ونیر کامپوزیت دندان

کامپوزیت یکی از روش‌های پرطرفدار برای زیبایی چهره میباشد که باعث از بین رفتن نقص‌ها و ایرادهای موجود در دندان‌ها می‌شود‌. در این روش از ترکیب موادی مانند رزین، کوارتز و گلاس، ماده‌‌ای خمیر مانند تولید میشود که دکتر آن را با استفاده از عامل اتصال‌دهنده به عنوان روکش روی دندان‌های فاصله‌دار قرار می‌دهد و بعد از تاباندن نور، حالت خمیری آن به شکل محکم و همرنگ دندان‌ در می‌آید و همه ایرادهای ظاهری موجود در دندان‌ها برطرف می‌شود.

البته این ماده خمیری شکل علاوه بر روکش کردن دندان‌ها، برای پر کردن دندان‌های خراب و آسیب دیده‌ای که در قسمت جلوی دهان قرار دارند نیز، کاربرد دارد. هزینه انجام کامپوزیت نسبت به روش‌های دیگری مانند لمینت کمتر است به همین در بین اقشار مختلف جامعه محبوبیت بیشتری دارد. البته عواملی مانند میزان کیفیت مواد و سابقه کار دندانپزشک زیبایی نیز می‌تواند قیمت آن را تحت تاثیر قرار دهد.

چه کسانی می‌توانند دندان‌های خود را ونیر کامپوزیت کنند؟

در ذهن بسیاری از افرادی که قصد دارند از روش کامپوزیت برای اصلاح طرح لبخند خود استفاده کنند، این سوالات پیش می‌آید که آیا این روش برای ترمیم، اصلاح و نوسازی طرح لبخند آن‌ها مناسب است یا خیر؟ دندانپزشک بعد از معاینه دقیق بیمار، می‌تواند تشخیص دهد که آیا این روش برای او مناسب‌ترین روش محسوب می‌شود یا خیر. به طور کلی افراد سیگاری که دارای دندان‌هایی با لکه‌های عمیق هستند، افرادی که یک یا چند دندان آن‌ها شکسته‌است یا لبخندشان را زیاد دوست ندارند، بین دندان‌های آن‌ها فاصله وجود دارد یا دارای دندان‌های کجی هستند، بهترین کاندیداها برای استفاده از این روش محسوب میشوند. زمانی که لکه‌های روی دندان با هیچ ماده یا محلول سفیدکننده‌ای برطرف نشود و رنگ دندان‌ها هم‌چنان کدر و زرد رنگ باشد، با کمک این روش می‌توان رنگ دندان‌ها را اصلاح و روشن‌تر کرد. گاهی اوقات به دلایل مختلفی مانند تصادف یا سوانح دیگر یک یا چند دندان دچار شکستگی می‌شود. در چنین مواقعی لبخند فرد زیبایی خود را از دست خواهد داد. روکش کردن این دندان‌ها تاثیر به‌سزایی در زیبایی چهره افراد دارد. وقتی دندان‌های جلویی دچار ایراد، نقص، شکستگی، کجی، کوتاهی یا فاصله‌باشند، فرد هنگام خندیدن اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد و همواره طوری می‌خندد که دندان‌های اون مشخص نباشد. با اصلاح و ترمیم دندان‌ها با استفاده از این روش می‌توان اعتماد به نفس افراد را به میزان زیادی تقویت کرد. کامپوزیت برای افرادی که دچار مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان، کجی شدید دندان‌ها، بیماری لثه، ساییدگی شدید دندان، برجستگی زیاد دندان‌ها و عادت دندان قروچه هستند، اصلا مناسب نیست.

طول عمر کامپوزیت و مراقبت آن

برای طول عمر ونیر کامپوزیت دندان نمی‌توان مدت ثابتی را در نظر گرفت؛ زیرا این مورد بستگی زیادی به میزان رسیدگی و مراقبت‌های خود فرد دارد. پرهیز از خوردن میوه‌ها و غذاهای سفت، مراجعه به پزشک در صورت لب‌پریدگی دندان‌های ترمیم شده، عدم مصرف سیگار و دخانیات، رعایت بهداشت دهان و دندان، کشیدن نخ دندان و مسواک زدن به موقع، استفاده از غذاهای نرم با دمای مناسب، استفاده از آبمیوه‌های طبیعی به جای آبمیوه‌های صنعتی با رنگ مصنوعی، عدم استفاده از تافی و شکلات‌های چسبناک و پرهیز از خوردن غذاهای رنگی و نوشیدن نوشابه، اقداماتی هستند که در افزایش عمر دندان‌های ونیر تاثیر بسیار زیادی دارند. یکی از مشکلات شایع در این روش، زرد شدن بین دندان‌ها میباشد.

اگر بین دندان‌ها با استفاده از ابزارهای پالیش مانند نوار پرداخت به خوبی صاف شوند، افراد دیگر با چنین مشکلی مواجه نخواهند بود و بین دندان‌های آن‌ها دچار تغییر رنگ نمی‌شود‌. عواملی مانند جنس و برند کامپوزیت، میزان تخصص و مهارت دندانپزشک، عادت‌های غذایی درست، میزان مراقبت از دهان و دندان، اوضاع سلامتی دهان، دندان و لثه، میزان فشار واردشده به دندان‌ها و میزان مصرف خوراکی‌های رنگدانه‌دار روی ماندگاری دندان‌های ترمیم و اصلاح شده با این روش موثر هستند. در صورت رعایت نکاتی که نام بردیم، می‌توان طول عمر و ماندگاری کامپوزیت دندان را تا ده سال افزایش داد.

کامپوزیت چه مزایایی دارد؟

کامپوزیت دندان یک روش بسیار راحت و سریع برای از بین بردن نامرتبی و ناهنجاری‌های دندان و اصلاح طرح لبخند است. این روش هیچ دردی ندارد و در مدت زمان کوتاهی طی یک جلسه انجام می‌شود. انواع مختلف مشکلات دندانی مانند کجی و اندازه نامناسب دندان‌ها، پوسیدگی دندان‌ها، زرد شدن رنگ دندان‌ها با استفاده از این روش درمان می‌شوند. هزینه این روش نسبت به روش‌های دیگری مانند لمینت، بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی‌تر است. اگر دندان‌ها بعد از انجام کامپوزیت به دلایل مختلفی آسیب ببینند، با هزینه کمی به سادگی قابل ترمیم خواهند بود.

در این روش برای مشخص نبودن دندان‌های ترمیم شده با دندان‌های طبیعی بیمار، از رنگ‌های طبیعی استفاده می‌شود. استحکام و مقاومت بالا عدم نیاز به تراشیدن دندان‌ها، ارزان بودن نسبت به روکش‌های سرامیکی، عدم ایجاد حساسیت‌های دندانی، تعویض راحت و کوتاه بودن طول دوره درمانی از مزایای دیگر کامپوزیت به شمار می‌روند.

کامپوزیت و لمینت چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

یکی از تفاوت‌های بسیار مهمی که بین کامپوزیت و لمینت وجود دارد، اختلاف قیمت این دو روش است. هزینه لمینت کردن دندان‌ها همواره بیشتر از هزینه کامپوزیت است. تفاوت نحوه انجام مراحل، یکی دیگر از تفاوت‌های بین این دو روش محسوب می‌شود. دندانپزشک زیبایی کامپوزیت دندان‌ها را در یک جلسه انجام می‌دهد و نیازی به تراشیدن دندان‌ها نیست؛ اما روش لمینت تقریبا دو تا سه هفته به طول می‌انجامد و برای چسباندن روکش‌ها باید مقداری از مینای دندان تراشیده شود.

بعد از تراشیدن دندان‌ها، مرحله قالب گیری انجام می‌شود تا پس از ساخت روکش‌ها در لابراتوار، دندانپزشک آن‌ها را روی دندان‌ها بچسباند. آخرین تفاوتی که می‌توان برای این دو روش بیان کرد، تفاوت در طول عمر و ماندگاری آن‌هاست. ماندگاری و طول عمر لمینت، به دلیل استحکام و مقاومت بیشتر، همواره بیشتر از طول عمر کامپوزیت دندان است و در صورت نیاز به ترمیم، به هزینه بالاتری نیاز است.

جمع‌بندی

اگر دندان‌های شما دچار مشکلات بدرنگی یا به‌هم‌ ریختگی‌های سطحی است، بهترین روش برای زیبا کردن آن‌ها، استفاده از خدمات زیبایی کامپوزیت دندان یا لمینت دندان است. به این ترتیب تحت مدت چند ساعت می‌توانید زیبایی را به دندان‌های خود بازگردانید. برای آن‌که بتوانید از این دسته خدمات زیبایی بهره‌مند شوید و آن‌ها را با کیفیت بالایی به‌دست آورید، به شما پیشنهاد می‌کنیم مراکز دندانپزشکی‌ آتن را انتخاب کنید که از دندانپزشکان خبره و باتجربه‌ای برخوردار باشند، زیرا آن‌ها می‌دانند که با توجه به نوع و رنگ دندان‌های شما، بهتر است چه نوع از لمینت دندان را برای شما انتخاب کنند که خروجی آن بهتر باشد.

درباره‌ی زهرا علیون

همچنین ببینید

داروی درمان دیابت متفورمین

داروی درمان دیابت متفورمین

دیابت به عنوان یک بیماری مزمن، زمانی رخ می‌دهد که لوزالمعده دیگر قادر به ساخت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *