سیستم ایمنی بدن است.

مس یک آنتی‌اکسیدان قوی است که این عامل باعث شده است افراد جوان‌تر بمانند و از پیری زودرس آن‌ها جلوگیری شود. همچنین آنتی‌اکسیدان‌ها موجب کاهش تولید رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شوند. اگر میزان رادیکال‌های آزاد در بدن کنترل نشوند، این عناصر می‌توانند به سلول‌ها و DNA انسان آسیب زده و موجب بیماری‌هایی نظیر سرطان شوند.

استفاده از فلز مس به ایجاد ماده ملونین در بدن کمک می‌کند که وجود این ماده برای پوست، مو و رنگ چشم بسیار ضروری است. ماده ملونین به طور طبیعی در بعضی از مواد مانند غذاهای دریایی، حبوبات، غلات و گوشت وجود دارد.

یکی دیگر از فواید استفاده از ظروف مسی، جذب آهن و قند برای بدن است. جذب آهن در بدن از طریق دستگاه گوارش است که کمبود آهن در بدن به کم‌خونی منجر می‌شود. به این پدیده، کم‌خونی ناشی از فقر آهن می‌گویند.

یکی از بیماری‌هایی که وجود دارد، بیماری نوتروپنیا (Neutropenia) است. این بیماری در واقع نوعی کمبود گلبول‌های سفید یا نوتروفیل در بدن است که این گلبول‌ها وظیفه دارند با عفونت‌های به وجود آمده در بدن، مقابله و مبارزه کنند. کمبود مس در بدن موجب کمبود نوتروفیل شده که پایین بودن میزان این ماده، خطر ابتلا به نوتروپنیا را در انسان افزایش می‌دهد.

البته ناگفته نماند که وجود بیش از حد ماده مسی در بدن نه تنها مفید نبوده، حتی می‌تواند بسیار خطرناک نیز باشد. وجود بیش از اندازه مس در بدن موجب رسوب این ماده در کبد و ایجاد مسمومیت می‌شود. همچنین وجود بیش از حد این عنصر، موجب سردرد و حالت تهوع خواهد شد.

لیوان مسی آلمیس

نحوه نگهداری ظروف مسی

ظروف مسی از جمله ظروفی هستند که نیاز به توجه بیشتر در مراقبت از آن‌ها حائز اهمیت است. باتوجه به زیبایی ظاهری که در ظروف مسی وجود دارد، تمیز نگه داشتن آن‌ها یکی از چالش‌های جدی هر بانوی خانه‌دار ایرانی به شمار می‌رود. مواردی که در ادامه بیان می‌گردند، می‌توانند به شما در نگهداری صحیح و هرچه بهتر این ظروف کمک شایانی نمایند.

  • باتوجه به نرم بودن ظروف مسی و اینکه سطح آن‌ها زود دچار خراش و خط‌خوردگی می‌شوند، بهتر است کمترین میزان فشار را به ظرف مسی وارد کنید.
  • وقتی این ظروف مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، آن‌ها را در جای خشک نگهداری کنید.
  • قبل از اولین استفاده از ظرف مسی، مقداری شیر در آن جوشانده و سپس شیر را از آن خارج کرده و ظرف را خشک کنید.
  • هرگز برای شست‌وشوی ظروف مسی از ماشین لباسشویی استفاده نکنید.
  • سفیدکاری و روکش کردن ظروف مسی خود را به طور منظم انجام دهید.
  • رنگ و لکه‌های موجود بر روی ظروف مسی را سریعاً از بین ببرید. برای این کار می‌توانید از لیمو و مقداری نمک استفاده کنید.
  • هیچ‌گاه ظروف مسی خود را به مدت طولانی در آب غوطه‌ور نکنید. این کار ظروف مسی شما را تیره و کدر می‌کند.
  • در هنگام پاک کردن ظروف مسی، از پاک‌کننده‌های مناسب استفاده کنید و به اسیدی و بازی نبودن آن‌ها توجه داشته باشید.
  • برای هم زدن غذا در قابلمه یا ماهیتابه مسی، هیچ‌گاه از کفگیر یا هم‌زن فلزی استفاده نکنید. این کار باعث ایجاد خش در ظرف شما می‌شود.

مواردی که بیان شد، تنها بخشی از مطالب مربوط به نگهداری ظروف مسی است. جهت آشنایی بیشتر می‌توانید تحقیقات و مطالعات بیشتری در این زمینه داشته باشید.

 

بهترین ظروف مسی در کدام شهرها ساخته می‌شوند؟

یکی از مواردی که خیلی از افراد در هنگام خرید ظروف مسی به آن توجه می‌کنند این است که این ظروف در کدام شهر ساخته شده است. این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا که به کیفیت و اصالت ظروف ساخته شده مربوط می‌شود.

زنجان، اصفهان، شیراز، کاشان، یزد و کرمان، شهرهایی هستند که در آن‌ها ظروف مسی ساخته می‌شوند و عموماً در این شهرها، بازارهایی با عنوان بازار مسگرها از قدیم‌الایام وجود داشته است. در میان شهرهای یاد شده، تنها زنجان و اصفهان را به عنوان دو قطب اصلی مسگری و ساخت ظروف مسی در ایران می‌شناسند، چرا که کیفیت ظروف ساخته شده در این دو شهر، در حد بسیار بالایی قرار دارند.

شیرجوش مسی آلمیس

نحوه تشخیص و خرید ظروف مسی اصل و باکیفیت

برای تشخیص ظروف مسی باکیفیت و اصل از ظروف تقلبی و نامرغوب، راهکارهایی مطرح شده است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. نوع چکش‌زنی در ظروف مسی اصل، ریز و منظم است که در ظروف تقلبی، این نکته رعایت نمی‌شود.
  2. ضخامت ورقه‌های مسی یکی از موارد مهمی است که در تشخیص ظروف مسی اصل کمک می‌کند. هرچه ضخامت ورقه بالاتر باشد، اصالت ظرف نیز بالاتر است.
  3. استفاده از آهنربا، راه دیگر تشخیص ظروف مسی اصل از ظروف تقلبی است.
  4. با سنجش وزن ظروف مسی هم می‌توان به اصل یا تقلبی بودن آن پی برد.
  5. با بررسی رنگ ظروف مسی نیز می‌شود ظروف مسی اصل را از ظروف تقلبی تشخیص داد که البته بررسی این مورد نیازمند تجربه و دقت بالاست.
  6. از طریق صدای ظروف مسی هم می‌توان تشخیص داد که آیا ظرف شما اصل است یا تقلبی؟
  7. حتما خرید ظروف مسی خود را از مراکز و فروشگاه‌های حضوری و آنلاین معتبر انجام دهید تا زحمت کمتری را در تشخیص اصالت ظروف مسی متحمل شوید. در صورتی که خرید آنلاین داشته باشید، ظروف مسی باکیفیت خود را بدون دردسر در درب منزل تحویل می‌گیرید تا زحمت رفت و آمد را نیز نداشته باشید.???

ما در فروشگاه محصولات مسی آلمیس به شما کمک می‌کنیم تا فرآیند خرید تا دریافت محصول را بدون زحمت و با کمترین هزینه انجام دهید و از خرید خود، بیشترین لذت ممکن را ببرید.

درباره‌ی زهرا علیون

همچنین ببینید

تزیین دستمال سفره

سریع ترین تزیین دستمال سفره برای مهمانی

همه ما در میهمانی‌ها و ضیافت‌های مختلف می‌خواهیم به بهترین نحو از میهمانان خود پذیرایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *